بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه چهارصد و بیست و ششم 21اردیبهشتماه 1383 هجریشمسی (426) 20 ربـیــع الاول 1425 هجریقمـری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز دوشنبه بیست و یکم اردیبهشتماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمد عبایی خراسانی ـ قدرتالله علیخانی ـ محمد محمدرضایی و احمد شیرزاد.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص حادثه فرودگاه بینالمللی امام خمینی (رحمهالله علیه).5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تصویب طرح یکفوریتی اصلاح موادی از قانون مدنی.7 ـ تصویب مجدد لایحه تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.8 ـ تصویب اصلاحات درخصوص لایحه دوفوریتی تنظیم بازار غیرمتشکل پولی (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).9 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).10 ـ تصویب لایحه دوفوریتی اصلاح قانون نحوه بازنشستـگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیانآور مصوب 1367.11 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه دوفوریتی تأسیس سازمان شیلات ایران.12 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.13 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و پنجاه و نه دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 194 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (امانی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه چهارصد و بیست و ششم روز دوشنبه بیست و یکماردیبهشتماه 1383 هجری شمسی مطابق با بیستم ربیعالاول 1425 هجری قمری: 1 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح یکفوریتی اصلاح موادی از قانون مدنی. 2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص لایحه مناطق ویژه اقتصادی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ رسیدگی به لایحه دوفوریتی بازار غیرمتشکله پولی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 4 ـ گزارش کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه ساختار تشکیلات نظام جامع تأمین اجتماعی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 5 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1367 (تقاضای بررسی با قید دوفوریت در جلسه علنی مورخ 20/2/1383 بهتصویب رسیده است). 6 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه تأسیس سازمان شیلات ایران (تقاضای بررسی با قید دوفوریت در جلسه علنی مورخ20/2/1383 به تصویب رسیده است). 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی درمورد طرح نحوه اداره مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (11 ـ 1) از سوره مبارکه «المؤمنون» توسط قاری محترم آقای سیدعباس میردامادی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِقَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذینَ هُمْ فی صَلوتِهِمْ خاشِعُونَ * وَالَّذینَ هُمْ عَنِاللَّغْوِ مُعْرِضُونَ * وَالَّذینَ هُمْ لِلزَّکوهِ فاعِلُونَ * وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ * اِلاّ'عَلی'اَزْو'اجِهِمْ اَوْ ما مَلَکَتْ اَیْمانُهُمْ فَاِنَّهُمْ غَیْرُمَلُومینَ * فَمِنَ ابْتَغی وَراءَ ذلِکَ فَاُولئِکَ هُمُالْعادُونَ * وَالَّذینَ هُمْ لاِماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ * وَالَّذینَ هُمْ عَلی صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ * اُولئِکَ هُمُالْوارِثُونَ * الَّذینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُم ْفیها خالِدُونَ*(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمد عباییخراسانی ـ قدرتالله علیخانی ـ محمد محمدرضایی و احمد شیرزاد رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (قمی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای محمد عباییخراسانی نماینده محترم مشهد. ـ جناب آقای قدرتالله علیخانی نماینده محترم بوئین زهرا و آوج. (که هرکدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای محمد محمدرضایی نماینده محترم بیجار. ـ جناب آقای احمد شیرزاد نماینده محترم اصفهان. (که هرکدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای عبایی خراسانی بفرمایید. محمد عباییخراسانی ـ سلام علیکم و رحمهالله و برکاته بمناسبت مبارکی ایام باسعادت ولادت پیغمبر اکرم ـ صلوات الله و سلامه علیه ـ و آقا امام صادق ـ علیهالصلوه والسلام ـ با ضعف و کسالتی که دارم، توانایی نطق برای من نبود اما از آنجائیکه روش و برنامه متعارف چنین است، خواستم چند جمله مزاحم برادران و خواهران محترم بشوم. خوب است که نماینده، برنامههای شهرستان را بیان کند، در برنامه شهرستان مشهد، نمایندگان، خصوصیات زحماتی که در این موضوع کشیدهاند یکی مسأله آب، به جهت اینکه شهرستان مشهد، شهری استکه غیر از امکانات شهری و نیازهایی که بایستی انجام بگیرد در سال(12) میلیون جمعیت مسافر دارد. این موضوع یکی از مشکلات شهرستان بود که انجام نمیگرفت و مدتها مسأله کمبود آب، بعنوان یک امر بسیار شدید برای شهرستان مشهد مهمترین گرفتاری بود. این زوار برای اینکه به زیارت مشرف بشوند میدیدند که امروز نوبت آب نیست و فردا نوبت یک عده دیگر نیست. نمایندگان مسأله آب در خراسان، ایجاد سد دوستی بین مشهد و سرخس را جداً تلاش کردند و جناب آقای خاتمی و دولت محترم در این امر گرایش خاص و زحماتزیادی هرسال عنایت کردهاند. مسأله آب مشهد یعنی موضوعی که مربوط به کل ایران و کل کشورهای اسلامی است. یعنی نه مسأله ایران،یعنی سالی (12) میلیون مسافر، ارتباط با همه کشورهای اسلامی و کسانیکه علاقه به امام هشتم دارند میباشد. موضوع دوم فاضلاب مشهد، به جهت اینکه آب درکنار فاضلاب اگر نباشد این مسأله مورد توجه و مورد عقبماندگی است. موضوع سومی که نمایندگان انجام دادند بحمدالله ایجاد شهر کلات در کنار خراسان که این شهرستان از آنجائیکه یک مرکز مهم و یک مرکز گردشگری بود بجهت اینکه در کلات از نظر سبزی و از نظررودخانه و از نظر زمینه سدی که در آنجا هست، تصمیم گرفته شد که در آنجا مسأله گردشگری در کنار استان بزرگ خراسان انجام بگیرد وتحقق پیدا کرد. موضوع دیگر، انجام تقسیم استان خراسان، نمایندگان مشهد درتقسیم استان خراسان سهم بسزایی داشتند، یعنی یک مسألهای که (50)سال تحت تعقیب بود و درگیریها و مشکلات سبب شده بود که تأخیربیفتد. این موضوع تقسیم استان خراسان که نمایندگان مشهد هم یکعده از کمککنندگان هستند، برای مجلس ششم یک سربلندی است کهاین استان خراسانی که مشکلات عدیده داشت این موضوع تقسیم وحل بشود. موضوع دیگری که در استان خراسان هست، مسأله قطار شهریاست. شاید بعد از تهران، اولین مرکزی که بعنوان قطار شهری تحققپیدا میکند، شهرستان مشهد است و این قطار شهری که بین وکیلآباد تاپایین خیابان، بسیار قسمتهای قوی و تند و عمل آن بسیار سریع انجاممیگیرد، این موضوع هم آبرو برای ایران اسلامی است. بجهت اینکهدومین شهری است که مسأله قطار شهری تحقق پیدا میکند. برادران! آخرین لحظاتی است که ما از این مجلس محترم جدامیشویم. باید مسألهای بسیار مهم مورد توجه ما باشد و آن دوستی وبرادری و موضوع دوستی، برادری، ترک غیبت، ترک تهمت، ترکافتراست. یکی از خصوصیات نمایندگان مشهد که عرض میکنم درجای دیگری نیست، این است که همه نمایندگان مشهد در یک مرکز،اجتماع میکردند. برای اینکه مردم مشهد هرکس گرفتاری داشت،هرکس کاری داشت، هرکس با مشکلاتی روبرو بود، وقتیکه به آن مرکزمیآمد، حالا یا من بودم یا جناب آقای ظفرزاده یا جناب آقای تاجرنیایا آقای تکفلی و یا سرکار خانم خاتمی، علاوه بر این هرکس بود بدوناختلاف نظر سعی میکرد که مشکلات را برطرف کند و شاید اینمسأله را جای دیگر من نشنیدهام که آیا در آذربایجان، در اصفهان، درشیراز و یا استانهای دیگر این وحدت کلمه وجود داشته باشد. اینوقت مردم را نمیگیرد، تصمیمات مردم یک قاطعیتی پیدا میکند، بهنمایندگان مراجعه میکنند، هرکس هست، در خدمت مردم انجام وظیفهمیکند. ایکاش که این مسأله را ما انجام میدادیم برای همه مردم ایران اینموضوع سرمشق بود که نه غیبتی باشد، نه تهمتی، نه گرفتاری، بلکه باخوشبینی و خوشاخلاقی و صلح کل، انشاءالله. متأسفانه الان شنیدمکه قوه قضائیه همدان درباره آقای آغاجری تصمیم غلطی گرفته، یعنیچیزی که آبروی مملکت را میبرد. یکمرتبه یک آقایی رفته سخنانیخلاف گفته من هم خودم خلاف مطلب را تأیید میکنم، من هم اول کهجناب آغاجری آن سخنرانی را داشتند اظهار کردم که ما با بعضیمطالب ایشان مخالفیم، اما مسأله اعدام یعنی سخنرانی یکنفر آنقدرانحراف داشته باشد که او را به اعدام محکوم کنیم؟! آیا قوه قضائیهمملکت، به آن حدی است که مسأله اعدام برای یک سخنرانی آن همیک دانشمند و یکنفری که... علیایحال من اشکالات را درنظر دارم،شما به اشکالات اعتراض نکنید، من خودم اقرار میکنم، دیگران همگفتند، ولی مسأله اعدام برای یکنفر دانشمند گفتن، این برای یکنکتهای که بعنوان خلاف، بایستی تذکر داده شود. در مقابل این مسألهنمایندگان مشهد وحدت کلمهای که داشتند، این وحدت کلمه شانانجام میگرفت یا خودشان یا دفاترشان در خدمت مردم بودند کهانشاءالله مردم به کار خودشان برسند و مشکلات برطرف بشود. من ازاینکه مزاحم شما شدم و همینطور وقت برادران مشهدی را گرفتم، عذرمیخواهم، این وظیفه آنها بود که هم این بحثها را و هم بحثهای خدماتروستایی و شهری مشهد را برای شما بیان کنند. والسلام علیکم و رحمهالله وبرکاته منشی (قمی) ـ جناب آقای قدرتالله علیخانی بفرمایید. ادب ـ شما چگونه این وقتها را میآورید؟ قدرتالله علیخانی ـ سلام علیکم جمیعاً ما میتوانیم تا آخر این مجلس که حدود (15) روز باقیمانده باامروز سه تا سخنرانی داشته باشیم. یکی را امروز سخنرانی میکنیم،اگر توفیقی باقیماند، هفته دیگر هم یک سخنرانی دیگر میکنیم بااجازه آقایان. منتها در این سخنرانیها سعی میکنیم بیشتر به مشکلاتمنطقه بپردازیم که جای تأسف دارد و مردم گرفتار هستند، اما قبل از آنمسائل. بسمالله الرحمن الرحیم اکنون متجاوز از دوسال از اشغال افغانستان و بیش از یکسال ازتصرف عراق توسط آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده و گروههای مشابهمیگذرد. البته بهانه آمریکا در عراق، تنها مبارزه با این موضوع نبود،جنگطلبان آمریکایی در عراق ادعای از بین بردن سلاحهایکشتارجمعی و برقراری دموکراسی را نیز داشتهاند. اما یکسال گذشتهثابت کرد ادعای آمریکا جز برای فریب افکار عمومی جهانیان نبوده ومظهر دموکراسی آمریکایی اکنون تصاویری است که از شکنجههایقرون وسطایی زنان، مردان و حتی کودکان عراقی منتشر میشود.کسانیکه دو شب قبل، صحنههای دلخراش مربوط به کورکردن دوچشمو سوزاندن دست یک نوجوان (17) ساله عراقی توسط شکنجهگرانآمریکایی را در برخی از شبکههای عربی دیدند آیا باز هم مایلندناآگاهانه سخنانی بگویند که گویای شیفتگی آنها نسبت به این مظهرظلم و جنایت است؟ اینجانب بعنوان طلبهای کوچک خاضعانه از علمای اسلام اعم ازشیعه و سنی میخواهم بصورت یکپارچه در برابر اشغالگری کهمتأسفانه با انواع جنایات قرین گردیده است بپاخیزند و سرانکشورهای اسلامی را وادار نمایند با برگزاری اجلاس فوقالعاده بیاریمظلومان عراقی بشتابند. اگر چه کوتاهیهای جهان اسلام نسبت بهمصائب مردم فلسطین بسیاری از امیدها نسبت به سران این کشورها رااز بین برده است. اما مطلب دیگر، لازم میدانم ضمن ابراز تأسف از حادثهای که روزجمعه در مراسم مجمع اسلامی بانوان بوجود آمد، به نکاتی در اینمورد اشاره کنم. مجمع اسلامی بانوان یکی از تشکلهای اصلاح طلباست که در مقاطع مختلف، پایبندی خود را به مبانی اسلام و انقلاب وراه امام نشان داده است. در رأس این تشکل نیز بانویی حضور دارد کهعلاوه بر همراهی با همسر مجاهد خود درطول سالهای مبارزه قبل ازانقلاب، پس از انقلاب سالها افتخار خدمتگزاری به خانوادههای معظمشهداء و جانبازان را داشته و در همین راه مفتخر به دریافت تقدیر کتبیاز امام راحل شده است. آیا برخورد نامناسب با چنین تشکل خوشنامو فعال و چنین فرد مبارز، مقاوم و پایبند به اصول و ارزشها، قابل قبولو زیبنده است؟ تأسف مضاعف اینجانب از آن جهت است که اینحادثه در مدت کوتاهی پس از انتخابات مجلس هفتم صورت گرفت. دراین انتخابات، تعدادی از گروههای دوم خرداد نسبت به برگزاریانتخابات اعتراض و گلایه داشتند. اما مجمع اسلامی بانوان جزومعدود گروههای اصلاح طلب بود که علیرغم مخالفت بسیاری ازهمفکران با شهامت و فداکاری در عرصه، حضور یافت و دیگران را نیزبه حضور در انتخابات تشویق مینمود. لذا این بیمهری نسبت بهکسانیکه توسط برخی گروههای همفکر نیز مورد انتقاد و عتاب قرارگرفتهاند ظلم بزرگتری است. لذا انتظار میرود مسؤولان ذیربط باسرعت و دقت موضوع را پیگیری و عاملان را شناسایی و به مجازاتبرسانند. اما چند نکته درمورد مشکلات حوزه انتخابیهام: اولین مطلب، کارخانه قند یزبر در استان قزوین که زیر پوشش بنیادمستضعفان میباشد، با عدم پرداخت بموقع وجه چغندر تحویلی برایکشاورزان منطقه ایجاد مشکل نموده است. به قرار مسموع، کشاورزاننیازمند را وادار به تحویل شکر در برابر مطالبات نقدی نموده، آیاچنین اقدامی مطابق با ضوابط شرعی و قانونی میباشد؟ اینجانبتاکنون برای انتقال موضوع به آقای فروزنده، (6) بار با دفتر ایشانتماس گرفتم اما متأسفانه هربار به بهانهای امکان مکالمه با ایشان فراهمنشده است. انتظار میرود حداقل پس از شنیدن صدای نماینده مردم ازپشت تریبون مجلس، هم برای رفع مشکل کشاورزان و هم اصلاحروش دفتر خویش، اقدام نمایند. سخنی دارم با وزیر محترم کشور، بعد از گذشت حدود (6) ماه ازجاری شدن سیل در شهر شال که منجر به ایراد خسارت و تخریب(11) منزل مسکونی و از بین رفتن یک دستگاه خاور و مرگ راننده آنشد، مراجعات مکرر اینجانب و ارائه گزارشهای متعدد مسؤولانمنطقه، متأسفانه تاکنون حتی یک ریال بعنوان خسارت پرداخت نشدهاست و اگر وزارت کشور مدعی است که بودجهای برای این کارتخصیص و ارسال شده است متأسفانه حتی ریالی عاید خسارتدیدگاننشده است. همین امر باعث شکایت فراوان مردم در مراجعاتاینجانب به حوزه انتخابیه شده است. لذا ضرورت دارد مسؤولانوزارت کشور که مدعی ارسال وجوهی برای این امر هستند از طریقدستگاههای بازرسی خود، سرنوشت وجوه اختصاص داده شده خود راپیگیری نمایند. در اینجا لازم میدانم از جناب آقای دکتر جاسبی تقدیر و تشکرفراوانی داشته باشم بخاطر مدیریت شایسته و تصمیمگیری قاطع واقدام سریع ایشان درمورد احداث بنا و راهاندازی دانشگاه بوئینزهرادر مدت یکسال گذشته که سال 82 باشد. اما مطلب آخرم خسارت جدیدی است که در اثر تگرگ بهکشاورزان استان و مخصوصاً به حوزه انتخابیه بنده شهرستانبوئینزهرا و بخصوص شهر شال وارد شده است. آنگونهای که ریاستمحترم جهاد کشاورزی استان نامهای خطاب به آقای امامی استاندارقزوین مرقوم داشتهاند مناسب است جملاتی از این نامه را بیان کنم کهثبت و ضبط شود تا بلکه دولت محترم و مسؤولین ذیربط توجه ویژهایبکنند. در این نامه آمده است بعد از گزارشات اولیه، ضمناً وقوع تگرگدر تاریخ (16) و (17) فروردین ماه، علاوه بر سرمازدگی بخشعظیمی از محصولات کشاورزی، بخصوص گندم را دچار خسارتشدید نموده است. جمع کل خسارت وارده به باغات استان بیش از (44) میلیارد و(580) میلیون تومان در سطح (30) هزار و (124) هکتار برآوردگردید و جمع کل خسارت وارده به کشت زراعی نیز... (رئیس ـ وقتجناب عالی تمام شد)، (چون مربوط به کشاورزان است، یک دقیقهاجازه بدهید) بیش از (5) میلیارد و (120) میلیون تومان میشود. اما در رابطه با شهر شال که تگرگ اخیر هفته گذشته آسیب فراوانیزده، من وارد جزییات نمیشوم، انشاءالله در نطق هفته آیندهام اینمسائل را توضیح بیشتری خواهم داد. فقط از دولت محترم انتظار دارم(رئیس ـ معلوم میشود نهضت ادامه دارد) به مسؤولین ذیربط دستوربدهد به داد مردم کشاورزان استان، بویژه مردم شهرستان بوئینزهرا وشهر شال توجه ویژهای بکنند. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ جناب آقای علیخانی! شما عنایت دارید مجلس هفتم همتشریففرما هستید، هر چه هم ماند در مجلس هفتم میفرمایید! ناطقبعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قمی) ـ جناب آقای محمدرضایی بفرمایید. محمد محمدرضایی ـ بنام خدا پاسخ امروز به نامه فردا: جناب آقای خاتمی! واقف هستید بنده از ارادتمندان جناب عالیبوده و هستم، به همین دلیل بنا دارم از زاویهای دیگر به نقد نامهاخیرتان نشینم.نامهای که بنمایه آن شبه عرفانی و برگرفته از سلوک شخصیتاناست. تحلیلتان از گذشته، تعریفتان از آینده و توصیفتان از جوانانزیباست. زیباتر آن بود که واقعیتهای اجتنابناپذیر درون دولت خود رانیز تبیین میفرمودید. کار مملکتداری تدبیر و تدبر است، نه عرفان وادبیات. چرا که تاریخ ایران با ادبیات عجین میباشد. چگونه ممکناست دولتی داعیه اصلاحات داشته باشد، ولی بجای رفع معایبانکارناپذیر آزمون و خطا، آیینه روبروی خود را شکند. ملت اصلاحات را تصویب نمود، اما بسیاری از مدعیاناصلاحطلبی اعم از دولتمردان و مجلسیان از پایمردی در این راه بازماندند. دگماتیزم نقابداری که در پوشش تحقق آرمانهای شما رخنمایاند، آنچنان در انحصارگری بیتاب بود که با استبداد اندیشه دستتمام استبدادها را از پشت بست. هرکه از کاستیهای دولت و مجلسنالید چنان رانده شد که باز نگردد. دولتی که متشکل از عناصر متضاد با اصلاحات و ناقض شعارهایخود باشد، جز یک دولت وهمی و گمانی اصلاحات نیست! بگذاربیپرده و بیپروا بگویم، دولتی که فساد اداری و مالی، سوء مدیریت وبیانضباطی، رانتخواری و باندبازی از در و دیوار آن میبارد، دولتیکه خود مروج تجملگرایی و ولخرجی و جوانانش در تنگدستی هستندنمیتواند و نباید مدعی اصلاحات باشد، دولتی که از دستاوردهایمثبت اقتصادی دم زند و وزیر اقتصادش را قربانی نماید، دولتی که هنروزیر کشورش تبدیل زادگاهش به شهرستان با رانت وزارت ووزارتخانهاش به ستاد تبلیغاتی رقبای نمایندگان منتقدش تبدیل گردد،دولتی که وزراء، معاونین و استاندارانش دیروز با ژست دفاع از حقوقملت تهدید به استعفاء میکردند، ولی امروز سر خود را میدهند، ولیپست خود را هرگز، وزیر کشوری که عاجز از حل مشکل تقلباتصورت گرفته در انتخابات شورای شهر مهمی چون اسلامشهر نیست وبالاخره وزیر کشوری که تحمل انتقاد بخشداری را نداشت، آیا سزاوارعزل نبود!؟ دولتی که از اقتدار و انسجام لازم برای افتتاح یک پروژه فرسودهنیمهتمام برخوردار نباشد، دولتی که وزیر راهش حکم به جبران ریختو پاشهای حوزه مدیریتش را از جیب ملت، آنهم به سبک دوران شاهعباس را میدهد، وزیری که سوانح پیدرپی رخ داد در حیطهمسؤولیتش را به هیچ انگارد و مجموعهای از افراد مسألهدار راپیرامونش گرد آورده است، آیا مستحق توبیخ نیست؟ دولتی که وزیر کارش در اجرای طرح کذایی اشتغال آن مصیبتها راببار آورد و بجای تنزل، ترقی مییابد، دولتی که نتواند بموقع مطالباتکارمندان و کشاورزانش را پرداخت تا مشمول جریمه و دیرکرد بهبانکهایش نگردند، دولتی که بیش از (1000) سؤال نمایندگان ملتش ازدولتمردان همچنان بر زمین بماند، دولتی که ضعیفترین مدیران استانیآن به قویترین مردان کابینهاش تبدیل شوند، براستی میتوان چنیندولتی را دولت اصلاحات نامید!؟جناب آقای خاتمی! آیا میدانید برخی از یارانت که دراصلاحطلبی خود را کاتولیکتر از پاپ میپنداشتند، پس از کسبقدرت در موضوع انشاء «علم» بهتر است یا «ثروت» پی بردند که ثروتبهتر است! این مطالب بمعنای انکار همه دستاوردهای دولت نیست، اما لازمهاصلاحات (رئیس ـ وقت شما تمام است) نقدپذیری و اصلاح در دروناست که متأسفانه در این دوران کمتر به آن پرداختهایم. نقد عملکردهای دولت و مجلس بهمعنای تأیید رفتارهای بعضاًتبعیضآمیز و متناقض سایر نهادها چون شورای محترم نگهبان و قوهقضاییه نیست.متأسفانه رفتارهای جناحهای سیاسی در سالهای اخیر چون دولبهیک قیچی در تضاد و تضارب خود یک چیز را قطع کردند و آن، همهامید مردم به همه چیز بود!؟ والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (قمی) ـ جناب آقای احمد شیرزاد بفرمایید. احمد شیرزاد ـ بسمالله الرحمن الرحیم قبل از آغاز سخن، تأیید مجدد حکم اعدام دکتر سیدهاشمآغاجری و ناتوانی قوه قضاییه در جمع کردن پرونده این حکم ننگین کهموجب وهن نظام جمهوری اسلامی شده است و پایان دادن بهماجراجوییهای سیاسی در این پرونده را به این قوه که در هفتههایاخیر قدمهای اصلاحی مناسبی برداشته است، تسلیت میگویم. همچنین امیدوارم در سال پاسخگویی، مقامهای نظامی کشورتوضیحات کافی برای اقناع افکار عمومی درمورد اشغال نظامیفرودگاه امام خمینی ـ رحمهالله علیه ـ در آستانه بهرهبرداری و اینآبروریزی بینالمللی داشته باشند. و اما سخن: امروز در محافل سیاسی و اجتماعی یک سؤال موج میزند،«ایران به کجا میرود؟» انحصارگران عرصه قدرت، مستانه از عملکردمشعشع خویش در انتخابات مجلس هفتم، مرکب غرور را به هر سویمیتازند. تو گویی آنها اولین گروهی هستند که توانستهاند سازوکاراعمال قدرت در فرآیند انتخابات را کشف کنند. طنز تلخ روزگار ایناست که نظریهپردازان اندک این جریان در گفتارهای خویش فرآینددموکراسی در مغرب زمین را نمایشی میخوانند و مدعی هستند در آنکشورها به دلیل سلطه انحصاری سرمایهداران بر ابزار تبلیغات واهرمهای قدرت، عملاً آنچه آنان میخواهند از صندوقهای رأیدرمیآید. اگر قضیه این باشد، چگونه است که باید انتظار داشته باشیمدر این گوشه دنیا سرکه انگبین صفرا فزاید، از درخت زورمداری میوهمردمسالاری برآید و شورهزار انحصار محصول عدالت ببار آورد. آنان اصرار دارند که مردم رشد یافته این سامان باور کنند که اینقوم از سر خیرخواهی و عدالتجویی چارهای نداشتند جز اینکه راه رابر دیگران ببندند تا خود بتوانند فارغالبال به مردم خدمت کنند. به زعمآنان مردم باید بپذیرند که آنها اگر شروعشان ناعادلانه بوده است، درادامه حتماً به عدالت بین شهروندان عمل خواهند کرد. اما با کدامتضمین؟ چرا باید باور کرد کسانیکه بین شهروندان قایل به تفکیک در حقوقشهروندی هستند پس از نشستن بر توسن قدرت حق همه را یکسان اداءخواهند کرد؟ چگونه بپذیریم کسانی عمدهترین رقبای سیاسی خود رابا اعمال قدرت غیرپاسخگو از حضور در صحنه رقابت کنار زنند،هتاکانه و بدون کمترین پروایی از بازخواست، نه در پیشگاه ملت کهحتی در درگاه عدلالهی یکسره به آنان انگ فساد و بیدینی زنند، چشمخود را از هر عیب و خلاف کوچک و بزرگ که در راستای به قدرترسیدن یارانشان باشد بپوشانند و آنگاه پس از طی فرایندی که در آنبهرحال بخشهایی از مردم آرایی را به صندوق ریخته و کسانی به قدرترسیدند، ناگهان جماعت قدرتمدار و انحصارگر بشوند مردممدار وعدالتجو که راضی نیستند پرکاهی از دهان موری برگرفته شود؟ چگونه باور کنیم که عدالت و تقوی از معبر حقکشی و بیعدالتی وبکارگیری زشتترین و غیراخلاقیترین شیوهها بمنصه ظهور رسد؟یادتان رفته کسانی با هدف رسیدن به جامعه بیطبقه توحیدی سرانجاممردم کوچه و بازار را به رگبار بستند. بنظر میرسد عصاره تفکر نانوشتهای که در متن رفتار این قومجاری است را بتوان در یک فراز کوتاه دوکلمهای از زبان بیزبانی آناندریافت و آن اینکه «ما خوبیم»، همین ما خوبیم «ما خوبترینیم». ما گل سرسبد خلقت هستیم. ما بندگان برگزیده خدا در بین خلقیم. ما اولیاءالله من دونالناس هستیم. ما شاغول عدالتیم و معیار انصاف و تقوی، آنچه ما میکنیم بهصرف آنکه عمل ماست عین عدالت است و نباید با شاخص دیگریمحک زده شود و قسعلیهذا. اما براستی چه کسی گفته است که شما خوبید و دیگران بدند وبابت این خوبی باید حقوق اجتماعی متفاوتی از آن شما باشد؟ کدامملک الهی بر زمین نازل شده است تا گواهی دهد که شما جزو پاکانهستید و دیگران از زمره ناپاکان؟ آیا غیر از مردم مقام دیگری میتواندتعیین کند که چه کسی دلسوزتر بحال مردم و علاقهمندتر به حقوق وسرنوشت آنهاست؟ آیا بجز منطق قدرت و سوء استفاده از قانون آنهم باتفاسیر عجیب و مندرآوردی چه چیزی به شما این امکان را داده کهآنسو بنشینید و بگویید ما صلاحیت نداریم؟ ما آمدیم و امتحان خود را پس دادیم. (4) سال با تمام پستیها وبلندیها طی شد. چشمان بیدار مردم، بخوبی خائن و خادم و صادق وکاذب را از یکدیگر بازشناختند. مجلس ششم با تمام موفقیتهای نادیدهو ناکامیهای بزرگ شدهاش قاب بلندی از خاطرات ملت ایران است.این مجلس میرود و یاد رشادتها و بلندطبعیهای فرزندان راستین ملتایران برجای خواهد ماند. این فصل پربار از کتاب بیادماندنی تاریخاین مرز و بوم بزودی به آخر میرسد و کسانیکه در پی سالها رنج ومشقت گذارشان به زیر این سقف افتاده بود (رئیس ـ وقت جناب عالیتمام است) میروند تا هر یک در گوشهای دیگر از این زمین خدابدانسان که میتوانند به خدمت خلق خدا بپردازند. (یک دقیقه حاجآقا) اما در این داستان پر غصه قطعاً روسیاهان و روسفیدانی وجوددارند، دیری نخواهد پایید که همه امتحان خواهند شد، همانطورکه ماامتحان خود را پس دادیم که تا چه اندازه پایبند حقوق شهروندان و حقتعیین سرنوشت به دست مردم بودیم، دیگران هم عنقریب در پایبندیبه وعده آبادگری و عدالت، مورد امتحان قرار خواهند گرفت. اما آیا تمام تصویر عدالت در توزیع نان و روغن و شکر، به عدالتو تساوی بین شهروندان خلاصه میشود؟ آیا برابری حقوق شهرونداندر برابری کوپن ارزاق آنها تجلی مییابد؟ مبادا که این برابری صوریسرپوشی باشد بررفتار آنان که برای بیان اندیشه شهروندان قایل بنوعیکوپن نادیده هستند، اما کوپنی که به غایت ناعادلانه و نابرابر است.مبادا کسانی رزق را به دقت و تساوی تقسیم کنند تا در پناه آن بتوانند درتقسیم اندیشه و اندیشهورزی آنچنانکه مایلند انحصار ورزند و حقوقینابرابر برای شهروندان قایل شوند. والسلام 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامیدرخصوص حادثه فرودگاه بینالمللی امام خمینی(رحمهالله علیه) رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم بزرگترین مسؤولیت هر ملت و هر جامعهای و بخصوص حکومتو مسؤولین، منافع ملی یک کشوری است، منافعی که متعلق به همهاست، باید از منافع آنها پاسداری و حفاظت کند. اعم از مسائل مالیآنها، تمامیت ارضی آنها، فرهنگ آنها، تمدن آنها، حیثیت آنهاو بدینمعنا که عرض میکنم.آنچه که اخیراً رخ داده یک حادثه بسیار غمانگیزی است درماجرای فرودگاه که اینها به منافع ملی و حیثیت و تمدن و فرهنگ یکملتی آسیب میزند و این بزرگترین ظلم و جوری است که به یک ملتیانجام میشود و رخ میدهد. من هیچ داوری ندارم که تقصیر با چه گروهی بوده، اختلافی بیننیروهای مسلح و یا امنیتی و وزارت راه بوده، نمیدانم قضیه از کجاشروع شده. اما برای اینکه ما هم یک عضوی از این جامعه هستیم، یکفردی از این حدود (68)، (70) میلیون جمعیت هستیم، ما درخواستداریم این موضوع سریع رسیدگی و بررسی شود و شفاف آنهاییکهتخلف کردند مجازات شوند، آنهاییکه مردم را آسیبزدند، دلهره بهمردم دادند، آنهاییکه موجب شده در دنیا داریم میبینیم انعکاس آن چهتبعات و چه عوارضی داشته، خواهش میکنم با سرعت و با شتاببررسی شود و اعلام شود. من عرض میکنم، باز تأکید میکنم، من هیچداوری ندارم، اما همینجا عرض کنم، نه بعنوان رئیس مجلس، بنده فرداهم از اینجا بروم همین کارها را خواهم کرد، به افراد نامه خواهمنوشت. آنموقع اگر تریبونی در اختیارمان نیست، اگر جایگاه و سمتینداریم، حقوق شهروندی داریم. من از همینجا امروز دونفر ازنمایندهها را تعیین میکنم که بروند با آن مراکزی که (چه وزارت دفاع وچه وزارت راه) موجب این اصطکاک شدهاند... بنده نمیگویم وزارتدفاع یا وزارت راه، من میگویم بهرجهت اینکار بین وزارت راه ونیروهای مسلح بوده. حالا طرف ما وزارت راه است، باید دونفر بروندو از آنها خواهش میکنم گزارش هم تنظیم کنند و من بتوانم هفته آیندهیا بصورت خصوصی یا عمومی بالاخره جوابی به ملت داده شود.اینکه نمیشود منافع و حیثیت یک ملتی را با لجاجتبازی و گستاخیو حرکتهایی که دارد انجام میشود، همینطور به باد داد. اصل کار مسلماست از نظر همه ما محکوم است، چه کسی مقصر بوده بنده نمیدانم.لذا اظهارنظر نمیکنم، میگذاریم برای مسأله و داوری بعدی. امروز من همینجا که نشسته بودم دونفر از دوجریان، مخصوصاً هماز دوجریان... دونفر که وارد و آشنا هم هستند تعیین میکنیم که بایدگزارش را انشاءالله بیاورند. در رابطه با مسأله دوم هم ماجرای آقای آغاجری است که چون منباز دقیقاً نمیدانم ماجرا چیست و چگونه است، فکر میکنم که جویاشویم و بعد در این رابطه هم چند جملهای صحبت خواهیم کرد. امامطمئن هستم بصورت آبرومندی بیاری خدا مشکل حل میشود وبخصوص خانواده ایشان نگرانی نداشته باشند. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجراییکشور: ـ آقای محمدباقر باقرینژادیان فرد نماینده محترم کازرون به وزیرمحترم کشور درخصوص پیشبینیهای لازم برای جلوگیری ازخسارات وارده براثر زلزلههای احتمالی در منطقه قائمیه، اعلام بخششدن منطقه قائمیه. ـ خانم مهرانگیز مروتی نماینده محترم خلخال و کوثر به وزیرمحترم نیرو درخصوص تسریع در شروع و اجرای عملیات و کلنگزنیسد کیوی در شهرستان کوثر. ـ آقای سیدعلیمحمد یثربی نماینده محترم قم به وزیر محترمفرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص بررسی علمی آثار مثبت و منفیماندگار تولید سینمایی. ـ آقای حسن رمضانیانپور نماینده محترم شهرضا به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در افتتاح پروژه آبرسانی باتوجه به آماده بودن انتقال آب به شبکه شهر. باتوجه به اینکه جلسه هم دیر شروع شد، یکقدری هم بحثهای همین ماجرایی بود که اشاره کردم، یکقدری هم نمایندگان با تأخیر آمدند. لذا خواهش میکنم همکاری کنید بتوانیم این کارهایمان را انجام بدهیم. عدهای از نمایندگان ـ تذکر داریم. رئیس ـ تذکراتتان را برای هفته آینده بگذارید از شما میپذیریم،صبر کنید هفته آینده. اگر الان وارد تذکر بشوم میدانم دیگر نجات نمییابیم، وارد چاهی میشویم که معلوم نیست از آن بیرون بیاییم،چشم. اگر عنایت کردید منهم با سرعت عرایضم را عرض کردم. 6 ـ تصویب طرح یکفوریتی اصلاح موادی ازقانون مدنی رئیس ـ دستور را مطرح بفرمایید. منشی (امانی) ـ اولین دستور، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقیدرمورد طرح یکفوریتی اصلاح موادی از قانون مدنی است. آقای مرتضوی از کمیسیون قضایی بفرمایید. سیدمحمدکاظم مرتضوی (عضو کمیسیون قضایی و حقوقی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی به مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح موادی از قانون مدنی به شماره ترتیب چاپ (1889)که با قید یکفوریت جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع شده بود، در جلسات متعدد با حضور کارشناسان ذیربط مطرح گردید و پس ازبحث و تبادل نظر با اصلاحاتی بشرح زیر در جلسه مورخ 25/1/83 مورد تصویب قرار گرفت. اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی ـ سیدناصر قوامی همکاران عزیز فقط در دو جمله بنده توضیحاتی را خدمت شماعرض میکنم و آن اینکه طبق قانون مدنی در وضعیت فعلیدرصورتیکه زنی بمیرد، شوهرش در صورت وجود فرزند یک چهارم و درصورت نداشتن فرزند نیمی از میراث را میبرد و درصورتیکه اصولاًورثه دیگری برای زن متصور نباشد تمام ارثیه به شوهر تعلق میگیرد ودر صورتیکه مردی فوت کند، چنانچه همسرش فرزند داشته باشد، یک هشتم و در صورتیکه فرزند نداشته باشد، یک چهارم از ارثیه را میبرد و چنانچه وارثدیگری برای مرد متصور نباشد در اینصورت بقیه میراث بلاوارثتلقی میشود و دراختیار حاکم است. اصلاحاتی که با این طرحی که تقدیم شده و در کمیسیون صورتگرفته و پیشنهاد طراحان بوده این است که زن درصورتیکه شوهرشمرحوم شود و وارث دیگری نداشته باشد، مثل مرد تمام میراث را بهخود اختصاص بدهد و تغییر دیگر اینکه زن از عرصه درحال حاضرارث نمیبرد، یعنی فرضاً که فرزند داشته باشد یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم از اعیانی را به ارث میبرد و از عرصه ارث نمیبرد. ولی در اصلاحاتی کهالان صورت گرفته، از کل ماترک ارث میبرد. آنچه که در قانون مدنی است، منطبق با اجماع فقهاست، البتهبررسیهایی که شد، روایات شاذ، نادر و اقلیتی هم در هر دو مورد وجوددارد. قطعاً این مطلبی که الان مطرح میشود، بحثهای فقهی و حقوقی وبعضاً سیاسی را هم ممکن است در اجتماع مطرح کند. ولی بهرحال اگرمصلحت اجتماع باشد، نهایتاً من فکر میکنم که در مجمع تشخیصمصلحت تصمیمگیری قطعی شود، عرض دیگری ندارم. منشی (امانی) ـ اولین مخالف آقای یثربی هستند، بفرمایید. سیدعلیمحمد یثربی ـ بسمالله الرحمن الرحیم طراحان این طرح در صدد این بودند که یک تغییری در قانون ارثزن چه در موقعی که وارث دیگر همراه او داشته باشند، چه نداشتهباشند. حرف این است که این طرح واقعاً منتج به نتیجه هست یانیست؟ چون با ادبیات فقهی و حقوقی تنظیم نشده و ظاهراً برخلافنظر مشهور فقهاست، در شورای نگهبان که علیالقاعده تأیید نخواهدشد (همینطورکه مخبر گفتند) در مجمع تشخیص هم درصورتیتصویب خواهد شد که طوری تنظیم شده باشد که یک ردپای فقهی درآن باشد، یک قائل فقهی داشته باشد. برای اینکه علم حقوق تاریخ دارد، تاریخ آن تاریخ فقه است و هیچعلمی شاید مثل علم حقوق و فقه، رابطه استاد و شاگردی و پیوند وتسلسل منطقی آن مثل فقه، حالا چه به شخصیتهای فقهی تاریخی، چهبه مدارس فقهی، چه به ادوار فقهی و آن مراحل علمی که داشته شناختهمیشود، هیچ علمی مثل فقه اینطوری نباشد. بنابراین بدون لحاظ اینجایگاه ما مستقیم یک مطالبی را بنویسیم، این هم با ساختار قانونمدنی تطابق ندارد، هم اینکه در مراحل خاص تصویبی به نتیجهنمیرسد، مقصود شما هم این است که به نتیجه برسد. حالا پیشنهادی بعداً هست که این منظورنظر تأمین میشود، هم درگذشته قائلین فقهی دارد و هم در وضعیت فعلی فقهایی هستند که همیننظر را دارند و نظر طراحان هم تأمین میشود. بنابراین از این جهاتمختلفی که من عرض کردم با این بیان و با این تنظیم من مخالف هستم،حالا اگر رأی ندادید که ندادید، اگر رأی دادید انشاءالله در جزئیاتپیشنهادی داریم که منتج هست و از لحاظ بار علمی و فقهی و ساختاریو پیشبینی مراحل بعدی تصویبی نتیجه بخشتر است. والسلام علیکم و رحمهالله منشی (امانی) ـ آقای قوامی اولین موافق هستند، بفرمایید. سیدناصر قوامی ـ بسمالله الرحمن الرحیم من خواهش میکنم همکاران محترم عنایت بفرمایید، این طرحکوتاه است، چند جمله است. اما بار حقوقی بالایی دارد، اگر عنایتبفرمایید بار فقهی و حقوقی بالایی دارد و در دو موضوع است. یک موضوع این است که اگر زن از دنیا برود وارث طبقه اول و دومو سوم نداشته باشد، حالا البته طبقات بعد آن، ضامن جریره است یااینکه «ولاء عتق» است، آنها را هم اگر نداشته باشد، این زن یک چهارم آن را بهفرض میبرد. الباقی را گفتهاند «مال امام» است (در روایات است کهمال امام است) اگر چنانچه زن از دنیا برود، وارث طبقه اول، دوم