بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه سیصد و نود و یکم 21 دیمــاه 1382 هجریشمسی (391) 18 ذیقعـده 1424 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست و یکم دیماه 1382 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: حسنسیدآبادی ـ سیدشمسالدین وهـابی و علیقنبری.4 ـ بیانـات ریاست محترم مجلس شورایاسلامی درخصوص رد صلاحیت جمعی ازداوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلسشورای اسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تصویب مسکوت ماندن طرح یکفوریتیجایگزینی خودروهای فرسوده بمدت یکماه.7 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوصطرح جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی (جهتتأمین نظر شورای محترم نگهبان).8 ـ طرح سؤال آقای محمد کیافر نمایندهمحترم میانه از آقای جهانگیـری وزیر محترمصنایع و معادن.9 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسهآینده. «جلسه ساعت نـه و پنج دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 194 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (جبارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه سیصد و نود و یکم روز یکشنبه بیست و یکم دیماه1382 هجریشمسی مطابق با هجدهم ذیقعده 1424 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن درموردطرح یکفوریتی جایگزینی خودروهای فرسوده. 2 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرحجلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسباقتصادی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد طرح اصلاح قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی روستایی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 4 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد لایحه تأسیس و نحوه اداره کتابخانههای عمومی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 5 ـ گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 6 ـ سؤال آقای محمد کیافر نماینده محترم میانه از وزیر محترم صنایع و معادن. 7 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین. 8 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت ترکمنستان.9 ـ گز ارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات درمورد مالیات بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوریازبکستان. 10 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری فدرال آلمان. 11 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری دموکراتیک خلق کره. 12 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه به منظوراجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی درموردمالیاتهای بردرآمد و سرمایه. 13ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری فنلاند. 14 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی درمورد مالیاتهایبردرآمد و پروتکل اصلاحی آن بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی. 15 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت پادشاهی اسپانیا. 16 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت رومانی. 17 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه همکاری و کمکهای متقابل درمورد موضوعات گمرکی بین دولت جمهوریاسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه. 18 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات بردرآمد و سرمایه بین دولتجمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اتریش. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید(آیات (194ـ 189) از سوره مبارکه «آلعمران» توسط قاری محترمآقای رحیم خاکی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی'مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِوَللهِ مُلْکُ السَّمواتِ وَالْأَرْضِ وَاللهُ عَلی' کُلِ شَیٍء قَدیرٌ * اِنَّ فی خَلْقِالسَّمو'اتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ الْلَیْلِ وَالنَّهارِ لَایاتٍ لِأُولِیالْأَلْبابِ * اَلَّذینَ یَذْکُرُونَاللهَ قِیاماً وَّ قُعُودًا وَّ عَلی'جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّمواتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنا ماخَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّارِ * رَبَّنا´اِنَّکَ مَنْتُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَیْتَهُ وَ مالِلْظّالِمینَ مِنْ اَنْصارٍ * رَبَّنآ اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیًا یُّنادی لِلاْیمانِ اَنْ امِنُوا بِرَبِّکُمْ فَا'مَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْعَنّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَالْأَبْرارِ * رَبَّنا وَ 'اتِنا ماوَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ وَ لا'تُخْزِنا یَوْمَالْقیمَهِ اِنَّکَ لا'تُخْلِفُ الْمیعادَ *(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: حسن سیدآبادی ـ سیدشمسالدین وهابی و علی قنبری رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای حسن سیدآبادی نماینده محترم سبزوار. ـ جناب آقای سیدشمسالدین وهابی نماینده محترم تهران، ری،شمیرانات واسلامشهر.(که هرکدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای علی قنبری نماینده محترم اردل، فارسان، کیار وکوهرنگ. ـ جناب آقای سیدشمسالدین وهابی نماینده محترم تهران، ری،شمیرانات و اسلامشهر (که ایشان جمعاً پانزده دقیقه وقت دارند). جناب آقای سیدآبادی بفرمایید. حسن سیدآبادی ـ بسمالله الرحمن الرحیم فاجعه عظیم و دردناک زلزله بم رت که منجر به کشته و زخمی شدندهها هزار نفر از هموطنان عزیز گردید به حضرت ولی عصر ـ عجلالله تعالی فرجهالشریف ـ ملت بزرگوار ایران اسلامی، مخصوصاً بازماندگان و مصیبت دیدگان تسلیت گفته و برای درگذشتگان مغفرتالهی و برای مجروحین شفای عاجل مسألت مینمایم. از ملت وفادار، سخاوتمند و نجیب کشورمان و بویژه مردم شریفشهرستان سبزوار که با همه وجود به یاری آسیب دیدگان شتافتندصمیمانه سپاسگزاری نموده، امیدوارم این کمکها تا رفع نیاز کاملمنطقه زلزلهزده همچنان ادامه یابد. باتوجه به اینکه کشور ایران رویکمربند زلزلهخیز جوان و فعال قرار دارد و (97) درصد از شهرها وروستاها در معرض تهدید جدی زلزله میباشد، دولت میباید هرچهسریعتر اقدام به تدوین راهکارهای مناسب برای پیشگیری از اینفجایع ناگوار انسانی نماید و در ساخت بناها استانداردهای مربوط بهمقاومسازی ساختمانها در برابر زلزله مدنظر قرار گیرد و دستگاههایمسؤول بادقت هرچه تمامتر بر این امر نظارت نمایند. تأکید مینمایمپذیرش اشتباهاتی دیگر که برای جان و مال مردم هزینهزا گردد ممکننیست و مدیران نباید چون گذشته تا زمان وقوع فاجعه جدید به خوابروند و یا حماسه عواطف مردم را فراموش کنند و این شعور و بلوغ رادر سیاستها جدی نگیرند. مشکلات حوزه انتخابیه: جناب آقای خاتمی، رئیسجمهور محترم! بعد از شش سال که ازانتخاب جناب عالی گذشت، بزرگواری فرمودید و به شهرستان سبزواردر (19) خردادماه سالجاری سفر کردید و در جمع دهها هزار نفر ازمردم مشتاق و علاقهمند قول دادید که فرودگاه سبزوار ظرف دو ماهتکمیل و مورد بهرهبرداری و عملیاتی خواهد شد. اما با گذشت هفتماه از آنتاریخ از افتتاح و عملیاتی شدن این فرودگاه خبری نیست وسپس در هنگام ارائه بودجه سال 83 به مجلس میفرمایید، یکی ازپروژههایی که در سال 83 به بهرهبرداری میرسد فرودگاه سبزواراست. انصاف دهید مردم چگونه باید به قول و وعده مسؤولین اعتمادکنند؟ مردم سبزوار میپرسند، چرا مسؤولین ذیربط که در مقابلدستور اکید رئیسجمهور مبنی بر عملیاتی شدن فرودگاه سبزوار ظرفدو ماه کوتاهی نمودند مورد باز خواست قرار نمیگیرند. امید است باپیگیریهای حضرت عالی در اسرع وقت فرودگاه سبزوار موردبهرهبرداری قرار گیرد. یکی دیگر از مشکلات اساسی که همواره قشر زحمتکش کشاورزو روستائیان را رنج میدهد عدم توجه به حل مشکلات این عزیزانمیباشد. از یکطرف کشاورزی را محور توسعه و تضمینکننده استقلالو خودکفایی کشور اعلام میکنیم و از طرف دیگر حداقل امکانات را ازآنها دریغ مینماییم. هم اینک در غالب روستاهای شهرستان سبزوارمردم سوخت کافی جهت گرم کردن منازل در اختیار ندارند و یاسوخت مورد نیاز موتورهای عمیق و وسایل کشاورزی را به مقدارکافی در اختیار آنها قرار نمیدهند و شیوههای عجیبی در توزیعسوخت بین کشاورزان اعمال میکنند که فقط نارضایتی و بیاعتمادیمردمی را نسبت به مسؤولین گسترش میدهند. کشاورزی که جهتموتور عمیق خود ماهیانه (25) هزار لیتر نفت و گاز مصرف میکرد بهبهانه جلوگیری از افت آبهای سفرههای زیرزمینی به هر حلقه چاه عمیقفقط (7) هزار لیتر سوخت میدهند. جالب است کشاورز بمنظور تأمینالباقی نیاز سوخت نفت گاز را که لیتری (350) ریال خرید مینمایدمعلوم نیست مسؤولین وزارت نفت و نیرو چرا اینگونه تصمیماتمضحک را اتخاذ میکنند که از یکطرف کشاورزان با بهای آزاد سوختتهیه کنند و خسارات سنگینی متحمل شوند و از طرف دیگر هیچثمرهای در افت آبهای زیرزمینی حاصل نشود و یا کارخانههای قند باهمدستی دلالها که شیرازه اقتصاد کشور را بهم ریختهاند شکر به کشوروارد نموده و با کشاورزان که پیمان خرید محصول چغندر قند منعقدکردهاند مدتها آنها را از کشاورزان تحویل نمیگیرند و کشاورزانناچارند چهار شبانه روز با وسایل حمل خود در صفهای طولانی معطلبمانند و هیچکس نیز پیدا نمیشود که به گرفتاریهای آنها رسیدگی کند وزمانیکه بعد از اینهمه معطلی محصول چغندر راتحویل میگیرند، بیشاز (30) درصد افت محاسبه نموده و بهای آنرا پس از ماهها با تأخیرپرداخت میکنند و زمانیکه به آنها اقتضاء میکند که وجه آنرا بپردازندبجای وجه آن، کشاورز را مجبور میکنند که تفاله بخرد و یا برقینمودن چاههای عمیق نیز آنگونه که اعلام میشود به انجام نمیرسد باهمه این موارد باز از کشاورزان انتظار داریم که در روستاها بمانند و بهشهر مهاجرت نکنند و به تولید بپردازند. جناب آقای رئیسجمهور! اینگونه برخورد با کشاورزان و بیتوجهیبه مشکلات آنها نابودی کشاورزی را بدنبال خواهد داشت و مهاجرتبیرویه به شهرها را بوجود خواهد آورد. امید است هر چه سریعتر وزارتنفت، جهادکشاوزری و نیرو اینگونه مشکلات را در بین کشاورزان حلنمایند تا شاهد خسارت و نارضایتی این قشر عزیز نباشیم. همکاران عزیز! اندک زمانی دیگر انتخابات هفتمین دوره مجلسشورای اسلامی فراخواهد رسید و دشمنان کینهتوز خارجی و داخلیاین ملت مظلوم با سرمایهگذاریهای سنگینی که نمودهاند با تبلیغاترسانهای و مطبوعاتی گسترده سعی در اخلال و غبار آلود کردن فضایانتخابات مجلس خواهند کرد و استراتژیک پشتیبانی رسانهای ومطبوعاتی از خارج و جار و جنجال و تنش بوسیله ایادی داخلی را درپیش خواهند گرفت. با تمام این شرایط ملت بزرگوار ایران بار دیگر باحضور یکپارچه و آگاهانه خود ضمن خنثیسازی توطئه مأیوسکنندهآنها نمایندگان شایسته و برخاسته از متن توده مردم، نه وابسته بهمرفهین بیدرد و دارای زرق و برق تبلیغات، گامی بلند در راه سازندگیاین کشور پهناور و زدودن فقر و فساد و بیعدالتی برخواهند داشت.مردم فهیم و آگاه ما به اسلام، انقلاب و کشور خود علاقهمند میباشند واگر گلهای و نارضایتی دارند از عملکرد ضعیف برخی مسؤولین وفسادهای اداری و تبعیض و بیکاریهای زیاد جامعه است. مردم کارنامه دوره ششم مجلس را بخوبی ارزیابی خواهند کرد ویقیناً تلاشها و زحماتی که در تجمیع عوارض، اصلاح قانون مالیاتها،احیاء دادسراها و تصویب قانون سرمایهگذاریهای خارجی را لحاظ ومثبت تلقی خواهند کرد و نسبت به مواردی که از مجلس ششم انتظارمیرفت و عملی نشد و فرصتهای فراوانی از دست رفت گلهمند ونارضایتی خویش را اعلام خواهند کرد، زیرا مردم از دوره ششممجلس که عنوان اصلاحات را برگزیده و شعار محوری خود قرار دادهبود انتظار داشتند با فقر و فساد و تبعیض در جامعه مبارزه جدی بعملآید و به بیکاری جوانان و گرانی و تورم و امور معیشتی مردم اهتماملازم صورت گیرد و به قانونگرایی و شایستهسالاری اعتقاد و درتصمیمات خود آنرا راهبردی نمایند. اما زمانیکه مردم میبینند مسؤولین و نمایندگان آنها بجای تلاش درجهت رفع فقر و تبعیض بهامور بیهوده دیگری از جمله دعواها و جارو جنجالهای بیپایه جناحیو منافع حزبی مشغولند و حتی در شورای شهر سابق تهران که همگیاصلاحطلب بودند، درگیریهای منفعت طلبانه را در پیش گرفتنددلسرد و بیاطمینان شدند. وقتی طبق اصل (67) قانون اساسی ما بهقرآن کریم سوگند یاد میکنیم که پاسدار حریم اسلام و نگهباندستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران باشیم و در انجام وظایفوکالت امانت و تقوا را رعایت کنیم و به استقلال و اعتلای کشور وحفظ حقوق ملت پایبند باشیم و از قانون اساسی دفاع کنیم و در گفتههاو نوشتهها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالحآنها را مدنظر قرار دهیم، انصاف بدهیم و همین سوگند خویش را در نظربگیریم و یکبار دیگر کارنامه خویش را در برخی موارد قرائت کنیم. 1 ـ ما سوگند یاد کردیم که در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا رارعایت کنیم. آیا در مرگ زهرا کاظمی و کشته شدن (8) نفر از هموطناندر سمیرم و زخمی شدن بیش از (150) نفر از آنها و کشته شدن یکنفر درسبزوار و زخمی شدن بیش از (10) نفر از آنها که بدلیل بیتدبیریوزارت کشور بوجود آمد با تقوا برخورد کردیم و یا یکی را پیراهن عثماننمودیم و تا توانستیم بهرهبرداری جناحی کردیم ولو به قیمت تخریبچهره بینالمللی نظام گردید و در دیگری مهر سکوت بر لب نهادیم. 2 ـ ما سوگند یاد کردیم که به استقلال و اعتلای کشور پایبند باشیم ودر تأمین مصالح آن تلاش نماییم، آیا زمانیکه پرونده فعالیت هستهایایران در آژانسی بینالمللی سازمان انرژی اتمی مطرح میگردد و بافشارها و شیطنت آمریکا و لابی صهیونیستها تلاش میشود که پرونده بهشورای امنیت سازمان ملل ارجاع گردد و با محاصره اقتصادی، ملتایران را در فقر و فلاکت قرار دهند، در مجلس اتهام دروغگویی به مدت(19) سال به دولتهای ایران دادن، ادعای دشمنان را در آن شرایط حساستأیید کردن به مصالح جامعه، استقلال و اعتلای کشور پایبند بودیم؟ 3 ـ ما سوگند یاد کردیم که از قانون اساسی دفاع کنیم، آیا حمایتوتلاش در نفوذ دادن کسانیکه به مصادر امور که اعتقاد صریح خود رادر مخالفت با قانون اساسی اعلام کردهاند دفاع از قانون اساسی بود؟آیا چنین عملکردها و جارو جنجالهای مجلس و درگیریهایمنفعتطلبانه در شورای سابق شهر تهران نبود که بعد از بیست و اندیسال از عمر انقلاب باعث دلسردی و بیاعتمادی مردم گردید؟لذا مردم با حضور گسترده خود یقین بدانیم که در انتخابات آیندهافراد متدین و مجرب و بدون جار و جنجال راانتخاب خواهند کرد وفضای سازندگی و آرامش را در جامعه بوجود خواهند آورد. بنابراینفضای جار و جنجال در انتخابات مجلس هفتم از اهدافی است کهدشمنان و ایادی داخل سرمایهگذاری کرده و ایجاد (رئیس ـ وقتجناب عالی تمام است) درگیریها و التهاب را دنبال خواهند کرد. لذا دربررسی صلاحیت داوطلبان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که بعهدههیأتهای اجرایی و نظارت میباشد خدا را در نظر آورده و بگونهایعمل کنند که در پیشگاه خدا پاسخگو باشند و همگی با اعتقاد به قانونو ترس از خدا آنچه حق است تصمیمگیری نمایند و ذرهای مماشات ومسامحه ننمایند و در این امر خطیر گناهی نابخشودنی است و افرادباسابقه فساد مالی را قطعاً رد نمایند، لذا داوطلبانی که صلاحیت آنها دراثر اعلام مراجع چهارگانه تأیید نمیشود و ممکن است به آن اعتراضنمایند، قانون مراحل آنرا پیشبینی کرده است و بجای فضاسازیمسموم و درگیری تنش میتوانند (رئیس ـ وقتتان تمام است) ازمجاری قانونی آنرا پیگیری نمایند و لذا افراد به لحاظ دیدگاه سیاسی وجناحی نیست که رد صلاحیت میگردند جز آنهایی که به قانون اساسیمخالفت مینمایند. افرادی که به قانون اساسی معتقد نباشند نمیتوانندبه آن وفادار گردند، لذا مطابق قانون از وزارت اطلاعات و نیرویانتظامی و ثبت احوال و مراجع قضایی استعلامات لازم صورت گرفتهو مدارکی را که مبنی بر فساد مالی، اخلاقی و امنیتی نیز اعلام گردیدهاعتراض افراد... (رئیس ـ آقای سیدآبادی! من حرفی که میزنم، بایدگوش بدهید یا نباید گوش بدهید؟ همینجا از رادیو بگو! خوب عزیز!وقتتان تمام است) حاج آقا کروبی! به دیگران گاهی اجازه دادید دو، سهدقیقه صحبت کردند ما یکدقیقه خواستیم... (رئیس ـ وقت چقدر شده؟برادر من! برای شما هم 12 دقیقه شده) ما در طول (10) دقیقه، دودقیقه از جناب عالی خواستیم (رئیس ـ نه دیگر ایشان میگوید، حالابفرمایید، عیبی ندارد وقت شما هم 12 دقیقه شده است) عیبی ندارد،حاجآقا! ما گوش میکنیم. والسلام علیکم رئیس ـ متشکر، ممنون از جناب عالی. نفرات بعدی کاملاً رعایتکنند. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای سیدشمسالدین وهابی جمعاً(15) دقیقه وقت دارند، بفرمایید. رئیس ـ وقت را دقیق بگیرید. سیدشمسالدین وهابی ـ بسمالله الرحمن الرحیم «و نجینا الذین امنوا و کانوا یتقون» ملت شریف و آگاه ایران! نظام جمهوری اسلامی ایران براساس دورکن رکین جمهوریت و اسلامیت تکوین یافته که سازو کار تجلی وبروز آن در اصول متعدد قانون اساسی برشمرده شده است و مسلماست که تداوم حاکمیت جز با تکیه بر این دو رکن متصور نیست. براساس اصل ششم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران، امورکشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات و براساساصل نهم هیچ مقامی حق ندارد بنام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورآزادیهای مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند. بنابراینطبیعی است منظور از انتخابات در اصل ششم، انتخاباتی آزاد و قانونیاست که در اصل نهم بدان اشاره شده است تا همه شهروندان بتوانند چهبعنوان انتخاب کننده و چه انتخاب شونده در این فرآیند سرنوشتسازشرکت کنند و اگر در اصل نود و نهم آمده است که شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورایاسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را برعهده دارد صد البته این نظارت هم برای تحقق اصل ششم و نهم قانون اساسی و ایضاً حفظحقوق اساسی ملت است که در فصل سوم، طی اصول نوزدهم تا چهل و دوم بدان پرداخته شده است. پس این نظارت، نظارتی است که باید نتیجهآن تحقق خواست واراده ملت و مردمسالاری دینی در پرتو انتخاباتی آزاد و قانونی به معنای دقیق کلمه باشد. حال آنکه عملکرد نظارتیشورای نگهبان با تمسک به نظارت سلیقهای و به اصطلاح استصوابی بیانگرآن است که حق انتخاب آزاد و قانونی را از مردم سلب نموده است. براین اساس لازم است نکاتی را با ملت شریف ایران در میان بگذاریم: 1 ـ رد صلاحیتهایی که مستند به مدارک متقن و قانونی مراجعچهارگانه نبوده و از راههای دیگری تحصیل شده و به اعمال سلیقههایخاص و گرایشهای جناحی میانجامد بنظر ما نمایندگان ملت غیرقانونی و محکوم به بطلان است و لذا تمامی مسؤولین نظام براساسوظایف قانونی و نظارتی و اجرایی خود نباید بیش از این اجازه دهندکه مشروعیت نظام در اثر نگرشهای محدود و گرایشهای خاص سیاسیو سلیقهای با بحران مواجه شود. 2 ـ بحران مشروعیت، ریشه در انتخاباتی غیرآزاد و دو مرحلهایدارد که نتیجه اعمال نظارت استصوابی، براساس سلیقه است و راه رابرای گرایشهای خاص و اعمال نظرهای جهت دار باز میکند و لطمهایاساسی است که هم اعتماد ملی را مخدوش میسازد و هم از نظر افکارعمومی در داخل و خارج مردود تلقی خواهد شد که در هر دو صورتاین امر بنفع این ملت بزرگ نبوده و نیست. بحران مشروعیت که همعامل و هم نتیجه کاهش مشارکت مردم است نتیجه طبیعی فضاینابسته و سالم برای رقابت انتخاباتی است. رد صلاحیتهای غیر قانونیو گسترده بسیاری از چهرههای انقلابی و موجه جز به تشکیل مجلسیضعیف و مطیع و مآلاً فرمایشی نمیانجامد و مجلس را از مسیر اصلیخود منحرف ساخته و در ردیف مجالس سنا و نه مجلس نمایندگانقرار میدهد. 3 ـ متأسفانه شورای نگهبان با تنزل خود از جایگاه نهادی اجماعیو فراگیر که براساس اصول متعدد قانون اساسی باید قوانین و مصوباتو امور محوله را از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی موردبررسی قرار داده و درجهت تشخیص عدم مغایرت و تعارض امور باقانون و شرع نظر بدهد، اینک با تفسیری ناصواب از نظارت که به قلبماهیت و تغییر قانون انجامیده است، نهتنها به وظیفه اصلی و نظارتیخود نپرداخته، بلکه با تفسیر ناصواب از قانون درصدد انتخابداوطلبان نمایندگی برآمده و با تعبیر بدعتگونه بر احراز صلاحیت،انتخاب خود را جایگزین انتخاب مردم نموده و به جای آنان تصمیممیگیرد. نتیجه چنین رفتارهایی نهتنها مشارکت مردم را در تقویتبنیانهای نظام درپی ندارد، بلکه موجب وهن و تحقیر ملت است.اینگونه رفتارها بیانگر تفکری است که مردم را فاقد قدرت تشخیص وفاقد صلاحیت برای حضور در سرنوشت خویش دانسته و آنها را صغیرتلقی مینماید و مآلاً رأی آنان را زینتی قلمداد میکند. ملت شریف و آگاه! میدانید و میدانیم، اینگونه رفتارها علاوه براینکه راه را بر تنزل جایگاه شورای نگهبان به نگاهبانی از تفکر وجریانی خاص که به شکلگیری آپارتاید سیاسی در کشور میانجامد بازمیکند، حقوق اساسی مردم و شهروندان را نیز نادیده گرفته و نظام رادر مسیری دشوار و سخت قرار میدهد که به هیچ روی به مصلحت اینملت و کشور نیست. 4 ـ عمل غیرقانونی از هرکس که باشد شایسته نیست و اگر اینقانون شکنی در امور مهمهای باشد که منجر به انحراف نظام گردد،براساس دأب امام راحل ـ قدس سره ـ و با تأسی به راه تمام شهیدانانقلاب اسلامی که برای دفاع از کرامت انسان و حفظ اسلام و حقوقحقه این ملت، خون خویش را آگاهانه و خالصانه در راه حق تقدیمنمودهاند، باید درمقابل آن با تمامی امکانات قانونی ایستادگی نمود.نمایندگان ملت بنا به وظیفه و سوگندی که براساس اصل (67) قانوناساسی یاد کردهاند که همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظحقوق ملت و خدمت به مردم پایبند بوده و از قانون اساسی دفاع کنندو در گفتهها و نوشتهها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم وتأمین مصالح آنها را مدنظر داشته باشند، اینگونه رفتارها را درجهتآزادی و تأمین مصالح ملت ندانسته و برای جلوگیری از هرگونه کژی وکاستی و دفاع از حقوق مردم و آحاد شهروندان با هر گرایش و سلیقه وبینش و اعتقادی و برای حفظ آرمانهای امام راحل و ملت عزیز، اجازهنخواهند داد که در اعمال قانون بدعتها یا تفسیرهای ناصواب جای خودرا با سنتهای حسنه امام و قانون اساسی در اقدام به رأی و نظر مردم وپایداری از حق انتخاب آنان عوض کند و قانون اساسی مخدوش گردد. همه میدانیم امام راحل بزرگترین حامی جایگاه شورای نگهبان ودرعین حال قاطعترین منتقد عملکرد آن شده و در برخی رفتارهایغیرقانونی آنان درجریان انتخابهای گذشته، از جمله در انتخابات دورهسوم بودند تا در مسیر حرکت نظام انحرافی صورت نپذیرد. پس نبایداجازه داد شورای نگهبان با رد غیرقانونی افراد، انتخاب خود راجایگزین اعمال حق حاکمیت مردم نماید. این عمل نه از اسلام و نه ازقانون و نه از سیره امام و نه عرف جامعه، هیچ بهره و توجیهی ندارد ومآلاً منافع یک ملت را با خطری جدی مواجه میسازد. 5 ـ تجربه نشان داده است حذف غیرقانونی افراد و بالاخص حذفدیدههای تیزبین، آگاه و شجاع مردم که حاکمیت را تحت نظارت دقیقدر میآورند و اجازه نمیدهند که گروههای قدرت در هرم مدیریتیازطریق غیر قانونی به اعمال حاکمیت بپردازند، خطر پدیدآمدنجریانهای قانونگریز و خودسر و غیرخودسر را در نظام تقویتمیکند. جریانهایی که در سایه سکوت و عدم نظارت حقیقی مردم کهمجلس تجلی آگاه اراده آنان است، منجر به اقداماتی خودسرانه نظیرقتلهای زنجیرهای میگردد و حضور جریانهای مرموز و مشکوک را درنظام و احیاناً در برخی مصادر قدرت زنده میکند. زیرا نمایندهای کهقدرت چون و چرا نداشته باشد و بر امور کشور و نهادهای قدرتنظارت نکند و از هر بادی بلرزد و شجاعت و شهامت را با جیفهبیمقدار دنیا و طعمه قدرت تعویض یا از سر ترس و جبن، کرنش نمایدو از ایمان و آزادی و معنویت و امنیت ملت با صراحت دفاع نکند ودرمقابل جریانهای تمامیتخواه نایستد، به جریانهای فرصتطلباجازه خواهد داد تا رفتارهایی به مراتب خشنتر از قتلهای زنجیرهای رابر این کشور حاکم نماید. 6 ـ بنابراین ما به نام خداوند بزرگ و اسلام عزیز و سوگندی که یادکردهایم و با تأسی به روش و منش امام که شاگردان کوچک مکتب اوهستیم و با استعانت از روح بلند شهدای بزرگوار اسلام و ایران وپاسداری از حقوق ملت و به پاس تمام صبوریها و ایمان این مردم بهمعنویت، ایمان، آزادی و با تأکید بر این آیه شریفه که اهل ایمان و تقوادر زمره ره یافتگان هستند، اعلام میکنیم، ما نظارتی را که منجر بهحذف اراده و حق حاکمیت ملت گردد و نظام را با بحران مشروعیت روبرو سازد و منافع و امنیت ملی را با خطر مواجه سازد و بالاخرهاساس انتخابات را مخدوش نماید، غیرقانونی دانسته و نتیجه آنراناموجه و غیرمعقول میدانیم و از همه کسانیکه پایبند به قانون و دفاع ازقانون هستند میخواهیم که به شیوهها و طرق قانونی در مقابل آن قاطعانه ایستادگی کنند. 7 ـ ما اینک در برههای سرنوشتساز از تاریخ معاصر قرار داریم وبنابه فرموده امام راحل که: «فرزندان من اجازه ندهید که انقلاب بهدست نااهلان و نامحرمان بیفتد» بعنوان امین و نماینده این ملت وظیفهخود میدانیم دربرابر این کژیها و ناهنجاریها بایستیم و در دفاع ازحقوق موکلان خود و در پاسخ به اعتمادی که در رأی آنان در مجلسششم تجلی یافت، مسؤولانه و به شیوههای گوناگون از تمامی ابزارهایقانونی مصرح در اصل (27) قانون اساسی استفاده نماییم. اینک نیز برای استیفای حقوق ملت و در اعتراض به رفتارهایغیرقانونی هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان تا زمانیکه لازم باشد درمجلس شورای اسلامی متحصن میشویم (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) و با توجه به شرایط داخلی و بینالمللی (رئیس ـ وقتجناب عالی تمام است) برگزاری انتخابات آزاد را حق مسلم ملت وگامی ضروری برای تأمین امنیت و توسعه همهجانبه کشور میدانیم.ملت عزیز! این موضعگیری در راستای دفاع از حقوق شهروندی وحق قانونی انتخاب آزاد و مورد تأیید بسیاری از نمایندگان ثبتنامناکرده یا حتی تأیید صلاحیت شده میباشد. امضاء: نمایندگان اصلاحطلب، معترض به عملکردهای غیرقانونیهیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان. والسلام (عدهای از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ ناطق بعدی آقای علی قنبری هستند،بفرمایید. علی قنبری ـ بسمالله الرحمن الرحیم «ان الله لا یغیر ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفسهم» امام علی ـ علیه السلام ـ فرمودهاند: شهروندان آراسته و اصلاح نگردند مگر آنکه شهریاران اصلاح شوند و آنان نیز اصلاح نشوند مگر اینکه شهروندان برحق خود اصرار بورزند. بار دیگر ملت ایران در آستانه انتخابات هفتمین دوره مجلس کهیک امر ملی و بسیار حساس و سرنوشتساز میباشد قرار گرفته است.اینبار سؤال اساسی این است که مردم به کدام سو خواهند رفت؟ آیا باحضور یکپارچه و بانشاط و آگاهانه، سرنوشت خود و مجلس هفتم رارقم خواهند زد یا با دلسردی و انفعال خواسته دشمنان انقلاب رانظارهگر خواهند بود؟ بدون تردید حضور و تصمیم مردم بستگی به شرایط حاکم و رفتاراصحاب قدرت و حاکمیت از یکسو و نخبگان اصلاحات و دلسوختگانانقلاب از دیگر سو دارد. آنان که براساس فلسفه پیروزی انقلاب اسلامیدر قرن حاضر مبتنی بر اندیشههای والای مردمسالاری و حاکمیت مردمو تفسیر مترقی و توجه به شرایط زمان و مکان و اجتهاد پویا از اسلامعلوی توسط امام راحل، خواهان حضور مردم در پای صندوقهای رأیهستند و برای آراء و اندیشههای مردم و حقوق آنان ارزش و احترام قائلهستند، با عملکرد سنجیده و موضعگیری بموقع خود این عقیده برتر ومشی سالم را عملاً و با شهامت و شجاعت ابراز میکنند. رد صلاحیتهای گسترده معتمدین در حوزههای انتخابیه زنگ خطریجدی بود که بیانگر گزینش جناحی هیأتهای نظارت در حوزههایانتخابات اتفاق افتاد و جهتگیری، قضاوت و نگرانی مردم درمورد سلامت انتخابات را بدنبال داشت. امروز همه از حقوقبشر دم میزنند، همه خود را مدافع آزادی میدانند و همه خود را مکلف به بالا بردن درجه مقبولیت و مشروعیت و اعتبار و حیثیت انقلاب اسلامی و نظام میدانند.اما آیا این اصول بهواقع در تعیین صلاحیتها لحاظ شده است و آیا حقوق شهروندان با توجه به ماهیت وجودی خود و نه با تکیه بر رانتهای قدرت و ثروت ارج نهاده میشود؟ بهترین داور تعیین صلاحیتها، مردم هستند.مردم نجیب و شریف و غیور ما بخوبی میدانند، چه کسانی با نیتخالص، خود را وقف استقلال و پیشرفت و توسعه ایران عزیز و بزرگکردهاند و چه کسانی همواره در سایه نیرنگ و ریا و عافیتطلبی به فکرگلیم خویش را از آب بیرون کشیدن بودهاند و همواره با حب و بغض بنامدین و با یک تفسیر سلیقهای چماق تکفیر گزینشی و رد صلاحیت را برسر خدمتگزاران و فرزندان راستین این مرز و بوم فرود آوردهاند کهبرخلاف شعارهای ترغیب کننده برای جلب مشارکت گسترده مردم وعاملی دلسردکننده برای حضور مردم بوده است و امروز سلیقهای خاصبا سوءاستفاده از حربه نظارت استصوابی در اندیشه و صدد ردصلاحیتهای کاندیداهای اصلاحطلبان و خادمین واقعی ملت و جامعه،خارج از چارچوب قانون برآمدند. اما مردم و دلسوزان انقلاب امیدوارهستند که نهایتاً درمورد تعیین صلاحیت کاندیداها این نیت شوم اتفاقنیفتد و به این راحتی و ارزانی توسط متحجرین و کوتهفکران آب بهآسیاب دشمنان انقلاب ریخته نشود و خواستغایی مردم حاکمیتدموکراسی در جامعه است. دموکراسی و حاکمیت رأی مردم است کهمیتواند جلو فسادهای اقتصادی، اجتماعی، رانتخواریها، زورگفتنها وقانونگریزیها را بگیرد. دموکراسی و مردمسالاری است که میتواندپناهگاه و مأمنی فراهم آورد تا مردم زندگی خصوصی و شخصی دلخواهرا داشته باشند و دموکراسی و رعایت حقوق اساسی مردم است کهمیتواند حداقل برابری در برخورداری از امکانات و فرصتها و رفاه رابرای ما فراهم آورد و زمینه را برای عدالت اجتماعی مساعد نماید. پس اگر بدنبال رستگاری و جامعهای آباد، آزاد و سالم هستیم، توصیه مولایمان حضرت علی ـ علیه السلام ـ را آویزه گوش و جانمان سازیمو با مشارکت گسترده خود در انتخابات برای بالابردن مقبولیت ومشروعیت انقلاب و نظام، بر خواستههای مشروع و برحق خود وحمایت قاطع از حقوق تضییع شده کاندیداها درجهت حاکمیت قانون وحق آزادی انتخاب و رعایت حقوق عامه مردم برای آراسته نمودن واصلاح کردن حاکمان و شهریاران جامعه اصرار بورزیم. در پایان از سران و مسؤولین و دلسوزان نظام و همه روشنفکران، آزادیخواهان، دانشگاهیان، دانشجویان و فرهنگیان و همه اقشار آگاه وبصیر کشورمان میخواهم که با درک صحیح از حساسیت و شرایطانقلاب و زمان و برای حفظ حیثیت و اعتبار نظام، مسؤولیت و رسالتخطیر خود را در این برهه بحرانی از زمان آنچنانکه درخور شأن ومنزلت این نظام و مردم بزرگ ماست به شایستگی ایفاء نمایند.(رئیس ـ وقت شما تمام است) قبلاً گفتم و باز میگویم که: نردبان این جهان ما و منی است عاقبت این نردبان افتادنی است لیک آنکس که بالاتر نشست استخوانش سختتر خواهد شکست «و ما علی الرسول الا البلاغ». والسلام 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص رد صلاحیت جمعی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم ابتداء من لازم میدانم اظهار تأسف و تأثر کنم از حذف گسترده داوطلبان نمایندگی اعم از چهرهها و نیروهایی که در مجلس هستند و یا بنابر اخباری که الان میرسد چهرهها و گرایشها و شخصیتهایی کهبیرون از مجلس ثبتنام کردهاند. خبری که میرسد، حذف نسبتاً گستردهای که ما متأسف و متأثر از این قضیه هستیم، این نکته اول. نکته دوم، بنده و آقای خاتمی هماهنگ با هم در ارتباط هستیم واین روزها مسائلی را پیگیر بودیم، حالا گاهی همراه با هم، گاهی جدا، اما از کار همدیگر مطلع بودیم و همدیگر را در جریان کار قرارمیدادیم و اینکار بصورتهای مختلف رایزنی، گفتگو، مذاکره، بحث، ازچهرهها استفاده کردن، با مقام معظم رهبری صحبت کردن، با دبیرمحترم شورای نگهبان صحبت کردن، با دیگرانی از (بقول معروف)عقلای قوم صحبت کردن، برنامهمان را بهمان صورتیکه معمول و متداولمان بوده ادامه دادیم و بازهم داریم کارمان را انجام میدهیم وادامه میدهیم. نکته سوم، بنده از نمایندگان محترم و از کلیه عزیزانی کهصلاحیتشان تأیید نشده و رد شدهاند، چون مرحله بعدی دارند وهمینطور که اشاره شد و میدانید، هیأت نظارت مرکزی رد کرده،مرحله بعدی آنکه شورای نگهبان است باقی مانده، در وقت مقرر همهعزیزانی که مایل هستند که من بعنوان توصیه و تذکر میگویم این کار راانجام بدهند. اعتراض خودشان را به وقت مقرر و وقت نگذرد (منمعتقد هستم) اعتراض خودشان را ابلاغ کنند و... (ابراهیمبایسلامی ـ بهچه کسی شکایت کنند؟) به هرجا دلشان بخواهد و هرجا که قانون تعیینکرده. من معتقد هستم اعتراض خودشان را ادامه بدهند. ما امروز چونآغاز بحث و جلسه بدینصورت هست، هماهنگ با آقای خاتمی همصحبتها و مذاکراتی داریم که مبسوط و مفصل است، انشاءالله من نقطهنظراتم را در سخنرانیها و مطالب بعدی عرض خواهم کرد. همین اندازهبدانید که از حقوق ملت بنابر سوگندی که خوردهایم، پیگیر و پابندهستیم و بارها هم مواضعمان را راجع به نظارت و گروهها اعلام کردیم.ما عدم صلاحیتها و تأیید شدهها، همه اینها را دنبال هستیم که بگیریم،اصلاً هنوز کاملش را ندارم، اصلاً ناقص آنرا هم هنوز ما نداریم.همینطور پراکنده الان به ما میرسد و افرادی گفته میشود. بهرجهت حقوق ما و حقوق ملت است، وظیفهمان است از طریقراههای قانونی آنرا پیگیری کنیم و این نکته هم هماهنگ با آقای خاتمیاست که من عرض میکنم که ایشان دیشب میگفت صحبتهایی که فردامیشود، این نکته را هم حتماً بگویید (البته عقیده خود من هم هست)اینکاری که تا دیشب انجام شده مطمئناً مورد رضایت رهبری هم نبودهو باز ایشان هم دیشب یکی از چهرهها را در جلسه برای مذاکره فرستاده. بهرجهت کار خودمان ادامه دارد و برنامهها را پیگیری میکنیم، امیدواریم به یک نتیجه مطلوب و خوبی برسد. آنوقت اگربهنتیجه نرسید براساس شرایطی که پیش میآید طبیعی است کهتصمیمگیری میکنیم که چکار بکنیم. البته من دررابطه با خودم میگویم، دررابطه با دیگران کاری ندارم، بحث آن جداست. اماانشاءالله از راه قانونی، شرعی، درچارچوب قانون اساسی همه ردصلاحیت شدهها بدانند که ما مدافع حقوقشان هستیم و پیگیریمیکنیم. البته طبیعی است که در داوطلبان عدهای هم ممکن استباشند که منابع معتبر و یا اینکه ادلّه قرص و محکمی بر عدمصلاحیتهایشان داشته باشند که ما هیچوقت از انسانی که اشکال قانونی داشته باشد، دفاع نمیکنیم و به شورای محترم نگهبان توصیه میکنم جز افرادی که نمیخواهند