بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه یکصدم(100) 28 فروردینماه 1384 هجریشمسی 8 ربیــعالاول 1426 هجریقمـری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست و هشتم فروردینماه 1384 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: اکبر اعلمی، شهریارمشیری، محمدتقی کاویانیپور و سیداحمد موسوی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبتشهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)، روز ارتش جمهوریاسلامی ایران و افتتاح مراحل چهارم و پنجم میدان گازیپارس جنوبی.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقایزینالعابدین طهماسبی نماینده محترم سروستان.7 ـ تذکر آییننامهای آقایان: ایرج ندیمی، سعید ابوطالب،محمدحسین فرهنگی، حسن زمانی، محمدهادی ربانی وسیدمحمود مدنیبجستانی نمایندگان محترم لاهیجان،تهران، تبریز، ملایر، شیراز و گناباد.8 ـ تصویب اصلاحات لایحه تشکیل و اداره مناطق ویژهاقتصادی جمهوری اسلامی ایران (جهت تأمین نظرشورای محترم نگهبان).9 ـ تصویب تقاضـای تحقیق و تفحـص عدهای ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزارتآموزش و پرورش.10 ـ طرح سؤال آقای محمد عباسپور نماینده محترمارومیه از آقای صوفی وزیر محترم تعاون و ارجاع آن بهکمیسیون مربوطه.11 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس بهریاست محترم جمهوری درخصوص برخورد جدی باتوطئههای اخیر رژیم صهیونیستی درمورد مسجدالاقصی.12 ـ اعلام وصول (2) فقره طرح و یک فقره سؤال.13 ـ استرداد یک فقره طرح.14 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.15 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و هفده دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 197 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه یکصدم روز یکشنبه بیست و هشتم فروردینماه1384 هجریشمسی مطابق با هشتم ربیعالاول 1426 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه تشکیل و ادارهمناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (اعاده شده از شورایمحترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد تقاضای تحقیق وتفحص عدهای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزارتآموزش و پرورش. 3 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درموردسؤال آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم از وزیرمحترم نیرو. 4 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤالآقای سیدناصر موسوی نماینده محترم رامهرمز و رامشیر از وزیرمحترم نیرو. 5 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤالآقای حسینعلی قاسمزاده نماینده محترم بابـل از وزیر محترم نیرو. 6 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحهقرارداد جامع همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولتجمهوری بولیواری ونزوئلا. 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون انرژی درمورد رد طرح اصلاحماده (12) قانون نفت مصوب 1366. 8 ـ گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد لایحه الحاقدولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون چارچوب سازمان جهانیدرمورد کنترل دخانیات. 9 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه مالیات برارزش افزوده. 10 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درموردلایحه معاهده اصول مناسبات دوستانه و همکاری بین دولت جمهوریاسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان. 11 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه حمایتاز حقوق مصرفکنندگان. 12 ـ سؤال آقای محمد عباسپور نماینده محترم ارومیه از وزیرمحترم تعاون. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (24 ـ 21) از سوره مبارکه «احزاب» توسط قاری محترمآقای حجتالله جعفری تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِلَقَدْ کـانَ لَکُمْ فی رَسُولِاللهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَنْ کـانَ یَرْجُوا اللهَ وَ الْیَوْمَ الاْ خِرَ وَ ذَکَـرَ اللهَ کَثیراً * وَ لَمّا رَاَالْمُؤْمِنُونَ الاَْحْـزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُـهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسُولُـهُ وَ ما زادَهُمْ اِلاّ' ایماناً وَّ تَسْلیماً * مِنَالْمُؤْمِنینَ رِجـالٌ صَدَقُوا مـا عاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَّنْ قَضی' نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَّنْ یَّنْتَظِرُ وَ مـا بَدَّلُوا تَبْدیلاً * لِّیَجْزِیَاللهُ الصّادِقینَ بِصِدْقِـهِـمْ وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ اِنْ شـآءَ اَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ اِنَّ اللهَ کـانَ غَفُوراً رَّحیماً * (صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای جعفری، قاری محترم، نفر اول مسابقات کشوریسپاه و فرزندان شاهد تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: اکبر اعلمی،شهریار مشیری، محمدتقی کاویانیپور و سیداحمدمـوسـوی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر. ـ جناب آقای شهریار مشیری نماینده محترم بندرعباس، قشم،حاجیآباد و ابوموسی.(که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای محمدتقی کاویانیپور نماینده محترم نهاوند. ـ جناب آقای سیداحمد موسوی نماینده محترم اهواز.(که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای اعلمی بفرمایید. اکبر اعلمی ـ بسمالله الرحمن الرحیم در سال 1357 ملت ایران با اتحاد و همبستگی خود در مقامزدودن غبارها و زنگارهای حاکم و پاک نمودن آمیزههای فکریبیگانگان و در سودای دستیابی به جامعهای سالم علیه نظامیبپاخاست که در قاموس انقلاب از آن بعنوان طاغوت یاد میشد. به ایناعتبار ملت به حکومت و حاکمانی دل بست که قادر به محو هرگونهاستبداد، خودکامگی، انحصارطلبی، فسادستیزی، رفع تبعیضات ناروا،پی ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه و ایجاد رفاه و رفع فقر برای مردمبوده و توان برقراری امکانات عادلانه برای همه و تساوی عمومدربرابر قانون را دارا باشند تا از این طریق زمینه لازم برای رشد وپرورش انسانهایی با ارزش والا و لایق جانشینی خدا در روی زمینفراهم شود. در این راستا گرایش غالب، در گفتار سیاسی آنروز معطوف بهتوجیه قدرت و سروری کوخ نشینان بر کاخنشینان و بهروزیمستضعفان بود. نوید چنین حکومتی همراه با رمز و رازی که در آنروزها در کلام رهبر و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی وجود داشتموجب گردید که به شهادت اصل اول قانون اساسی (2/98) درصد ازکلیه کسانیکه حق رأی داشتند، فارغ از هرگونه پوشش و لباس، گرایشو ذائقه سیاسی و تعلقات قومی و مذهبی به مختصات نظامی بشرحمندرج در قانون اساسی رأی دهند. لازمه دستیابی به نظامی که ملت ایران در تمنای دستیابی به آن بهپای صندوقهای رأی رفتند این بود که سیرت و صورت حکومت وحاکمان توأماً تغییر یابد. بدیهی است که تغییر عنوان نظام شاهنشاهیبه جمهوری اسلامی و جایگزین شدن مجموعهای از شخصیتها ودولتمردان جدید که پوشیدن پیراهن آستین بلند، داشتن تهریش،استفاده از انگشتری عقیق از مشخصههای ظاهری اغلب آنان محسوبمیشد، بجای شخصیتهایی که غالباً از کراوات و پاپیون و از لباسهایشیک استفاده میکردند، نمیتوانست بعنوان تغییر در صورتحکومت و حاکمان وجه امتیاز دو حکومت و دولتمردانش باشد. بر این اساس لازم بود که در سیرت حکومت و حاکمان نیز تحولیاساسی، متناسب با خاستگاه انقلاب پدید آید در غیر اینصورت بهقول مولانا: نام خدا نبردن از آن به که زیر لب بهر فریب خلق بگویی خدا، خدا لاجرم انتظار مردم بر این بود که در کنار رهبران صدیق آنروز کهنوعاً در سیرت و صورت متفاوت با اسلاف خود، رهبری انقلاب راعهدهدار شده بودند، شخصیتهایی پرورش یابند که بسان قدیسان صدراسلام به پاکی و درستکاری عمل کرده و از هرگونه لغزشی درامانبمانند تا درصورت عهدهدار شدن مسؤولیتی حرکت انقلاب را از مسیرآرمانهایش منحرف نسازند. اکنون در بیست و هفتمین سالگرد تولد این نظام علیرغم وجوددستاوردهای درخشان و قابل دفاع در کارنامه دولتمردان، با نقاطضعف و واقعیتهای تلخی هم بشرح زیر مواجه هستیم که حاکی ازناکامی ما در پرورش مدیران و درنتیجه انحراف از آرمانهای انقلاباست. ـ نزدیک به (5) میلیون ایرانی که غالباً کارآفرین بوده و دارای نبوغو استعدادهای بالا هستند، ترک وطن کرده و در دیار غربت بسرمیبـرنـد. ـ بیش از (11) میلیون نفر از جمعیت کشور با مشکل اعتیاد خود،خانواده و اطرافیانشان دست و پنجه نرم میکنند. بطوریکه (60)درصد از فضای زندانهای کشور به معتادان مواد مخدر اختصاص پیداکرده است. به بیان دیگر امروز بخشی از جوانان ما که همتایان آنانروزگاری سر به سجاده خون و شهادت مینهادند، امروزه قبله آمالخود را در عالم هپروت و در انس با دود و دم مواد افیونی جستجومیکننـد. ـ گفته میشود گروه اندکی از دختران این مرز و بوم شرف وحیثیت خود را در آنسوی آبهای خلیج فارس به ثمنبخس میفروشند. ـ با وجود اینکه کشور ما دارای بیش از (130) میلیارد بشکه نفتو گاز است، میزان بیکاری بیش از (5/4) میلیون نفر برآورد شده استو درکمال تأسف (10) میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر بسرمیبرند. در چنین شرایطی برخلاف مانیفست انقلاب از یکسو خاصهخرجیها و گشادهبازیهای اقتصادی و از سوی دیگر فساد در دستگاههایمختلف همچون موریانه ریشههای نظام را از درون میخورد. ـ (4) میلیارد تومان در مجتمع محمودآباد برای اجلاس اوپکهزینه میشود، اما محل اجلاس به اصفهان منتقل میگردد. ـ درطول برنامه سوم دراثر سوء مدیریت، فقط در احداثپالایشگاه پارسیان حدود (24) میلیارد تومان ضرر به خزانه عمومیتحمیل میشود. ـ دخانیات نزدیک به (7) میلیارد تومان صرف خرید ساختمانجدید خود در خیابان وزراء میکند. ـ وزارت امور خارجه (20) میلیون دلار به احداث ساختمانشیشهای کنسولگری خود در فرانکفورت اختصاص میدهد. ـ وزارت نفت از محل صادرات نفت طی سالهای 81 و 82، (18)میلیارد تومان خاصهخرجی کرده و صرف هزینههای جاری خودمیکنـد. ـ چندصد میلیارد تومان از آرد یارانهای روستاییان موردسوءاستفاده واقع میشود. ـ در طول برنامه سوم معادل (20) هزار میلیارد تومان دردستگاههای دولتی تخلف از قوانین صورت میگیرد. صرفنظر از اتلاف منابع و حیف و میل اموال عمومی که بعنوانمشت نمونه خروار ذکر شد، دنیاطلبی، بوروکراسی مفرط، حاکمشدنروحیه ریا و تملق، شخصیتزدگی، بحران هویت و بیتفاوتی مردم ازدیگر آسیبهایی است که ملت ما را رنج میدهد. اینهمه مشروعیت وحقانیت نظام سیاسی را تحت الشعاع خود قرار داده است. از منظر سیاست خارجی کشوری که از قدیمیترین کانونهایتمدنی دوران باستان در آسیا محسوب میشد و (330) سال قبل ازمیلاد نخستین امپراتوری بزرگ در جهان را پایهگذاری کرده بود،اکنون بدلایل مختلف بعنوان کشوری حامی تروریست و ناقض حقوقبشر معرفی میگردد. دولتهای ریز و درشت برای ما خط و نشانمیکشند و چنگ و دندان نشان میدهند. یکروز مالکیت جزایر سهگانهرا مخدوش اعلام مینمایند، روز دیگر چاههای آرش دستاویزی برایاختلافافکنی قرار میگیرد. اگر روزگاری بمنظور تشویق جهتپیوستن به N.P.T چهار نیروگاه اتمی مشابه نیروگاه بوشهر، دریافتتکنولوژی هستهای و ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هستهای را به ماپیشنهاد میکردند، امروز مسؤولان ما عضویت در N.P.T را دائمیمیکنند. به معاهداتی نظیر C.T.B.T، C.W.C، پروتکل الحاقی (2+93)میپیوندند و نه تنها امتیازی نمیگیرند، بلکه سیاستی را اتخاذ میکنندکه همواره در مرحله امنیت درجا بزنیم. من این وضعیت و روند را ناشی از تفکر و عملکرد مستقیم و یاغیرمستقیم کلکسیونی از شخصیتهایی میدانم که تعداد آنان کمتر از(200) نفر میباشد. اما از ابتدای انقلاب تاکنون قدرت را در انحصارخود گرفته و اجازه اینکه در میان نخبگان جامعه به گردش درآید رانمیدهند. اشخاص مزبور خود را سنگ محک حق و ناحق دانسته و بهاین اعتبار جامعه را از منظر خود به دو بخش سیاه و سفید و بد وخوب تقسیم میکنند و به فراخور دوری و نزدیکی اشخاص به خود بهآنها امتیاز میدهند. مرزبندیهای سیاسی مبتنی بر تخیلات آنها صورتمیگیرد، بدون اینکه از مبنای منطقی برخوردار باشد. مفاهیمیهمچون چپ و راست، اصلاحطلبی و محافظه کاری و اصولگرایی بامعیارهای آنان تعریف و تعیین مصادیق آن قائم به اراده آنهاست. کسانیکه زیر علم اینان سینه زنند، مجوز ورود به متن را مییابند،درغیراینصورت همیشه باید در حاشیه بمانند. منافع ملی از دریچهمنافع جناحی اشخاص موصوف تعریف و تفسیر میشود. گروه یادشده دردل خود برای کسب قدرت بیشتر همواره به یک رقابتتخریبی اشتغال دارند و راهبرد این رقابت برای یکی هیاهوست وبرای دیگری اختناق. اینان برای تداوم سلطه خود و عناصرشانهمواره از ابزار توجیه بهره میگیرند. کافی است زیر سقفی که اینانساختهاند قرارگیری تا علیرغم هرگونه خطایی از برچسب اصولگراییبرخوردار شوی و یا اگر زیر علم گروه دیگری از آنها سینه بزنی،هرچند اشتباهات فاحشی را مرتکب شوی از برچسب اصلاحطلبیبهرهمند خواهی شد. اما چنانچه کسی فریب این بازیهای سیاسی رانخورد، اگر اصولگراترین یا اصلاحطلبترین فرد هم باشد، خارج ازدایره اصولگرایی و اصلاحطلبی قرار خواهد گرفت. این جماعت صاحب تریبونهای رسمی کشور هستند و بخش قابلتوجهی از رسانهها را دراختیار دارند. عطسه فرد دلخواه خود را تیتراول رسانههایشان میکنند و او را از فرش به عرش میبرند و برعکسقادرند مواضع بازیگران سیاسی را وارونه جلوه داده و غیرخودیها را ازعرش به فرش بیاورند. این است که کبوتران تشنه قدرت که همواره درآسمان قدرت بدنبال شکار قدرت در پروازند با رسیدن هریک از اینانبه قدرت چرخی زده و بر بام آنان مینشینند. من معتقدم که اوضاع فعلی نتیجه عملکرد مستقیم کبوترانی استکه صرفاً شیفته قدرتند، نه تشنه خدمت (رئیس ـ آقای اعلمی! وقتشما تمام است) و به اعتبار نزدیکی به اینان به قدرت رسیدهاند. لذا اگر کمیته مبارزه با فساد شکل میگیرد، بیحاصل است. اگرمقام رهبری سالی را سال امام علی، سال پاسخگویی یا سال همبستگیاعلام مینماید، نتیجه آن معکوس است و تا زمانیکه اینان در متن قراردارند و منابع قدرت دراختیار آنان است، (70) میلیون ایرانیحاشیهنشین نمیتوانند هرگز به تحولی جدی در روند حاکم دل بندند.والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای مشیری هستند. رئیس ـ آقای مشیری بفرمایید. شهریار مشیری ـ بسمالله الرحمن الرحیم «الحمدلله رب العالمین و العاقبه للمتقین» با عرض سلام خدمت همکاران عزیز، منتخبان ملت قهرمان ایرانو عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ وعرض احترام و تشکر از ساحل نشینان خلیج همیشه فارس و بویژهمردم بندرعباس، بندرخمیر، حاجیآباد، قشم و ابوموسی، این مدافعانسرسخت تنگه استراتژیک هرمز که اینجانب را مورد اعتماد خویشقرار داده و از خداوند متعال میخواهم کمک کند تا در ایفای اینمسؤولیت خطیر موفق باشم. امروز با اتصال بندرعباس به آسیای میانه، ساحل نشینان خلیجفارس خواستار احیای جاده ابریشم هستند و میخواهند جایگاهشایسته و مناسبی در اقتصاد ایران داشته باشند. مردم بندرعباس وقشم گلهمندند که نقش آنها در تجارت منطقه روزبهروز کمرنگ وکمرنگتر میشود. سیاست تمرکز گرایی که در ایران از سیاستهایاستعماری بوده و از زمان روی کار آمدن رضاخان شروع شده و دردوران حکومت کودتا نهادینه گشت، متأسفانه بعد از انقلاب شکوهمنداسلامی از روی بیتوجهی و بیبرنامگی باشدت بیشتری بر کشوراعمال گردید و موانع جدی درراه رشد و شکوفایی اقتصادی واجتماعی استانهای کشور بوجود آورده است. چرا تهران پایتخت باید هم مرکز تجارت باشد و هم مرکز صنعتباشد و هم مرکز سیاست و غیره؟ آیا تجربیات دیگر کشورها که راهرشد را بسرعت طی کردهاند، این روش را به ما توصیه میکند یا خیر؟ در کشور چین، مرکز سیاست پکن و مرکز تجارت، شانگهای. درهند مرکز سیاست دهلی و مرکز تجارت بمبئی. در ترکیه مرکز سیاستآنکارا و مرکز تجارت استانبول و دهها کشور دیگر که پایتختهایسیاسی و بازرگانی و صنعتی آنها از هم منفک هستند و یا حتی الگوییبهتر، مانند برخی از کشورهای پیشرفته جهان اولی. کشور در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بصورتفدرالی اداره شود تا هر استانی بصورت یک ایالت با اختیارات کاملمحلی و خودمختاری نسبی و مسؤولینشان با رأی ساکنین آن ایالت وازطریق انتخابات انتخاب شوند، نه برآنان مدیران و مسؤولین راتحمیل کنند، تا هر استانی بتواند برحسب پتانسیل و عرضه ساکنینشو با عنایت به امکانات بالقوه خدادادی، منابع و ذخایر طبیعی وتولیدات خودشان ازقبیل محصولات کشاورزی و دامی و صنعتی و یابا تجارت و صادرات و واردات آنها و توان مدیریتی و علمی خودشانبتوانند سرنوشت خویش را بهتر رقم زده و وضعیت فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی خویش را رونق و بهبود دهند و خود حاکم برتلخیها و شیرینیهای سرنوشت خویش باشند که برحسب توانمندیهایخویش بدست میآورند، نه اینکه اختیار جان و مالشان در دست افرادبعضاً بیکفایت در تهران رقم زده شود. با این شیوه پیشنهادی، فشار اداره امور کشور نیز از گرده دولتمرکزی کاسته میشود و دولت مرکزی با فراغ بال بیشتری میتواندسیاستهای کلان نظام در امور داخلی و خارجی را پیگیری کند. در همهکشورهای دنیا زیباترین و آبادترین و مرفهترین شهرها، شهرهایبندری و جزایر آن هستند، الا در کشور ما که ویرانهترین شهرها،شهرهای بندری ما و از آن بدتر جزایر ما هستند. بجز جزیره قشم و کیش که آنهم به واسطه حفظ مافیای اقتصادیتهران، منطقه آزاد گشتهاند، نسبتاً عمران و آبادی دارند که آنهم همهساختمانها و امکانات آن در مالکیت غیربومیهاست. بقیه جزایر ما ازابتداییترین امکانات زندگی، حتی آب خوردن نیز بیبهرهاند. فقط شهربندرلنگه تا اواخر دوره قاجاریه بیش از (80) هزار نفر جمعیت داشتهو (40) کنسولگری خارجی در آنجا دفتر نمایندگی داشتند که امروز باگذشت بیش از (80) سال جمعیت آن به (30) هزار نفر هم نمیرسد وآب شیرین برای آشامیدن ندارند. فقط یکی از استانهای جنوبی کشورقریب (80) درصد صادرات نفتی ایران از آنجا استخراج و صادرمیگردد، ولی هنوز بخشی از مردم آن در کپر و مدارس کپری و کوچه وخیابانهای خاکی و شنی بدون آب شرب لولهکشی زندگی میکنند وثروت آنها در تهران و چند شهر دیگر که در دولت مرکزی عامل نفوذیدارند، خرج میشود و کنفرانس سران اوپک و مانورهای سیاسی آن دراصفهان برگزار میگردد. پیکره استانهای جنوبی کشور، مخصوصاً استان هرمزگان از جبر وستم سیاستهای دول استعماری خارجی زخم و دل و روح آنان ازبیکفایتی و بیتوجهی دولتهای مرکزی جریحهدار و آزرده خاطراست. فرزندان مستعد و با جسارت استان هرمزگان در کشورهایحاشیه جنوبی خلیجفارس تا مقام سفارت و وزارت را عهدهدار هستند.اما در استان خودشان مدیرکلی و استانداری را در خواب نمیبینند تاچه رسد به وزارت. چرا بایستی تحصیلکردگان و سرمایهداران جنوبمحل امن و توسعه و رشد خود را در سایر کشورها ببینند و زادگاهخودشان را محلی ناامن برای رشد و توسعه و آنهم به دلیل اینکه دراستانهای جنوبی کشور هیچ بومی حاکمیت و قدرت و دخیل درسرنوشت و تصمیم گیریهای استان خودش نیست. لذا دلبستگی وعلاقه آنها به سکونت در زادگاهشان نسل به نسل کاهش یافته است. آیا وقت آن فرا نرسیده که چرخشی در سیاستهای گذشته بوجودآید؟ ما معتقدیم که بندرعباس بعنوان مرکز استان هرمزگان با (1000)کیلومتر ساحل و مشرف بودن به تنگه هرمز قادر است نقش خود رابعنوان مرکز تجارت کشور ایفاء نماید. لذا پیشنهاد میشود در اولیناقدام معاونت تجارت خارجی وزارت بازرگانی و برگزارینمایشگاههای بینالمللی به بندرعباس منتقل و دعوای وزارتبازرگانی و شهرداری تهران نیز از نظر محل نمایشگاهها حل شود. نمایندگان محترم توجه فرمایند، مجلس هفتم باید دولت را مکلفنماید درجهت عدم تمرکز و واگذاری اختیارات به استانها وفق ماده(73) برنامه چهارم توسعه اقدامات اساسی انجام دهد. لذا پیشنهاد مناین است که مجلس نیز همزمان طی طرحی نحوه انتخاب استانداران رامورد تجدید نظر قرارداده و استانداران با رأی اکثریت شورایی مرکباز نمایندگان مجلس استان هرکدام دو رأی و شورای اسلامی استانهرکدام یک رأی انتخاب و به هیأت وزیران جهت تصویب ارائه ورئیس جمهور نیز حکم را صادر نماید و فرمانداران به پیشنهاد استاندارو تصویب وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی هر استان نیز بهپیشنهاد استاندار و تصویب فرماندهی نیروی انتظامی کشور منصوبگـردد. متأسفانه در دوره موسوم به دوم خرداد با واگذاری قدرت بیحد وحصر به سازمان مدیریت و برنامهریزی و نیروی انتظامی،تمرکزگرایی شدیدتری رواج پیدا کرده و نقش فرمانداران و دیگرمدیران اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دربرابر این دوسازمان تمرکزگرا، مدیریت و برنامهریزی و نیروی انتظامی بشدتکمرنگ شده است که باید تدابیر لازم توسط مجلس محترم برایاصلاح وضع موجود هرچه سریعتر اتخاذ شود. لذا از وزیر محترم کشور میخواهیم اقدامات لازم بمنظورهماهنگی بیشتر فرماندهان نیروی انتظامی با فرمانداران و استاندارانانجام دهد. متأسفانه به رغم تذکرات متعدد درپی حوادث ناگوار اتفاقافتاده و قتلهای پیدرپی توسط برخی از پرسنل نیروی انتظامی استاندر بندرعباس و جزیره قشم و میناب و ارائه شکایات مردم هرمزگان بهفرماندهی نیروی انتظامی هنوز هیچگونه اثری از تغییر رفتار نیرویانتظامی مشاهده نمیشود و همچنان در خودمختاری کامل و یکهتازیلجام گسیخته عمل میکنند. از وزیر محترم اقتصاد و دارایی میخواهیم بمنظور افزایش نقشمردم محلی در تجارت خارجی، گمرکات قدیمی استان را بازسازی وتجهیز و تعرفههای گمرکی و مقررات اداری برای مردم محلی رااصلاح و آسانتر نماید. از وزیر محترم راه و ترابری میخواهیم موضوع ثبت شناورهایچوبی استانهای جنوبی را سریعاً حل و فصل و توسعه بنادر کوچک وساماندهی خورهای طبیعی را در دستور کار خود قرار دهند. از آقایوزیر سؤال میکنم، چگونه است که در تمام بنادر دنیا خدمات بندریتوسط دهها شرکت مختلف انجام میگیرد، ولی در بندرعباس که یکیاز بزرگترین بنادر ایران است، کلیه خدمات بندری انحصاراً توسطیک شرکت خصوصی بنام «تایدواتر» که سهام آن متعلق به مدیرانوزارت راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی میباشد بایستی انجامشود، آنهم با استفاده از همه امکانات دولتی و درآمد آن به جیب تنیچند از مدیران وزارتخانه برود. آقای وزیر توضیح دهند، مافیای پشت پرده شرکت «تایدواتر» چهکسانی هستند که حتی وزرای راه و ترابری و رؤسای سازمان بنادر وکشتیرانی در گذشته و حال نیز قادر به رفع انحصار خدمات بندریتوسط این شرکت نیستند و اجازه فعالیت به سایر شرکتها برای ارائهخدمات بندری داده نمیشود. (رئیس ـ آقای مشیری! وقت شما تماماست) یکدقیقه دیگر به من... (رئیس ـ ادامه بدهید) جناب آقای وزیر راه! بندرعباس نقطه شروع کریدور شمال وجنوب و راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و دریایعمان است. آنهم با یک جاده دسترسی به عرض (9) متر که (7) متر آنآسفالت است. سالهاست که ترافیک شبانهروزی آن (40) هزار وسیلهنقلیه و سالانه (19) میلیون تن کالا روی این راه جابجا میشود.علیرغم اهمیت حیاتی این راه برای کشور و عملکرد ملی و بینالمللیآن بعنوان مهمترین راه ترانزیتی ایران، متأسفانه از سوی وزارت راه وترابری عملاً هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است. آمار تصادفات گسترده منجر به فوت و جرح و خسارات مالی طیچندسال گذشته که کماکان ادامه دارد هزینهای معادل احداث آزادراه وبلکه بیشتر داشته است. وزارت راه اگر توان احداث آزادراه را نداردحداقل میتواند باند دوم راه بندرعباس ـ سیرجان را در چند نقطه وهمزمان در مجاورت راه موجود شروع نماید. علاوهبر این راههایروستایی استان هرمزگان از نظر شاخص برخورداری جزو آخریناستانهای کشور میباشد. بیش از هزار روستای بالای (20) خانواراستان فاقد راه مناسب روستایی میباشند و متأسفانه هیچگونهاعتباری برای احداث راههای جدید روستایی وجود ندارد. رئیس ـ آقای مشیری متشکریم، دودقیقه از وقتتان گذشت،یعنی دقیقاً (113) ثانیه، از لطفتان تشکر میکنم. ناطق بعدی رادعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای کاویانیپور بفرمایید. محمدتقی کاویانیپور ـ با نام خدا، یاد امام راحل و شهدایگرانقدر. سالگرد شهادت امام حسن عسکری امام یازدهم شیعیان را بهعموم مسلمانان بویژه شما همکاران گرامی تسلیت عرض نموده، ازخداوند بزرگ میخواهیم که به ما توفیق دهد درس شجاعت، شهامت،رشادت و شهادت را از مکتب ائمه اطهار یاد بگیریم و به آن عملکنیـم. اعلام سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی که از طرف رهبرمعظم انقلاب نامگذاری شد را تبریک عرض نموده، امید است با عملنمودن به این شعار محوری امسال بتوانیم قدمهای مثبت و مؤثری درجهت ایجاد عدالت اجتماعی و رشد و توسعه کشورمان برداشته وموفق باشیم. در رابطه با غنیسازی اورانیوم و انرژی هستهای و فناوری آن بایداعلام کنیم خیزش علمی که ایران اسلامی در رابطه با فناوریصلحآمیز هستهای دارد باعث قدرت و عظمت نظام اسلامی گردیده ودر جهت توسعه و پیشرفت و عدم وابستگی کشورمان بسیار مؤثر ومفید میباشد و میبایست روز به روز تقویت شود و ملت بزرگوارایران دستیابی به فناوری هستهای را حق مسلم خود میداند و با تمامتوان و قدرت در جهت دفاع از این حق مسلم همه نیروی خود را بکارخواهد گرفت. در رابطه با پیام مقام معظم رهبری مبنی بر همبستگی ملی ومشارکت عمومی در سال 84 باید بگوییم یکی از سرنوشتسازترینو مهمترین وقایع که در سال 84 در کشور رخ میدهد و به نسبتاحتیاج بیشتری به همبستگی ملی و مشارکت عمومی دارد انتخاباتریاست جمهوری است. بالاترین مدیر اجرایی کشور امسال توسطمردم انتخاب میشود. بنابراین مردم بزرگوار کشور اینکار را نبایدکوچک بشمارند. شرکت در انتخابات بالاترین مظهر حضور مردم درصحنه و پشتوانه عظیم برای انقلاب و کشور است. ریاست جمهورمانند سدی استوار و محکم است که کشور را از هر آسیبی مصون و درامان نگه میدارد و دشمنان را از تعرض و گستاخی باز داشته و دندانطمع آنها را از ریشه درمیآورد. براساس قانون اساسی ملت ایران آزادند تا مسؤولان کشور رابراساس نظر و رأی خود انتخاب کنند و اگر عملکرد مسؤولان انتخابشده مورد قبول باشد بارها نشان دادهاند و نشان میدهند که مجدداً آنهارا جهت خدمتگزاری انتخاب میکنند در غیراینصورت انتخاب خودرا تغییر میدهند. شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جزوحماسههای ملی است که هرچه این حماسه پرشورتر و تعداد آراءبیشتر گردد دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ملت ایرانمأیوستر میشوند. مردم شریف و بزرگوار ایران علیرغمکارشکنیهای دشمنان در داخل و خارج بکرات ثابت کردند در مقابلهمه دسیسهها و مکر و حیله دشمنان ایستادهاند و با مقاومت خودشانبه کشور آبرو، مصونیت، قدرت و عزت بخشیدند و اینبار هم انشاءالله همینطور خواهد بود و با شور و شعوری که دارند میدانند که رأیانداختن به صندوق، رأی دادن به نظام و قانون اساسی است و اینکاربرای کشور بسیار باارزش و اهمیت است. کاندیداهای ریاست جمهور میبایست توجه کنند که مردم ازجناح و باندبازی و سیاسیکاری خسته شدهاند، مردم تشنه کار هستند،میدان هم برای کار در کشور مهیا و زیاد است. ریاست جمهور آیندهمیبایست بداند که مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و بیکاری که متأسفانهکشور را فلج نموده و مردم را گلهمند کرده است در رأس کار خود قرارداده و در جهت اجرای عدالت بصورت جدی باید با آنها برخورد کند. رئیس جمهور بازوی پرتوان اجرایی کشور است برای قوای مقننهو قضائیه. اگر مدیران قوی، دلسوز و متعهد را بکار گیرد و در انتصاباتباند و جناح را کنار بگذارد و انتصابات را براساس تعهد، تخصص وتجربه داشته باشد طبیعتاً قوانین مصوب مجلس و دستورات و احکامقضایی بهتر اجراء میشود. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودندبزرگترین مبارزه با آمریکا خدمت به این مردم است. اگر ریاستجمهور در داخل کشور با فقر، فساد، تبعیض و بیکاری مبارزه کند،فاصله طبقاتی را کم کند، اختلاف ثروت را پایین بیاورد آنوقتمیتوانیم بگوییم به مردم خدمت کرده و مبارزه با آمریکا نیز داشتهاست. یقیناً در انتخابات ریاست جمهور، میزان رأی ملت است وهرکس بیشتر رأی بیاورد رئیس جمهور همه است و همه باید با اوهمکاری کنند و به او احترام بگذارند. در رابطه با مشکلات حوزه انتخابیه؛ در اواخر سال گذشته براثربارندگیهای شدید و جاری شدن سیل خسارت زیادی به مردمشهرستان وارد شد. طبق بررسیهای بعمل آمده به زمینهای کشاورزی وراه (860) میلیون تومان، اماکن دامی و استخرهای پرورش ماهی(1853) میلیون تومان و به (2500) واحد مسکونی بیش از (3600)میلیون تومان خسارت وارد شد. بعد از گذشت یکماه مردم همچنانمنتظر اقدام از طریق دولت و ستاد حوادث غیرمترقبه هستند.شهرستان نهاوند بعنوان سومین شهرستان در استان همدان در رابطه بااحداث و راهاندازی... (رئیس ـ وقت جناب عالی هم تمام است) مراکزآموزش عالی، ایجاد کارگاههای صنعتی، تولیدی و تبدیلی، نبودجادههای ارتباطی آسفالته بین شهر و روستاها، گازرسانی به روستاها،استفاده بهینه از آبهای سطحی و روان در جهت توسعه کشاورزی بامشکلات زیادی مواجه است و جوانان تحصیلکرده شهرستان همچنانبا مشکل بیکاری مواجه هستند. دولت محترم بهر طریق ممکنمیبایست مشکل عظیم بیکاری را حل نماید و در این موردچارهاندیشی نماییم. دولت با ارائه لایحه جهت رفع مشکل بیکاری ومجلس با بررسی و تصویب آن بتوانند یکی از مشکلات اصلی کشوررا حل نمایند. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ انشاءالله، تشکر میکنم. آقای موسوی نماینده محترماهواز نطق خودشان را آغاز بفرمایند. سیداحمد موسوی ـ بسمالله الرحمن الرحیم شهادت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ را تسلیت عرض میکنم و ازبرادر عزیزم جناب آقای مجید ناصری نماینده محترم شادگان که وقتخودشان را در اختیار بنده گذاشتند تقدیر و تشکر میکنم. متأسفانه حوادث تلخی از روز جمعه تاکنون در اهواز رخ داده کهنامهای خدمت ریاست محترم جمهور نوشتهام که متن سخنرانی وصحبتهایم را در نامهای که خدمت آقای خاتمی نوشتهام قرار دادهام. جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای خاتمی ریاست محترم جمهور با سلام احتراماً به استحضار میرساند نامهای جعلی با آرم و سربرگ دفتررئیس جمهور و با امضای سیدمحمدعلی ابطحی با شماره 12/2768مورخ 2/5/77 و با رونوشت به وزارت اطلاعات، وزارت کشور،وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برروی سایتهای خبری نیز آمده است در سطح شهرستان اهواز توزیعمیشود و مضمون آن مملو از حِقد، کینه، مبتنی بر بیعقلی و بیمنطقینسبت به مردم غیور، شریف، محترم و وفادار و مخلص یعنی مردمعرب مسلمان خوزستان میباشد. برای اینکه جلو این فتنه مرموزگرفته شود و از طرفی این حرکت را برخلاف اصول اساسی نظام وحقوق اساسی مردم و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوصهمبستگی ملی میدانم و معتقدم کاملاً حساب شده و برنامهریزی شدهاست اقدامات زیر را انجام دادهام. 1 ـ در جلسه مورخ 20/1/84 حضوراً و همچنین تلفنی با شخصاول اجرایی استان و نماینده دولت یعنی مهندس معین درمیان گذاشتمو به ایشان پیشنهاد کردم: الف ـ از صحت و سقم نامه جویا شوند و حتماً تکذیب شود. ب ـ تکذیبنامهای در سطح وسیع منتشر و توزیع گردد. ج ـ مصاحبهای از صدا و سیمای خوزستان با مردم داشته باشد وضمن تأکید بر همبستگی ملی اینکار را تقبیح و برخلاف سیاست ملیاعلام فرمایند. د ـ با متخلفین و کسانی که در حق مردم خوزستان جفا کرده ومیکنند برخورد قاطع و شدید شود. بعد از دو یا سه روز مجدداً تماس گرفتم و درخواست حداقلمصاحبه را داشتم، متأسفانه روز جمعه 26/1/84 که واقعه تلخ اتفاقافتاد با دکتر شریعتی سرپرست سیاسی ـ امنیتی استانداری تماس وعلت عدم مصاحبه استاندار و تکذیب امر توسط ایشان را جویا شدم.گفتند اداره اطلاعات مخالف مصاحبه بود. با مدیر کل اطلاعاتخوزستان تماس گرفتم گفتند خیر، اصلاً مخالف نبودیم. مجدداً باآقای استاندار تماس گرفتم عرض کردم چرا مصاحبه نکردید؟ گفتندبعد از تماس شما رفتم ماهشهر و نتوانستم مصاحبه را انجام دهم. روزجمعه بعد از واقعه از او خواهش کردم که الحمدلله مصاحبه پنجدقیقهای صورت گرفت و اکثر کسانی که مصاحبه را شنیدند گفتندایکاش این مصاحبه زودتر صورت میگرفت. 2 ـ با معاون امور حقوقی جناب عالی در میان گذاشتم و اهمیتتوجه به این امر را گوشزد کردم، ایشان آدرس سایت و نامه راخواستند که در اختیار ایشان گذاشتم و انتظار برخورد و تدبیر امر رانمودم که متأسفانه از طرف ایشان تاکنون هیچگونه اقدامی که به منمنعکس شده باشد انجام ندادهاند. امیدوارم به اندازه اهمیت مطلبپیگیری کرده باشند. 3 ـ با وزارت اطلاعات مطلب را در میان گذاشتم و نامه کذایی رابه دفتر آقای وزیر منعکس کردم و درخواست صدور تکذیبنامه واتخاذ موضع صحیح و صریح توسط اداره اطلاعات خوزستان ازوزارتخانه را نمودم. 4 ـ با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در جلسه هیأترئیسه و نیز روز جمعه تلفنی وقایع اتفاق افتاده را خدمتشان عرضکردم و درخواست کمک و مساعدت از ایشان و جلوگیری از تکراراین امور را نمودم. جناب آقای خاتمی! یکهفته قبل از وقوع حادثه معاون حقوقی شماو استاندار را باخبر کردم و اهمیت موضوع نامه و فتنه دشمن را گوشزدکردم چرا اقدام شایسته انجام ندادند؟ جناب آقای رئیس جمهور! همانگونه که میدانید مردم عرب شیعهخوزستان در واقعه معروف جهاد، مسلمان بودنشان و وفاداریشان بهدین و مراجع دین را به اثبات رساندهاند و با دست خالی در مقابلاستعمار انگلیس ایستادند و به آن شکست و درس فراموش نشدنیدادند. در پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن نقش بیبدیل وحساس داشتند و به نظام اسلامی عشق میورزند، در جنگ تحمیلیبار سنگین بر دوش آنهاست و مزار شهداء حاکی از این واقعیت است،استقبال بینظیر و باشکوهشان از رهبر معظم انقلاب دال بر عشق بهولایت آنهاست، واقعاً مردم باشعور و بافرهنگ بالایی هستند. لذاهیچوقت نهتنها طعمه دشمن قرار نگرفتهاند بلکه همیشه خاری درچشم و تیغی در حلق دشمن انقلاب اسلامی بوده، هستند و خواهندبود و دشمن کور خوانده است که بتواند از مردم شیعه عرب مسلمانخوزستان سوءاستفاده کنند. مردم شیعه عرب خوزستان نهتنها حامینظام هستند بلکه نظام را متعلق بخود میدانند. جناب آقای خاتمی! از شما انتظار میرود: 1 ـ برخورد با مقصران و کسانی که میتوانستند قضیه را آرام کنند ونکردنـد. 2 ـ نگذارید برنامهریزی شده با احساسات مردم بازی و عواطفلطیف آنها جریحهدار شود و انتظار داریم ضمن اتخاذ موضع شفاف وصریح با مسببان امر برخورد شود. 3 ـ نسبت به محرومیتهای موجود در آن مناطق اعتبار ویژهایدرنظر گرفته شود و مشکلات آنان خصوصاً معضل بیکاری تا حدودیبرطرف گردد. 4 ـ هیأتی به استان اعزام و آنچه اتفاق افتاد به حضرت عالی گزارشدقیق نمایند. امیدوارم با تدبیری که اتخاذ میفرمایید بصورت کارشناسانه اقداممقتضی بعمل خواهد آمد و مردم شهیدپرور بدانند: 1 ـ نامه جعلی است. 2 ـ بدون شک توطئه دشمن برای حضور کمرنگ مردم درانتخابات ریاست جمهوری است. 3 ـ قصور و کوتاهی و بیتدبیری مسؤولین امر بوده امیدوارم با آنهابرخورد قانونی شود. در خاتمه امیدوارم مردم عزیز اهواز به سفارشات نماینده وفرزندشان دال بر آرامش و برگرداندن وضعیت به حالت عادی گوشفرا داده و در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف توطئه دشمن باحضوری پرشکوه جواب فراموش نشدنی به دشمن تلقین کنند. عزیزان، غ