بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه شصت و ششم(66) 22 دیـماه 1383 هجریشمسی 29 ذیقعده 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه بیست و دوم دیماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدکاظم دلخوشاباتری،سیدمحمود ابطحی، علی زادسر و محمدحسین فرهنگی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبتشهادت حضرت امام محمد تقی (علیه السلام) و تقدیم لایحهبودجه سال 1384 کل کشور.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان:سیدکاظم دلخوشاباتری، حسن کامراندستجردی، محسنکوهکن، سیدجلال حسینی، علی زادسر و قدرتالله ایمانینمایندگان محترم صومعهسرا، اصفهان، لنجان، زنجان،جیرفت و خرمآباد.7 ـ اعلام وصول طرح احیای معاونت پرورشی در وزارتآموزش و پرورش با قید یکفوریت و رد فوریت آن.8 ـ تصویب طرح یکفوریتی اصلاح ماده (3) قانون برنامهچهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوریاسلامی ایران.9 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه تنظیم بازارغیرمتشکل پولی (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).10 ـ اعلام وصول طرح اعطای مجوز استخدام نیرویانسانی بهداشتی و درمانی با قید یکفوریت و تصویبفوریت آن.11 ـ طرح سؤال آقای حسینعلی قاسمزاده نماینده محترمبابل از آقای بیطرف وزیر محترم نیرو و ارجاع آن بهکمیسیون مربوطه.12 ـ اعلام وصول یک فقره طرح.13 ـ اسامی غائبین و تـأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 198 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه شصت و ششم روز سهشنبه بیست و دوم دیماه1383 هجریشمسی مطابق با بیست و نهم ذیقعده 1425هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسباتدرمورد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعهاقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه تنظیم بازارغیرمتشکل پولی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحهیکفوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1383 کل کشور. 4 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرحیکفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (8) قانون انتخابات مجلسشورای اسلامی. 5 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح یکفوریتی اصلاحقانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بینشهری. 6 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرحیکفوریتی اصلاح تبصره (2) ماده (71) قانون تشکیلات، وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران. 7 ـ سؤال جناب آقای حسینعلی قاسمزاده نماینده محترم بابل ازوزیر محترم نیرو. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (78 ـ 75) از سوره مبارکه «الحج» توسط قاری محترم آقایاحمد ابوالقاسمی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِاَللهُ یَصْطَفـی مِنَ الْمَل'ئِـکَهِ رُسُلاً وَّ مِنَ النّـاسِ اِنَّ اللهَ سَمیـعٌ بَصیـرٌ * یَعْلَـمُمـا بَیْنَ اَیْدیهِمْ وَ مـ'ا خَلْفَـهُمْ وَ اِلیَ اللهِ تُرْجَـعُ الاْ ُمُـورُ * یـآ اَیُّـهَا الَّـذینَ'امَنُـوا ارْکَعُوا وَاسْجُـدُوا وَاعْبُـدُوا رَبَّـکُمْ وَافْعَـلُوا الْخَیْـرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُـونَ * وَجـاهِـدُوا فِی اللهِ حَقَّ جِهـادِهِ هُوَ اجْتَب'یکُمْ وَ مـا جَعَـلَ عَلَیْکُمْ فِی الدّینِ مِنْحَرَجٍ مِّـلَّـهَ اَبیکُمْ اِبْر'اهیمَ هُوَ سَمّ'یـکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ وَ فی هذ'ا لِیَکُونَالرَّسُـولُ شَهیداً عَلَیْـکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَد'آءَ عَلَی النّـاسِ فَـاَقیـمُوا الصَّلوهَ وَ 'اتُواالـزَّکـو'هَ وَاعْتَصِـمُوا بِـاللهِ هُوَ مَـوْلی'کُـمْ فَنِـعْمَ الْمَوْلی' وَ نِعْـمَ النَّصیـرُ * (صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای ابوالقاسمی قاری محترم تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدکاظمدلخوشاباتری، سیدمحمود ابطحی، علی زادسر ومحمدحسین فرهنگی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای سیدکاظم دلخوشاباتری نماینده محترم صومعهسرا. ـ جناب آقای سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینیشهر. (که هرکدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد. ـ جناب آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو وآذرشهر. (که هرکدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای سیدکاظم دلخوشاباتری بفرمایید. سیدکاظم دلخوشاباتری ـ بسمالله الرحمن الرحیم «هذا من فضل ربی» حمد و سپاس خداوند منان را که به ما توفیق داد تا در نظام مقدسجمهوری اسلامی ایران تحت زعامت مقام معظم ولایت، در اینجایگاه بلند و رفیع قانونگذاری که عصاره ملت است، خدمتگزار مردمقدرشناس ایران باشیم و امید است در سال خدمتگزاری و پاسخگوییبه مردم و سالهای بعد از آن با حفظ و حراست از ارزشها ودستاوردهای انقلاب اسلامی و ارکان نظام مقدسمان که از یادگارهایگرانقدر و ماندگار معمار بزرگ انقلاب است، عامل به احقاق حقوقحقه مردم، مخصوصاً محرومین، این ولی نعمتان انقلاب بمثابه «کونوادعاهالناس بغیر السنتکم» باشیم. آری در ابتدای عرایضم بر خود لازم میدانم از حضور گسترده وپرشور مردم در عرصه هفتمین دوره انتخابات مجلس شورایاسلامی، خصوصاً از مردم فهیم، شریف، متعهد و بزرگوار شهرستانصومعهسرا، گورابزرمخ و تولمات که با شرکت آگاهانه در انتخابات وبا دادن رأی بالا جهت راهیابی به خانه ملت به اینجانب اعتماد نمودندو مسؤولیت خطیر حقیر را جهت خدمتگزاری بیش از پیش به آنانافزایش دادند تقدیر و تشکر نمایم. عزیزان! مجلس هفتم در شرایطی شکل گرفت که تحولات داخلیو خارجی، آنرا از مجالس دورههای گذشته متمایز نموده است. در بعدخارجی چشم طمع استکبار جهانی به خاورمیانه و لشکرکشی مستمرآنان و اشغال بخشی از سرزمینهای اسلامی در منطقه و کشتارهایبیرحمانه مردم مسلمان در عراق، افغانستان، فلسطین و از بین بردنمنابع عظیم حیاتی بخشی از جهان اسلام و نیز افزایش روزافزونفشارهای سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران که هر روز باابعاد تازهتری این نظام مردمی را با تهدیدهای جدی مواجه ساخته ومیسازد از یکسو و در بعد داخلی خواستههای بحق مردم شریفایران در عرصههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره که علیرغمتلاش دولتها و مجالس گذشته، بصورت مطالبات انباشته شده در پیشروی جمهوری اسلامی قرار داده و توقع عمومی را متوجه مجلسهفتم نموده است را میتوان از سوی دیگر از ویژگیهای این دورهمجلس نام برد. حال در چنین شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران برایپاسخگویی به نیازهای داخلی و رشد و جایگاه خود در عرصههایبینالمللی، برنامه چشمانداز افق بیست ساله را با تأیید مقام معظمرهبری تدوین نموده و انشاءالله با انجام برنامههایی که در پیشرودارد، ایران اسلامی را در جایگاه اول منطقه قرار خواهد داد. پس بایدتوجه داشت جهت رهایی از مشکلات فوق و بمنظور تحقق برنامهها واهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی همه ما باید با بکارگیریمنویات رهبر معظم انقلاب و با همدلی و همراهی تمامی مسؤولین،خصوصاً نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از منافع ملی کشور عزیزمان دفاع کنیم. اکنون که این الزام برای مسؤولین در قوای مختلف بوجود آمدهاست، قطعاً مواردی که میتواند مسیر نظام و کشور را دچار چالشنماید افتادن در دام تنازعات سیاسی بیمورد و عدم بهرهگیری ازمدیریت شایسته و دلسوز از جناحهای مختلف سیاسی و برهم زدنآرامش جامعه و عدم بازسازی روابط خارجی با کشورهایغیرمتخاصم است، لذا مجلس محترم میداند که مردم بزرگوار ایران ازجنجالهای سیاسی و بازیهای مخرب خسته شده و با انتخاب شماعزیزان در این دوره انتظار ایجاد آرامش در جامعه و انجام کارهایزیربنایی بمنظور رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را دارند،فلذا بر ما واجب و فرض است با عملکرد صحیح خود پاسخ بزرگواریملت سلحشور ایران را داده و دین خود را نسبت به آنان اداء نماییم. و اما مختصری در خصوص مظاهر استان سرسبز گیلان، مهدپرورش علم و فرهنگ، سرزمین میرزاکوچکخان جنگلی با شماسخن میگویم. عزیزانم! همه شما وقتی نام گیلان را میشنوید به یادرفاه، مزارع سرسبز و خرم، شادابی مردم و سرزمینی که سرشار ازنعمتهای فراوان الهی است میافتید و همین امر باعث گردیده که گیلانطی سالهای گذشته مورد ظلم مضاعفی واقع شود، زیرا مرکز گیلان کهروزگاری از نخستین شهرهای برخوردار از بازرگانی و صنایع بزرگکشور بوده و زمانی آنرا بعنوان عروس ایران مینامیدند و تعدادی ازچهرههای سرشناس علمی جهان از این استان برخاسته و در زمانجنگ تحمیلی در اعزام نیروهای رزمنده و تأمین نیروی انسانی موردنیاز یگانهای رزمی و ارسال کاروانهای مردمی هزار کامیونی برایکمک به رزمندگان اسلام زبانزد خاص و عام بوده و اکنون نیز که ایناستان با داشتن کمتر از (1) درصد خاک کشور و کوچکترین استان، میزان (35) درصد برنج کشور، (68) درصد چای کشور و بهترین تخمنوغان و ابریشم کشور و (80) درصد زیتون و همچنین منابع دامی وباغی و در بخش بزرگی از اقتصاد مملکت از نظر تأمین چوب،گوشت، ماهی و غیره سهیم میباشد، ولی متأسفانه (5/13) درصدجمعیت این استان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. مردمان رنج و برنج که رفاه شما را تأمین میکنند بخاطر کمبودزمین و عائله سنگین و عدم توجه مسؤولین، خصوصاً بعد از انقلاب بههمه بانکهای کشور، حتی به بانک خون نیز بدهکار میباشند. پایینبودن نرخ محصولات کشاورزی از قبیل چای، برنج و ابریشم و نبودواحدهای تولیدی و صنعتی، تبدیلی و تکمیلی مطمئن در استان ازیکسو و افزایش روزافزون هزینه زندگی و قیمت ادوات کشاورزی وهزینههای کاشت، داشت و برداشت محصولات و عدم وجوددرآمدهای جانبی از سوی دیگر موجب شده که بخشی از مواد غذاییو اقلام پروتئینی مورد نیاز انسان از سبد غذایی گیلانیان حذف و ایناقلام عنداللزوم به جهت خلق و خوی منحصر بفرد مردم گیلان فقطبمنظور پذیرایی از میهمانان در سفره آنها قرار گیرد که در همین راستاکشاورزان ما بخاطر تأمین بخشی از هزینههای زندگی خود مجبور بهفروش زمینهای کشاورزی خود میشوند. ولی ما بجای ارائهراهکارهای مناسب، قانون منع خرید و فروش اراضی کشاورزی راوضع و برای آن دستورالعملهای آنچنانی صادر مینماییم و هرگز ازخودمان سؤال نمیکنیم که برای رفع مشکلات کشاورزان که زمینکشاورزی خود را همچون فرزندان خود عزیز میدارند چه کردهایم؟ برای او که امروز برای تأمین معاش روزمره و تأمین هزینه بسیارمحقرانه ازدواج فرزندان خود مجبور به فروش زمین خود میشود چهکردهایم که مجبور نباشد زمین خود را به فروش برساند؟ ما برای برنج و چای، پیله ابریشم، دریا و جنگل چه خدمتیکردهایم که از آن انتظار شکوفایی و بهرهبرداری داریم؟ ما به صنعتچه خدمتی کردهایم؟ بیست سال است که از ورود صنعت به استانهایشمالی، خصوصاً گیلان به بهانه قطب کشاورزی جلوگیری بعمل آمدهو اکنون نیز که صنایع فرسوده قدیمی در حال واگذاری وخصوصیسازی است، بهتر بگویم در حال رهاسازی است، باید تماموقتمان را مصروف کنیم که کارگران زحمتکش آنها بیکار نشوند و کارخود را از دست ندهند. ایجاد اشتغال جدید برای جوانان که غالباًبیکار با سواد هستند پیشکش! تا کی خواب غفلت! (رئیس ـ وقتتانتمام است) به والله سوگند استانی که چهارفصل سال میتواند برایکشور سوددهی داشته باشد بدلیل عدم توجه درحال نابودی است، اگرمیخواهیم جلونابودی استان را بگیریم و کشور عزیزمان زنده بماندباید به بخش کشاورزی توجه ویژه شود، باید به استان توجه کنید کهرونق و شکوفایی استان موجبات رونق و شکوفایی کشور را بدنبالخواهد داشت. اکنون که در مرحله تنظیم و تصویب بودجه سال 1384 قرار داریملازم است با تشکیل فوری هیأتی از مجلس و دولت بمنظور رسیدگیبه اقتصاد مردم گیلان و رفع مشکلات موجود... (رئیس ـ مثل اینکهیک فصل جدیدی را شروع کردید!) در زمینه صنعت و کشاورزیخصوصاً برنج و چای و ابریشم، شیلات و جنگل و غیره اقدام که برایتحقق این مهم وجود هماهنگی و حرکتی جمعی در میان نمایندگانمحترم و توجه ویژه و فوری مسؤولین برای رفع معضلات فوقضروری بوده که اگر این حرکت به تأخیر بینجامد دودش به چشماقتصاد کشور و مردم خواهد رفت، پس باید به خود آییم و به دور ازهرگونه حاشیهپردازی خود را در مقابل تاریخ شرمنده نسازیم.والسلامعلیکم و رحمهالله وبرکاته دلخوش باشید. رئیس ـ خیلی متشکر، شما که دلخوش هستید، انشاءالله ما همدلخوش خواهیم شد. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای سیدمحمود ابطحیهستند، بفرمایید. سیدمحمود ابطحی ـ بسمالله الرحمن الرحیم «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» شهادت نهمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت اماممحمدتقی جوادالائمه را به محضر حضرت بقیهالله الاعظم آقا امام زمانـ روحی له الفداء ـ و رهبر معظم انقلاب، به شما همکاران محترم و مردمعزیز و بزرگوار ایران اسلامی تسلیت عرض میکنم. سخن خود را با جملات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب آغاز میکنمکه معظمله فرمودند: «حفظ ارزشها برای ملت ما یک اصل مبناییاست و هدف و انگیزه حضور ما در صحنه کشور نیز همین است وعدالت اجتماعی در مرتبه اول آرمانهای ماست و مسأله توزیع عادلانهدرآمد، کم کردن فاصله بین طبقات جامعه و نیز فراهم کردن فرصتهایشغلی برای همه باید بعنوان شاخصهای عدالت اجتماعی دربرنامههای کلان کشور مورد توجه جدی قرار گیرد» و در پیام دیگریبه نمایندگان میفرمایند: «یافتن راهحل مشکلات کشور به عهدهمجلس است و دولت باید در مسیر مصوبات نمایندگان حرکت کند».لذا بر ما نمایندگان مسلم و واجب است که با بررسی تمامی ابعادمسایل جامعه راهحلهای اساسی جهت نجات کشور از وضعیت کنونیارائه دهیم و جهت حرکت به سوی سند چشم انداز بیست ساله بسترلازم را فراهم نماییم. دولت دوم خرداد سال پایانی خدمت خود را میگذراند و بودجهارائه شده از طرف این دولت آخرین بودجه دولت جناب آقای خاتمیاست، لذا بر ما مسلم است که با دقت مفاد بودجه ارائه شده دولت رابررسی و در جهت نجات کشور از وضعیت موجود حرکات اساسی راتدارک ببینیم، چون همانگونه که مستحضرید لوایح بودجه، لوایحسرنوشتسازی هستند که میتوانند در ابعاد متفاوتی بر کیفیت وکمیت حیات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مردم تأثیر بگذارند.تحقق اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی و رقابت با اقتصادهای دیگرجهانی بویژه تمنای روزافزون ملتها بمنظور مبارزه با شکاف فقر وغنای درآمدی بر اهمیت وجود بودجههای ملی صادقند. از سوی دیگر، ابزار بودجه ابزاری کارآمد برای مهار تحولاتساماندهی عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی است و درواقع دولتهااین ابزار را جهت مهار برنامهریزی شده اقتصاد ملی بکار میگیرند یابه عبارت دیگر بودجه برنامه مالی یکساله دولت است که با توجه بهسیاستهای کلان تعیینشده کشورها تدوین و اجراء میشود تا کشورهارا در راستای اهداف تعیینشده در قالب قانون اساسی و برنامههایکوتاهمدت و میانمدت و بلندمدت بسوی اهداف تعیینشده هدایت وراهبری نماید. لذا وظیفه همه ماست با دقت بودجه ارائه شده دولت رامورد بررسی و مداقه قرار دهیم و بررسی کنیم آیا بودجه تدوینی درراستای قانون اساسی، بخصوص بندهای (3)، (9)، (10)، (11) و(12) و اصل سوم و اصول دیگر و بندهای سند چشم انداز هست یاخیر؟ آیا این بودجه در راستای فرامین مقام معظم رهبری جهترعایت عدالت اجتماعی و حمایت جدی و قانونی از اقشار مستضعفجامعه است؟ و آیا گسترش و بهبود نظام تأمین اجتماعی را بدنبالدارد؟ آیا سبب کم کردن فاصله بین طبقات و فراهم کردن فرصتهایشغلی میشود؟ آیا سبب رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانهبرای همه و ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیتدر زمینههای تغذیه، مسکن، کار و بهداشت و تعمیم بیمه و ایجادزمینه اشتغال مناسب برای همه اقشار، تأمین مسکن و تأمین استقلالاقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهایانسان در جریان رشد و منع اضرار به غیر و انحصار و احتکار و ربا ودیگر معاملات باطل و حرام و منع اسراف و تبذیر است؟شاید بعضی از عزیزان بفرمایند انتظاراتی اینچنین وسیع از یکبودجه آیا عملی است؟ پاسخ این است که اگر حرکت معقول ومتعارف و دقیق باشد حتماً ما را به این سو هدایت میکند، همانگونهکه عدم توجه به اصول علمی تدوین بودجه هر سال به فقر و فلاکتاقشار عظیمی از جامعه و تعمیم بیکاری و توقف سرمایهگذاری و بههدر رفتن منابع سرمایهای منجر میشود. حال جای سؤال است که جهتگیری بودجه امسال در کدامین راستا تدوین شده است؟ آیا باز هم قرار است بیشتر از (65) درصدبودجه دولت را شرکتهای دولتی ببلعند و هیچگونه نظارت و کنترلی براین بودجه و عملکرد آنها وجود نداشته باشد؟ آیا قرار است در قالبطرح اشتغال ضربتی منابع عظیمی به هدر رود و باز هم شاهد نرخبیکاری (17) درصد باشیم؟ آیا باز هم قرار است بیانضباطی مالی وریخت و پاشها و تأمین اعتبارات هزینهای از منابع نفتی انجام شود؟آیا باز هم قرار است کسری بودجه داشته باشیم و این کسریها را ازمحل صندوق ذخیره ارزی و بودجه عمرانی و چاپ بیرویه اسکناستأمین کنیم؟ آیا باز هم قرار است با سیاستگذاری غلط و غیرعلمیبخش تولید را به نابودی بکشیم؟ و در حالیکه بخش تولید، سرگردانمنابع مالی است پول سرگردان را بسوی عوامل تورمزا هدایت کنیم وبا افزایش نهادههای موردنیاز بخشهای تولید مثل دام و طیور، بخشیرا که طی بیست و پنج سال گذشته زحمات ارزندهای برای آن کشیدهشده تا کشور در بخشهای شیر و فرآوردههای لبنی و گوشت قرمز وسفید خودکفا گردد، با کاهش تعرفهها و قاچاق شیرخشک و افزایشقیمت تمامی نهادهها، آنها را به نابودی بکشیم، آیا باز هم قرار است بااجرای غلط قانون عملیات بانکی بدون ربا و گرفتن سودهای غیرمنطقی و غیرشرعی سرمایهگذار را فراری و صنعتگر را نابودسازیم وبا ایجاد پیچ و خمهای غیرمعقول برای تولید، منابع پولی را کیمیاکنیم؟ آیا قرار است باز هم بدلیل عدم پرداخت بموقع تعهدات دولت،صنایع قند و شکر کشور را به نابودی بکشیم و پیرو آن کشاورزانچغندرکار را با معضل روبرو کنیم؟ و تو خود بخوان حدیث مفصل(درمورد واحدهای تولیدی) از این مجمل! آیا قرار است درحالیکه بعضی از کشورهای منطقه در یک برنامهکوتاه تجربه (100) میلیارد دلار صادرات سالیانه را تجربه میکنند مابه ارقام غیرقابل دفاع در عرصه تجارت جهانی دلخوش کنیم؟ آیا بازهم قرار است به اسم تثبیت قیمت ارز قیمت غیرواقعی برای دلارتعیین کنیم و سپس درحالیکه قیمت دلار در عرصه بینالمللی مرتباًکاهش مییابد برای کسری بودجه مرتباً قیمت غیرواقعی دلار را بالاببریم؟ آیا باز هم قرار است درآمد غیرواقعی برای پوشش هزینههایقطعی ایجاد کنیم و بودجه را با کسری پنهان بپوشانیم؟ آیا باز هم قراراست اجازه دهیم قیمت محصولات دولتی بیرویه افزایش یابد؟ آیاباز هم قرار است با وعدههای غیرواقعی شاهد نابودی اقشاری ازجامعه بدلیل فقر و مسکنت باشیم و برای حل مشکل مسکن و اشتغالو ازدواج جوانان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشیم؟ آیا باز هم قراراست حقوق مسلم پرستاران و معلمان به تعویق بیفتد؟ بهرحال آیا برای اجرای بودجه سال 1384 میتوانیم زمینه سازبرای اصلاحات ساختاری و دستیابی و رشد پایدار و متوازن اقتصادیرا محقق سازیم و درجهت بهرهوری معقول از سرمایهگذاریهای انجامگرفته اقدام نماییم و در افزایش نرخ بهرهوری گامی مؤثر برداریم و باتوجه به حجم عظیم سرمایهگذاریهای نیمهتمام و مشکل آفرین وتورمزا گامی اساسی برداریم و از رشد قارچ گونه طبقات جدید و نوکیسهجلوگیری کنیم و نسبت به توزیع عادلانه درآمد اقدامی بموقع نماییم وشیوع وحشتناک فساد و رشوه را ریشهکن کنیم و جلو تورم ونابسامانیهای دریافتهای حقوق بگیران، بازنشستگان و اقشار کم درآمد راسد کنیم و ضمن به حرکت درآوردن چرخهای تولید و مبارزه با رکود،گامهای مؤثری درجهت ایجاد وضعیت مطلوب در جامعه برداریم؟ بهرحال یکی از وظایف دولت در طی سالهای گذشته تدوین نظامبودجهنویسی نوین بود، زیرا نظام فعلی بودجه نویسی نظام نقدیاست، یعنی دریافتها و پرداختهای دولت را طی یکسال پیشبینیمینماید و هیچگونه اثری از بدهیها و تعهدهای آتی دولت در آنمنعکس نمیباشد، درحالیکه اگر روش بودجهنویسی نظام تعهدی بکارگرفته میشد، علاوه بر اینکه عملکرد دولت را بطور دقیق نشانمیداد، کارآیی اثربخشی تصمیمات و عملیات دولت را نیز بوضوحمنعکس میکرد و کسری واقعی بودجه را که در تمامی سالهای گذشتهوجود داشته است واضح میکرد. لذا بودجه ارائه شده بدلایل فوق ومطالب زیر، نه تنها پاسخگوی خواستههای فوق نیست، بلکه بدلیلفقدان عوامل زیر شفاف نیست: 1 ـ حساب بدهیهای قطعی شده دولت که بازپرداخت یا تمدیدنمیشود را نشان نمیدهد. 2 ـ حساب ذخیره تعهدات ارزی در آن منعکس نیست. 3 ـ تضمین و تعهدات دولت در بودجه درج نشده است. 4 ـ پایین نگاهداشتن نرخ سود و بهره بدهیهای دولت یا دربسیاری از موارد عدم انعکاس آن. 5 ـ درج درآمدهای غیرواقعی برای پوشش هزینههای قطعی وریخت و پاشها. بهرحال بودجه فوق بودجهای نیست که در راستای اهداف مجلسهفتم باشد، باید فکری تازه کرد و بودجه را در تمامی ابعاد موردبازنگری و اصلاح قرار داد تا انشاءالله در سمت و سویی که با طرحتثبیت قیمتها برداشتهایم، قادر باشیم کشور را در گامهای بعدی بسویسند چشمانداز (20) ساله هدایت کنیم. والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای زادسر هستند، بفرمایید. علی زادسر ـ بسمالله الرحمن الرحیم شهادت نهمین خورشید تابناک و فروزان امامت و ولایت ـ علیه السلام ـ را تسلیت و تعزیت عرض مینمایم. جناب آقای رئیس جمهور! سالها قبل از وقوع زلزله مرگبار،ویرانگر و دهشتزای شهر (3000) ساله بم، یکی از کارشناسانبرجسته پژوهشکده زلزلهشناسی کشور بنام آقای دکتر زارع در یکجلسه علمی ـ پژوهشی رسماً خبر آن را اعلام کرد ولیکن در کمالتأسف و تأثر شخص شخیص جناب عالی و سایر مقامات مربوطدولت دوم خردادی اصلاحات در تهران و کرمان به این هشدار عالمانهو بهنگام توجه نفرمودند و شد آنچه شد. حاصل بیاعتنایی دولت به اصطلاح اصلاحات به تذکر رسمیمتخصصین متعهد، باعث گردید که در روز بیاد ماندنی پنجم دیماه1382 بنابر آمار رسمی حدود (30) هزار نفر از مردم عزیز و شریفبم تاریخی ظرف (12) ثانیه در زیر خروارها خاک فرو رفتند و کشتهشدند. شهری (3000) ساله به تلّی از خاک مبدل شد. هزاران هزارطفل صغیر یتیم گردیدند. داغی بر دل مردم مسلمان ایران و رهبرعظیمالشأن انقلاب اسلامی سنگینی کرد که سالها بگذرد و ثقیل بودنآن همچنان قابل حس و لمس باشد. بقول معاون اول حضرت عالی اعتبارات (400) میلیارد تومانیتخصیص یافته به بازسازی بم کمر دولت را شکسته است. هنوز کههنوز است 110 حق و حقوق بمیهایی که از همه نوع امکانات دنیایی ورفاهی برخوردار بودند اداء نگردیده است. اگر بعد از هشدار بموقعکارشناسان توجه لازم را مبذول میفرمودید و دستورات اکید را صادرمیکردید، قطعاً با 110 مبلغ مورد ادعای دولت که بعد از زلزله در بمهزینه شده و خواهد شد میتوانستید تمام خانوادههای بمی را نسبت بهمقاومت درمقابل زلزلهای تا (7) ریشتر یاری برسانید. جناب آقای خاتمی! اکنون حدود (6) ماه است که نماینده مردمشریف شهر همسایه بم با استناد بنظرات فنی و کارشناسی همانپژوهشکده زلزلهشناسی و پایگاه اطلاعرسانی رایانهای آن که مستندبنظرات کسانی است که پیشگویی آنان راجع به بم محقق شد، فریادزده، نامه نوشته، مصاحبه کرده و تذکر رسمی داده است، حضوری ازحضرت مستطاب عالی درخواست کرده است که نسبت به زلزلهایبمراتب بزرگتر و مرگبارتر از بم که در جیرفت به وقوع میپیوندداقدامات مؤثر پیشگیرانه انجام بدهید. اما گوش رئیس جمهور محترم وقوه سامعه دولت محترمش هرگز نشنید تا این لحظه فرودگاه جیرفترا راهاندازی نکردهاند و پروازهای لغو شدهاش را برقرار نساختهاند،تونلهای (13) گانه مسیر جاده جیرفت ـ کرمان را به حال خود رهاکردهاند، انبارهای هلالاحمر نیز فاقد انواع احتیاجات ضروری دروقت حوادث غیرمترقبه است، بیمارستانهای جیرفت از تجهیزاتلازم برخوردار نیستند، هیچگونه توجهی به سرنوشت دهها هزاردانشآموز جیرفتی که سقف فروریخته بیش از دهها مدرسه (حدود 30درصد از 450 واحد آموزشی منطقه) نشده است و کمترین فکریبرای بیش از (160) واحد آموزشی که قدمتی بالای (25) سال دارند وغیراستاندارد هم هستند نشده است و برغم همه نوع پیگیریهایلاینقطع این نماینده مجلس، پاسخ عملی جناب آقای حاجی،ضربالمثل معروف فارسی بوده است که: «حاجی، حاجی، مکه». حضرت حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی! بنا براظهارنظر مقامات دیوان محاسبات کشور هزینه سالیانه مسافرتهایخارجی مقامات جمهوری اسلامی که مدعی هستند مدیران حکومتعلوی عصر معاصر میباشند، بیش از (500) میلیارد تومان است.گوینده نمیداند که تاکنون هزینههای سفرهای خارجی رئیس جمهورمحترم و هیأتهای همراهش طی (8) سال گذشته چه عدد نجومی وغیرقابل محاسبهای میشود. فقط دو نکته را میداند که عبارتند از: 1 ـ رکورد دار سفر خارجی رئیس جمهورهای دنیا بودهاید و نتایجآن سفرها نیز بدرستی معلوم نگردیده است. 2 ـ اگر 110 هزینههای سالیانه سفرهای خارجی مقامات جمهوریاسلامی مصروف مقاومسازی منازل جیرفتیان و عنبرآبادیان بشود، آنمردم خوب و زحمتکش و محروم میتوانند ظرف مدت ششماه یکفضای حداقل (50) متر مربعی مقاوم دربرابر زلزلههای تا (7) ریشتراحداث کنند. جناب آقای رئیس جمهور! منطقه جیرفت (رئیس ـ آقای زادسروقت شما تمام است) و عنبرآباد را نسبت به وقوع زلزله بحرانی اعلامکنید و از تکرار فاجعه مصیبتبار بم که در (100) کیلومتری آن است ممانعت بعمل بیاورید. جناب آقای رئیس جمهور! قبل از سفر (12) روزه خویش بهکشورهای خارجی تکلیف مردم جیرفت و عنبرآباد را که طی یکسالگذشته قریب به (20) زمینلرزه را با بزرگیهای مختلف که بزرگترینآن (2/5) ریشتر بوده است و جملگی حکایت از در راه بودن زلزلهایبزرگ دارند روشن بفرمایید. جناب آقای خاتمی! مردم جیرفت شب گذشته که زلزلهای بهبزرگی (1/4) منازل آسیبپذیرشان را لرزانیده است، در حیاط منازلو داخل خودروها بسر بردهاند و در آبان ماه، قریب به یکماه چنینکردهاند. (رئیس ـ خیلی متشکر) جداً استدعا دارم که فکری بنمایید،چارهای بیندیشید، دستوری خداپسند و قاطع صادر فرمایید. راجع به مسائل قضایی حوزه انتخابیهام حرفهایی داشتم که وقتنشد، برای فرصتهای بعدی. والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ متشکر، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای محمدحسین فرهنگیهستند، بفرمایید. محمدحسین فرهنگی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ملت مسلمان ایران، نمایندگان محترم مردم! با عرض تسلیتبمناسبت شهادت امام جواد ـ علیه السلام ـ در ادامه نطق پیشین خود باتوجهبه مسائل و شرایط روز نکات و پیشنهادهای دیگری را ارائه میکنم: 1 ـ اصولگرایان توجه داشته باشند که ضرورت دارد بدون توجه بهشخصیت فردی سایر مدعیان، بدون کوچکترین تردیدی در میدانرقابت انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند و کلیه کاندیداهایمطرح اصولگرایان پس از تعیین کاندیدای نهایی بر همراهی خود درشکلگیری کابینه جبهه نیروهای انقلاب اسلامی تصریح نمایند تادرصورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری طرحهایی نو درافکندهو بهمراه همه نیروهای سیاسی موجود در کشور تحولات ضروریموردنیاز جامعه را که به خواستهای ملی بدل شده است رقم زنند. 2ـ آنگونه که واقعبینان پیشبینی میکردند، درطول ماههای گذشتهنظام جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به وفاق ملی موجود در کشور وانسجام رفتار سیاسی مسؤولان خود با گامهایی استوار حقانیت خویشرا در ارتباط با مسأله فناوری هستهای به اثبات رسانید و کارآییعقلانیت و منطق را در روابط خارجی به نمایش گذاشت. افراط وتفریط در روند مذاکرات میتوانست آثار زیانباری برای مردم کشورداشته باشد. البته هنوز کار به انجام نرسیده است و باید هوشیارانه ایناستراتژی را پی گرفت، با تأکید بر منافع ملی و استقلال سیاسی بدون پرداخت هزینههای بیمورد. 3 ـ ضمن ارج نهادن برتلاش متخصصان و کارشناسان صنایعمربوط به وزارت نفت یادآوری میکنم که نکات تأمل برانگیزیدرروابط ردههای ستادی بخش نفت، با ارزشها و منافع ملی وجوددارد. نمایندگان محترم و بویژه اعضای محترم کمیسیون انرژی بدونتوجه به تبلیغات گسترده رسانههایی که بطور مستقیم و غیرمستقیم ازمجموعههای مرتبط با حامیان شرایط موجود بهره میگیرند، نسبت بهاین مهم حساسیت نشان دهند. 4 ـ درصورتیکه تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در چارچوبقوانین و مقررات درست راهبری شود، همانگونه که ریاست محترماین قوه نیز اعلام کردهاند، آثار مفیدی برای قوه قضائیه و کشور خواهدداشت و زمینههای بیاعتمادی مردم و ناکارآمدی برخی ساختارهایدرونی قوه را از بین خواهد برد. این آثار مثبت و گسترده در سایهپیگیری توأم با درایت و قاطعیت و اجتناب از هرگونه غرضورزی وبدون اصرار بر تعجیل، قابل دستیابی است. 5 ـ عملکرد انفعالی از آسیبهایی است که مجلس را تهدید میکند.باید توجه داشت که بجز ضرورتها نباید بسراغ صندوق ذخیره ارزیرفت. مشکلات، برونرفتهای مناسب خود را دارند و مناسب استدولت و ملت به راهکارهای مؤثر دیگری که منابع موجود کشور راحفظ کند روی آورند. مسائل و مشکلات با مدیریت کارآمد حلمیشود، نه با کنارنهادن تدبیر و یا اتلاف منابع. برهمین اساسهمکاران گرامی با غنیمت شمردن فرصتها عمل بر فصل دوازدهمبرنامه چهارم را که حرکتی مبتنی بر تحولخواهی خواهد بود، آغازکنند و با مبانی منطقی و رویکردی عدالتخواهانه و در راستای توسعههمهجانبه کشور بودجه سال 83 را به تصویب رسانند. 6 ـ از اولویتهای کاری دولت و مجلس تسریع در روند تولید است.حل مشکلات صنایع تولیدی موجود، روانسازی زندگی در روستاها وتسریع در روند توسعه شهرکهای صنعتی درکنار تغییر نُرمهای ضوابطتأسیس این شهرکها اقداماتی جدی و فوری میطلبد. 7 ـ در شکلگیری نظام تأمین اجتماعی هنوز بر شیوههای گذشتهتأکید میشود. پیشنهادهای روشنی وجود دارد و بعنوان یکی ازمهمترین اولویتهای کشور بایستی به آنها توجه کرد. 8 ـ بسیاری از مشکلات کشور به بخش بازرگانی مربوط است.ضرورت دارد بخش بازرگانی با تغییر روند ارتباط یکسویه خود بااصناف به تحولات سریعی در بازار داخل و خارج در روند گمرکات ونزدیک کردن فرآیندهای داخلی به بازار جهانی دست یابد. بطورکلی بایستی به سمت و سویی گام برداشت که مردم به آیندهکشور و حسن تدبیر مدیران و خط مشیگذاران خود، امیدوار شوند. دراین روند از دست دادن هیچ فرصتی روا نیست. خالصانه تأکید میکنم،جریانها و گروههای سیاسی در مواردی نظیر آنچه بیان شد، بر تثبیتزمینههای مشکلساز فعلی پافشاری نکنند، متشکرم. رئیس ـ تشکر میکنم. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامیبمناسبت شهادت حضرت امام محمد تقی (علیه السلام) وتقدیم لایحه بودجه سال 1384 کل کشور رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم شهادت امام گرامی حضرت جواد ـ علیه السلام ـ را به همه شیعیان آنحضرت و هموطنان عزیز و نمایندگان محترم تسلیت عرض میکنم وتوفیق پیروی از آن حضرت را از خداوند کریم برای همگان خواهانم. دو روز پیش رئیس جمهور محترم آخرین بودجه دولت فعلی را بهمجلس تقدیم کرد و به این ترتیب اولین بودجه مجلس هفتم که اولینبودجه برنامه چهارم توسعه نیز هست در دستور کار مجلس قرار گرفت. مجلس در هفتههای آینده روزهای پرتلاش و خطیری را پیشرودارد. بررسی لایحه بودجه میدان آزمایش اصولگرایی است. ما بهمردم قول دادهایم که با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنیم و اکنون بایدتلاش کنیم صداقت خود را در تصویب بودجهای که درجهت کاهشفقر و فساد و تبعیض باشد به اثبات رسانیم. البته واضح است که درنخستین قدم نمیتوان به مقصد رسید، اما مسلم است که همان نخستینقدم را میتوان در مسیر صحیح درجهت رسیدن به مقصد برداشت و ماباید در تصویب لایحه بودجه چنین قدمی برداریم. خوشبختانه مجلس با طرح تثبیت بعضی از قیمتها، نخستین قدم رابرداشته است و جای شکر و تشکر است که دولت نیز با آگاهی از عزمراسخ مجلس برای تثبیت قیمتها، حتی پیش از آنکه این طرح درمجلس بتصویب نهایی برسد، بودجه سال 84 را براساس طرحمجلس، طراحی و تنظیم کرده و به مجلس تقدیم نموده است. ما معتقدیم افزایش قیمت برخی کالاهای حساس بنحوی که درچند سال گذشته صورت گرفته به زیان مردم مستضعف و کارمندان وحقوقبگیران بوده است. مردم در چند روز گذشته که اطمینان یافتهاندبا اقدام مجلس در سال آینده قیمت بنزین، آب، برق، تلفن و گازافزایش پیدا نمیکند، نفس راحتی کشیدهاند. کسانیکه مجلس را به عوامفریبی متهم میکنند، درحقیقت به مردمتوهین میکنند. ما از کسانیکه این اقدام مجلس را صرفاً یک اقدامسیاسی و تبلیغات انتخاباتی مینامند میپرسیم آیا اگر انتخاباتریاست جمهوری در خردادماه 84 در پیش نبود، مجلس میبایستبنشیند و دست روی دست بگذارد و اجازه دهد بنزین از لیتری (85)تومان به لیتری (300) تومان افزایش پیدا کند و ناگهان طوفانی از هرجو مرج در قیمتها برپا شود و هرکس قیمت هرچه را میفروشد به هراندازه که خواست بالا ببرد!؟ آیا چنین وضعی بسود مستضعفان و به سود مردم است؟ آیامیتوان از تصویب طرحی که بسود مردم است به این دلیل که درانتخابات بنفع طرفداران آن طرح منجر میشود خودداری کرد؟ اینجانب صریحاً اعلام میکنم که مجلس مصمم است بفضل الهیبا بیانضباطی مالی در کشور مبارزه کند. (عدهای از نمایندگان ـاحسنت، احسنت) ما میدانیم که هیچ چیز بیشتر از تبعیض، مردم رارنج نمیدهد. مردم حاضرند با فقر بسازند، اما هیچ انسانی حاضرنیست تبعیض را تحمل کند. چگونه میتوان تحمل کرد که بعضی از افراد در بعضی از شرکتهاپاداش سالانه آنها از جمع حقوقی که یک معلم در تمام مدت چندینسال میگیرد بیشتر باشد، اگر نگوییم که از حقوقی که در همه عمرمیگیرد. مجلس باید با وضع قوانین و با اعمال نظارت مانع اینبیانضباطیها شود. ما اطمینان داریم اگر دستگاههای حکومتی (وقتیمن میگویم دستگاههای دولتی، مجلس هم درنظرم هست) دولت،مجلس، قوه قضاییه، همه قوهها در مصرف بودجه دولت صرفهجوییکنند و از هزینههای غیرضروری خودداری نمایند، بخشی ازمشکلات کشور براحتی حل میشود. نکته مهم دیگری که ذکر آن ضروری است این است که قانونِخوب، اجرای خوب میخواهد و ما امیدواریم که دولت محترمهمانطورکه در تنظیم لایحه بودجه براساس طرح تثبیت برخی قیمتهاهماهنگی خود را با مجلس نشان داده، انشاءالله در مقام عمل و اجراءنیز این هماهنگی را نشان دهد تا مردم طعم شیرین خدمتگزاریمجلس و دولت را تجربه کنند. امیدواریم باتوجه و تلاش نمایندگان درهمه کمیسیونها و کمیسیون تلفیق بودجه، لایحه بودجه برای طرح درمجلس بموقع آماده گردد. تعدادی از نمایندگان ـ احسنت، احسنت. رئیس ـ بله، بنزین هم لیتری (80) تومان است. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجراییکشور: ـ آقایان: ابوالقاسم روحی، سیدحسن شجاعیکیاسری نمایندگانمحترم