بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه چهارصد و یازدهم 19 فروردینماه 1383 هجریشمسی (411) 16 صفـرالمظفـر 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز چهارشنبه نوزدهم فروردینماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: احمد میدری ـ جعفر گلباز ـ محمد پیران و علیرضا محجوب.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیام مقام معظم رهبری بمناسبت آغاز سال جدید و لزوم پاسخگویی همه دستگاهها، نهادها و مجلس شورای اسلامی و اتمام بررسی صحت انتخابات حوزههای انتخابیه.5ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به آقای سیدجاسمساعدی و خانم شهربانو امانی انگنه نمایندگان محترم شوش و ارومیه.6 ـ تبریک ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به جامعهکلیمیان ایران بمناسبت فرارسیدن عید پسح.7 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.8 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان:غلامحیدر ابراهیمبایسلامی و سیدناصر قوامی نمایندگانمحترم خواف و قزویـن.9 ـ تصویب لایحه یکفوریتی تشکیل و اداره مناطق ویژهاقتصادی جمهوری اسلامی ایران.10 ـ تصویب لایحه دوفوریتی اصلاح ماده (2) قانون اصلاحموادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصولعوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگانخدمات و کالاهای وارداتی مصوب سال 1381.11 ـ تذکر آییننامهای آقای علیاصغر هادیزاده نمایندهمحترم محلات و دلیجان.12 ـ طرح سؤال آقایان: محمد کیانوشراد، سیدجاسمساعدی، سیدعلی سیدآقامیری و ولیالله شجاعپوریاننمایندگان محترم اهواز، شوش، دزفول و بهبهان از آقایمسجدجامعی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی.13 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 195 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (جبارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه چهارصد و یازدهم روز چهارشنبه نوزدهم فروردینماه1383 هجریشمسی مطابق با شانزدهم صفر 1425 هجریقمری: 1 - ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه یکفوریتی تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران. 2 ـ رسیدگی به لایحه دوفوریتی اصلاح ماده (2) قانون اصلاح موادیاز قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381. 3 ـ بررسی تقاضای استعفای جناب آقای رجبعلی مزروعی نماینده محترم اصفهان. 4 ـ سؤال آقایان: محمد کیانوشراد، سیدجاسم ساعدی، سیدعلی سیدآقامیری و ولیالله شجاعپوریان نمایندگان محترم اهواز، شوش، دزفول و بهبهان از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (59 ـ 56) از سوره مبارکه «اعراف» توسط قاری محترم آقای سیدحسین موسوی تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی'مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِالرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِوَ لا'تُفْسِدُوا فِیالاَْرْضِ بَعْدَ اِصْلاحِها وَادْعُوهُ خَوْفاً وَّ طَمَعاً اِنَّ رَحْمَتَاللهِ قَریبٌ مِّنَالُْمحْسِنینَ * وَ هُوَالَّذی یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتّی´' اِذا اَقَلَّتْ سَحاباً ثِقالاً سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَّیِّتٍ فَاَنْزَلْنا بِهِالْمآءَ فَاَخْرَجْنا بِهِ مِنْ کُلِّالَّثمَر'اتِ کَذ'لِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتی' لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ * وَالْبَلَدُالطَّیِّبُ یُخْرِجُ نَباتُهُ بِاِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذی خَبُثَ لایَخْرُجُ اِلاّ' نَکِداً کَذ'لِکَ نُصَرِّفُالاْیـاتِ لِقَوْمٍ یَّشْکُرُونَ * لَقَدْ اَرْسَلْنا نُوحاً اِلی' قَوْمِهِ فَقالَ یاقَوْمِ اعْبُدُوااللهَ مالَکُمْ مِّنْ اِلهٍ غَیْرُهُ´اِنّی´ اَخافُ عَلَیْکُمْ عَذ'ابَ یَوْمٍ عَظیمٍ * (صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: احمد میدری ـجعفر گلباز ـ محمد پیران و علیرضا محجوب رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای احمد میدری نماینده محترم آبادان. ـ جناب آقای جعفر گلباز نماینده محترم طالقان و ساوجبلاغ. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای علیرضا محجوب نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر. ـ جناب آقای محمد پیران نماینده محترم رزن. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای احمد میدری بفرمایید. احمد میدری ـ بسمالله الرحمن الرحیم با آرزوی موفقیت و سالی پر خیر و برکت برای هموطنان و همکاران عزیز. درمورد مجلس ششم و اصلاحطلبان جفاهای بسیار شده است، اما نقدهای علمی و منصفانه مشاهده نمیشود. اجازه بدهید از این بلندگو که تنها رسانه سمعی در دست اصلاحطلبان است به دفاع از خود بپردازیم. آیا دوران حضور اصلاحطلبان در صحنه قدرت رسمی برای مردم ایران میمون و مبارک بوده است؟ در این دوران که به اعترافدوست و دشمن آزادیهای سیاسی بیش از سایر دورانها بوده است چه دستاوردهایی برای مردم ایران به ارمغان آورده است؟ آیا نقدمحافظهکاران درست است که اصلاحطلبان فضای سیاسی را متشنج و مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را به محاق برده و به فراموشیسپردهاند؟ براستی اصلاحطلبان برای مردم محروم ایران چه کردهاند؟ برخی از طرفداران اصلاحات در پاسخ به این سؤال فوراً بر ایننکته انگشت میگذارند که محافظهکاران هیچگاه اجازه ندادهاند تا آنگونه که میخواهیم کشور را اداره کنیم و وضعیت و دوران موجود شاهد و معیار مناسبی برای ارزیابی و دستاوردهای اصلاحطلبان برای مردم ایران نیست. هر چند این پاسخ تا حدود زیادی صحیح و درست است و اذعان به این نکته که محافظهکاران به طرق مختلف مانع از پیشبرد اصلاحات شدهاند به صداقت چندانی نیاز ندارد، اما اعتقاد دارمکارنامه اصلاحطلبان در این دوران هرچند همانند همه محصولات بشری قابل نقد است، اما مقبول و مثبت بوده است. جدا از موانع و مشکلات اصلاحطلبی میتوان از استراتژی اقتصادی اصلاحطلبان در ایران دفاع کرد. حملات متعدد از صدا و سیما به اصلاحطلبان به جامعه اجازه نداده است دستاوردها و استراتژی اقتصادی اصلاحطلبان بررسی و نقد شود و متأسفانه محافظهکاران نیز بدون ارائه هیچ آمار و اطلاعاتی تنها بر این نکته پافشاری میکنند که درگیریهای سیاسی درون حاکمیت به مسائل معیشتی مردم ضربه زده است. آیا این قضاوت صحیح است؟ اگر تجربه (10) سال گذشته را به دو دوران 1371 تا 1375 و از1377 تا 1381 تقسیم کنیم، در دوره نخست متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (6/3) درصد و در دوره 1377 تا 1381 (4/4) درصدبوده است. بعبارت دیگر در دوره دوم نرخ رشد (8/0) درصد بیشتر از دوران اول است. از نظر شاخص تورم در دوره نخست متوسط نرختورم سالانه (31) درصد و متوسط تورم در دوره دوم نزدیک به (16)درصد بوده است. بعبارت دیگر در دوره دوم رشد اقتصادی بیشتر، باتورم کمتر همراه بوده است. شاید این موفقیت اقتصادی را محصول درآمدهای بالاتر نفت بدانیم. اما واقعیت این است که در دوره نخستمنابع ارزی ایران، یعنی جمع درآمد نفت و گاز و صادرات غیرنفتی و خالص استقراض خارجی در دوره نخست (112) میلیارد دلار و دردوره دوم (110) میلیارد دلار بوده است. بعبارت دیگر در دوره دوم بامنابع یکسان و حتی کمتر ارزی، رشد اقتصادی بیشتر و تورم کمترحاصل شده است. براستی کلید این موفقیت نسبی چه بوده است؟ بدونتردید وضعیت کنونی اقتصاد ایران رضایتبخش نیست، اما واقعیت ایناست که در این دوران برخلاف ادعای محافظهکاران و تبلیغات گسترده وسوء و غیرمنصفانه، دستاورد اقتصادی اصلاحطلبان برای مردم ایراننهتنها بدتر از سایر ادوار نبوده، بلکه موفقیتآمیزتر بوده است. کلید اینموفقیت را باید در رابطه با آزادی و توسعه جستجو کرد. بسیاری از اقتصاددانان از جمله «آمارتیاسن» و «ژوزف استگلیتز»دو برنده جایزه نوبل اقتصاد اعتقاد دارند آزادیهای سیاسی سازوکارهایی را بوجود میآورد که دستیابی و نیل به توسعه را تسهیل کرده و توزیع درآمد را عادلانهتر خواهد کرد. آمارتیاسن نشان داد که در جوامع آزادتر توزیع درآمد برابرتر بوده است و بسیاری از اقتصاددانان نشان دادهاند که آزادی با کارآیی بیشتر تصمیمات اقتصادی دولت همراهاست. به همین دوران پس از سالهای 1376 توجه کنید تا دریابیم که چگونه آزادیهای سیاسی به رشد و توسعه اقتصادی بیشتر میانجامد. اصلاحات و اصلاحطلبان سه سازوکار را در ایران فعال نمودند که کارآیی اقتصادی را در ایران بهبود بخشید و درعینحال به توزیع عادلانهتر درآمد منجر گردید. این سه مکانیزم عبارت است از: ـ اصلاح نظام مدیریتی و مالی کشور. ـ تعامل گستردهتر با خارج. ـ تقویت نهادهای مدنی. اصلاحات، نظام مدیریتی کشور را بهبود بخشید. دوران ترورهای خیابانی و جنگ موجب شده بود که فضای امنیتی بر کشور حاکم گردد. حاکمیت مسائل امنیتی و نظامی که در دوران ابتدای انقلاب و جنگاجتناب ناپذیر مینمود، در دوران پس از جنگ ضربه اساسی به نظام مدیریتی کشور وارد کرده بود. ورود وزارت اطلاعات به عرصههای اقتصادی نهتنها برای امنیتکشور، بلکه برای اقتصاد ایران خطرناک و مهلک بود. مداخله مسائل امنیتی منحصر به فعالیتهای وزارت اطلاعات نبود. نیروهای حراستیدر کلیه مؤسسات، ادارات و شرکتهای دولتی نظام مدیریتی را در دست گرفته بودند و خواسته و یا ناخواسته نظام مدیریتی کشور را مختلکرده بودند. اصلاحات، وزارت اطلاعات و نیروهای حراستی را به جایگاه واقعی و قانونی خود بازگرداند. این تحول فضای مدیریت دولتی را بطور اساسی دگرگون ساخت و این مسأله یکی از بزرگترین دستاوردهای اصلاحات و اصلاحطلبان برای مردم ایران بوده است.راهکاری که بشر برای توزیع عادلانه درآمد میشناسد تشکل یافتن طبقات محروم و آسیبپذیر است. اگر مردم اجازه بیابند بر سر منافع خود متشکل شوند و خواستههای خود را بگوش مسؤولین برسانند، توزیع امکانات و فرصتها عادلانهتر خواهد بود و باید اعتراف کرد کهاصلاحات و اصلاحطلبان در این جهت خدمات شایانی کردهاند. اگر در سال گذشته معلمین ایران توانستند برای احقاق حقوق خودبه تحصن دست زنند و پرستاران از وضعیت معیشتی خود شکایت کنند، امری که در ایران بندرت اتفاق افتاده است، شیوه متداول بازتوزیع درآمد و تغییر رفتار مسؤولین در جهان است. باید این تصور رااز ذهن پاک کرد که دلسوزی حکام برای حمایت از محرومین کفایت میکند. نهادهای صنفی مدنی شیوه اساسی برای کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد است. مجلس ششم گامهای بلندی برای تقویت نهادهای مدنی در ایران برداشت. قانون نظام پرستاری، قانون نظام روانشناسی، قانون نظام مهندسین کشاورزی، اصلاح قانون نظام پزشکی و نظام صنفی بیانگرکارنامه درخشان مجلس ششم برای تقویت نهادهای مدنی است. تعامل بیشتر با دنیای خارج برای اقتصاد ایران ضروری است.عقبماندگی تکنولوژی نه تنها در بخشهای صنعتی، بلکه در بخش کشاورزی نیز ملموس و مشهود شده است. قاچاق برنج، شکر، چای و حتی خرما بیانگر این است که محصولات کشاورزی ما قادر به رقابتبا محصولات کشاورزی سایر کشورها نیستند. هر روز دنیای خارج فاصله تکنولوژیک خود را با ما افزایش میدهد و اگر در تعامل با دنیایخارج تجدیدنظر نکنیم، با انبوهی از صنایع ورشکسته روبرو خواهیمشد. برای جلوگیری از این فاجعه اصلاحطلبان تلاش کردند و دولت در سیاستهای خارجی خود بازنگری کرد. مجلس، قانون جلب حمایت ازسرمایهگذاری خارجی را اصلاح نمود. جذب (2) میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال گذشته گرچه رقمی بسیار ناچیز، اما بیش از مجموع سرمایهگذاریهای خارجی در یک دوره پنجساله در اقتصاد ایران بودهاست. محصول این قانون و آن تلاش جذب سرمایه در این سال بودهاست. در حق مجلس ششم و نمایندگان آن جفا بسیار شد. به دروغ به مردم گفته شد که این مجلس مسائل اقتصادی را به فراموشی سپرده است. درحالیکه براساس کارنامههای مجالس شورای اسلامی وبراساس بررسی ماهنامه اقتصاد ایران در بهمن 1382 مجلس ششماقتصادیترین مجلس پس از انقلاب بوده است. (57) درصد از مصوبات مجلس ششم اقتصادی بوده است. درحالیکه در دوره پنجم(46) درصد، در دوره چهارم (44) درصد، در دوره سوم (35) درصد،در دوره دوم (42) درصد و در دوره اول (48) درصد مصوباتاقتصادی بودهاند. واقعیت این است که مجلس ششم بسیار پرکار بود. ـ تا بهمن ماه سال گذشته (396) جلسه در مجلس ششم تشکیل شد. درحالیکه در مجلس پنجم از ابتداء تا پایان دوره (387) جلسه برگزار گردید. ـ در دوره ششم (780) طرح و لایحه بررسی شد و در مجلس پنجم (606) طرح و لایحه. ـ در مجلس پنجم (32) مورد تحقیق و تفحص اعلام وصول گردید و در مجلس ششم تا بهمن ماه (51) فقره تحقیق و تفحص بررسی شدهاست. ـ در این مجلس چهار وزیر استیضاح شدهاند و در مجلس پنجم سه وزیر و محورهای اصلی استیضاحها در دوره ششم همه اقتصادی بودهاند و در دوره پنجم همه سیاسی. ـ در مجلس ششم (2236) مورد سؤال از وزراء مطرح و به آنها(3567) نوبت تذکر داده شد و این همه تلاش همراه بود با رفت و آمد مکرر طرحها و لوایح میان شورای نگهبان و مجلس. ـ در مجلس پنجم تنها (29) طرح مورد ایراد شورای نگهبان قرارگرفت و در مجلس ششم (62) طرح مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. ـ در دوره پنجم (17) مورد به مجمع تشخیص ارسال گردید و در مجلس ششم (37) مورد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، مجلس ششم در احقاق حقوق سیاسی ملت ایران، در احقاق حقوق زنان ایران، در احقاق حقوق اقلیتها، حضور فعال در سیاست خارجی و داخلی و تأمین منافع اقتصادی و معیشتی مردم ایران به سوگندی که یاد کرده است وفادار مانده و سربلند بوده است (رئیس ـ وقت سرکار تمام است). در همینجااز مردم شریف آبادان که امکان حضور این حقیر را در مجلس ششم فراهم کردند تشکر میکنم. من چند نکته را به عرض برسانم: اگر دستاوردها اندک بود به این دلیل بود که اصلاحطلبی نهالی نوپا بود و در معرض طوفانهای بسیار. اما راه یافتگان به مجلس هفتم بهمردم بگویند برای آنها چه خواهند کرد و چه ارمغانی خواهند آورد؟ اگر میخواهید آبادگر باشید مجلس ششم میراث بسیار به ارث گذاشتهاست. مرکز پژوهشهای مجلس که در این دوره جدیترین منتقد دولت بود و گزارشات آن بارها تیتر اول روزنامههای محافظهکار قرار گرفت و این از افتخارات مجلس ششم است. برای اصلاح نظام بودجهریزی (7) جلد کتاب، برای اصلاح شرکتهای دولتی (2) جلد کتاب و اصلاح طرح عمرانی راهکاری مدون تهیه کرده است. در یک کلام اگر میخواهید آبادگر و نه ویرانگر باشید به اصول اصلاحات اقتصادی مجلس ششم تن دهید و راه آنان را ادامه دهید. (46)دستگاه بودجهگیر که در سال 1383، بودجه آنها بالغ بر (2) هزار میلیارد تومان بوده است فاقد حساب نزد خزانهداری هستند. بعبارت دیگربودجه عمومی به حسابهایی واریز میشود که هیچ نهادی بر آنها نظارت نمیکند و آییننامه مالی آنها نزد هیچ مرجعی رسمیت نیافته است. سازمان تبلیغات و حوزه هنری و کمیته امداد را ترغیب یا وادارکنید که از فعالیتهای اقتصادی دست بکشند و به سایر نهادهای اقتصادی واگذار کنند. (6) هزار صندوق قرضالحسنه با قوانین پولی وبانکی این کشور را ویران کردهاند. برای بهبود توزیع درآمد، قانونسازمانهای غیردولتی را تصویب کنید و مطمئن باشید اگر اقلیت (10)درصدی را در مجلس هفتم تحمل نکنید و به فکر انسداد بیشتر سیاسی و تصفیه حسابهای بیشتر سیاسی باشید نهتنها نمیتوانید نظام مالی و مدیریتی کشور را بهبود ببخشید و نهتنها نمیتوانید تعامل فعال با دنیایخارج برقرار کنید و نه اجازه خواهید داد که محرومین کشور متشکل شوند و آنگاه نهتنها آبادگر، بلکه ویرانگر خواهید بود. «ان ارید الا الاصلا مااستطعت علیه توکلتُ و الیه انیب» والسلام رئیس ـ انشاءالله که همه موفق باشید و همه موفق باشند. ناطقبعدی را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای جعفر گلباز بفرمایید. جعفر گلباز ـ بسمالله الرحمن الرحیم خدای را سپاس میگوییم که: «هو اقرب الیکم من حبل الورید» خدایی که «و اذا سألک عبادی عنی فـأنی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان» است. پیامبری را میستاییم که پیامبر رحمهللعالمین است. پیامبری که «و لو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک». همه پیامبران خدا راسپاس میگذاریم که «لانفرق بین احد من رسلـه». پیشوایانی را برگزیدهایم که «جعلنـاهم ائمه یهدون بامرنا» هستند و بر امامی درودمیفرستیم که مشکلات ولو به بزرگی کوهها بر پلکهایش سنگینی نداشت و شرق و غرب عاجزتر از آن بودند که بر ابروانش خم بیاورند. از شهیدانی یاد میکنیم که از تبار شهیدان سرفراز کربلا بودند. فراموش کردن شهیدان، فراموش کردن شرف انسانی و ملی است. شهیدانی که ما تا همیشه تاریخ مدیون آنان خواهیم ماند و همانگونه کهتنها خداوند خلاق و رزاق است، خلاقیت و رزاقیت حضرت حق در تضاد با فعالیت و خالقیت انسان در زندگی و کسب روزی نخواهد بود وگرچه او احسنالخالقین است حاکمیت حضرت دوست، هم با مدیریتمردم در کارها و سازمانها ناسازگاری ندارد. همانگونه که تدبیر منزل با تدبیر حضرت حق منافات ندارد، تدبیر مدن هم با تدبیر حضرت ربتباین ندارد. چه زیبا فرمود که سیاست ما عین دیانت ماست. سیاستی که برخلاف آیین اسلام باشد سیاست نیست، بلکه خیانت است. تدبیری که برخلاف موازین شرع باشد، تدبیر نیست که تدمیر است و تحمیلکه خواسته مردم مردمسالاری و دینسالاری است، نه ادای مردمسالاری و دینمداری. با اطمینان عرض میکنم که در ایران عزیز چون مردم اسلام رامیخواهند و اسلام هم مردم را میخواهد دینسالاری داخل در مردمسالاری است و در اسلام عزیزتر مردمسالاری داخل دینسالاری است و این دو با هم تداخل دارند، نه تضاد و تناقض و نه تباین. رابطه دین و عقل همان رابطه مردمسالاری و دینسالاری است و با اگر و مگرهای متفلسفانه و استدلالهای چوبین نمیشود قضیه را دگرگونوانمود نمود. بنابر حدیث نبوی «کلکم راع و کلکم مسؤولٌ عن رعیته» هیچ نهاد و شخصیتی نمیتواند در جمهوری اسلامی مسؤولیت را فرافکنی کند وهر مقامی که پاسخگو نباشد داعیه متفرعانه در سر پرورانده است. من از ملت بزرگ و رشید ایران که با دیدن نامرادیها باز هم از نظام قهرنکرده و نمیکنند و در انتخابات اول اسفند شرکت کردهاند تشکر میکنم. من از همه کسانیکه خود را نامزد انتخابات مجلس هفتم نمودند با آنکه احتمال بالا میدادند که از سوی شورای نگهبان و عمدتاً بلادلیل مردود میشوند، ولی بخاطر خدمت به نظام ایثارگرانه ثبتنام کردند تا فضای انتخابات را هرچه پرشورتر نمایند تشکر میکنم و امیدوارم که این ردکردنهای بعضاً بیدلیل و بیوجه باعث نشود که موجهین واشخاص وزین در آینده جرأت شرکت در انتخابات را از دست بدهند و صحنه را برای سبکباران خالی بگذارند. ما مستصوبات شورای نگهبان را چون شوکران سر میکشیم و این حنظل را شیرین مزمزه میکنیم، ولی ما که بحق وتوی قدرتهای بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل متحد را معترضیم و از آن رنج میبریم،چرا خودمان از وتوی پیشهنگام، همهنگام و پس هنگام در انتخابات بهره میگیریم. یعنی از وتوی پیش از انتخابات، با انتخابات و پس ازانتخابات بهره میگیریم. ما صبورانه پرونده انتخابات مجلس هفتم را میبندیم و حسابرسی این پرونده را به یومالحساب، یومالتغابن و یومالحسره وا میگذاریم. ما با این ضربههای ناروا که خوردهایم و میخوریم هرگز با نظام جمهوری اسلامی که یادگار امام عزیز وشهیدان سرفراز ماست قهر نمیکنیم. حنظلی که از دوست رسد را بهعسلی که از دشمن رسد ترجیح میدهیم. زهر برادر را گرچه ناروا باشدبه شهد دشمنان رجحان مینهیم. عهدی را که با امام بستهایم نشکستهایم و نخواهیم شکست. وقت آن رسیده است که استکبار را کنار بگذاریم و خوی استکباری و فرعونی که مردم دنیا را فرقه فرقه میکند از خود دور کنیم و زیر پرچم توحید:که یکی هست و نیست جز او وحده لا اله الا هو مؤتلف و متحد شویم و حیلههای صهیونیسم شیطانی را برملا کنیم و دست شیطانصفتان را از حاکمیت بر سرنوشت ملتها کوتاه نماییم ومحور شرارت را در صهیونیسم بدانیم که منادی جنگ و تخریب و قتلو غارت و فساد و توطئه است. بشریت امروز بیشتر از گذشته نیازمند به معنویت و اخلاق و تدیناست و ادیان توحیدی امروز بیشتر از هر روز مورد علاقه و رغبتآحاد بشر قرار گرفته است. این سرمایه بزرگی است و نیاز هر زمان بشراست و توصیه میکنیم که مستکبران و بد دلان با فطرت بشر ستیزه نکنند و سر بر دیوار نکوبند که تلاش آنان بینتیجه خواهد ماند. اینفطرت دینخواهی و خداجویی بشر بود که (70) سال تبلیغات وسیع و حجیم کمونیستها کمترین اثر را در محو دیانت برجای نگذاشت وهمانگونه که قرآن کریم فرمود. پس از فروپاشی کمونیزم مردم با تمامعلاقه و اشتیاق فوج فوج بسوی کلیساها و معابد و مساجد رو آوردند وتمام تلاشهای مذبوحانه کمونیستها را در طی (70) سال نقش بر آبنمودند «فاعتبروا یا اولی الابصار». زمان الحاد سپری شد و هزاره سوم آغاز حاکمیت دین بر بشریتاست و دیدیم که حکومت طاغوتهای ماتریالیست، کمونیست بدونشلیک حتی یک گلوله مشقی متلاشی گردید «فاعتبروا یا اولیالابصار» ومیبینیم که استکبار جهانی بدون شلیک حتی یک گلوله برچیدهمیشود. میبینید که استکبار جهانی ادبیاتی را بکار گرفته که درحقیقتنام دیگری جز خودکشی سزاوار آن نیست. حاکمان غافل آمریکا باید دست از شیطنت و شرارت بردارند واین ادبیات کهنه شده فرعونی را به کنار نهند «فاستخف قومه فاطاعوه».حاکمان صهیونیست باید دست از کشتار مردم فلسطین و خراب کردنخانههای آنان بردارند. کاری که به تجربه دریافتهاند که کارآیی نداشته وندارد و طی (50) سال گذشته جواب نداده است از نو تجربه نکنند. امرشگرفی رخ داده است، امروز صهیونیستها نمیتوانند بگویند که دربرابرمصر یا سوریه یا لبنان یا اردن یا عراق و یا یک کشور عربی دیگریمیجنگند. امروز صهیونیسم فقط در مقابل خود مردم بیپناه وبیسلاح فلسطین میجنگد و مسألهای که قرار بود با سرعت حل شود(منظورم صلح است) زمان درازی برده است و لاینحل باقی ماندهاست. باید حاکمان صهیونیست دست از ستیزهجویی و آدمکشی بردارند.صهیونیستها باید بفهمند که عالم را خدایی است و تخریب خانههای فلسطینیان بیپاسخ نخواهد ماند و غبار برخاسته از خانههای ویرانشده مطمئناً به چشم صهیونیستها و حامیانش خواهد نشست. زمان خود را بشناسیم، خود را بشناسیم، کشور خود را بشناسیم ومردم خودمان و فرهنگ خودمان را بشناسیم. فراوان گفته شده است کهآمریکا ملت ایران را نشناخته است که واقعاً سخن درستی است. ولیآیا زمان آن نرسیده است که خودمان، خودمان را بشناسیم؟ مردم ما جمهوری اسلامی را یک کلیت میبینند و نزاعها و دعواهاو مناقشات حزبی را برنمیتابند، مردم مجادلات احزاب را از کلیتنظام تفکیک نمیکنند و این مجادلات باعث تضعیف اصل نظام و تبلیغعلیه کلیت نظام خواهد شد. مردم خطای فلان نهاد را مستقیماً خطاینظام میدانند، نهادها را تفکیک نمیکنند. آیا بعضی روزنامهها میدانندچه میکنند؟ آنهم با زبان قرآن و دعا و اخلاق. دشمن هم خطای هرشخص و هر گروه و هر نهاد را بحساب نظام میگذارد. چون دشمن مادشمن اصل نظام است و با هیچ گروه و نهاد دشمنی خاصی ندارد.هنرها را نهفتن و عیبها را گفتن هنر نیست، بل بیهنری است. هرگز ازتنگناها و مضایق که بر سر راه دولت و مجلس است سخن نگفتهایم ومردم را آگاه نکردهایم تا توانستهایم سطح مطالبات مردم را بالا بردهایم،بگونهای برخورد کردهایم که گویا داریم از یک دولت و مجلس اجنبیصحبت میکنیم تا خواستهایم سیاهنمایی کردهایم، مشکلات خود رابزرگنمایی کردهایم و استثناءها را قاعده نشان دادهایم، بذر ناامیدیپراکندهایم و در یک کلمه بد صحبت کردهایم. زمان ما، زمان کارآیی تکفیر و تفسیق نیست. آیا وقت آن نرسیدهاست که دست از تکفیر و تفسیق دیگران برداریم؟ رسانهها و تریبونهاهرکدام کار خود را میکنند و همه بر دولت و مجلس فریاد میکشند،دولت و مجلس هیچ مُبلّغ و مدافعی در بین رسانهها ندارد، این واقعاً دردنیا بیسابقه است. مثل اینکه رسانهها و تریبونها متعلق به یک کشورهستند و دولت و مجلس به یک کشور دیگر. واقعاً امر عجیبی است کهاصلیترین پیام انقلاب اسلامی به همه عالم این است که دست ازسیاست منهای اخلاق بردارید و سیاست را در راستای اخلاق هدایتکنید، متأسفانه جمهوری اسلامی دوستان فراوانی دارد که باوجود ایندوستان دشمن دیگر نیازی به دشمنی کردن با آن ندارد. خوشحال هستم که در این مدت حوزه انتخابیهام از هرگونه تنش،تشنج، کینهتوزی و تفرقه دور (رئیس ـ وقت سرکار تمام است) و درایجاد وفاق، توفیق الهی قرین و همراه ما بوده است. در پایان از آنهمه صفا و صمیمیت و قدرشناسی و محبت که از مردمعزیز و شریف شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد و مسؤولین محترمکشوری، استانی و هر دو شهرستان دیدهام، قدرت شکرگزاری و قدردانیندارم. از مردم آزاده شهرستان کرج که آنهمه لطف در حق اینجانب مبذولکردهاند بسیار سپاسگزاری میکنم. والسلامعلیکم و رحمهالله منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای محمد پیران بفرمایید. محمد پیران ـ بسمالله الرحمن الرحیم با سلام به محضر نمایندگان محترم مجلس و ریاست محترم. «ربنا لاتجعل فی قلوبنا غلاً للذین آمنوا» اینجانب بخاطر تحکیم رژیم مقدس جمهوری اسلامی مدت (13)سال در زندان بودهام، یعنی تقریباً (5) هزار شبانهروز. پس به من حقدهید تا (5) دقیقهای زبان انتقادی داشته باشم و این حکومت مقدس رانقد کنم. امام علی ـ علیه السلام ـ حدود (30) سال بعد از هجرت خطاب به مردم ومسؤولین جامعه چنین فرمودند «و اعلمو انکم صرتم بعد الهجره اعراباً وبعد الموالاه احزاباً ـ ما تتعلقون من الاسلام الا باسمه و لا تعرفون من الایمان الارسمه». علی جان! این دردهای تو، درد همین امروز ما و جامعه مامیباشد. میفرماید که شما بعد از آن هجرت عظیم، آن خیزش بزرگمادی و معنوی، خود اکنون دوباره بصورت اعراب جاهلی درآمدهاید وبعد از آن برادری و همدلی و آن یکرنگی و خلوص، شقاق در بینتان راهیافته و بصورت رقیب و دشمن یکدیگر درآمدهاید. آن اخوت وبرادری تبدیل به دشمنی گردیده، از اسلام جز به اسم بیمحتوا و ازایمان جز به مراسم پوچ و ظاهری بسنده نمودهاید. آن ظلمستیزی وعدالتخواهی را فراموش کرده و به یکسری شعارها و مراسم ظاهریرضایت دادهاید. علیجان! در حیرتم که تو با جامعه امروز با ما سخن میگویی یا بامسلمانان بعد از انقلاب آنروز! «واعلموا ان لجأتم الی غیره الاسلام حاربکم اهل الکفر ثم لا جبرئیل و لامیکائیل و لا المهاجرون و لاالانصار ینصرونکم» بدانید که همین حکومت مایه آبروی شماست و چنانچه به غیر آنروی آورید، اهل کفر به جنگ شما خواهند آمد، آنوقت نه جبرئیل، نهمیکائیل و نه مهاجرین و نه انصار دیگر بیاری شما بر نخواهند خاست.بلی، آنوقت دیگر گروههای مبارز قدیمی نیستند که شما را یاری دهند،دیگر بازرگان و تیم او نیست که در حساسترین لحظات انقلاب بیمزدو منت بیاری ما بیایند و تمام دستاوردها و تجارب خود را در طبقاخلاص گذارند. آنها نیستند چون خودتان بدست خویش آنها را کنارزده و غیرخودی نامیدهاید. و اما تذکراتی به رئیسجمهور عزیزمان: جناب آقای خاتمی! ملت به شما رأی دادند تا پاسدار حقوق آنان وحافظ و نگهبان قانون اساسی باشید. خودتان این وظیفه را تعهد نموده وبه آن قسم یاد کردید. حال چگونه ناظر پایمال شدن حق مردممیباشید؟ اصل (23) ـ ممنوعیت تفتیش عقاید و عدم تعرض به اشخاص بهصرف داشتن عقیدهای. اصل (24) ـ آزادی نشریات و مطبوعات در بیان مطالب و دردهایجامعه. چه قلمها که بخاطر بیان حقایق شکستند و چه انسانها که بخاطر نقدقدرت شما به کنج زندان افتادند. در نظام قضایی ما وکیل مدافع مظلومین مقتول زنجیرهای خود زندانی شده است. اگر زمانی شاه مردم را دعوتبه قانون مینمود و خود نقض قانون میکرد، ما در حکومت اسلامی نباید چنین کنیم «کبر مقتاً عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون». آزموده را نیازمایید. احترام قانون را تمام اجزای حکومتی بایدنگهدارند تا مردم نیز مقید و قانونمند باشند. اصل سی و هفتم (اصل برائت) ـ هیچکس مجرم نیست، مگر اینکهجرم وی در دادگاه صالحی به اثبات رسد. این اصل از جانب شورای محترم نگهبان چه خوب پاسداری شد!این دیدگاه اسلامی نیست که همه را خطاکار و ناشایست بدانید مگربشرط احراز صلاحیت. احراز بوسیله چه کسانی؟ برعکس، اسلام همهرا مسلمان و مؤمن میداند، مگر اینکه خلافش ثابت شود. ردصلاحیتهای فلهای که یک خلاف مسلم و یک عدول آشکار از اصلبرائت است که معالاسف رهبری نظام نیز آنرا پذیرفت و به آن صحهگذاشت. شعار اسلام «لا اله الا الله» است و شما از این مکتب شفافیک کلاف سردرگم ساختهاید. مجلس خبرگان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام،شورای انقلاب فرهنگی و کمکم از این به بعد شوراهای شهرها وروستاها همگی قانونگذار و در عرض مجلس شورای اسلامی قرارگرفتهاند که تنها مرجع قانونگذاری در مملکت باید مجلس شورایاسلامی باشد. اصل برائت که کلیت نظام ما را بهم میپیوست، در کاربرد سلیقهایشما تعطیل و اصل نظارت استصوابی را جانشین آن ساختهاید. چنانچهاصل برائت به محاق فراموشی سپرده شود، اعتماد و اطمینان که لازمهبقاء و دوام جامعه میباشد از بین خواهد رفت و سوءظن و بدبینی جایآنرا خواهد گرفت. سؤال این است، آیا میتوان برای حفظ ارزشهادست به کارهای ضد ارزش زد؟ میتوان برای پیشبرد افکار خودهرچند مقدس دیگر افکار و اندیشهها را نامقدس جلوه داد؟ میتوان باکشتن و حذف فیزیکی صاحبان اندیشهها، آنها را از سر راه برداشت؟ ما نمایندگان مجلس به ناعادلانه و غیرقانونی بودن انتخاباتمجلس هفتم اعتراض نمودیم و این هر دو جنبه با دهنکجی بهاعتراضات ما هنوز به قوت خود باقیست. آقای رئیسجمهور! شما بارها گفتید که زیر بار انتخابات نابرابر وغیررقابتی (رئیس ـ وقت جناب عالی تمام است) نخواهید رفت ورفتید. این کدام قانون است که مردم از انتخاب افراد دلخواه خودمحروم گردند؟ این چه عدالتی است که تمام رقبای یک طیف را حذفکنند؟ برابر اصل (62) نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامیبطور مستقیم توسط مردم انتخاب میشوند، آیا در انتخابات اخیر ایناصل مراعات شد؟ شما بارها گفتید که حداقل خواست شما دو لایحهاصلاح قانون انتخابات و اختیار ریاست جمهوری است. حال چطورشد که به کمتر از این حداقلها رضایت دادید و دم نزدید؟ تنها نشان مردمسالاری در نظام ما همین انتخابات مستقیم و آزادبود که پیوسته به آن میبالید و میبالیم. این تنها افتخار را نیز شما درپرتو نظارت استصوابی خودتان لوث نمودید. شما که میفرماییدمجلس و مسؤولین دولتی گزارش عملکرد خودشان را بدهند، آیاخودتان عملکرد خود را در برگزاری انتخابات فرمایشی به پیشگاهملت و مجلس عرضه نمودید؟ گیرم که چند روزی با تبلیغات سر مردمرا گرم نمودید، به تاریخ و به نسلهای آتی چه جوابی خواهید داشت؟ و آخرین سخنم اینکه رئیسجمهور عزیز! تقاضا دارم در پرداختافزایش حقوق معلمان که بارها وعده آن توسط مسؤولین داده شد وعمل نشد و نیز پرداخت پاداش بازنشستگان و مابهالتفاوت بازنشستگیسالهای قبل از 78 دستور سریع بفرمایید و فی التأخیر آفات.والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته (عدهای از نمایندگان ـ احسنت) منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای علیرضا محجوب بفرمایید. علیرضا محجوب ـ بسمالله الرحمن الرحیم پیشاپیش روز جهانی کارگر را تبریک عرض میکنم و همینطوراربعین حضرت سیدالشهداء را تسلیت. مجلس در هفتههای آخر کارخودش قرار دارد. آنچه که سبب شد این چند دقیقه وقت را منخواهش کنم تا جناب آقایی به من مرحمت بفرمایند، بیان چند نکتهبود. یکی تأخیر در باب مصوبات طرحها و لوایحی که مربوط بهکارگران بود. دوم، چند تذکر راجع به حوزه انتخابیهام و نکته سوم هممطالباتی که کارگران امروز بر محور آنها مسایل و مشکلاتشان راتجمیع کردهاند. در باب تذکر اول خدمت همکاران عزیزم در مجلس عرض میکنمکه لوایح و طرحهایی هست که یکسال و نیم از ارائه آن به مجلسمیگذرد و بعضی از آنها بیش از یکسال، (9) ماه، بعضی (6)، (8) ماهدر کمیسیون اجتماعی بتصویب رسیدهاند، اما هیچیک در صحنمجلس مطرح نشدهاند و بسیاری از اینها ضرورت کار در محیط ماست.مثل لایحه مربوط به جانبازان و معلولان کارگر، اصلاح قانونشوراهای اسلامی کار، تفسیر سوابق منتقلی کارمندان به بخشکارگری، احتساب دو سال سابقه سربازی کارگری که در این هفته منتظراین طرح بودیم. اینها حداقل انتظاراتی است که انشاءالله در این هفتههادر انتظار تصویب آنها هستیم. در باب مسایل حوزه انتخابیهام یعنی تهران، ری، اسلامشهر وشمیرانات فقط دو، سه نکته عمده را یادآوری میکنم. یکی اینکه قراربود که دیگر عوارض تجمیع بشود و شاهد نباشیم هر روز روی قبوضبرق، آب و تلفن عارضه جدیدی تعریف بشود. امسال بسیاری ازشهروندان تهرانی، اسلامشهری، شهر ری و شمیرانات قبضهای گاز، برقو آب خود را برای ما آوردند که روی آنها عوارض شهری حک شده بود.این هم رسم و تعریف جدیدی از تجمیع عوارض است. ما فقط از تجمیععوارض (30) درصد افزایش قیمت بنزین و قیمت سوخت را درک کردیم. مسأله دوم، کاربری شهرهایی مثل اسلامشهر و کهریزک است کهبنظر من شهر تهران درحال تغییر این کاربری است. انتقال مرکز پزشکقانونی به کهریزک، توسعه بهشت زهرا در اراضی مزروعی این بخش کهبا مسکن خودش مدام درحال از میان رفتن است و همینطور انتقالمرکز متکدیان به اسلامشهر درواقع جزو مسایلی است که مردم این دوحوزه به شدت به آن منتقد هستند و مسؤولین باید پاسخ بدهند. مسأله سوم، نوسانات و عدم توسعه کافی شبکههای برق، گاز، آب وامثال اینهاست که باز من هم توقع توسعه آنها و هم توقع برطرف شدن اشکالات را دارم. اما در آستانه روز جهانی کارگر، باز تقدیر میکنم از همه کارگران،شوراها، انجمنهای اسلامی، تعاونیهای مصرف و مسکن و کانونهایبازنشستگی از اقداماتی که در سال گذشته و امسال درجهت بهبودحقوق کارگران کردند. همینطور تقدیر میکنم از مقام رهبری، ریاستمحترم جمهور، دولت محترم، وزیر محترم کار و نمایندگان کارگر وکارفرما برای تلاشهایی که در سال گذشته و امسال درجهت بیان و بهبودحقوق کارگران و کارمندان داشتند. اما چند عدد گویای این نکته استکه ما با تمام این دلسوزیها و تلاشها هنوز در هیچ کجای راه نیستیم. ایندو، سه عدد را من قرائت میکنم. سال پایه ما 1358 است که معیشت و حداقل حقوق یکی شدهاست. متوسطبگیران ما در سال 82 (44) درصد متوسط سال 58 رادریافت کردهاند و حداقلبگیران ما اگر در همان وضع میبایست قراربگیرند (208) هزار تومان میبایست دریافت میداشتند. این هممحاسبات دقیقی است که ما مرتکب آن نشدیم با فشار زیاد، دستگاهذیربط این محاسبات را دراختیار ما قرار داده است. مسأله بعدی برنامه چهارم است که انتظار ما این بود که این برنامهبه (10) میلیون مزدبگیر ایران به کارگران، کارمندان و بازنشستگانرویکرد و توجه اساسی داشته. هرچه میبینیم جز درجهت اخراج،تعدیل و کاهش حقوق آنها چیزی در این برنامه نمییابیم و بدانید کهاین موضوع انتقادی کارگران برای روز جهانی کارگر است. مسأله بعدی موضوع ما در تأمین اجتماعی است که متأسفانه قانونبازنشستگی... (رئیس ـ وقت سرکار تمام است) چشم، فقط یک نکتهعرض کنم. قانون بازنشستگی پیش از موعد برای کارهای سخت وزیانآور و اجرای قانون (25) سال سابقه برای بازنشستگی در صنایعیکه محتاج نوسازی هستند. متأسفانه از شهریور که قانون میبایستیاجراء میشده تا امروز یکنفر هم از این قانون دوم استفاده نکردها