بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه سیصد و شصت و نهم 11 آبـــان مــاه 1382 هجریشمسی (369) 7 رمضانالمبارک 1424 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه یازدهم آبانماه 1382 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدمحمد رضویو میرطاهر موسوی.4 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بهآقای ذبیحالله صفایی نماینده محترم اسدآبادبمناسبت فوت والده ایشان.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان:حمیدرضا حاجیبابایی، سیدشمسالدین وهابی،عبدالرحمن تاجالدین، محمد محمدرضایی و علیشکوریراد نمایندگان محترم همدان، تهران،اصفهان و بیجار.7 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه یکفوریتیمجازات جرایم نیروهای مسلح و تصویب موادی از آن.8 ـ قرائت اسامی نمایندگانی که موجب تأخیر درتشکیل جلسه علنی امروز مجلس گردیدند.9 ـ طرح سؤال آقای حمیدرضا حاجیبابایینماینده محترم همدان از آقای حاجی وزیر محترمآموزش و پرورش و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه.10 ـ اعلام وصول (3) فقره سؤال.11 ـ اعلام وصول دو فقره لایحه و یک فقره طرح.12 ـ قرائت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلسبه ریاست محترم جمهوری مبنی بر توجه بیشتر بهروستائیان در برنامه چهارم توسعه.13 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و پنجاه و دو دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسهرئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیمجلسه باحضور 194 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید.منشی (جبارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیمدستور جلسه سیصد و شصت و نهم روز یکشنبه یازدهم آبانماه1382 هجریشمسی مطابق با هفتم رمضان 1424 هجریقمری:1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درموردلایحه یکفوریتی مجازات جرایم نیروهای مسلح.2 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحهیکفوریتی استفساریه ماده (5) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.3 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح یکفوریتیاستفساریه تبصره (5) الحاقی به ماده واحده قانون ابطال اسناد فروشرقبات، آب و اراضی موقوفه.4 ـ گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه یکفوریتی ساختارسازمانی نظام تأمین اجتماعی.5 ـ سؤال آقای حمیدرضا حاجیبابایی نماینده محترم همدان ازوزیر محترم آموزش و پرورش. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجیدرئیس ـ تلاوت کلامالله مجید.(آیات (286 ـ 285) از سوره مبارکه «بقره» توسط قاری محترمآقای منصور قصریزاده تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُبِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ'امَـنَ الرَّسُولُ بِـمـآ اُنْزِلَ اِلَیهِ مِنْ رَّبِّـهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ 'امَنَ بِاللهِ وَ مَلئِکَتِـهِوَ کُتُبِـهِ وَ رُسُلِـهِ لا'نُفَرِّقُ بَینَ اَحَدٍ مِّنْ رُّسُلِـهِ وَ قـالُوا سَمِعْنـا وَ اَطَعْنـا غُفْرانَکَرَبَّنـا وَ اِلَیکَ الْمَصیرُ * لا'یکَلِّفُ اللهُ نَفْساً اِلاّ' وُسْعَها لَها ماکَسَبَتْ وَ عَلَیها مَااکْتَسَبَتْ رَبَّنـا لا'تُؤ'اخِذْنـآ اِنْ نَسینـآ اَوْ اَخْطَأْنـا رَبَّنـا وَ لا'تَحْمِلْ عَلَینـآ اِصْراً کَمـا حَمَلْتَـهُ عَلیَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِنـا رَبَّنـا وَ لا'تُحَمِّلْنـا ما لا'طاقَهَ لَنـا بِـهِ وَاعْفُعَنّا وَ اغْفِرْلَنـا وَ ارْحَمْنـآ اَنْتَ مَؤْلینا فَانْصُرْنـا عَلیَ الْقَوْمِ الْکـافِرینَ * (صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: سیدمحمدرضوی و میرطاهر موسویرئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.منشی (امینی) ـ بسمالله الرحمن الرحیمناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از:ـ جناب آقای سیدمحمد رضوی نماینده محترم یزد و صدوق.ـ جناب آقای میرطاهر موسوی نماینده محترم کرج.(که هر کدام یک وقت ده دقیقهای و یک وقت پنج دقیقهای دارند،یعنی هر کدام پانزده دقیقه وقت دارند)جناب آقای سیدمحمد رضوییزدی بفرمایید.سیدمحمد رضوی ـ بسمالله الرحمن الرحیم«شهر رمضان الذی انزل فیه القران»حلول ماه صیام بر همه روزهداران مؤمن مبارک باد.سیزدهم آبان 1343 که رژیم دستنشانده شاه بدستور آمریکایجنایتکار حضرت امام را به ترکیه تبعید کرد، فکر نمیکرد که سربازانآن یار سفرکرده که هنوز بعضاً در گهواره بودند در سالروز همان حادثهتاریخی، با خون سرخشان سنگفرشهای دانشگاه تهران را رنگین کرده ودر (13) آبان 1357 با آفرینش روز دانشآموز، حکومت شاه رابلرزانند. (13) آبانی که نظامیان دستنشانده، امام را بسوی بورسا بردهو حتی اجازه اقامه نماز خارج از اتومبیل را به امام ندادند فکرنمیکردند کودکانی که هنوز پا به مدرسه نگذاشته بودند در سالروز اینحماسه در سال 1358 در تشکلی بنام «دانشجویان مسلمان پیرو خطامام» لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کرده و مرکز فتنههای داخلی راتعطیل نمایند و بالاخره (10) سال بعد نمایندگان مردم در مجلس سومآنروز را به نام «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» بنامند. اینها همهنشان از برگهای زرین و پرافتخار ملت مبارز و مسلمان ایران دارد. گرامی باد یاد شهید محراب دیارمان آیتالله صدوقی که با زبانروزه و ظهر جمعه در سجدهگاه عبودیت شربت شهادت نوشید. حضرت امام ـ رضوانالله تعالیعلیه ـ بعد از ملاحظه قانون اساسیمصوب مجلس خبرگان فرمودند من ایرادی در آن مشاهده نکردم وهمان قانون با رأی ایشان و مردم به اجراء درآمد. (10) سال بعد درسال 1368 در قانون مذکور تجدیدنظر بعمل آمد و قانون اساسی فعلیبه تأیید ملت ایران رسید. در قانون اساسی قبلی ولایت فقیه قید مطلقهرا بهمراه نداشت و اختیاراتی از قبیل:1 ـ تعیین سیاستهای کلی نظام.2 ـ نظارت بر حسن اجرای سیاستهای فوق.3 ـ فرمان همهپرسی.4 ـ حل معضلات نظام.5 ـ نصب و عزل رئیس صداوسیما.6 ـ حل اختلاف قوای سهگانه. برای رهبری دیده نشده بود. این تغییر نشان از آن دارد که قانونمصوب دست بشر همواره قابلیت اصلاح داشته و طرح آن نشان ازبیمهری نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری ندارد. لذا آخریناصل قانون اساسی نحوه آنرا پیشبینی کرده است.بحث از پروتکل الحاقی در جامعه سیاسی ما با واکنشهای مختلفو متضادی روبرو شده است. همین وضعیت در مجلس شورای اسلامیهم مشاهده شد. چراکه نمایندگان مجلس برآیند افکار و اندیشههایمختلف مردم میباشند. گروهی بخاطر اصرار بر ضرورت پذیرشپروتکل، تا جایی پیش رفتند که بحث از ارائه طرح دو فوریتی را بهمیان آوردند و در مقابل عدهای این پذیرش را نوعی ذلت و خواریتلقی کرده، همگان را از این ننگ برحذر داشتند.بدیهی است براساس اصل (77) قانون اساسی تصمیمگیری در اینخصوص از وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی است. امااینجانب به نمایندگان معظم مجلس مصراً پیشنهاد میکنم تصمیم نهاییدر این مسأله مهم را با اجازه و فرمان مقام معظم رهبری به مردم واگذارنمایند و نظر اکثریت مردم ملاک عمل قرار گیرد. بدیهی است تاریخآینده بدنبال تصمیم مثبت یا منفی مجلس تفسیر نخواهد کرد و نظرملت ایران برای آیندگان محترم و در اجراء از استحکام لازم برخوردارخواهد بود. این همهپرسی میتواند همزمان با انتخابات مجلس هفتمصورت گیرد و نتیجه آن هرچه باشد ارزیابی صحیحی از وضعیت کلیسیاسی جامعه ایران اسلامی دست خواهد داد.حضور اسامهبن لادن در افغانستان و صدام عفلقی در عراق نشان ازضعف و ذلت آمریکا دارد. ابرقدرتی که از دستگیری دو جنگافروزعاجز است چگونه ادعای حکومت بر جهان را مینماید. آیا صدام وبنلادن مهرههای سیاسی ـ نظامی آمریکا هستند؟ یا آمریکا توان مقابلهرا ندارد؟ هرچه باشد نشان از بیمنطقی دولت آمریکا دارد. لذازورگویی و تفوقطلبی آمریکا بر کسی پوشیده نیست و بقول جنابآیتالله هاشمیرفسنجانی «امروز فریادگری مثل امام لازم است تا جلوجنایات آمریکا را بگیرد». شورای نگهبان پشتوانه مشروعیت مجلس شورای اسلامی استچه در تشکیل مجلس و چه در قانونگذاری. تردید ندارم که اعضایمحترم آن در اظهارنظرها دلسوز اسلام و ایران هستند. مشکل کارآنجاست که این دلسوزی باید براساس اصول قانونی باشد نه تشخیصفردی و ذوق و سلیقه شخصی. اینک صلاحیت یک کاندیدا دردورههای مختلف رد و تأیید میشود، نشان از تصمیمگیری سلیقهایدارد ولی آنچه میتواند بر پایداری و اقتدار ملی و دینی شورای نگهبانبیفزاید پایبندی به اصول است، نه سلایق شخصی.حضرت امام ـ رضوانالله تعالیعلیه ـ به ما آموختند که اصولگراییموجب قوام نظام خواهد شد. فراموش نمیکنیم که ایشان بنیصدر راخوب میشناختند، ولی هرگز جلو روند قانونی انتخابات ریاستجمهوری را نگرفتند و حتی اعتبارنامه بنیصدر را امضاء کردند. گرچهحضور بنیصدر در مسند ریاستجمهوری نهتنها مفید نبود، بلکهآسیبهایی به دنبال داشت، ولی اصل پایبندی به قانون از سوی امامجاودانه شد. برگزاری همایش چهرههای ماندگار اقدام ارزشمندی بود که صداوسیما سهم بالایی در برگزاری آن داشت و موجب بالندگی ایرانیانگردید. ولی صداوسیما در طول پخش برنامههای مختلف این همایشمکرراً به نمایش چهره ریاست محترم سازمان مبادرت میورزید وبدینوسیله ایشان را نیز چهره ماندگار کرد.شاید عمدهترین معضل جامعه ما بیکاری جوانان باشد و اینمشکل عوارض بسیاری را بدنبال خواهد داشت. این مشکل جز با بالارفتن کیفیت تولید و پایین آمدن هزینههای آن و بدست آوردن بازارجهانی مرتفع نخواهد شد.در پایان چند نکته را متذکر میشوم: 1 ـ در کنگره بزرگداشت سومین شهید محراب طرح مطالعاتیمترو اردکان، میبد، رستاق، اشکذر، زارج، شاهدیه یزد تا حمیدیاتقاضا شد. از محضر ریاست محترم جمهوری ایران که دستور لازم راصادر کردند سپاسگزارم. امید است مسؤولین ذیربط در اجرایمطالعاتی این طرح تسریع نمایند.2 ـ از دولت جناب آقای خاتمی بخصوص جناب آقای مهندسزنگنه وزیر ارزشمند کابینه که زمان اجرای طرح گازرسانی به خانههایمردم را از (40) سال به (4) سال کاهش داده و هماکنون اکثر همشهریانعزیزم از نعمت گاز برخوردار هستند تشکر میکنم و انتظار دارم درپایان دوره نمایندگی اینجانب خانه و کارخانهای بدون گاز باقی نماند.مردم یزد از کملطفیهای اخیر شرکت گاز گلهمند میباشند.3 ـ از ارزشمندترین اقدامات وزارت نیرو پس از آبرسانی به یزد،اجرای طرح فاضلاب است. اما تسریع در تکمیل این پروژه و توجه بهبافت قدیم و محلههایی چون حسنآباد مشیر مورد تقاضاست.جناب آقای مهندس بیطرف، وزیر پرتلاش و کارآمد! زیبنده شمانیست که (8) سال دوران وزارت شما به اتمام برسد، ولی شهردارالعباده یزد از نظر روشنایی به حد استاندارد نرسد. خواهشمندمچراغ خانه خود را روشن کنید.4 ـ از ارزشمندترین اقشار جامعه قشر فرهیخته فرهنگیان وزحمتکش کارگران میباشند. توجه به این دو گروه از وظایف واختیارات مجلس و دولت است. لذا رفع مشکلات این عزیزان موردتقاضاست. از کمیسیون اجتماعی مجلس که وضعیت کارگران وکارمندان قراردادی را پیگیری میکند تشکر میکنم.5 ـ با کمال شرمندگی باید بگویم که اعطای وامهای خوداشتغالی نهتنها افتخاری برای دولت بوجود نیاورد، بلکه آثار منفی آن امروز گریبانگیرشده است. چقدر سادهاندیشی است که تصور کنیم باپرداخت (3) میلیونتومان وام یک شغل پایدار ایجاد خواهد شد. تجدیدنظر اساسی در اینزمینه از ضروریات است. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاتهرئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.منشی (امینی) ـ جناب آقای میرطاهر موسوی بفرمایید.میرطاهر موسوی ـ بسمالله الرحمن الرحیمبا سلام و عرض ادب و یادی از شهیدان خفته در خاک اینسرزمین مقدس. شهیدانی که قدر مبارکترین لحظههای انقلاب رادانسته و میوه و ثمره راستین آن را چیدند و چشیدند و به منزل دوستپر کشیدند و با آرزوی قبولی طاعات ملت شریف در ماه مبارک رمضانو گرامیداشت روز بزرگ (13) آبان.اجازه میخواهم تا بعنوان نماینده مردم قدرشناس و عزیزمان و اززبان دانشآموخته جامعهشناسی به تحلیلی از شرایط کنونی کشور اقدامو نکاتی را معروض دارم.همگان اذعان دارند که ایران عزیز ما در شرایطی بس حساس وخطیر بسر میبرد. ناملایمات داخلی و تهدیدات خارجی هرگز با چنینابعادی مطرح نبوده و اینهمه زمانی رخ میدهد که مردم نیز در شرایطروحی و روانی نامناسبی بسر میبرند و بتدریج به یأس دچار میآیند. همکاران محترم! اجازه میخواهم تا نگرش بر پایه منافع فردی،گروهی و جناحی را به کناری افکنده و بکوشیم از منظر علم به تحلیلشرایط همت گماریم. پس بدنبال یافتن مقصر اوضاع کنونی نیستم وقصد ندارم تا کسی یا گروهی و جناحی را بر صندلی متهم بنشانم. بلکههدف من به تصویر کشاندن وضع کنونی سرزمین و فرهنگی است کههمه ما مدیون آن هستیم و بهروزی آن را آرزومندیم.در شرایطی که بیش از هر زمان به وحدتی پولادین و استوار ومستقر نیازمندیم. اما در سایه تعصبات فردی و گروهی هر روز ازیکدیگر دور و دورتر میشویم و دشمنان واقعی را رها کرده و گریبانیکدیگر را گرفتهایم. همه فریاد وحدتطلبی سر میدهیم، امااعمالمان بیش از پیش ما را پراکنده و منزوی میسازد. همه چیز رابرای خود میخواهیم و هیچ را برای دیگران. بجایی رسیدهایم که هرلحظه نگران لحظه بعدی، روزگار میگذرانیم، اما عجیب آنکه درسنمیآموزیم. هر روز تنش بیمورد و تصنعی جدیدی دامن زده میشودو دستهایی اجازه نمیدهند که آرامش به صحنه سیاسی و اجتماعیکشور بازگردد، چرا که تنها در این آب گلآلود ماهیهای عظیم صیدمیشود. بهمین دلیل از درک شرایط و موقعیتی که کشور در آن قرارگرفته عاجز هستیم و در حصار خود ساخته، زندانی شده و نمیخواهیمبدانیم که در داخل کشور، پیرامون ما و در جهان چه میگذرد. نتیجهآنکه در فرصتسوزی مقام اول جهان را به کف آوردهایم و امکانات وفرصتها را گشاده دستانه از میان میبریم. اگر فرصت تاریخی بهمن 57 و نیروی آزاد شده انقلابی که ملتی رایکپارچه پشتسر خود داشت توسط دشمنان آگاه با تحمیل جنگ ازدست رفت، بر هیچیک از ما ملامتی روا نیست، چه اینکه دفاع ازاعتقادات و پاسداری از سرزمین مقدسمان بر همه چیز مقدم بود. اماآیا جای ملامت برای از دست دادن فرصت تاریخی دوم خرداد وجودندارد؟ هرگز نخواستیم درک کنیم که دوم خرداد متعلق به فرد و گروهخاصی نیست که قصد از میدان بدر کردن آن ما را نابینا سازد. دوم خرداد و نیروی عظیمی که توسط آن آزاد گشت و میتوانستکوه مشکلات را چون پر کاهی جابجا کند، آخرین فرصتی بود که مردمنجیب، سختکوش و دردکشیده ایران به صاحبان قدرت تقدیم داشت تاشکاف روبهرشد مردم و حکومت را پر کنند و مشروعیت نظام را درعرصههای داخلی و خارجی به حداکثر ممکن ارتقاء دهند. با نگاه کردن از دریچه تنگ منافع فردی، گروهی و جناحی اینفرصت گرانقدر را نیز تضعیف و تصور کردیم که اگر کشتی اصلاحاتبه گل نشیند پیروز میدان خواهیم بود. اما نفهمیدیم که ناامید شدنمردم از اصلاحات بمعنای پایان مشروعیت نظام خواهد بود. متوجهنشدیم که دیگر مردم با ما کاری نخواهند داشت و براه خود خواهندرفت. کاری که در انتخابات دور دوم شوراها بخوبی آن را نشان دادند.اما گرد و خاک میدان نبرد و تعصبات گروهی اجازه نداد تا آن را از منظرعلم تحلیل کنیم. آرزو دارم که از خواب بیدار شویم تا شاید راهی برای برون رفتخردمندانه از شرایط کنونی را جستجو و درک کنیم که اینبار همه مقصرهستیم.گفت پیغمبر که نفحتهای حق اندرین ایام میآرد سبقگوش و هوش دارید این اوقات را در ربایید اینچنین نفحات رانفحهای آمد شما را دید و رفت هر که را میخواست جان بخشید و رفتنفحهای دیگر رسید آگاه باش تا از این هم وا نمانی خواجهتاشدر حال حاضر کشور در داخل و خارج با دو چالش نیرومندروبروست. در عرصه داخلی مجموعهای عظیم از جنبشهای اجتماعیمسالمتآمیز و درون نظام که نعمتی ارزان فروخته شده است، از سطحبه عمق میرود. جنبش آزادیخواهی، جنبش عدالتخواهی، جنبشقانونگرایی، جنبش زنان، جنبش سبک زندگی یا جنبش جوانان ونوجوانان، جنبش اقشار پایین دست شهری و هویتطلبی، جنبشحقوق اقلیتها و اقوام و فرهنگها با پذیرش ایرانی یکپارچه، جنبشحقوق مدنی بویژه شهروندی از رسیدن به مطالبات خود در درون نظامارزشمند ما بتدریج مأیوس و طبعاً دربرخورد با موانع و سدهای آهنینچنین جنبشهای نیرومندی از میان نمیرود، اما تغییر ماهیت میدهد کهبسیار خطرناک است. خطر آنجاست که با مأیوس شدن بدنه جنبش یامردم بخشی به شورشهای سفید رو میآورند. شورش سفید نامی استکه اندیشمندان بر گرایش شدید به اعتیاد، فحشاء، قتل، جنایت و درمجموع آسیبها و کجرویهای اجتماعی نهادهاند.رشد این موارد احساس ذهنی و عینی امنیت را کاهش داده، ناامنیرا گسترش و آمارهای موجود در این زمینه نشاندهنده بحرانی شدناوضاع است. خطرناکتر آنست که تصور کنیم با قدرت قهریه میتوان ازآنها جلوگیری کرد که حاصلی جز مخفی شدن کجروی و مآلاً خطرناکترشدن آنها را ندارد. بخش دیگری از بدنه جنبش چنانچه ازاصلاحپذیری اوضاع مأیوس شود به حرکات آنارشیستی و تخریب ووندالیسم شهری و نظایر آن رو میآورد و چنانچه با اندیشه نیز برخوردقهری شود به زیرزمینی شدن آن منجر و محفلهای تخریبی شکلخواهد گرفت. نتیجه این یأس، بحران کارآمدی سیستم اجرایی کشوراست که خود از بیماری مزمن ناتوانی سالهاست که رنج میبرد. نگاهی به جایگاه ایران در رابطه با شاخصهای توسعه اجتماعی،اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و انسانی آنهم باتوجه به منابع عظیم کشورهمگان را باید به تأمل وادارد. در این خصوص به چند آمار کوتاه توجهفرمایید: ـ در زمینه درآمد سرانه از اردن، جمهوری دومنیکن، السالوادور،گواتمالا، جامائیکا، نامیبیا، پاناما، پرو، تونس نیز عقبتر هستیم(کشورهای پیشرفته که جای خود دارند). ترکیه در سال 2002 درآمدسرانهای بیش از دوبرابر ما داشته. توجه کنید که ما درباره کشوری سخن میگوییم که دارای دومینذخایر گاز جهان، چهارمین ذخایر نفت، هفتمین ذخایر مس وپانزدهمین ذخایر ذغالسنگ جهان است و از نظر معادن، تنوعجغرافیایی و امکانات سرزمینی کشوری منحصر بفرد است. درآمدسرانه ما 14 متوسط جهانی است و در گروه کشورهایی با درآمد متوسطپایین قرار داریم. متوسط درآمد سرانههای کشورهای خاورمیانه وشمال آفریقا در سال 2002 رقمی معادل (2) هزار و (40) دلار بوده.حال آنکه درآمد سرانه ما در همان سال (1630) دلار تخمین زده شده.در سال 2000، (43) درصد ارزش افزوده ما از بخش خدمات بوده کهنشاندهنده عدم تعادل اقتصاد ملی است. در رابطه با اکثر شاخصهای اقتصادی در گروه کشورهای متوسطپایین طبقهبندی شدهایم و از طرفی در شاخص توسعه انسانی (H.D.I)رتبه نود و هفتم جهان را داریم که قطعاً شایسته قدمت و استعداد واقعیجامعه و ملت ایران نیست. اما در عرصه خارجی، هر چه شکاف مردم و حاکمیت بیشتر دهانباز کند دشمنان خارجی بیشتر به طمع میافتند و آلترناتیوسازیتصنعی در دستور قرار گرفته و روزبهروز جدیتر میشود و نگاه بهبیرون در بین مردم روزبهروز عمق و گسترش بیشتری پیدا میکندناکارآمد کردن دیپلماسی کشور با دخالت گروههای غیرمسؤول درروابط خارجی، ایجاد بحرانهای مصنوعی زمینهساز اجماع جهانی درمقابل ایران میگردد که مسأله استفاده صلحآمیز ایران از توان هستهاینمونه خوبی فرارویمان است. در چنین حالتی جبههای یکپارچه درسطح جهان به رهبری آمریکا شکل گرفته که اگر خردمندانه با آنبرخورد نشود مصالح کشور، امنیت و وحدت ملی شدیداً به مخاطرهمیافتد. در چنین شرایطی همه چیز قادر است تا به بحران تبدیل شود. صد هزاران دام و دانه است، ای خدا! ما چو مرغان حریص و بینوادم به دم پابسته دامی نوئیمهر یکی، گر باز و سیمرغی شویممیرهانی هر دمی ما را و باز سوی دامی میرویم ای بینیازراه هموار است و زیرش دامها قحطی معنا میان نامهادوم خرداد حاوی درسهای فراوانی بود که فراگرفته نشد، البتهنمیخواهم بر کاستیهای گروههایی که آنرا مدیریت میکردند و برمشکلات روانشناسی جمعی جامعه ایران چشم بربندم. بهرتقدیرشرایط داخلی و خارجی سخت هشداردهنده است. اما معتقدم که هنوزامکان اصلاح وجود دارد، هنوز میتوان وحدت ملی را شکل داد وتقویت کرد، هنوز آشتی و تعامل سازنده و پرنشاط مردم با حکومتامکانپذیر است. اما رسیدن به این امور دارای پیش شرطهای متعددیاست که فهرست وار به بخشی از آنها اشاره مینمایم: پذیرش حقوق مردم و اعتقاد عملی که مردم صاحبان این کشورند واین نظام وحکومتگران تنها خدمتگزاران آنانند. قطع دست گروههای بینام و نشان، قانون شکن از دستگاههایکشور و جلوگیری از سوء استفاده انواع رانت خواران و مافیای شکلگرفته در زمینههای مختلف.اهتمام ویژه به اجرای اصل مهم عدالت اجتماعی و توجه بهمحرومترین گروههای کشور.عدم دخالت گروهها و جناحها با هر نام و سودایی در دیپلماسیکشور و حرکت نظام دیپلماسی به سمت شایسته سالاری، علمی شدنو استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور. فعالسازی جدیتر و وسیعتر سیاست تنشزدایی در سطح جهان. حرکت به سمت شفافسازی در همه زمینهها و اطلاع رسانیدرست و بهنگام به مردم. بازبینی جدی در مدیریت و برنامههای رسانههای همگانی و پایانبخشیدن به استفاده جناحی از آنها. قانونمدارانه کردن رویهها و جلوگیری از سوء استفاده بنام قانون. برسمیت شناختن و احترام عرصه خصوصی مردم و نگاهمشارکتمحور به مقوله امنیت. پذیرش جدی و عملی جایگاه منتقدین و مخالفین غیربرانداز.پایان بخشیدن به دستگیریها و آزاد کردن زندانیان سیاسی. بازنگری در برخورد با مطبوعات. پذیرش نهادهای مدنی و واگذاری هرچه بیشتر امور و تشکلهایمردمی و تقلیل تصدیگری دولت. پایان بخشیدن به نگاه بخشی به اقتصاد ملی و عملیسازی توسعهپایدار و تبیین و تعیین جایگاه واقعی برای تولید، سرمایه،سرمایهگذاری و حذف موانع ضد تولیدی و نهادینه کردن نقد قانونمند وتشویق مردم به نظارت بر تمامی امور. چنین فهرستی را البته میتوان به درازا کشید اما عملی ساختن مواردبالا پیششرط ماندگارسازی نظام است. هنور فرصت باقی است، تنهاچاره کار خاتمه دادن به نگاه جناحی به مصالح ملی است، به امید آنروز. اجازه میخواهم ضمن تشکر از سفر اخیر ریاست محترمجمهوری به شهرستان کرج و اشتهارد در این بخش نکاتی نیزدرخصوص حوزه انتخابیه خود یعنی کلان شهر کرج و بخش اشتهاردعرضه بدارم:کرج با شتاب تمام به دومین کلان شهر کشور تبدیل میشود امامتأسفانه نگاه مدیریتی به این منطقه بزرگ و حساس هنوز نگاه بهشهری کوچک در همسایگی تهران است. کرج، گرچه کلان شهری با(1) میلیون و (500) هزار جمعیت است لیکن از الزامات و امکاناتکلان شهری بیبهره است. فراموش نکنیم که حدود (500) هزار نفر ازاهالی کرج در تهران شاغلند و همین سبب شده تا مسؤولان ذیربط بهاین شهر چون شهر خوابگاهی تهران نگاه کنند و البته بدون تخصیصمنابع و اعتبارات کافی برای حوزهای که متحمل سرریز جمعیتی تهرانو چندین استان کشور است. این نگاه به همراه محدودیت امکاناتسبب شده تا کرج از مسائل عدیدهای رنج ببرد که بخشی از مهمترینآنها عبارتند از: 1 ـ افزایش مداوم جمعیت به همراه فعال شدن قدرت جذب بسیاربالا برای یافتن سرپناه و در نتیجه گسترش شدید حوزه جغرافیایی شهرو شهرهای حاشیهای که بطور مثال در سالجاری بالغ بر (5/5) میلیونمتر مربع ساختمان در دست احداث است که حداقل بیش از (270)هزار نفر سکنه جدید را در خود جای خواهد داد و درواقع بخشی ازمشکلات شهر تهران نصیب کرج میگردد. 2 ـ جوانی و مهاجرپذیری بافت جمعیت موجبات رشد نرخبیکاری شده بنحوی که در حال حاضر بالغ بر (200) هزار نفر جمعیتبیکاران، شهرستان را دچار معضل کرده. 3 ـ افزایش شدید قیمت زمین و مسکن بدلیل بالا بودن تقاضایحاصل از خوابگاهی بودن (رئیس ـ وقت جناب عالی تمام است) و درنتیجه سرعت بالای گسترش اسکان غیررسمی موجبات تبدیل باغ شهرزیبای دیروز به هیولاهایی از آهن و سیمان شده. 4 ـ ایفای نقش کرج بعنوان بارانداز مواد مخدر کلان شهرتهران و ایستگاهی بر سر راه خطوط انتقال مواد مخدر مشکلات جدیایجاد کرده.5 ـ سیال و شناور بودن جمعیت و محدودیت امکانات مربوطهموجبات افزایش آسیبهای اجتماعی، رشد ناامنیها، سلب آسایششهروندان و نگرانیهای جدی در بروز بزهکاری میشود. 6 ـ نقص و کوچک بودن ساختار ادارات، ناعادلانه بودن نظامتخصیص منابع و اعتبارات، عدم توزیع و تفویض اختیارات کافی بهمدیران و شکاف عمیق بین نیازهای مردم و امکانات ناچیز در کلیهبخشها از قبیل فرهنگی، اوقات فراغت، ورزش، آموزش و پرورش،حمل و نقل و سایر خدمات اجتماعی از مسائل جدی شهرستان است. 7 ـ تعطیلی و توقف پی در پی صنایع و واحدهای تولیدی و از بینرفتن فرصتهای شغلی نگرانکننده است. 8 ـ مشکل ترافیک، حمل و نقل، محیط زیست و فضای سبز درکرج رو به بحرانی شدن است و توجه کافی و تخصیص منابع در توسعهناوگان حمل و نقل، راه اندازی سریع قطار شهری و حفظ منابع زیستمحیطی و فضای سبز بایستی جدی تلقی شود و باتوجه به پیوستگیمشکلات کرج و تهران لاجرم بایست گفت که حداقل برای نجات تهرانبه داد کرج برسید. در خاتمه وظیفه میدانم از مدیران شهرستان کرج در تمام ردهها کهعلیرغم محدودیتها تلاش شایستهای مینمایند قدردانی و همچنین ازفعالیتهای مؤثر و جدی وزیر محترم نفت جناب آقای زنگنه و شرکتگاز استان تهران در شروع عملیات گازرسانی به (5) شهر اطراف شهرکرج تقدیر و تشکر نمایم. والسلام علیکم و رحمهالله 4 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامیبه آقای ذبیحالله صفایی نماینده محترم اسدآبادبمناسبت فوت والده ایشان رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیماز طرف عموم نمایندگان محترم و همکاران مکرممان، از طرفمجمع نمایندگان استان همدان و همینطور ازطرف اعضای محترمکمیسیون بودجه درگذشت والده مکرمه برادر و همکار خوبمان جنابآقای ذبیحالله صفایی نماینده محترم اسدآباد همدان را به ایشان و بهعموم بازماندگان تسلیت عرض میکنیم. صبر و اجر برای همکارمانآقای صفایی (اسدآباد) و سایر بازماندگان و همچنین غفران، رحمت وعلو درجه برای آن مرحومه مغفوره را از خداوند خواستاریم، انشاءالله.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولین اجرایی کشور:ـ آقای محمدرضا دولت آبادی نماینده محترم نیشابور به وزیرمحترم کشور درخصوص تأمین اعتبار برای کشاورزان و باغدارانخسارت دیده براثر سرمازدگی و سیل توسط ستاد حوادث غیر مترقبه.ـ آقایان: محمدرضا دولت آبادی نماینده محترم نیشابور و حسنسیدآبادی نماینده محترم سبزوار به وزرای محترم نفت و نیرودرخصوص تحویل سوخت مورد نیاز کشاورزان.به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص پرداخت مطالباتمعوقه فرهنگیان اعم از پاداش مناطق محروم و غیره و دستمزدحقالنظاره و اجرایی انتخابات شوراها. ـ آقای سیدمحمود کاظم دینان نماینده محترم آمل و لاریجان بهوزرای محترم کشور و جهاد کشاورزی درخصوص جبران خسارتسرمازدگی محصولات سردرختی باغداران منطقه کوهستانی البرزمرکزی در لاریجان و تمدید وامهای کشاورزی. ـ آقای محمد عباسپور نماینده محترم ماکو و چالدران به وزیرمحترم راه و ترابری درخصوص پرداخت غرامت و دیه به بازماندگانجان باختگان حادثه سقوط هواپیمای فوکر شرکت آسمان در سال 73مسیر اصفهان ـ تهران. ـ آقای علاءالدین بروجردی نماینده محترم بروجرد به وزیرمحترم راه و ترابری درخصوص عدم توجه به راه خطرناک بروجرد ـاشترینان برای اصلاح پیچهای خطرناک و چهاربانده نمودن جادهورودی اراک به میدان آیتالله بروجردی بروجرد. ـ آقای مروتالله پرتو نماینده محترم قیدار نبی و خمسه به وزیرمحترم دادگستری درخصوص رعایت مستثنیات در قوه قضائیه وروشن نمودن سهم صاحبان اراضی بزرگ. به رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور معاف نمودنبدهکاران بانکهای شهرستان قیدار بابت وامهای زلزله و سلفکشاورزی و دامداری و دامپروری باتوجه به پنجسال خشکسالی پیاپی. ـ آقای عبدالرحمنتاجالدین خوزانی نماینده محترم اصفهان بهوزیر محترم نفت درخصوص بررسی و رسیدگی فوری به وضعیتکارکنان پتروشیمی اصفهان. ـ آقای سیدعلی میرخلیلی نماینده محترم میناب، رودان و جاسکبه رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور توجه بیشتر بهپرورشدهندگان میگو در منطقه میناب و تمدید وام آنان و برقی کردناستخرهای پرورش میگو. به وزیر محترم پست و تلگراف وتلفن درخصوص لزوم توجهبیشتر و تسریع در تجهیزات و راه اندازی دفاتر مخابراتی درشهرستانهای میناب، رودان و جاسک. ـ آقای آزادی آزادمنش نماینده محترم گناباد به وزیر محترم کار وامور اجتماعی درخصوص رسیدگی سریع به وضعیت تأسفبار مرکزفنی و حرفهای شهرستان گناباد و توجه بیشتر به مکاتبات. ـ سرکار خانم سیدهفاطمه خاتمی نماینده محترم مشهدو کلات بهوزیر محترم کشور درخصوص تسریع در پرداخت حق الزحمه ناظرینبر انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراها. (قاعدتاً گذاشتندانتخابات مجلس هم تمام شود سه نفری شود که زیاد بشود.) به رئیسجمهور محترم درخصوص صدور دستور تسریع در اعلامنتیجه کار کمیته منتخب در بررسی تعرفههای پزشکی برای واقعیکردن تعرفهها در سال 83. ـ آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیرمحترم صنایع و معادن درخصوص جلوگیری از آسیبپذیری مراتع وموقعیت طبیعی کوه گنجخانه کبودر آهنگ به علت برداشت از معدن. ـ آقای علی امامیراد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم کارو امور اجتماعی درخصوص ضعف عملکرد مدیر کل کار و اموراجتماعی لرستان. به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص آسفالت جاده طولابی. 6 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی آقایان:حمیدرضا حاجیبابایی، سیدشمسالدین وهابی،عبدالرحمن تاجالدین، محمد محمدرضایی و علیشکوریراد نمایندگان محترم همدان، تهران، اصفهانو بیجارتعدادی از نمایندگان ـ تذکر داریم.رئیس ـ اجاره بدهید، آقای حاجیبابایی تذکر دارند. چون تذکرآقای حاجیبابایی مربوط به قبل بود بعد آقای وهابی، بعد آقایتاجالدین، بعد هم آقای رضایی (بیجار) هستند. آقای حاجیباباییبفرمایید، استدعا میکنم فشرده بفرمایید. حمیدرضا حاجیبابایی - بسمالله الرحمن الرحیمحاجآقا! بحث من جایگاه و شأن مجلس است، ماده (23) بند (11).ما در مجلس لایحه بودجه را مصوب کردیم و تحویل دولت محترمدادیم این لایحه بودجه مجلس موارد گوناگونی دارد، مثلاً بعنوان نمونهاینکه (25) درصد نرخ برق گران شود، (2) درصد از میزان جاریشرکتهای دولتی و بانکها و مؤسسات انتفاعی دولتی گرفته شود و پاداشپایان خدمت قبل از 1379 کارکنان داده شود. این چگونه است آنکه(25) درصد گرانی است از روز اول فروردین اجراء میشود، اینکهمربوط به کارکنان دولت و بازنشستگان است، (5/7) ماه از سال گذشتهاما یک مورد آن اجراء نشده؟!حاجآقا! شبهههایی هم در روزنامهها ایجاد میکنند و واقعاً امسال بهاندازه (30) سال خون به دل این (700) هزار بازنشسته کردند.میگویند، پول نداریم! قانون مصوب شده، آیا شرکت نفت، مخابرات،نیرو و برق پول ندارند از جاریشان (2) درصد به بازنشستگان بدهند؟ بنابراین من از حضرت عالی که پشتیبان این مطلب در مجلس بودیدو یکی از کسانی بودید که باعث شدید که این بحمدالله مصوب شودخواهش میکنم به سازمان مدیریت و برنامهریزی دستور بدهید که بعد از(7) سال باید لااقل (20) درصد اینها را پرداخت میکردند، (30) درصدپرداخت میکردند. یکنفر را تا الان پرداخت نکردهاند و به همین دلیل هممن از همینجا به کمیسیون اصل نود هم شکایت میکنم که انشاءالله رسیدگی کنند و مشکل این (700) هزار نفر را برطرف کنند. والسلامرئیس ـ امیدواریم که انشاءالله مسؤولین محترم دولتی به مصوبهمجلس عنایت بفرمایند. آقای وهابی بفرمایید. سیدشمسالدین وهابی ـ بسمالله الرحمن الرحیممواد (17)، (24)، (75)، (76)، (77) و (79) آییننامه (رئیس ـخیلی محکم است، چون خیلی مواد تذکر دادید معلوم میشود تذکرخیلی محکم است، بفرمایید) عرضم به حضور شما، قطعاًجناب عالی وبخصوص هیأت رئیسه محترم مستحضر هستند که یک حکمی برایجناب آقای آرمین صادر شده و در پی شکایت یکی از نمایندگانمحترم آقای آرمین به ششماه زندان و یکسال محرومیت از حقوقاجتماعی محکوم شدهاند. تذکر بنده درخصوص هیأت رئیسه است ونقشی که هیأت رئیسه محترم در اینجا دارند. طبق ماده (17) و سوگندیکه خورده شده، سوگند دال بر این است که آییننامه اجراء شود.جناب آقای کروبی، سرکار خانمجلودارزاده، آقایان: خاتمی، نبوی،امینی، بورقانی، تابش، جبارزاده، خالقی، قمی، گرزین و نعیمیپور!همه شما در این قضیه طبق ماده (24) مسؤولیت مشترک دارید.معمولاً خطاب ما فقط به رئیس محترم مجلس است بنده میخواهمخطاب را به کل اعضای هیأت رئیسه و تعللی که از جهت رعایت شؤونمجلس بعهده میگیرند. ببینید! در این حکمی که داده شده براثر شکایتی که ممکن استحق یکی از نمایندگان محترم بشود و من اساساً نمیخواهم واردمحتوای دعوا و مسائلی که در درون مجلس اتفاق افتاده بشوم و آن ایناست که یکی از آقایان نماینده از سه نفر در یک موضوع خاصشکایتی کرده. از یک شکایت صرفنظر شده در همان مورد، فرد دوم به(50) هزار تومان محکوم شده که صحبتهایشان هم در مذاکراتمنعکس و ثبت است و فرد سوم که آقای آرمین باشد و مشابه است،ایشان به ششماه زندان و یکسال محرومیت از حقوق اجتماعی. شمابعنوان هیأت رئیسه، در دفاع از این حقوقی که وجود دارد این مسأله راچگونه توجیه میکنید؟ مشابه آن آقای «پ» از جناب آقای «الف»شکایتی کرده در همین موارد، به (70) هزار تومان محکوم شده، یکیاز آقایان نماینده حالا من نمیخواهم اسامی را خیلی اینجا مطرح کنم وگفتم که نمیخواهم وارد محتوا بشوم چون همه نمایندگان محترم درموضع نمایندگیشان صحبت میکنند من متعرض هیچیک ازنمایندگان محترم در اینجا نمیخواهم بشوم، درحقیقت دارم یک بحثحقوقی را مطرح میکنم. اولاً این شبهه درخصوص قوه قضائیه وجوددارد که چرا نسبت به آقای آرمین اینطور برخورد میشود؟ یکسالمحرومیت و ششماه... این یک شبهه ایجاد میکند که مثلاً نگذارندآقای آرمین دوره آینده فرض کنید کاندیدا شود و از حقوق اجتماعیمحروم باشد، آنهم پروندههای مشابهی که هست. اما عرض اصلی و سؤال بنده، جناب آقای کروبی، هیأت رئیسهمحترم! از خود شماست و اینکه چه دفاعی از حیثیت مجلس میشود؟ما در مواد (75)، (76) و (77) نحوه اداره مجلس را داریم راجع بهمسائلی که بحث میشود اگر توهینی اتفاق بیفتد که ممکن است اتفاقافتاده باشد و مسائل... نحوه این را آییننامه کاملاً مشخص کرده همهشما این را حفظ هستید، همه دارند و این مسائل گذاشته میشود.درخصوص مجازات اینهم اگر تخلفاتی صورت بگیرد ماده (79) کاملاًو صریحاً مشخص کرده. گفته، تذکر میدهد، دفعه دوم باز تذکرمیدهد، توبیخ کتبی میکنند، از جلسه بیرون میکنند، این کارهاییاست که رئیس جلسه در مقام مجازات یکنوع جرم و یکنوع اتفاقی کهافتاده انجام میدهد. درست بمانند این تخلفات اداری که در اداراتاست و تخلف اداری به قوه قضائیه نمیرود، یک مسائل کاملاً درونیاست و در اینجا هم در قانون مشخص شده. بحث بنده این است که یک مسأله درونی که خاص مسائل فی مابیننمایندگان محترم است، من نمیخواهم حق یا ناحق را به کسی بدهمچه کسی شروع کرد، چه کسی پاسخ داد، چه کسی محق است و چهکسی نیست. اما هیأت رئیسه محترم در مقام دفاع از حیثیت مجلس ونوع مذاکراتی که در اینجا میشود، سؤال من این است که آیا هیأترئیسه واقعاً در جمع خودشان نشستهاند یکبار این را بحث کنند، بهتصمیم برسند و بعد وقتی به تصمیم رسیدند این را بروند در مذاکره باقوه قضائیه حل کنند و اگر حل نشد این را نزد مقام محترم رهبری ببرندبعنوان فردی که مسؤولیت تنظیم قوا را دارد که این مسأله چگونه استکه مجلس یکنوع مورد تعرض قرار میگیرد؟ مجلس اینجا معترضاست آنطرف هم قوه قضائیه، این مسأله باید حل و فصل شود درمسألهای که وجود دارد. قویاً استدعای بنده این است که هیأت رئیسهمحترم از شأن مجلس دفاع کند این را حتماً بطور جدی در دستور کارمجلس قرار دهند. این یکنوع مسألهای بود که من طرح کردمدرخصوص وظیفهای که انشاءالله هیأت رئیسه محترم اقدام عملیبعمل بیاورند، من ممنونم از این وقتی که به من دادید. رئیس ـ موضوع حضرت عالی سه بخش داشت، یک بخش راجعبه هیأت رئیسه بود که بیشتر خطاب حضرت عالی و مخاطبجن