بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه نود و یکم (91) 23 اسفنـدمـاه 1383 هجریشمسی 2 صفـرالمظفـر 1426 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست و سوم اسفندماه 1383 فهرست مندرجات: 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمدحسندوگانیآغچغلو، غلامرضا میرزایی، سیدجلالیحییزادهفیروزآباد و محمدناصر توسلیزاده.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامیدرخصوص فعالیت صلحآمیز هستهای ایران.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکر آییننامهای آقایان: رضا طلایینیک، ایرجندیمی، نورالدین پیرمؤذن، سیدفضلالله موسوی وسیدکاظم دلخوشاباتری نمایندگان محترم بهار وکبودرآهنگ، لاهیجان، اردبیل، تهران و صومعهسرا.7 ـ تصویب تقاضای تحقیق و تفحص عدهای از نمایندگانمحترم از مرکز امور مشارکت زنان.8 ـ رد تقاضای تحقیق و تفحص عدهای از نمایندگانمحترم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.9 ـ تصویب طرح یکفوریتی اعطای مجوز استخدامنیروی انسانی بهداشتی و درمانی.10 ـ بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلسشورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یکفوریتیالحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالیدولت مصوب 27/11/1380 طبق اصل (85) قانون اساسی.11 ـ اعلام وصول گزارش تفریغ بودجه سال 1382 کل کشور.12 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.13 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 218 نفر رسمی است، دستور جلسه را اعلامبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه نود و یکم روز یکشنبه بیست و سوم اسفندماه1383 هجریشمسی مطابق با دوم صفر 1426 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تقاضای تحقیق و تفحصعدهای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از مرکز امورمشارکت زنان. 2 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تقاضای تحقیق و تفحصعدهای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزارت فرهنگو ارشاد اسلامی. 3 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح یکفوریتی اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی. 4 ـ بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان محترم مجلس شورایاسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یکفوریتی الحاق موادی به قانونتنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 (طبقاصل 85 قانون اساسی). 5 ـ گزارش شوراول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درموردرد طرح نحوه اداره مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی. 6 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحهاستفساریه بند «و» تبصره (4) قانون بودجه سال 1378 کل کشور. 7 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه موافقتنامهاسترداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوریدموکراتیک مردمی الجزایر. 8 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه موافقتنامه حمل و نقلهوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک. 9 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه پروتکل اصلاحی ومتمم موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایرانو دولت پادشاهی بحرین. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (67 ـ 60) از سوره مبارکه «القصص» توسط قاری محترمآقای مهدی قرهشیخلو تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِوَ مآ اُوتیتُمْ مِّنْ شَیْءٍ فَمَتاعُالْحَیوهِ الدُّنْیا وَ زینَتُها وَ ما عِنْدَاللهِ خَیْرٌ وَّ اَبْقی اَفَلا'تَعْقِلُونَ * اَفَمَنْ وَّعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقیهِ کَمَنْ مَّتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیوهِالدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَالْقِیمَهِ مِنَالْـمُحْضَرینَ * وَ یَوْمَ یُنادیهِمْ فَیَقُولُ اَیْنَ شُرَکآئیَالَّذینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ * قالَ الَّذینَ حَقَّ عَلَیْهِمُالْقُولُ رَبَّنا هؤلاءِ الَّذینَ اَغْوَیْنآ اَغْوَیْناهُمْ کَما غَوَیْنا تَبَرَّأنْـآ اَلَیْـکَ ماکانُوآ اِیّانا یَعْبُدُونَ * وَ قیلَ ادْعُوا شُرَکاءَکُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْیَسْتَجیبُوا لَهُمْ وَ رَاَوُاالْعَذ'ابَ لَوْ اَنَّهُمْ کانُوا یَهْتَدُونَ * وَ یَوْمَ یُنادیهِمْ فَیَقُولُ ماذا´اَجَبْتُـمُ الْـمُرْسَلینَ * فَعِمَیَتْ عَلَیْهِمُ الاَْنْباءُ یَوْمَئِـذٍ فَهُمْ لا'یَتَساءَلُونَ * فَاَمّـا مَنْ تابَ وَ 'امَنَ وَ عَمِلَ صالِحـاً فَـعَسی اَنْ یَّـکُونَ مِـنَالْمُفْلِحینَ *(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از قاری محترم آقای قرهشیخلو سپاسگزاری میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمدحسندوگانیآغچغلو، غلامرضا میرزایی، سیدجلالیحییزادهفیروزآباد و محمدناصر توسلیزاده رئیس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور عبارتند از آقایان: ـ جناب آقای محمدحسن دوگانیآغچغلو نماینده محترم فسا. ـ جناب آقای غلامرضا میرزایی نماینده محترم بروجن. (که هر کدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای سیدجلال یحییزادهفیروزآباد نماینده محترم تفتو میبـد. ـ جناب آقای محمدناصر توسلیزاده نماینده محترم تربتحیدریه. (که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای محمدحسن دوگانی بفرمایید. محمدحسن دوگانیآغچغلو ـ بسمالله الرحمن الرحیم با سلام و درود به روح بلند حضرت امام و ارواح طیبه شهدایگرانقدر و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری وآرزوی موفقیت همه خدمتگزاران پرتلاش و دلسوز و با عرض خستهنباشید به اعضای محترم هیأت دولت و همکاران معزز خود در مجلسشورای اسلامی که در هفتههای اخیر با تلاشهای بیوقفه وخستگیناپذیر خویش بودجه سال 1384 را بررسی و تصویب نمودند. آخرین روزهای سال 1383 را سپری میکنیم و در آستانه ورود بهسال جدید هستیم. پیشاپیش شروع سال جدید و بهار طبیعت 1384 رابه همه هموطنان گرامی و همکاران محترم در مجلس شورای اسلامیتبریک و تهنیت میگویم. در سال جدید سعادت را برای هموطنان وموفقیت در خدمترسانی را برای خدمتگزاران و سربلندی و عزت رابرای نظام و ایران اسلامی آرزومندم. از آحاد همشهریان گرامی، تلاشگر و فهیم شهرستان فسا، بخشهایمرکزی، شیبکوه، نوبندگان، ششده و قرهبلاغ که به حق در انتخاباتاول اسفندماه 1382 به مجلس شورای اسلامی حماسه آفریده و باحضور گسترده و ستودنی خویش برگ زرین دیگری را به تاریخارزشمند انتخابات نظام افزودند، صمیمانه تشکر و تقدیر مینمایم و ازاینکه با اعتماد بینظیر خویش مسؤولیت و امانت خدمتگزاری درخانه ملت را به حقیر واگذار نمودند، مفتخر و امیدواریم که با عنایاتالهی، دعای خیر هموطنان، همراهی و همدلی همشهریان گرانقدر،بتوانیم این بار مسؤولیت را آنچنانکه شایسته نظام اسلامی و مردمشریف و نجیب کشورمان است به سرمنزل مقصود برسانیم. همکاران محترم! امروز ما در مقطعی از زمان بنام هزاره سوم باخصوصیت و ویژگیهای خاص خودش قدم نهادهایم که آنرا عصرفزونی اطلاعات، اختراعات، ابتکارات و دوران فزونی دانش ومعلومات و یا به عبارتی دوران انفجار علمی لقب دادهاند، در این عصرانسان مولد، پردازشگر و ناقل دانش بوده و هست، این روند نشانگر آناست که آینده از آن کسانی است که صاحب علم و اندیشه هستند، دراین هزاره انسان بعنوان بزرگترین سرمایه جهان و زمان و ایمان بعنوانارزشمندترین سرمایه انسانها مطرح است. همانطوری که حضرت امیر ـ علیه السلام ـ در این باره میفرمایند: ازدست دادن فرصتها، اندوهی گلوگیر و خداوند متعال در قرآن کریم بهزمان سوگند یاد میکند، لذا برای از دست ندادن فرصتها امروزهاندیشیدن و گام برداشتن طبق برنامهای منظم و هدفدار در مسیر تحققجامعهای نمونه و توسعهیافته برای کشور و نظام یک فریضه و یکالزام اساسی محسوب میگردد. صاحبان اندیشه در امر توسعه امروزهمعتقدند که نیروی انسانی برنامه منظم و هدفدار و منابع ارکان اصلیتوسعه محسوب میگردند و هرگونه توسعهای در پرتو تدبیر، تلاش وانسجام ملی قابل وصول و تداوم پویایی آن در گرو پشتوانه علمی وفکری قوی میباشد. نیروی انسانی دانا و توانا و متکی به ایمان و پشتکار میتواند باتدبیر در برنامهریزیها، حتی کمبود منابع را بکار بگیرد، منابع را بابکارگیری نیروی وجدان کاری رفع و تحولی عظیم در راه ترقی وتعالی جامعه ایجاد نماید. مثال عینی را در بعضی از کشورهای جهانمانند ژاپن شاهد هستیم که با کمبود منابع در صدر کشورهایتوسعهیافته قرار گرفته است بنابراین با توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی و سرمایهگذاری درجهت شناسایی، شکوفایی، حفظ و بکارگیریاستعدادها و نخبگان جامعه، در تقویت بنیه علمی کشور بکوشیم و بابکارگیری نیروی انسانی توانا و با ایمان کشورمان و منابع خدادادیاین مرز و بوم و یافتن حلقه مفقودشده برنامهریزیها، کارآمدی نظام راتقویت بخشیم و به منزلت و مقامی که زیبنده نظام جمهوری اسلامی است دست یابیم. اما درخصوص بودجه 1384 و تلاشهای بیوقفه و خستگیناپذیرمجلس و دولت: عزیزان، نمایندگان محترم و دولتمردان دلسوز! بودجهریزی امریکاملاً تخصصی و یکی از ابزار و فنون بسیار مهم دولت برای رسیدن بهاهداف و هدایت هدفمند فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیاسـت. بودجه یک ابزار بسیار قوی، مؤثر و عملی برای تحقق عدالتاجتماعی، توزیع عادلانه منابع و سرمایه ملی است که درصورترعایت اصول و نکات لازم در تدوین و اجرای آن میتوان به اهدافیهمچون مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، مقابله با تورم و گرانی، رفعمشکل بیکاری، توسعه و رشد اقتصادی پایدار، استقرار توسعهدانشمحور، استقرار مدیریت و کیفیت جامعه دست یافت. اینک دربودجهریزی کشور تا چه اندازه اصول و فنون رعایت شده و تحولاتعلمی روز در علم اقتصاد و مدیریت تا چه میزانی بکارگرفته شده وشرایط محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تا چه حدیمورد توجه واقع شده و آیا اینکه بسترهای لازم و زیرساختهایاقتصادی تکافوی اجرای برنامهها را داشته یا خیر و اینکه تا چه میزاننظارت و ارزیابی صورت پذیرفته و تا چه میزانی به اهداف رسیدهایم،نیازمند یک ساز و کار قوی آسیبشناسی است تا نقاط ضعف و قوتعیان و برای رفع مشکلات و تنگناها راهکارهای عملی و مؤثریصورتی پذیرد. تلاشهای بیوقفه و خستگیناپذیر کمیسیونهای تخصصی و تلفیقمجلس شورای اسلامی، اعضای محترم هیأت دولت و سازمانمدیریت و برنامهریزی و تلاش دلسوزانه نمایندگان معزز در جلساتعلنی قابل تقدیر و تشکر است و نباید در چنین فرصت محدودی ازمجلس انتظار معجزه داشت. تلاش درجهت تأمین درآمدها، حاکمیتانضباط مالی، حذف (80) مورد حکم غیربودجهای، هدفمندکردنیارانه سوخت، بهبود وضعیت بهداشت، درمان و بیمه روستاییان وشهرهای با جمعیت زیر (20) هزار نفر، افزایش مستمری مددجویانکمیته امداد، افزایش حق جذب (20) درصد معلمان، مطالبات و پاداش بازنشستگی بازنشستگان، تحکیم قانون تثبیت قیمتها، تقویتبنیه دفاعی نیروهای مسلح و مواردی دیگر از رویکردهای مثبتبودجه 1384 میباشد که با توجه به انتظارات مردم و مشکلاتاقتصادی قشر آسیبپذیر جامعه و معضل حاد بیکاری جوانان و اینکهاین بودجه اولین بودجه برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی و اولین بودجه در راستای اهداف برنامه چشمانداز بیستساله کشور است، انتظار میرفت که از طرف سازمان مدیریت وبرنامهریزی محترم توجه بیشتری در امور اشتغالزایی، امور زیربنایی،رفع محرومیتها و مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقاتی میشد و ساختاربودجه بیشتر هزینهای است تا پرداختن به اینگونه موارد، که بیشتر ایننواقص را بایستی در عدم کارشناسی دقیق در تعیین اولویتها وکلیشهای و سنتی بودن بودجهریزی کشور جستجو کرد که امیدواریمبرای سالهای آتی فکری اساسی از طرف مجلس و دولت صورتپذیرد و بودجهریزی بیشتر بر اصول و فنون برنامهریزی منطبق و یکنظام مشخص و تعریف شدهای پیروی نمایند. در این خصوص باتوجه به اهمیت موضوع، پیشنهاد میشود با تشکیل گروهی تخصصیو کاری، مرکب از متخصصین امور در مجلس، دولت و نخبگان علماقتصاد و برنامهریزی کشور ضمن آسیبشناسی برنامهها و بودجهریزیهای سنوات قبل، بافرصت کافی، اقدام به اصلاح ساختاربودجهریزی کشور نمایند. در هر حال باید دید در اجراء مجریان چه خواهند کرد، قوانین پساز تصویب اگر خوب اجراء نشود مؤثر واقع نخواهد شد. انشاءالله کهسرنوشتی همچون نظام هماهنگ، تثبیت قیمتها را نداشته باشند وشیرینی آن در اجراء در کام مردم منتظر و خوب کشورمان مؤثر واقعشـود.اما درخصوص حوزه انتخابیه: شهرستان فسا با وسعتی حدود (4500) کیلومتر مربع و با جمعیتیبالغ بر (250) هزار نفر دارای سه شهر، چهار بخش مرکزی، شیبکوه، نوبندگان، ششده و قرهبلاغ و بیش از (200) روستا در جنوب شرقاستان فارس و بین شهرهای شیراز، جهرم، داراب، استهبان، سروستان وزریندشت واقع و یکی از قطبهای مهم کشاورزی و دامپروری کشورمیباشد که تولیدات گندم، ذرت، پنبه و مرکبات آن دارای مقام ممتازکشوری بوده و در تولید گندم در واحد سطح، مقام اول کشوری را به خوداختصاص داده است. این شهرستان در مسیر ترانزیت و حمل و نقلجادههای اصلی بندرعباس به شیراز و استانهای کرمان و سیستان وبلوچستان به فارس و استانهای جنوبی و غربی واقع شده و به همین لحاظدارای موقعیت ویژه اقتصادی، تجاری هم میباشد. متأسفانه خشکسالیهای متوالی موجب کاهش شدید آبهایزیرزمینی شهرستان و رها شدن زمینهای کشاورزی و مهاجرتروستاییان به شهرستانهای اطراف گردیده که نیازمند توجه جدی درمهار آبهای سطحی و سیلابهای مناطق و تغذیه سفرههای زیرزمینیمیباشـد. عدم توسعه یافتگی این شهرستان در صنایع مادر و صنایع جانبیکشاورزی و دامداری، علیرغم استعدادهای فوقالعاده آن موجب نرخبالای بیکاری، بخصوص در قشر جوانان و متخصصین این شهرستانگردیده است که بایستی در این خصوص چارهای هر چه سریعتراندیشید. عدم توسعه و توجه به راههای اصلی و فرعی این شهرستان وترافیک بسیار بالای آنها موجب کشته و زخمی شدن دهها نفر در هر ماهگشته، بطوریکه جاده اصلی فسا ـ شیراز که مسیر اتصال استانهایهرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان و استانهای غربی وجنوبی کشور میباشد... (رئیس ـ آقای دوگانی! وقتتان تمام است)آقای دکتر! یکدقیقه. متأسفانه تبدیل به قتلگاه هموطنان بیگناهی گشتهاست که از این محور تردد مینمایند که لازم است هر چه سریعتردرخصوص احداث باند دوم این محور اقدامی مؤثر صورت گیرد ومحورهای فرعی جاده قدیم فسا ـ داراب و فسا ـ جهرم بهسازی و بهمحورهای اصلی ارتقاء یابند و از حوادث ناگوار و مرگبار آنان کاستهشود، زیرا طبق گزارشات وزارت راه این محورها توان و کششترافیک سنگین موجود را ندارند، مخصوصاً در فصول برداشت محصولات کشاورزی. بهداشت و درمان شهرستان در وضعیت بسیار نامناسبی قرارگرفته، بطوری که تنها بیمارستان قدیمی این شهرستان دارای بیشترینضریب اشغال تخت در کشور بوده که لازم است در تکمیل و تجهیزبیمارستان جدید که (15) سال قبل شروع شده و رها شده است هر چهسریعتر اقدام شود. راههای روستایی شهرستان که مسیرهای اصلیحمل و نقل محصولات کشاورزی هستند در وضعیت بسیار نامناسبیقرار دارند، نهادههای کشاورزی، مخصوصاً کودشیمیایی یکی ازمعضلات مهم کشاورزان این شهرستان میباشد که لازم است هر چهسریعتر در این خصوص چارهای اندیشید. والسلام رئیس ـ انشاءالله، خیلی متشکر. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای میرزایی هستند،بفرمایید. غلامرضا میرزایی ـ بسمالله الرحمن الرحیم با عرض ادب به پیشگاه منجی عالم بشریت و درود بر امام راحلـ قدس سر الشریف ـ و با سلام بر مقام معظم رهبری مطالب خود را درهفت بند آغاز میکنم: 1 ـ جهان طبیعت در حال دگرگون شدن است، بهار سال 1384 باترنم و زیباییهای خاص خود فرا میرسد، امیدوارم این سال، سال خیرو برکت، توأم با تحول و دگرگونی معنوی برای آحاد ملت ایران باشد ومردم شریف استان چهارمحال و بختیاری و بویژه مردم شهیدپرورشهرستان بروجن سالی نکو همراه با موفقیت و تندرستی را سپرینمایند و انشاءالله بهار ایران با انتخابات ریاست جمهوری زیباتر شود.همینجا لازم است عرض کنم، مردم از نامزدها حقوقی دارند کهمهمترین آن این است که آنها سخن و قولی را شعار خود سازند که ازعهده آن بر میآیند و راهی را در پیش گیرند که رضای خدا و نجات ملت در آن باشد، حق نامزدها از مردم نیز شرکت پرشور و حماسینمودن صحنه انتخابات و دلگرمی دادن به آنهاست. کسب افتخار مشارکت ملی با حضور حماسی مردم در انتخابات مایه اقتدار ایراناسلامی و حق اسلام است. 2 ـ یکی از مهمترین فرازهای سال 1383 یأس دشمنان از غلبه برانقلاب اسلامی، بویژه کشور اسلامی ایران است. آمریکا با توسل بهاستحاله از درون اهداف مهمی را در جهان فتح کرده بود، سقوطشوروی سابق از آن جمله است، اخیراً نیز با توسل بر همین ترفند،تحت نام «انقلاب مخملی» در اوکراین به اهداف مهمی دست یافت،اما در ایران به اشکال مختلف به شکست خود اعتراف کرده است،زیرا دشمنان انقلاب اسلامی غافل از یک واقعیت انکارناپذیرند و آنجوهر انقلابی فرهنگ حاکم بر اسلام است که از سرچشمه زلالولایت تغذیه میشود. به برکت همین سرچشمه زلال، جامعه ما یک حیات به غایت فعالو زنده با صبغه فرهنگی دارد که از مسایل شخصی افراد تا مسایلسیاسی و اجتماعی جامعه را در بر میگیرد. دشمنان ما هیچگاه ابعاد وزوایای این فرهنگ پویا را در نیافتهاند. این ماهیت فرهنگی انقلاب،نقطه قوت و راز اصلی پیروزیهای ماست و این چیزی است که درتوسعه کشور نباید از آن غافل شویم، زیرا توسعه فرهنگی میتواندزمینهساز فرهنگ توسعه شود. اجازه ندهیم ابعاد مادی توسعه، فضایابعاد معنوی و فرهنگی ما را خدشهدار سازد. آنچه در مسایلاجتماعی، در زمینههای مختلف، همچون مواد مخدر و فساد اجتماعیو حتی فساد اداری و اقتصادی وجود دارد غفلت از پایه و اساسی بنامفرهنگ و مسایل فرهنگی است. 3 ـ تلاش ایران برای دستیابی به فناوری و تکنولوژی هستهایهمچنان مهمترین مسأله روز ماست، زیرا آینده ایران و منطقه و حتیجهان اسلام در گرو این مهم است. حد و حدود تلاشهای ما را مقاممعظم رهبری تبیین کرده است. امروزه دستیابی به علوم هستهای یکهدف استراتژیک و اساسی است، ولو اینکه به خروج ما از N.P.Tمنجر شود، پس لازم است هیأت دیپلماتیک بدون واهمه و از موضعقدرت و مبتنی بر عزت و حکمت تصمیمگیری نمایند. هیچ دلیل وبهانهای مبنی بر اینکه از حق و حقوق خود بگذریم وجود ندارد.آمریکا توانایی مقابله با ایران را ندارد، زیرا ایران اسلامی هم قدرتنظامی دارد و هم انسجام اجتماعی. 4 ـ انسجام اجتماعی و وحدت ما ضامن بقای ماست، اکنون بطورواقعی این مهم در کشور ما عینیت یافته است. تلاشهای بچهگانه برایتفرقه افکنی نیز عقیم و ابتر است، زیرا یکی از پرافتخارترین صفحاتتاریخ این ملت احساس تعلق و وفاداری اقوام و نژادهای مختلف بهمام میهن است. در جنگ جهانی اول و در جنگ جهانی دوم که جهان در آتش تفرقهمیسوخت و بویژه از آغاز دوران پرافتخار انقلاب اسلامی تا کنونترفندهای تفرقه افکنان توسط خود این ملت خنثی شده است، ازسیستان و بلوچستان قهرمان تا کردستان عزیز، از مردم غیرتمندکنارههای دریای خزر تا رادمردان سلحشور کرانههای خلیج همیشهفارس، از زاگرس نشینان سرافراز تا کویر نشینان دلاور، همه استقلالایران و پایداری اسلام را به جان و دل میخرند، پس آنان که آب بهآسیاب دشمن میریزند زحمت بیهوده میکشند و عرض خود میبرند. 5 ـ بودجه سال 1384 با تلاش خستگیناپذیر نمایندگان مجلسبتصویب رسید و تا حد امکان برای برآورده نمودن نیازها و مشکلاتطبقات پایین جامعه، اعم از روستاییان، اقشار آسیبپذیر و گروههایتحت حمایت دولت و همچنین فرهنگیان زحمتکش، سمت و سویافت، اما این تغییرات را نباید تغییرات اساسی دانست. این بودجههمچنان نقایص خاص خود را دارد که کسری پنهان، عیب و نقصاصلی آن است. تنظیم بودجه هر سال مهمترین تصمیم و وظیفه دولتو مجلس است که هم نیاز به همفکری دارد و هم نیاز به فرصت کافی تابودجهای منطبق با شرایط کشور و جامعه تنظیم شود. بخش عمدهای از تورم و بیکاری که معضل و مشکل اصلی جامعهماست از عدم دقت در بودجهریزی ناشی میشود، بودجه سالانهمیتواند عنان اقتصادی جامعه را در دست داشته باشد، همینجا ازفرصت استفاده میکنم و توجه رئیسجمهور محترم را به گرانیهایافسارگسیخته جامعه، بویژه در این ایام جلب مینمایم. واقعیتی بنامدولت در اداره جامعه و کنترل اقتصاد جامعه باید خود را اثبات کند،باید باور کنیم که کنترل گرانی یک خواسته ملی است. 6 ـ برخی از وزارتخانهها و سازمانها، از جمله آموزش و پرورش ووزارت بهداشت و درمان نیازمند حمایت جدی دولت هستند، اولیتربیت نیروی عظیم و گسترده انسانی را بعهده دارد و دومی سلامتجامعه را تأمین میکند. اینها نمیتوانند در قالب فعالیتهایخصوصیسازی همانند وزارتخانهها و مجموعههای اقتصادی فعالیتنمایند، لذا لازم است برای آنها روش دیگری را در پیش گرفت، اینهارا میتوان در قالب وزارتخانههای حمایتی مورد توجه ویژه قرار داد. 7 ـ مسایل مربوط به حوزه انتخابیهام: استانها و مناطق محرومهمچنان از آهنگ توسعه کشور عقب هستند، استان چهار محال وبختیاری نیز از جمله این استانهاست، البته این مفهوم به معنی نادیدهگرفتن و خدمات شایان توجه جمهوری اسلامی در دوره (26) سالهنیست. استان ما نیازمند توجه جدی مسؤولین است تا بتوانیم با آهنگرو به رشد مناطق دیگر همراه شویم. سرمایهگذاری بخش خصوصیاساساً در این استان شکل نگرفته است، برخی کارخانجات جدیدی کهدر حال احداث میباشند حرکت بسیار کندی را طی میکنند، از جملهکارخانه سیمان و فولاد، در همینجا توجه وزیر محترم صنایع و معادنرا به این موضوع جلب میکنم. در مهار آبهای سرشار استان چهارمحال و بختیاری معمولاً استانهایمجاور با هم رقابت میکنند و گاهی هم تنش ایجاد میکنند، اما خود این استان برای توسعه سهمی نداشته و ندارد. همینجا از فرصت استفادهنموده به وزیر محترم نیرو تذکر میدهم تا زمانیکه حقوق مردم و سهم شهرستان بروجن برای توسعه و برآوردن نیاز آبی شهرستان تأمین نشودمردم شهرستان اجازه بهرهبرداری از رودخانه سلوگان را به شرکت توسعه رفسنجان یا هر شرکت دیگری نخواهند داد. وزیر محترم نفت قول مساعد برای ایجاد پتروشیمی در استان راداده است، مردم استان چهارمحال و بختیاری منتظر این عنایت وزیرمحترم هستند. در بحث گردشگری، با اینکه استان ما یک قطب گردشگریاست، اما سازمان مربوطه در استان بعنوان یک اداره رتبه دو محسوبگردیده است، این تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منطبقبر انصاف نیست. راههای مواصلاتی و حمل و نقل، اعم از هوایی و جادهای نیازمندتوجه جدی است، درخصوص خط ریلی یا خط آهن هیچ اقدامیصورت نگرفته است. مشکل راهها در بروجن جدیتر و حادتر است.سرعت عمل و تسریع در احداث جاده لردگان به خوزستان یکی ازخواستههای اصلی مردم شهرستانهای بروجن و لردگان میباشد. توجهوزیر محترم راه و ترابری را به این موضوع جلب میکنم. پروژه انتقال آب از سبزهکوه به چغاخور بحال خود رها شده است(رئیس ـ آقای میرزایی! وقت جناب عالی تمام است) (یکدقیقه حقمحرومیت منطقه را لطف بفرمایید) و این در حالیست که بودجهمشخصی برای آن در نظر گرفته شده است. پیشرفت آینده شهرستانبروجن در بخش کشاورزی و صنعت وابسته به این پروژه است. ازوزیر محترم نیرو درخواست پیگیری جدی آنرا دارم. مراکز بهداشتیو درمانی وضعیت مناسبی ندارند. مشکل اصلی کمبود و نبود بودجهاست. در همین رابطه شهرستان بروجن یکی از کانونهای علمی منطقهاست، خواهان دانشکده داروسازی و ایجاد مرکز علمی و تحقیقاتیداروهای گیاهی است. توجه به عمران و آبادانی این روستاها وساماندهی بافت روستایی باعث رونق منطقه خواهد شد. در این رابطهعملی نمودن طرح عمران و توسعه روستاها میتواند مشکل اصلی راحل نماید. در پایان توجه ستاد محترم حوادث غیرمترقبه را به زیانهای ناشیاز برف و سرمای (35) درجه زیر صفر زمستان 83 را که برمحصولات کشاورزی لطمههای شدیدی وارد نمود جلب مینمایم.قریب به (5) میلیارد تومان محصول سیبزمینی در استان از بین رفتهکه نیازمند حمایت دولت است، متشکر. رئیس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای یحییزاده بفرمایید. سیدجلال یحییزادهفیروزآباد ـ بسمالله الرحمن الرحیم اجازه میخواهم بدون هیچ مقدمهای مواردی را متذکر گردم: 1 ـ بالاخره پس از مدتی کار و تلاش دولت و سازمان مدیریت و نیزمدتها بحث و بررسی در کمیسیونهای تخصصی و تلفیق، بودجه سال 84که روز (20) دیماه توسط ریاست محترم جمهوری تقدیم مجلس شدهبود، بعد از دوماه و پس از بررسی در (86) ساعت و طی (10) جلسهعلنی و (23) شیفت کاری و با (165) رأی مثبت بتصویب رسید. مجلس شورای اسلامی تلاش نمود تا آنجا که ممکن استتغییراتی مثبت در چارچوب قانون و در راستای اهداف چشماندازبرنامه چهارم و همچنین تحقق مطالبات مردم صورت دهد. کاهشبودجههای خارج شمول از (1500) میلیارد تومان به (150) میلیاردتومان، تحکیم تثبیت قیمتها، کاهش (4) هزار میلیارد تومانیهزینههای شرکتهای دولتی یا به عبارتی افزایش سود شرکتهای دولتی،جایگزینی سوخت، ایجاد صندوق ذخیره ریالی، افزایش حمایت ازایثارگران و خانوادههای شاهد، محرومان و مددجویان، تأمین بودجهبیمه روستایی و افزایش قابل ملاحظه بودجه نهادهای دینی از جمله موفقیتهای برجسته در این راستاست. با همه اینها، نظام بودجهریزی در کشور ما همچنان بیمار است وکارشناسان معتقدند این نظام از سال 1349 تاکنون دچار تحولیاساسی نشده است. هرچند بقول بعضی، لایحه بودجه چوب ادبدولت به مجلس است و مجلس خیلی نمیتواند در این فرآیند اثرگذارباشد و هرچند در این بودجه بیمار چانهزنی حرف اول را میزند ولیبا این وجود نمیتوان روند فعلی تصویب بودجه در مجلس را تأییدکرد، زیرا این روند دچار یک پارادوکس آشکار است. از سویی همهنمایندگان مجلس حق دخالت در تصویب بودجه دارند، نه آنکه طبقاصل (85) قانون اساسی اختیار را به تلفیق واگذار نموده باشند. ازسوی دیگر برای تحقق چنین هدف مهمی بهیچوجه فرصت کافیوجود ندارد. کیف بودجه دولت حاوی چند جلد کتاب با (1654)صفحه بود. پیشنهادات نمایندگان در (12) جزوه با (1049) صفحهتوزیع شد. آیا برای بررسی دقیق همه اینها این زمان کافیست؟ در طی بررسی لایحه بودجه (325) پیشنهاد از صدها پیشنهادمکتوب مطرح که برای آن در جلسات علنی (72) ساعت وقت صرفگردید. یعنی بطور متوسط برای هر پیشنهاد فقط (5/13) دقیقه وقتاختصاص داده شده است و البته علاوه بر عدم طرح صدها پیشنهاد،هیچ فرصتی برای بررسی مصوبات تلفیق در ردیفها نیز باقی نماند. آیااین زیر پا گذاشتن آشکار بند (11) ماده (23) نیست؟ آیا بهتر نیستکمیسیون تدوین آییننامه در این مورد چارهای بیندیشد؟ ضمناً به دو نکته دیگر نیز لازم است عنایت گردد. یکی اینکه در(91) مورد از پیشنهاداتی که مطرح شد، رأی مثبت از عددهای یکرقمی تا حداکثر (50) رأی مثبت بود که طراحان چنین پیشنهاداتیمیتوانستند با یک ارزیابی و نظرسنجی مختصر از نمایندگان به همیننتیجه برسند تا وقت مجلس اینگونه صرف نشود و ثانیاً کاملاً مشخصشد بسیاری از پیشنهادات از جهت قانونی قابل طرح نمیباشد که اینعلاوه بر آن که لزوم آموزش نظام بودجهریزی را برای بعضی از مانمایندهها روشن ساخت، این سؤال را مطرح میسازد پس حضورکارشناسان سازمان مدیریت و مرکز پژوهشها در کمیسیونها چه فایده وچه خاصیتی داشته است؟ 2 ـ ضمن احترام به هیأت رئیسه محترم و منتخب، گلایه و انتقادخود را از تأمین مبلغی تحت عنوان «عیدی و پاداش نمایندگان» بهاستحضار رسانده و اعتقاد دارم هم نفس کار صحیح نبود، هم با نامهایمحرمانه به نماینده اطلاع دادن غلط بود و هم در مورد توضیحات وتوجیهات ارائه شده باید گفت «از قضا اسکنجبین صفرا فزود». آیا بهتر نیست در اینگونه موارد که با حیثیت مجلس ارتباط تامدارد، قبل از تصمیمگیری، نمایندهها را نیز حداقل کمی عاقل بدانیم وبا آنها مشورت کنیم؟ آیا چنین کاری مخالف اصولگرایی،صرفهجویی، شفافیت و شعارهای اعلام شده نیست؟ آیا در این موردبا آبرو و حیثیت عزیزانی که در دفاتر نماینده بصورت افتخاری و بهقصد قربت انجام وظیفه میکنند بازی نشد؟ آیا بهتر نیست چنینمبالغی که غالب نمایندهها با اضافه نمودن مبالغ دیگری بر روی آن بهمحرومین و کمیته و بهزیستی میدهند، برای قرار نگرفتن در موضعتهمت، از ابتداء مستقیم به حساب آن ارگانها واریز و سپس با نظارتنماینده به محرومین پرداخت شود. البته لازم میدانم من هم همانندریاست محترم مجلس که در درج خبری مربوط به یک نماینده درکیهان از کار خبرنگاران حمایت کردند، از خبرنگارانی که صادقانه والبته بدون بهرهبرداری سیاسی این خبر را منتشر کردند تشکر نمایم وضمناً از خواهران و برادران خبرنگار، درخواستی که از مدتها قبل بهریاست محترم مجلس منعکس نمودهام را مطرح سازم و آن اینکهاجازه ندهند یکی، دو نفر از خواهران خبرنگار با وضعیتی خارج ازشأن یک زن مسلمان با عشوه و طنازی بخواهند با نمایندهها صحبتکنند و پاسخی بگیرند. خواهران عزیز! شأن و شخصیت شما بالاتر از این است که برایکسب احیاناً خبری به چنین شیوههایی روی بیاورید و اصولاً به یاریحق در مجلس شورایی که پسوند «اسلامی» را با خود دارد، هیچنمایندهای با اینگونه حیلهها تشویق به ارائه خبر و مصاحبه نمیگردد.والسلامعلیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنم، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای توسلیزاده بفرمایید. محمدناصر توسلیزاده ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود و سلام به شهدای تابناک کربلا و طلب علو درجه برایشهدای انقلاب و امام شهداء، بویژه حجتالاسلام و المسلمین حاجاحمدآقا، یادگار عزیز امام. مطالبم را در این فرصت کوتاه در چند فراز خلاصه میکنم: 1 ـ ماه اسفند سپری میشود ولی علیرغم انتظار از مجلس هفتمکه مجلس ارزشی است، از اول اسفند که سالروز شهادت (8) نفر ازنمایندگان محترم مجلس دوم است، که همراه با (40) نفر بویژهحجتالاسلام و المسلمین محلاتی در جبهه به شهادت رسیدند نامیبرده نشد. انشاءالله هیأت رئیسه محترم و روابط عمومی مجلسدقیقتر از همیشه، یاد این شهدای عزیز جبهه را عزیز بشمارند ونگذارند به فراموشی سپرده شوند. شهدای حجج السلام رحیمی، موسویدامغانی، سلطانی، رزاقی وآقایان: شاهچراغی، کلاتهای، معرفیزاده و خصوصاً شهید بزرگوار حجتالاسلام و المسلین یعقوبی نماینده محترم مردم انقلابی وپیشتاز تربتحیدریه که به روان پاکشان درود میفرستیم و از مردمعزیز و سلحشور تربتحیدریه که چنین شهید عظیمالشأنی را بهمجلس فرستادند تقدیر میکنیم و از اینکه برای چندمین بار بهاینجانب اعتماد فرمودند و امانت سنگین وکالت را بر دوش حقیرگذاشتند، سپاسگزارم. 2 ـ نوعاً هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاستجمهوری، شعار قانونمندی و قانونمداری گوش فلک را کر میکند. اماهمینکه مجلس یا دولت سامان پیدا میکند، این شعار زیبا و ضروریبه فراموشی سپرده میشود. تجربه (25) ساله در تقنین و اجراء روشنمیسازد که حرکتهای خام یک بعدی و شاید دلسوزانه مجلس تنها و یادولت تنها در مسایل اقتصادی، معیشتی، کارگری، کارمندی، ایثارگرانو بازنشستگی رافع مشکلات نبوده است. بلکه زنجیرهوار توقعی راایجاد کرده و بدنبال تعدیل آن توقعاتی و همچنان مجلس و دولت راگرفتار کرده است و مخاطبین و یا افراد ذینفع هم ناراضی، باید دراینگونه مسایل کارشناسیهای علمی و قوی صورت گیرد و همه جوانببررسی شود. دولت لایحه بدهد و مجلس تصویب کند و حاصل تلاشدولت و مجلس به درد مردم برسد و نظام از ثابت قانونی برخوردارباشد. نه اینکه مردم جلو مجلس جمع بشوند و برای خواستههایصنفی خودشان و توقعاتشان همچنان فزاینده ولی بیپاسخ بمانند وهمچنین در توسعه کشور باید قانون عمل شود. باید به اتکاء قانون ودر راستای اجرای قانون دولت برود بگوید در این منطقه طبق ضوابطبیمارستان، سالن تربیتبدنی، دانشکده پزشکی، دبیرستان، صنعت،راه، راهآهن، فرودگاه، استان، شهرستان و بخش ایجاد میشود. نه اینکهبر حسب اعمال فشار، رانتخواری، هدفهای سیاسی خوشایندمقامات، این همه بیتالمال هزینه شود و نیازمندیهای مناطقپرجمعیت کشور باقی بماند و از طرف دیگر توده مردم برای گرفتنحق خود، هرچه تلاش کنند به حق قانونی خود نرسند. یکی از مصیبتهای تلخ، همین تقسیمات کشوری است که بجایاینکه موجبات خرسندی و توسعه در منطقه شود، برخی مواردموجب نارضایتی و بدبینی میشود. ای باد صبا و ای نسیم سحری! این حقیقت را به آن سفرکرده، بهرئیسجمهور محترم و معزز ما برسان که دستگاههای اجرایی با تعلل، تأخیر، بدقولی و تخلف مردم را عصبانی، ناراضی و بدبین میسازند و دوستان شما را به ستوه میآورند. مردم متدین شهید داده، مولد وزحمتکش فیضآباد هنگامی که میبینند یک روستا چون وابسته بهمقامات کشوری است، شهرستان میشود، اما برای ارتقاء بخشفیضآباد با داشتن همه شرایط و قطب کشاورزی و اقتصادی، آنهم درمنطقه محروم جنوب خراسان، اقدامی صورت نمیگیرد، زندگی بر آنهاتلخ میشود. چرا وقتی شرایط شهرستان شدن بخش مهولات وفیضآباد احراز شد، قبل از انتخابات مجلس اعلام نشد؟ چرا اگر گفتید بعد از انتخابات مجلس اعلام میشود، قریب به یکسال است از انتخابات مجلس گذشته است، اعلام نشده است؟ چرا اکنون که درهیأت دولت است اعلام نمیشود؟ مسؤولین منطقه به اعتماد و وعده شما مردم را آرامش میدهند ولی شما عمل نمیکنید. چه کاریواجبتر و ضروریتر از احقاق حق مسلم و قانونی مردم منتظر؟ گاهی میگویید هفته دولت، گاهی میگویید (22) بهمن (رئیس ـ آقایتوسلیزاده! وقتتان تمام است) و گاهی چهارشنبه دیگر، یکشنبه دیگرو گاهی میگویید که عدد به نصاب نرسیده است جلسه دیگر. ششماهاست مردم را منتظر نگهداشتهاید. چرا کار شیرین دولت را تلخ میکنید؟ چرا کاری که در پایان عمردولت ضمن اینکه احقاق حق مردم است و وظیفه قانونی دولت استو میتواند هدیهای از طرف دولت باشد، به کینه و عقده و برخورد بابخشدار، با استاندار و با دولت تبدیل میکنید؟ آیا معنی مردمسالاری، مردمداری، قانونمداری و قانونمندی ایناست؟ چرا حق قانونی مردم را نمیدهید؟ چرا تبعیض قائل میشوید؟چرا بدبینی ایجاد میکنید؟ چرا شخصیت دولت و رئیسجمهورمحترم را زیر سؤال میبرید؟ چرا در پایان سال عید مردم رامیخواهید به عزا تبدیل کنید؟ چرا شهرستان فیضآباد را اعلامنمیکنید؟ آیا میشود ادعا کرد که این هم کار آمریکاست؟ اینجا هممیتوان گفت که ضد انقلاب مردم را به آشوب و نارضایتی میکشاند؟مردم میگویند اینکه در خود دولت است، اینکه بدست وزرای دولتاست، اینکه مربوط به خود شماست! «گفتا ز که نالیم که از ماست که برماست». والسلام رئیس ـ خیلی متشکر. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامیدرخصوص فعالیت صلحآمیز هستهای ایران رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با گذشت سه ماه از امضاء موافقتنامه پاریس، اکنون میباید گفتنتایج مذاکراتی که تا امروز با سه کشور اروپایی صورت گرفته،رضایتبخش نبوده است. در موافقتنامه پاریس از ایران خواسته شدهبود، اقدامات خود را برای غنیسازی متوقف سازد تا بمنظور حصولاطمینان از صلحآمیز بودن فعالیتها، یک تضمین عینی بدست آید. درمذاکرات بعدی، سه کشور تضمین عینی را در توقف کامل غنیسازیدانستهاند و حال آنکه چنین پیشنهادی مسلماً با روح اساسنامه آژانسبینالمللی انرژی اتمی مغایرت دارد. زیرا اصولاً آژانس برای آنتأسیس شده که امکان فعالیت صلحآمیز هستهای و دست یافتن بهانرژی هستهای را برای همه کشورها میسر و ممکن سازد. پیشنهاد سه کشور اروپایی آشکارا به معنای نادی