بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه شصت و نهم(69) 29 دیماه 1383 هجریشمسی 7 ذیحجه 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول 1384 ـ 1383 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سهشنبه بیست و نهم دیماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: ولی رعیت، حسینحسنیبافرانی، سیدرضا نوروززاده و رسول صدیقیبنابی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبتشهادت حضرت امام محمدباقر (علیه السلام).5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بهمسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تذکر آییننامهای آقای قدرتالله ایمانی نمایندهمحترم خرمآباد.7 ـ قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعیدرمورد سؤال (50) نفر از نمایندگان محترم مجلسشورای اسلامی درخصوص علت انتقال آب ازسرچشمههای کارون به رفسنجان.8 ـ تصویب تقاضای عدهای از نمایندگان محترمدرخصوص تحقیق و تفحص از قوه قضاییه.9 ـ تصویب کلیات لایحه الحاق یک تبصره به قانون الحاقیک تبصره به ماده (1) قانون اصلاح ماده (60) و جدولشماره (2) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح قانون بودجهسال 1383 کل کشور (مصوب 1383).10 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه تبدیل ادارات کلامور آب استانها به شرکتهای آب منطقهای استان و تغییر نامشرکتهای آب منطقهای که بیش از یک استان را دربرمیگیرد به شرکت آب منطقهای استان ذیربط.11 ـ طرح سؤال آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز،اسکو و آذرشهر از آقای موسویلاری وزیر محترم کشور وارجاع آن به کمیسیون مربوطه.12 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و (3) فقره سؤال.13 ـ قرائت اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و بیست و یک دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 210 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه شصت و نهم روز سهشنبه بیست و نهم دیماه 1383هجریشمسی مطابق با هفتم ذیحجه 1425 هجریقمری: 1 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤال(50) نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوصعلت انتقال آب از سرچشمههای کارون به رفسنجان. 2 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد تقاضای تحقیق وتفحص از قوه قضائیه. 3 ـ گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسباتدرمورد لایحه الحاق یک تبصره به قانون الحاق یک تبصره به ماده(1) قانون اصلاح ماده (60) و جدول شماره (2) قانون برنامه سومتوسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران واصلاح قانون بودجه سال 1383 کل کشور مصوب 1383 (که براساسماده 102 آییننامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفته است). 4 ـ گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه تبدیلادارات امور آب استانها به شرکت آب منطقهای استان (که براساس ماده102 آییننامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفته است). 5 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد لایحهالحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل «کیوتو» درموردکنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد درمورد تغییر آب و هوا (کهبراساس ماده 102 آییننامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفته است). 6 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد لایحهالحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون استکهلمدرخصوص آلایندههای آلی پایدار (که براساس ماده 102 آییننامهداخلی با اولویت در دستور قرار گرفته است). 7 ـ گزارش شور اول کمیسیون عمران درمورد لایحه حمایت ازطرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضاـ علیه السلام ـ و حرم مطهر حضرت معصومه ـ سلامالله علیها ـ (که براساسماده 102 آییننامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفته است). 8 ـ گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسباتدرمورد لایحه افزایش حقوق بازنشستگی مشمولین قانون حالتاشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب وجنگ تحمیلی مصوب 1372 که قبل از تاریخ 14/8/1377بازنشسته شدهاند (که براساس ماده 102 آییننامه داخلی با اولویت دردستور قرار گرفته است). 9 ـ سؤال جناب آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو وآذرشهر از وزیر محترم کشور. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (35 ـ 30) از سوره مبارکه «انبیاء» توسط قاری محترم آقایمرتضی رهنما تلاوت گردید) اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِاَوَلَمْ یَرَالَّذینَ کَفَرُوا اَنَّ السَّمو'اتِ وَالاْ َرْضَ کـانَتـا رَتْقاً فَفَتَقْنـا هُمـاوَجَعَلنـا مِنَ الْمـآءِ کُلَّ شَیْ ًحَیٍّ اَفَلا' یُؤْمِنُونَ * وَجَعَلْنـا فِی الاْ َرْضِ رَو'اسِیَ اَنْتَمیدَ بِهِمْ وَجَعَلْنـا فیهـا فِجـاجاً سُبُلاً لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ * وَجَعَلْناَ السَّما'ءَ سَقْفاًمَّحْفُوظاً وَّهُمْ عَنْ 'ایاتِها مُعْرِضُونَ * وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَّسْبَحُونَ * وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِّنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ اَفَاِنْ مِّتَّ فَهُمُالْخالِدُونَ * کُلُّ نَفْسٍ ذ'ائِقَهُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَهً وَّ اِلَیْنا تُرْجَعُونَ *(صَدَقَالله ُالْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای رهنما قاری محترم تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: ولی رعیت،حسین حسنیبافرانی، سیدرضا نوروززاده ورسول صدیقیبنابی رئیس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقان قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای ولی رعیت نماینده محترم قائمشهر و سوادکوه. ـ جناب آقای حسین حسنی نماینده محترم نائین. (که هرکدام ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای سیدرضا نوروززاده نماینده محترم اسفراین. ـ جناب آقای رسول صدیقی نماینده محترم بناب. (که هرکدام پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای ولی رعیت بفرمایید. ولی رعیت ـ بسمالله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت بمناسبت شهادت باقرالعلوم حضرت امام محمدباقر ـ علیه السلام ـ درود و سلام به پیشگاه مقدس حضرت بقیهالله الاعظم ـ عجلالله تعالیفرجهالشریف ـ ارواح طیب و طاهر شهدای اسلام و امام شهیدانبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عرض سلام و ادب، اخلاص و ارادتمحضر مبارک مقام معظم رهبری و آرزوی توفیق و سلامتی، عزت و سربلندیبرای دولت کریمه جناب آقای خاتمی نطقم را آغاز مینمایم. ابتداء فرا رسیدن روز عرفه، روز عرفان و معرفت، اعیاد قربان وغدیر، عید معنویت و ایثار، عید امامت و ولایت را به همه مسلمینعالم، طالبان عدالت و آزادی تبریک میگویم و از خداوند بزرگمیخواهم به لطف و کرمش اعمال حج همه حجاج بیتالله الحرام را بهبهترین وجه قبول فرماید، انشاءالله. خداوند متعال را سپاس میگویم از اینکه لطف و عنایت و پرتورحمت او شامل حالم گردید و مردم دیارم پس از مرور کارنامه ناقابلمبار دیگر فرصت خدمتگزاری به رعیت خویش عطاء فرمودند. جا دارد متواضعانه، صمیمانه و خالصانه از حُسن اعتماد مردمشریف و نجیب، فهیم و صبور، غیور و آگاه، خونگرم و صمیمی،متدین و انقلابی حوزه انتخابیهام قائمشهر، سوادکوه، جویبار و کیاکلاتقدیر و تشکر نموده و برای تمامی دوستان بجا مانده از رقابت سیاسیو انتخاباتی آرزوی صحت و سلامتی، خدمت بهتر و بیشتر در تمامیعرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را دارم.نکات ذیل را به جهت تنبه خویش بیان مینمایم: همه ما به اراده و پشتیبانی تودههای میلیونی ملت ایران، آراءحقیقی، مستقیم و مستقل آنان انتخاب، در خانه واقعی ملت بنام مجلسشورای اسلامی جمع گردیده، این آراء در ما توان و قابلیتی ایجادنموده تا در مرکز قانونگذاری فارغ از گروه گرایی، دستهبندیهایسیاسی و جناحی و جهتگیریهای غیراصولی ضمن نظارت بر همهامور کشور، پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و حریم اسلام بامشورت و همفکری خواستهها و انتظارات بحق مردم را شناسایی وقوانینی درجهت مصالح کشور و جامعه، رفع گرفتاریها و محرومیتهاتقنین نماییم. پس کسب اعتماد و آراء مردم و نمایندگی این ملت شریف ونجیب مایه شکر و مباهات افتخاری بزرگ و توفیق الهی است. اینجایگاه از امور اعتباری، آنی و زودگذر است و نباید آن را کسبقدرت، مقام و منزلت فرض نماییم که قادر حقیقی، ابدی و ازلیخداوند تبارک و تعالی است که تمامی عالم در قبضه قدرت اوست. نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از (26) سال از پیروزیشکوهمندش از لحاظ سیاسی یک نظام باثبات و پایدار تلقی میگردد.در یک نظام سیاسی پایدار دعوا در اصول و مبانی نیست که عدهای،عده دیگر را تکفیر و مرتد بنامند، بلکه دعوا در ارائه خدمات بهتر وبیشتر و رضایتمندی شهروندان است. اگر دولت روسیه منحل میگردد این انحلال صرفاً بخاطرایدئولوژی مارکسیستی نبوده، چرا که دولتهایی همچون چین، کره وکوبا با همان ایدئولوژی کمونیستی حاکمیت داشته و دارند. نظامجمهوری اسلامی ایران برای حفظ و بقای خود میبایستی به اجرایعدالت، تکریم انسانها و ارائه خدمات همت گمارد. امروز هرگونهتشریک مساعی با دولت درجهت حل مشکلات مردم پیش از آنکهکمک به دولت و شخص آقای خاتمی تلقی گردد احترام و تواضع بهخواست ملت بزرگی است که پس از تحمل سختیها و کسب سرافرازیو افتخار مشروعترین حقوق خود را طلب مینمایند. از الزامات پاسخ به رأی اعتماد مردم و حفظ امانتداری ایجادمجلسی پویا، طراح و برنامهریز بوده، امید آنکه با وفاق و همدلی،درایت و تدبیر، تجدیدنظر در روشها و نظرها و برخوردها،برنامهریزی دقیق و اصولی مبتنی بر دادهها و اطلاعات صحیحکارشناسی و انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی با وضع قوانین روشنو شفاف، جامع و مانع درجهت رفع کمبودها، نارسائیها، حل مشکلاتاقتصادی، تأمین معیشت مردم، ایجاد فرصتهای شغلی، ارتقاء سطحزندگی، برقراری آرامش و امنیت، کنترل گرانی و تورم، حفظ منافعبلندمدت ملت و کسب اعتماد عمومی کوشا باشیم. چند ماهی از عمر مجلس هفتم میگذرد. مصوبات، اقوال و افعالما در بیرون مجلس انعکاس و قضاوتهایی را در پی داشته که درمجموعمثبت ارزیابی میگردد، لکن گاهی مواقع مباحثاتی فیمابین موافق ومخالف بدور از فضای مهر و محبت، دوستی و برادری، صفا وصمیمت، عدالت و عطوفت، رعایت تقوا، ادب و اخلاق، وحدت وانسجام، التیام همدلی به مجادلات با حال غضب و عصبانیت، اعمالغرض و تحمیل عقیده، تسویه حساب و تبادل الفاظ غیرمناسب،عیبجویی و انتقامگیری، خودنمایی و عرض اندام، کلمات نیشدار واهانتآمیز مبدل گردیده که از مسیر حق خارج و این افتراق ومرزبندی را هرکس پس از رجوع به وجدان بیدار خویش و در خلوتگاهبا خدای خویش بهتر خواهد فهمید. یکی از بسترهای پیشرفت و توسعه پایدار توجه به بخشکشاورزی است که بلحاظ دارا بودن مزیت نسبی در کشور، منابعبالقوه، وسعت و پهناوری سرزمین، تنوع آب و هوایی، نیروی کار ماهرو ارزان، اشتغال (30) درصد از نیروی کار جامعه در این بخش، پایینبودن سرانه اشتغال و محوری بودن آن هنوز جایگاه واقعی خود راکسب ننموده. باعنایت به رشد جمعیت در دنیا نیاز روزافزون به موادغذایی، کاهش منابع تولید و اثرات سیاسی وابستگی به مواد غذایی بهبعضی از مشکلات این بخش اشاره، از دولت و مجلس محترم خواهانتخصیص اعتبار و عنایت ویژه میباشم. توجه به دانشگاهها، دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی وهنرستانهای کشاورزی بمنظور تربیت نیروی انسانی متخصص و بالابردن توان مدیریت تولید و افزایش بهرهوری. انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی و توجه لازم به ترویج دانش کشاورزی. کاهش مصرف سموم شیمیایی از طریق فعالیت بیولوژیکیبمنظور کمک به حفظ سلامت جامعه و پایداری محیطزیست. کاهش هزینههای تولید برای ایجاد رقابت و ورود به بازارهایجهانی مصرف محصولات کشاورزی. افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، توجه لازم به مکانیزاسیونو یکپارچهسازی اراضی کشاورزی. ایجاد صنایع تبدیلی، بستهبندی و نگهداری جهت جلوگیری ازضایعات محصولات کشاورزی. مهار آبهای سطحی و استفاده بهینه از آب و خاک. بیمه کشاورزان ازقبیل بیمه خدمات درمانی و بازنشستگی. خرید تضمینی محصولات کشاورزی. پرداخت خسارت به کشاورزان و اعطای تسهیلات بانکی. تأمین و توزیع بموقع نهادههای کشاورزی. یکی از مشکلات اساسی کشور معضل بیکاری جوانان است کهبیشترین حجم مراجعین ما را بخود اختصاص میدهد. نتایج تحقیقاتمبین آن است که با خوشبینانهترین گزینهها و احتمالات، جمعیتکشور تا سال 1400 به (87) میلیون نفر خواهد رسید که جهتدستیابی به اشتغال جامع و پایدار سالانه به حدود (800) هزار تا (1)میلیون فرصت شغلی جدید نیازمندیم. واقعیت آن است که بدلیل عدمثبات سیاستگذاری، عدم حاکمیت یک استراتژی مشخص بر اقتصادکشور و یک مدیریت صحیح و عدم اعتماد لازم جهت سرمایهگذاری،سالانه (400) هزار فرصت شغلی در برنامه دوم و (750) هزار فرصتشغلی در برنامه سوم تحقق نیافته. (80) درصد از منابع بودجه واعتبارات کشور صرف هزینههای جاری گردیده و با (20) درصد مابقی نمیتوان انتظار معجزه از دولت را داشت. پیشبینی میگردد با این روند تا پایان سال 85 جمعیت بیکارکشور به (8) میلیون نفر خواهد رسید. جذب سرمایهگذار و توریست باوضع قوانین و صدور بخشنامه و سردادن شعار امکانپذیر نبوده بلکهنیازمند عزم ملی و همکاری همهجانبه تمامی دستگاههای اجرایی وقانونگذاری، قضایی و نظارتی است که با استفاده از عقل و تدبیر،تجربه جهانی، بسیج تمامی امکانات، برقراری روابط حسنه با سایرکشورهای صاحب سرمایه بر این بحران فائق آمده و حضور حداکثریمردم را در انتخابات آتی ریاست جمهوری فراهم سازیم. و اما نکاتی در ارتباط با حوزه انتخابیه: از ریاست محترم جمهوری درخواست میگردد در اجرای ماده(50) از فصل ششم سیاستهای اشتغال قانون برنامه سوم توسعه ضمنلغو مصوبه مورخ 26/5/79 هیأت وزیران مبنی بر محدودیت وممنوعیت استقرار بعضی از صنایع در استانهای شمالی کشور وبمنظور اشتغال در استانهای مذکور و کمتر توسعهیافته، معافیت وتسهیلاتی را برای آندسته از سرمایهگذارانی که در این مناطقسرمایهگذاری مینمایند وضع و ابلاغ نمایند.از وزارت محترم نفت درخواست میگردد در امر گازرسانی شهرستانسوادکوه و مناطق روستایی شهرستان قائمشهر و جویبار تسریع نمایند. از وزارت محترم راه و ترابری تسریع در احداث چهار بانده کردنجاده فیروز کوه به قائمشهر و احداث کنارگذر (کمربندی) جنوب شرققائمشهر بمنظور هدایت بار ترافیکی جاده مذکور را خواستارم. از وزارت محترم نیرو تسریع در انتقال آب گلنابدره به شیرگاه،تسریع در احداث و بهرهبرداری سد البرز و شبکه انتقال و توزیع آب ومطالعه و اجرای سد کسلیان در منطقه سوادکوه را خواستارم. از وزارت محترم بازرگانی باعنایت به اینکه بیش از پنجسال ازمراسم کلنگزنی احداث نمایشگاه بینالمللی توسط مقام عالی وزارتگذشته، درخواست دارد نسبت به احداث آن مساعدت و عنایتویژهای را معمول دارند. والسلام علیکم و رحمهالله رئیس ـ تشکر میکنم، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای دکتر حسنی بفرمایید. حسین حسنیبافرانی ـ سلامعلیکمورحمهالله ـ بسمالله الرحمنالرحیم «الحمدلله الذی هدینا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدینا الله» با درود و صلوات به پیشگاه پیامبر عظیمالشأن اسلام و اهل بیتگرامی آن حضرت خصوصاً وجود نازنین حضرت حجتبنالحسنامام زمان ـ عجلالله تعالی فرجهالشریف ـ و تسلیت سالروز شهادت اماممحمدباقر ـ علیه السلام ـ و با گرامیداشت یاد و خاطره معمار بزرگ انقلاباسلامی و احیاگر اسلام ناب حضرت امام ـ رضوانالله تعالیعلیه ـ وعرض ادب و احترام به پیشگاه شهدای گرانقدر انقلاب و هشت سالدفاع مقدس و خانوادههای معظم شهداء، جانبازان، ایثارگران و آزادگانخصوصاً شهدای والامقام شهرستان نائین علیالخصوص نماینده شهیددکتر سیدشمسالدین حسینی نائینی که در واقعه انفجار دفتر حزبجمهوری اسلامی به شهادت رسید و با تشکر از حُسن اعتماد مردمشریف و فهیم شهرهای نائین، انارک، جندق و خور و بخشهای مرکزیانارک و خور و بیابانک که با حضور گسترده (86) درصدی خود درانتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر حمایت وپشتیبانی خود را از نظام مقدسمان و رهبر فرزانه انقلاب نشان دادند. مردم فهیم و ولایتمداری که غنای فرهنگی خویش را میراثچهرههای بزرگ و فرهنگسازی همچون حضرت آیتالله میرزاینائینی بعنوان اولین طراح حکومت جمهوری اسلامی و پیونددهندهحوزه علمیه و نهادهای سیاستگذاری در کشورهای اسلامی میدانند کهبفرموده علامه شهید استاد مطهری تفسیر دقیق از توحید عملی،اجتماعی و سیاسی اسلام را هیچکس بخوبی علامه بزرگ و مجتهدسترگ مرحوم میرزای نائینی ـ رحمهالله علیه ـ توأم با استدلالها واستشهادهای متقن از قرآن و نهجالبلاغه در کتاب ذیقیمت تنبیهالامه وتنزیهالمله بیان نکرده است. تاریخنگاران و تاریخسازان بزرگی چون شهید دکتر فاطمی وزیرامور خارجه دولت مصدق و پیشنهاددهنده ملی شدن صنعت نفت ومشیرالدوله پیرنیا زمینهساز تدوین اولین قانون اساسی ایران و صدهاچهره سیاسی و تاریخی دیگر که پتانسیل فرهنگی و سیاسی این دیاررا در جایگاه قابل توجهی قرار دادهاند که در سایه هدایت و توجهمیتواند نتایج بسیار باارزشی برای کشور داشته باشد. نیروهای فکری و تفکرهای خلاق بالقوهای که ریشه در بینشبزرگان کویر دارد اما در حصار محرومیت منطقهای بفراموشی سپردهشده است و با ذرهای توجه و عنایت مسؤولین قطعاً بالفعل خواهد شدو میتواند در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رشد واعتلای کشور اسلامیمان و آبادانی این سرزمین گامهای مؤثریبردارد. در آن زمان که صادرات کالاهای غیرنفتی معنایی نداشت نائین درردیف اول صادرکننده کالاهای ذیقیمتی همچون فرش نفیس دستبافبود که در بیرون مرزها تابلو نفیس نشاندهنده هنر و اقتصاد غیروابستهو تداعیکننده مناسبات بازرگانی جاده ابریشم بود و بنحوی کالایی درانحصار ایران و در داخل کشور شناسنامه نائین بود و سالهای متمادیدر کشورهای اروپایی نام ایران را زنده نگهداشته بود تا این باور راتقویت کند که «هنر نزد ایرانیان است و بس». اما متأسفانه بیتوجهیهای موجود و کملطفیهای مسؤولین باعثشده که دلالهای درون و برونمرزی نهتنها انحصار امتیاز را شکسته تاجایی که شاهدیم فرش ایرانی با این طرح و نقشه که حاصل زحماتنائینیان است از کشور چین به دنیا صادر میشود، بلکه سود اصلیباقیمانده صادرات فرش نه نصیب بافندگان زحمتکش و تولیدکنندگانفرش میشود و نه دولت از این فعالیتهای اقتصادی بهرهای میبرد. از نظر معادن کوچک و بزرگ در سطح شهرستان نائین، ما چیزیحول و حوش (150) معدن کوچک و بزرگ از نظر سنگهای تزئینی،قیمتی و فلزات مختلف در سطح شهرستان داریم ولی تاکنون عنایتآنچنانی به این سرمایه عظیم ملی نشده. متأسفانه نگاه مسؤولین ما بهاستان اصفهان، نگاه منطقی نیست و مسؤولین عزیز بایستی بدانند کهشهر اصفهان را بایستی از استان اصفهان جدا نگریست. شهرستان ما ازمحرومترین شهرستانهای استان اصفهان است. اما درخصوص بودجه 84 اولین بودجهای که مجلس هفتم به آنرسیدگی میکند و بایستی جهتگیریها و خط مشی مجلس در آن لحاظشود. جهتگیری بودجه 84 بایستی در راستای کارآمد کردن دولت،گسترش عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی وکاستن از هزینههای غیرضروری میبود که متأسفانه اینچنین نیست. مامعتقدیم با نظم و انضباط مالی در بودجه با همین سقف درآمد وافزایش کارآیی و بهرهوری دستگاهها، کشور را میتوان بهتر از ایناداره کرد. منابع کشور بایستی براساس طرح آمایش سرزمین تقسیمشود. متأسفانه هزینههای دولت در بودجه تقدیمی بیش از (30)درصد افزایش یافته است و درنتیجه با رشد (30) درصدی هزینههانسخه بدی برای دولت بعدی پیچیده شده است. بودجه 84 بایستی در راستای اهداف چشمانداز بیست ساله ومنطبق بر شاخصها و تعهدات دولت در برنامه چهارم میبود کهمتأسفانه نیست. رئیس ـ آقای حسنی یک لحظه تأمل بفرمایید! تعداد اندکی ازنمایندگان محترم به سخنان ناطق قبل از دستور توجه دارند. من ازنمایندگان محترم درخواست توجه دارم. کسانی که ایستادهاند تقاضامیکنم در جای خودشان قرار بگیرند تا ما بتوانیم به سخنان ناطق قبلاز دستور گوش بدهیم، بفرمایید. حسنی ـ عزیزان و نمایندگان بزرگوار! برابر چشمانداز بیستسالهای که برای کشور عزیزمان ترسیم شده ما کشوری خواهیم بودتوسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، برخوردار از دانش پیشرفته وبرخوردار از سلامت. اما اگر نگاهی به بودجه سال 84 بیندازیدمیبینید باتوجه به تورم پیشبینی شده در سال آینده متأسفانه چیزیحول و حوش (13) تا (14) درصد بودجه سلامت بهداشت و درمانکشور کاهش نشان میدهد. بفرموده رسول مکرم اسلام «نعمتان مجهولتان». سلامتی و امنیت ازنعمتهای فراموش شده خداوند است که متأسفانه در دید مسؤولینبزرگوار ما که مطلقاً دید سلامتنگر و سلامتمحور ندارند اینبخوبی مشهود است. عزیزان! ما امروز، روز هوای پاک را داریم. میدانید آلودگی هوا هرروز جان (7) تا (10) نفر از مردم عزیز تهران را میگیرد. تهران تبدیلبه پارکینگ خودروهای تولیدی غیراستاندارد و آلودهکننده هوا شده.خودروهایی که به اندازه لکوموتیو هوا را آلوده میکنند. این به معنایاین است که مسؤولین ما تفکر سلامتنگر ندارند. سلامتی از مطالباتاساسی مردم ماست که بایستی تأمین شود. عزیزان! اگر ما حرفی ازاصلاحات هم میخواهیم بزنیم، زیربنای اصلاحات ارتقاء سلامتمردم و سطح سلامت مردم است، اما با این بودجه، با این سرانهغیرواقعی که در بودجه 84 دیده شده که از (2800) تومان در سال 83متأسفانه به (2150) تومان تقلیل پیدا کرده، شما شاهد گرفتاریهایعجیبی در ارائه خدمات توسط وزارت بهداشت خواهید بود. سال آینده وزارت بهداشت (400) میلیارد تومان کسری بودجهخواهد داشت. الان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی در هر کشوری،میزان پرداخت هزینه سلامت از جیب مردم است که متأسفانه درکشور ما این رقم بالای (55) درصد است. این نشاندهنده عقبماندگیکشور ماست. ارزانترین کالا شاید در کشور ما عزیزان! جان انسانها باشد. روزی(300) نفر در اثر بیماریهای قلب و عروقی دارند فوت میکنند، درتلفات جادهای در سطح کشور صاحب رتبه هستیم. (27) هزار نفرکشته در طول سال، بدلیل نداشتن آمبولانس و کمبود آمبولانسهایاستاندارد در جادهها مردم دارند میمیرند، این به چه معنی است؟چون مسؤولین ما تفکر سلامتی، دید سلامتمحور و سلامتنگر ندارند. خودروهای غیراستاندارد، میدانید از (45) یا (46) خودرویتولیدی فقط سه، چهار تای آن ترمز استاندارد دارند، مردم ما را دارنددر جادهها میکشند و دریغ از یک فریاد! اما متأسفانه وقتی نگاهی بهبودجه میاندازیم میبینیم اعتبارات ساخت و ساز و اعتبارات عمرانیبعضی از دستگاهها رقمهای قابل توجهی است. مثلاً وزارت اطلاعات(25) میلیارد تومان، نهاد ریاست جمهوری (27) میلیارد تومان،وزارت خارجه حدوداً (27) میلیارد تومان. درصورتیکه برای تکمیلو احداث بیمارستانهای کل کشور فقط چیزی حول و حوش (270)میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده. عزیزان و نمایندگان بزرگوار! (4) درصد مردم ما با یکبار بیمارشدن زندگی آنها فلج میشود. خطاب من به همه عزیزان نماینده، بهعزیزانی که در کمیسیون تلفیق هستند، هست. بدلیل اینکه متأسفانهسرانه واقعی دیده نشده، بیمههای ما در سال آینده با مشکلات جدیمواجه خواهند شد. همین الان بیمارستانهای ما با کسر بودجه بسیارفراوان روبرو هستند و سال آینده با این تمهیداتی که دولت در بودجهسال 84 اندیشیده بسیاری از آنها ورشکست خواهند شد. افت کیفیت و کمیت خدمات در بیمارستانها و نارضایتی مردم رادرپی خواهد داشت و به تعبیری، عزیزان و نمایندگان بزرگوار! اگرفکری برای بودجه بخش سلامت در لایحه تقدیمی نکنیم، فاتحهبخش سلامت را در سال 84 باید بخوانیم. در بحث بودجه نهادهای حمایتی مثل بودجه بهزیستی متأسفانه ماکمتر از (1) درصد رشد داشتیم... (رئیس ـ آقای حسنی! وقت شما تماماست) چند لحظه دیگر (رئیس ـ چند دقیقه!) بله، یک دقیقه دیگر. عزیزان ما (11) میلیون فقیر مطلق در کشور داریم، فقط (4)میلیون و (600) هزار نفر آنها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستیهستند، (1) میلیون نفر گرسنه داریم. فقیر وقتی میرود کارتن خوابمیشود، وقتیکه گدایی میکند و خدایناکرده دست به اعمال دیگرمیزند، برای نظام ما و کشور امام زمان زشت است. کشوری با اینهمهمنابع، اینهمه معادن و اینهمه مزیتها که واقعاً اگر با برنامهریزی، بامدیریتی قوی و کارآمد و کمهزینه و پر خاصیت آنها را بکار ببندیم،انشاءالله میتوانیم به اهداف چشمانداز خود برسیم. (رئیس ـ خیلیمتشکر، آقای حسنی! از چند دقیقه هم گذشت، تشکر میکنم). و اما کلام آخر (رئیس ـ کلام آخر خداحافظی!) امید آنکه بیاریخداوند متعال و عنایات حضرت بقیهالله بتوانیم در شیعهخانه مولا،درطول مدت مسؤولیتمان با قوانین تبعیضستیز و عدالت گستر ونظارت مستمر و کیفی سهمی هر چند کوچک در فراهمسازی زمینهظهور قائمآل محمد (حضار صلوات فرستادند) داشته باشیم،عذرخواهی میکنم، ببخشید. رئیس ـ خیلی متشکر. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی)ـ ناطق بعدی جناب آقای نوروززاده هستند، بفرمایید. سیدرضا نوروززاده ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود و سلام به ارواح پاک و مطهر شهدای اسلام و به ملت شریفایران، به شهروندانی که جز استقلال، آزادی و آبادانی ایران در سرشاننیست و در این مسیر هرروزه همت و توان خود را بکار بسته و میبندند. بدون شک در شرایط کنونی کشور ما با مسائل و مشکلات بسیاریمواجه است. از یکطرف در داخل با پایین بودن سطح درآمد سرانه،فقر و شکاف طبقاتی، بیکاری، آسیبهای فراوان اجتماعی، هویتیابیفرهنگی و چالشهای سیاسی و ازطرف دیگر با فضایی بیثبات و ناامنپیرامونی و غیرمطمئن جهانی رویارو هستیم. برای گذار از این شرایطچه باید کرد و آیا میتوان با آزمون و خطا این راه را پیمود؟ آنچه از عملکرد اکثریت همکاران عزیز مجلس هفتم طی ماههایگذشته دریافتهام، اینکه دوستان درپی آزمودن دوباره و چندبارهآزمودهها هستند. مواضع و طرحهایی که در این مدت ازطرف عزیزانارائه و تصویب شده است، ازقبیل تغییرات مواد قانون برنامه چهارمتوسعه، بخصوص مواد (3) و (4)، لزوم اخذ مجوز برای قراردادهایخارجی، آنهم نه قرارداد دولت با خارجیها که حتماً مصوبه مجلس رامیخواهد، بلکه زیرسؤال بردن مشارکت خارجیها در سرمایهگذاریهادر این کشور درقالب تشکیل شرکتهای مشترک ایرانی ـ خارجی کهبدلیل بازتاب بسیار منفی آن سرانجام به اخذ مجوز برای دو قرارداد«تاو» و «ترکسل» محدود گشت. برداشت از حساب ذخیره ارزی برای خشکسالی، کمک به کمیتهامداد، بهزیستی، بسیج، گازسوز کردن اتوبوسها و از همه بحثانگیزترتثبیت قیمتها و طرحهایی دیگر همچون کاهش نرخ سود بانکی و مشابهآنها جز بازگشت به گذشته و تکرار تجربههای پر هزینه نیست. همکاران عزیز و گرامی! کشور ما پس از گذشت ربع قرن حاکمیتجمهوری اسلامی ایران و سپری کردن تجربههای بسیار به سندچشمانداز بیستساله مورد تأیید رهبری معظم انقلاب اسلامی ومتعاقب آن درجهت رسیدن به آن چشمانداز به برنامه چهارم توسعهرسیده است. به آسانی نمیتوان بر این سند و برنامه چشم بست وراهی دیگر در پیش گرفت. همه ما اقتصاد دولتی، دستوری و بسته را تجربه کردهایم. چرا بازمیخواهیم به آن دوران باز گردیم؟ کافی است مروری بر ارقامشاخصهای کلان اقتصادی کشور طی سالهای گذشته داشته باشیم تادریابیم که چه روندی طی شده و در هر دوره چه نتایجی در اقتصادکشور به بار نشسته است. آنچه مشهود است اینکه روند طی شده درسالهای پس از 68 علیرغم فراز و فرودها روندی رو به رشد و راهیبسوی توسعه بوده است. دستیابی به نرخ رشد متوسط تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابتحدود (4) درصد و نرخ رشد متوسط سالانه تورم حدود (20) درصددر سالهای 68 الی 75 دولت جناب آقای هاشمی و نرخ رشد تولیدناخالص داخلی به قیمت ثابت (8/6) درصد و نرخ رشد متوسطسالانه تورم (8/15) درصد در سالهای 76 الی 82 دولت جناب آقایخاتمی با درنظر گرفتن رشد جمعیت کشور در هر دوره و میزانافزایش خدماتدهی سالانه دولت و همچنین دیگر متغیرهای تأثیرگذاربویژه درآمد ارزی کشور و دولت از نفت و گاز را باید نشانه موفقیت راهطی شده دانست، هرچند پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده است. تبدیل فرصت سالانه اشتغال از (350) هزار نفر در سال 75 بهدوبرابر در سال 83 جز با بزرگ کردن اقتصاد کشور و سرمایهگذاریبیشتر، ایجاد اعتماد در مردم، جلب سرمایهگذاری خارجی و کاهشنرخ ریسک سرمایهگذاری در کشور امکانپذیر نبوده و نیست. حلمشکل بیکاری جز با ادامه این مسیر ممکن نیست. اینکه دولت جنابآقای خاتمی و جبهه اصلاحات موضعی مخالف دربرابر رویکرداقتصادی اکثریت مجلس را داشته، تنها ناشی از تجربه نظری و عملیسالهای پس از 68 است. اگر دوستان اکثریت قصد خدمت به مردم و رفاه و آبادانی کشور رادارند که حتماً دارند، اجازه بدهند راه طی شده ادامه یابد. درعینحالمیتوانند مجموعه دیدگاه و مواضع اقتصادی، اجتماعی خود رادرقالب یک برنامه به مردم ارائه نمایند و اگر در انتخابات آتی اکثریتمردم به نامزد مورد حمایت این عزیزان رأی میداد، خود بخود دولتو مجلس دراختیار این جناح قرار خواهد گرفت و براحتی میتوانندبرنامه خود را پیاده نمایند. درغیراینصورت پافشاری و پیگیریرویکرد اقتصادی مورد اشاره جز اینکه بردامنه تنش بین دولت ومجلس بیفزاید، حاصلی به بار نخواهد آورد. مگر اینکه اکثریتمجلس بخواهند با ارائه و تصویب پی در پی چنین طرحهایی راه خودرا بسوی انتخابات آتی و پیروزی در آن هموار نمایند که اینهم هزینهکردن از جیب ملت است. بنده فکر میکنم که گوش مردم ما سالهاست با شعارهای فقرزدایی،عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار آسیبپذیر آشناست و همچنین باتجربههایی که در طی سالهای گذشته اندوختهاند پذیرای شعارنخواهند بود. آنچه امروز مردم ما نیاز دارند ارائه برنامه و ترسیم افقروشن برای آنهاست، نه اینکه با تصمیمات مقطعی و شعاری آدرسغلط به آنها بدهیم. تأکید میکنم، اگر تجربه کشور همسایه ترکیه را مطالعه کنیم که پساز سه دهه، تازه توانست آنهم با حمایت همه جانبه همه کشورهای استکباری منطقه به نرخ یک رقمی تورم در سال گذشته دست یابد،آنگاه درخواهیم یافت که دستیافتن به نرخ یک رقمی تورم جز باپیمودن راه طی شده و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی حداقل (8)درصد در سال ممکن نیست (رئیس ـ آقای نوروززاده! وقت شما تماماست) یعنی باید پروژههای نیمهتمام را به انجام رساند، مازاد درآمدارزی را به سرمایهگذاریهای سودآور تبدیل کرد، به تاریخ سررسیدامکان پرداخت بدهیها را داشت، به جلب و حمایت ازسرمایهگذاریهای خارجی همت گماشت و درنهایت باید کاری کرد کهمردم بتوانند مشارکت سیاسی و اقتصادی همهجانبه داشته باشند. چهدر انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری (رئیس ـخیلی ممنون) و با سیاست حذف و تخریب مقابله جدی کرد و بهمشارکت همهجانبه تن در داد و از این تریبون در راستای تخریبکاندیداهای احتمالی خودداری کرد و شخصیتهای ارزشمندی همچونیار دیرین و باوفای امام آقای کروبی و هاشمی و غیره را ترورشخصیت نکرد تا امید در دیدگاههای مختلف ایجاد شده و با مشارکتانبوه مردم شاهد اداره نظام اسلامی توسط مردم باشیم، انشاءالله.عذرخواهی میکنم. (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی آقای صدیقی هستند، بفرمایید. رسول صدیقیبنابی ـ بسمالله الرحمن الرحیم با سلام و عرض تسلیت سالروز شهادت امام پنجم، باقرالعلوم (علیه السلام).ابتداء از اعتماد مردم پرتلاش و بزرگوار شهرستان بناب برایچندمینبار به این حقیر جهت حضور در خانه ملت تشکر میکنم وامیدوارم خدمتگزار امین برای شما و تمام ملت عزیز ایران باشم. سخنم را با این سؤالات آغاز میکنم، امروز جمهوری اسلامیایران از چه جایگاهی در عرصه جهانی و منطقهای برخوردار است؟ آیااین جایگاه متناسب با موقعیت، توان، امکانات و پتانسیل ماست و مابرای دستیابی به جایگاه مطلوب چه برنامهای داریم و چه تلاشها واقداماتی را باید انجام دهیم؟ مسلماً پاسخ به این سؤالات کلیدی نیاز جامعه امروزی ماست ووظیفه همه آنهایی است که نسبت به این ملک و ملت و نظام علقه دارندو خواستار رشد و شکوفایی کشور هستند. مسلماً تحلیل وعبرتآموزی گذشته و نگاه واقعبینانه به شرایط جهانی و منطقه و راهطی شده، راه عبور بسوی فردایی بهتر را نشان میدهد و ما را به یکتلاش ملی جهت ارتقاء جایگاه کشور در عرصه رقابت جهانی ومنطقهای رهنمون میسازد. مسلماً هیچکس از جایگاه فعلی کشورراضی نیست و پتانسیل این ملک و ملت را بیش از این میداند و اگرمیخواهیم حداقل در منطقه به بالاترین جایگاه رشد در چشم اندازبیستساله برسیم، راهی جز بررسی عالمانه گذشته و برنامهریزی برایآینده فراروی ما نیست. همکاران گرامی، ملت بزرگوار! اینجانب در چندین دوره مجلسسعی کردهام بعنوان عضو هیأت علمی دانشگاه شریف به دور ازجناحبندیهای رایج عقاید خویش را اظهار نمایم و از خداوند متعالبخاطر این عنایت که در سایه جمهوری اسلامی میسر شده است،شاکر و سپاسگزارم. امروز معتقدم ملت و کشوری میتواند در عرصهملی و جهانی راه رشد و توسعه را بسرعت بپیماید که رو بسوی آیندهداشته و در چشماندازی مشترک و توأم با وحدت بکار و تلاشبپردازد. امید به آینده بهتر و توأم با برنامه شفاف و روشن بزرگترینمحرک جوامع برای عبور از سختیها و حل مشکلات است. خوشبختانه در سالهای اخیر و در سایه برنامههای پنجساله و بویژهبرنامه پنجساله سوم اصلاحات بجایی رسیدهایم که امروز همه گروههاو جناحهای سیاسی کشور، همگی شعار خدمت صادقانه به مردم وآبادانی و رفاه مردم میدهند و اگر اختلافی وجود دارد بر سر روشها وبرنامههایی که میتواند تحقق این شعارها را ممکن سازد و طبیعیاست که با درپیش بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری و بحث ومناقشه بر سر این روشها و برنامهها بالا گیرد و هر جریانی تلاشمینماید با ارائه دیدگاهها و برنامههای خود درصدد جلبنظر بیشترمردم و آرای آنها بسوی خود برآید و اگر این مسیر بدرستی طی شود،باید شکرگزار بود که روند مردمسالاری و میزان بودن رأی ملت به بارنشسته و انتخاب آزاد مردم راهگشای کشور بسوی آیندهای بهترخواهد بود. اما اگر برخی از این جریانات سیاسی بخواهند بجای ارائه برنامه،به ابزارهای تخریبی و غیراخلاقی برای پیروزی متوسل شوند، مسلماًبا نفی دستاوردهای گذشته تخم یأس و نومیدی کاشته و در این مسیرنمیتوان با صدمه به امید در دل مردم به مشارکت حداکثری آنها امیدداشت. اما براستی شایسته است افرادی که حزب و تفکر آنها درسالهای گذشته نتوانستهاند قوه مجریه را بدست بگیرند، تمامدستاوردها و زحمات دولت را در گذشته نفی کنند و با حرمتشکنیافرادی که ستونهای این نظام بودهاند، آن را تخریب نمایند و دولت رادر زمان آقای موسوی، هاشمیرفسنجانی و خاتمی بیکفایت جلوهدهیم. واقعاً چنین است؟ آیا شایسته است دولتهایی که جز عشق خدمت به مردم محروم وشکوفایی کشور دغدغهای نداشتهاند ناموفق جلوه دهیم؟ آیا در همین(10) سال گذشته مگر تورم (49) درصدی به (15) درصد و رشد (3)درصدی به (6/7) درصد نرسید؟ مگر تصویر رشد (8) درصدی ورسیدن به قله رشد در منطقه در افق بیستساله جز با این دستاوردهامتصور بود؟ مگر ضریب ریسک کشور در همین مدت از +B به _Bکاهش نیافته است که مؤسسههای بینالمللی چون Fich فرانسهجمهوری اسلامی را در منطقه جزو مناسبترین کشورها برایسرمایهگذاری معرفی کرده است؟ آیا جز این است که همه دولتها ومجالس پس از انقلاب با رأی مستقیم مردم مستقر شدهاند و هرچه دربضاعت و توان آنها بوده است، برای خدمت به مردم و آبادانی کشوربکار گرفتهاند؟ آیا در همه این سالها کشور زیرنظر مقام ولایت فق