بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه شصت و چهارم(64) 9 دیــماه 1383 هجریشمسی 16 ذیقعده 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ـ اجلاسیه اول1384 ـ 1383صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز چهارشنبه نهم دیماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: علی افشاری،الیاس نادران و محمد قمی.4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامیدرخصوص ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه.5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.6 ـ تسلیت ریاست محترم مجلس شورای اسلامیبمناسبت درگذشت دکتر عبدالمحمد شیبانی.7 ـ تبریک ریاست محترم مجلس شورای اسلامیبمناسبت آغاز سال 2005 میلادی.8 ـ تذکر آییننامهای آقایان: قدرالله ایمانی وسیدجلال حسینی نمایندگان محترم خرمآباد وزنجان.9 ـ ادامه رسیدگی به طرح یکفوریتی اصلاحماده (3) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.10 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.11 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت بیست و سه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 211 نفر رسمی است، دستور جلسه را قرائتبفرمایید. منشی (حاجیبابایی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه شصت و چهارم روز چهارشنبه نهم دیماه 1383هجریشمسی مطابق با شانزدهم ذیقعده 1425 هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسباتدرمورد طرح یکفوریتی اصلاح ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعهاقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه تنظیم بازارغیرمتشکل پولی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 3 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحهیکفوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1383 کل کشور. 4 ـ گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد تقاضای تحقیق وتفحص از وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاهها. 5 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سؤال(50) نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوصعلت انتقال آب از سرچشمههای کارون به رفسنجان. 6 ـ گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسباتدرمورد لایحه الحاق یک تبصره به ماده (1) قانون اصلاح ماده (60)و جدول شماره (2) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاح قانون بودجه سال 1383کل کشور مصوب 1383 (که براساس ماده 102 آییننامه داخلی بااولویت در دستور قرار گرفته است). 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید را آغاز بفرمایید. (آیات (97 ـ 94) از سوره مبارکه «النحل» توسط قاری محترمآقای حسن ربیعیان تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِوَ لا' تَتَّخِذُوا اَیْمانَکُمْ دَخَلاً بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِماصَدَدْتُمْ عَنْ سَبیلِ اللهِ وَ لَکُمْ عَذ'ابٌ عَظیمٌ * وَ لا'تَشْتَرُوا بِعَهْدِاللهِ ثَمَناً قَلیلاً اِنَّم'اعِنْدَاللهِ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ اِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَاللهِ باقٍ وَّ لَنَجْزِیَنَّالَّذینَ صَبَرُوا اَجْرَهُمْ بِاَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ * مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِّنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثی'وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیو'هً طَیِّبَهً وَّ لَنْجِزَیَّنَهُمْ اَجْرَهُمْ بِاَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ *(صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ از آقای ربیعیان قاری محترم تشکر میکنیم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: علی افشاری،الیاس نادران و محمد قمی رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای علی افشاری نماینده محترم سمیرم. (که ده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای الیاس نادران نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر. (که پانزده دقیقه وقت دارند) ـ جناب آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت. (که پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای افشاری بفرمایید. علی افشاری ـ بنام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد هفته جهادکشاورزی گرامی باد. حمد و سپاس خدای را که فرصتیفراهم نمود تا بعنوان خدمتگزار مردم و منتخب شهرستان سمیرم درخانه ملت و جایگاهی که نمود کامل مردمسالاری دینی و حاکمیتمردم بر سرنوشت خویش و حاصل فضایل ملت است، راه یابم. انقلاب اسلامی ایران بر مبنای اسلام و اصول و ارزشهای دینیشکل گرفت و بعنوان الگویی جدید از حکمرانی دنیای امروز را تحتتأثیر قرار داد. مناسبات جهانی را دگرگون ساخت و جنبش بیداریاسلامی را در دل مسلمانان و مستضعفین عالم شدت بخشید. هرچنددر مقابل چنین حرکت عظیم و بزرگی، دشمنان آزادی و استقلال ایرانو اسلام نیز با هزاران ترفند و برنامه در مقابله با نظام ایستاده تا کیاناین سرزمین و ایدههای والای انقلاب اسلامی را از بین ببرند.دخالتهایی نظیر جنگهای داخلی، جنگ تحمیلی، تحریم اقتصادی،تهاجم فرهنگی و موضوع انرژی هستهای از مصادیق بارز اینمخالفتهاست. اما تاریخ دیرینه این سرزمین حکایت از پایداری ومقاومت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در مقابله با اینگونه تهاجماتبیگانه است. چنانکه قبل و بعد از اسلام کشور ایران شاهد تهاجم اقوامو ملل دیگر بوده و در تمامی آنها اصالت و فرهنگ و تمدن آن باقیماند و این قدرت جاذبه و برتری چنان بوده است که حتی در مقابله بااعراب و مسلمان شدن ایرانیها، اندیشمندان و علماء این کشور چناننقشآفرینی کردند که امروز شاهد خدمات متقابل ایران و اسلامهستیم. ایران اسلامی سهم بسزایی در تشکیل تمدن اسلامی در دنیایاسلام و جهان دارد و حکومت اسلامی الگویی است که میبایست باایجاد برنامههای مدون و درازمدت با استفاده از تمامی امکانات وظرفیتهای داخلی و خارجی خود، جایگاه واقعی خود را یافته ومقدمهای برای حکومت جهانی امام عصر ـ عجلالله تعالی فرجهالشریف ـباشد. با گذشت یک ربع قرن از پیروزی انقلاب اسلامی و پشت سرنهادن دورانهای مختلف اعم از تشکیل نهادها، تهیه و تنظیم قانوناساسی و نظاممند شدن تشکیلات حکومتی و گذران سه برنامهاقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رشد و توسعه کشور، جا دارد در یکتجزیه و تحلیل عقلانی و بدور از احساسات و قشرینگری، دنبالکشف واقعیات و تدوین برنامههای حسابشده و درازمدت باشیم.بحمدالله تنظیم سند چشمانداز (20) ساله توسعه آینده کشور بسویجایگاه اول منطقه و کشوری رشد و توسعهیافته را ترسیم و با اجرایبرنامههای پنجساله، زمینه تحقق آنرا فراهم سازیم.جایگاهی که بعنوان جامعه آرمانی ما به استناد قانون اساسیجمهوری اسلامی شاهد: 1 ـ استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور. 2 ـ آزادی به منزله تحقق استقلال و استعدادهای ملی. 3 ـ وجود عدالت اجتماعی و نبودن فقر و محرومیت. 4 ـ تأمین نیازهای انسانی در جریان رشد و تکامل او. 5 ـ بالندگی تولید و اشتغال کامل مولد خواهد بود. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان و منطقه خاورمیانه:جمهوری اسلامی ایران از نظر ژئوپلتیک دارای موقعیتی است که آنرادر نظام بینالمللی و ساختار منطقهای در جایگاه ویژهای قرار میدهد. برخورداری از انرژی نفت و گاز. بیش از (17) تریلیون مترمکعبگاز مقام دوم جهانی و از ذخایر نفتی برابر با (3/12) میلیارد تن درمقام پنجم جهان قرار داریم. نزدیکی به اسرائیل و اهمیت آن برای آمریکا. ایران محل تلاقی و راه ارتباطی اروپا به جنوب و جنوب شرقآسیا و آسیای میانه است. بازار وسیع برای تولیدات صنعتی. تنوع آبو هوایی و تولیدات محصولات کشاورزی. ساختار جمعیتی و عرضهنیروی کار بیشتر. مکانهای تاریخی و گردشگری. روحیه یکپارچگی ومقاومت در برابر تهاجم خارجی و قرارگیری در بلوکهای منطقهای،همگی از عوامل مهم جایگاه ایران در جهان و منطقه است. رسیدن به جامعه آرمانی مبنی بر قانون اساسی و عدالتمحور وجایگاه کشورمان در جهان و منطقه خاورمیانه وقتی محقق خواهد شدکه در یک بازنگری و واقعگرایی نسبت به آنچه تاکنون انجام داده وبدنبال آن بودهایم در مقایسه با انتظارات جامعه امروز ایران درصددرفع کاستیها و مشکلات برآییم. امید است مجلس هفتم بعنوان مجلسی ارزشی و آرمانگرا بدنبالرفع کاستیها و رسیدن به چشمانداز (20) ساله کشور، با فراهم کردنزیرساختها و مقدمات کار، زمینه موفقیتهای زیادی را در کشور فراهمنماید. در رابطه با حوزه انتخابیه: حضور حماسی مردم شریف شهرستان سمیرم در انتخابات دوماسفند 82 نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب شهرستان و نمونهایبارز از مشارکت حداکثری و صددرصدی مردم در سرنوشت خویشبود که جای تشکر دارد. شهرستانی که در طول تاریخ خود شاهدناملایمات و منازعات سیاسی بین اقوام و حکام زمانه بوده و علاوه برمحرومیتهای انسانی، شاهد محدودیتهای طبیعی بسیاری است.کوهستانی بودن، سردسیری، محدودیتهای ارتباطی و حوادث طبیعیدر کنار مسایل انسانی، اقوام گوناگون و محل تلاقی قومیتهای ترک، لرو فارس منطقه و حساسیت سیاسی آن بلحاظ حضور ایلات و روحیهسلحشوری و مقاومت در مقابل استبداد و خودکامگی، همگی ازویژگیهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهرستان سمیرم است. بهمیندلیل در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی بگونهای موردبیمهری و کمتوجهی قرار گرفته است. جنگ سال 1322 سمیرم به بهانه ساختگی جنگ داخلی و عدمشرکت در جنگ دوم جهانی بین حکومت پهلوی و خوانین قشقایی کهموجب تلفات و خسارات زیادی گردید و بیتوجهی کارگزارانتقسیمات کشوری و مجموعه وزارت کشور در الحاق منطقه وردشتسمیرم به دهاقان بدون توجه به مسایل منطقه و بدون مطالعهکارشناسی و صرفاً بر مبنای خواستهای سیاسی و باندی عدهایفرصتطلب، موجب واقعه خونین (25) مرداد سال 82 سمیرمگردید. واقعهای که بنا به اظهار بازرسین مختلف و قوه محترم قضائیهبویژه دیوان محترم عدالت اداری و نیز آراء هیأت تحقیق و تفحصمجلس شورای اسلامی، دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده، حکایت ازبیگناهی مردم و تحمیل صدمات غیرقابل جبران جانی و مالی وحیثیتی به شهرستان سمیرم گردید. متأسفانه در این واقعه، دولت مردمسالار و طرفدار جامعه مدنیشهروندان سمیرم را فراموش و حتی حاضر به عذرخواهی و دلجوییاز مردم نشد. اما مردم شریف سمیرم عملکرد فوق را به حساب نظام وانقلاب نگذاشته و همچنان که قبل از انقلاب جزو معدود شهرهایانقلابی و مبارز بود، که در مبارزه با رژیم پهلوی شهید داد، پس ازانقلاب نیز مجدانه در تمام عرصههای نظام حضور داشته و با اهدایصدها شهید و جانباز و ایثارگر، علیرغم همه بیمهریها، ناملایمات وعقبماندگیها، پایبند به نظام و منویات مقام معظم رهبری، اسلام وقانون اساسی میباشند و قاطعانه خواستار رسیدگی کامل به موضوع وبرخورد با عوامل ناکارآمد و اقتدارشکن نظام در دولت میباشیم. در پایان خلاصهای از درخواستهای حوزه انتخابیهام را بشرح زیراعلام مینمایم: 1 ـ از ریاست محترم جمهوری و وزارت کشور درخواستمیگردد نسبت به ارتقاء دهستانهای وردشت و پادنای علیا به بخش واستقرار بخشداری اقدام نموده و اجازه ندهند بیش از این خواسته بحقمردم شریف این نواحی دستخوش سیاستهای غلط و بازیهای سیاسیقرار گیرد. 2 ـ بدلیل محدودیتهای ارتباطی، راههای سمیرم از طریق پادنا بهدزدکرد فارس، شهر شهیدپرور ونک به چهارمحال و بختیاری و سمیرمبه اقلید و آباده و دسترسی به آزادراه شمال ـ جنوب موجب خروج ازبنبست خواهد شد. 3 ـ شبکه بهداشت و درمان سمیرم دچار مشکلات عدیدهایاست. ضمن تشکر از سازمان تأمین اجتماعی و بهداشت و درماندرخصوص تکمیل بیمارستان سیدالشهداء، خواستار سرعت عمل وآمادهسازی بموقع و از وزارت بهداشت و درمان خواهان تأمین پزشکمتخصص در رشتههای جراحی، ارتوپدی، چشمپزشکی و تکمیلخدمات بیمارستان فعلی (رئیس ـ وقتتان هم تمام است) میباشیم. 4 ـ شهرستان سمیرم فاقد مراکز آموزش عالی است. با تشکر ازریاست محترم دانشگاه آزاد و مساعدت درخصوص تأسیس دانشگاهآزاد واحد سمیرم، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواستتأسیس دانشگاه دولتی، علمی ـ کاربردی و مراکز آموزش فنی وحرفهای را داریم. 5 ـ باتوجه به بافت کشاورزی و تولید سالیانه بیش از (300) هزارتن سیب درختی، شهرستان فاقد هرگونه صنایع است. ازوزارتخانههای صنایع و معادن، جهادکشاورزی و تعاون میخواهمنسبت به ایجاد صنایع تبدیلی و متناسب با منطقه اقدام نمایند. 6 ـ از وزارت نیرو درخواست مطالعه و احداث سد و بندهای آبیبر روی آبهای فراوان منطقه داشته و از وزارت جهادکشاورزیدرخواست توجه بیشتر به آبیاری تحت فشار، مهار آبها و شبکههایآبی، کانالها و ایجاد مراکز آموزشی و ایستگاه مطالعاتی و تحقیقمسایل کشاورزی را دارم. کشورم! آباد میخواهم تراسربلند و شاد میخواهم ترا والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ انشاءالله، تشکر میکنیم از شما، آقای افشاری! خیلیممنون. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ ناطق بعدی جناب آقای نادران هستند، بفرمایید. الیاس نادران ـ بسمالله الرحمن الرحیم «قربانت شوم، الساعه که در ایوان منزل با همشیره همایونی بهشکستن لبه نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده موثقالدوله حاکم قم راکه به جرم رشاء و ارتشاء معزول کرده بودم، به توصیه عمه خود ابقاءفرموده و سخن هزل بر زبان راندهاید. فرستادم او را تحتالحفظ بیاورند تا اعلیحضرت بدانند امور مملکت با توصیه عمه و خاله نمیشود. زیاده جسارت است ـ تقی» نامهای است از مرحوم امیرکبیر به ناصرالدین شاه. شاید یکی از بزرگترین چالشهای داخلی طی ماههای آتی که بعضاًبدشان نمیآید ابعاد خارجی هم به آن بدهند، انتخابات نهمین دورهریاست جمهوری باشد. مروری بر مدیریت عالی اجرایی کشور طیبیش از دو دهه گذشته ما را در انتخابی آگاهانهتر یاری خواهد داد.انقلاب اسلامی ایران که عمدتاً ماهیتی سیاسی ـ فرهنگی داشت، بدلایلمتعدد از انقلابات دوران معاصر در مغرب و مشرقزمین متفاوت بود.امام ـ رحمهالله علیه ـ با اتکاء به منابع غنی اسلامی در مقابل لیبرالسرمایهداری و سوسیالیسم، گفتمان انقلاب اسلامی را در ایران حاکمکرد. این گفتمان حداقل دو وجه ممیزه با گفتمانهای مرسوم آن زمانداشت: تدوین تئوریهای «عدالت اسلامی» و «ولایت فقیه». اما دولتمردان و مسؤولین اجرایی کشور علیرغم دغدغهعدالتخواهی، با الگوبرداری از مدلهای توسعه سوسیالیسم یالیبرالسرمایهداری کار را به جایی رساندند که کمکم سیاستهای اجراییو سیر اداره کشور از گفتمان غالب انقلاب اسلامی فاصله گرفت. اینشکاف از دوران بازسازی و با شعار «مانور تجملات» عمیقتر شد. امروزه مسؤولین از اعلان اینکه تعداد زیادی از محرومین جامعهاز نداری و سرما جان باختهاند خم به ابرو نمیآورند. آیا آن پا برهنگانو نوامیس فرزندان و برادران و خواهران ما نیستند؟ آیا آنچه از فقراتفاق افتاده جز محصول و معلول اجرای دقیق مدلهای توسعهسرمایهداری ناب است که تحت عنوان سیاستهای تعدیل ساختاری بهتوصیه سازمانهای بینالمللی بر کشور حاکم گردید؟ در آن مدلها بصراحت اعلام میشود که ممکن است عدهای هم زیرچرخهای توسعه له شوند. آن برنامههای توسعه مبنائاً ظرفیت اجرایعدالت را ندارند. بهمین دلیل است که متأسفانه علیرغم تأکیدات مقاممعظم رهبری بر حاکمیت عدالت اجتماعی، حداقل در سیاستهای کلیبرنامه دوم به بعد و توصیههای مکرر ایشان به مسؤولین که مردم عدالتاسلامی میخواهند، سمتگیری برنامههای توسعه بهیچوجه باهدفگیریهای عدالت اجتماعی تنظیم نشده و نمیشود. براستی امروز پس از قریب (16) سال چه لایههای اجتماعیمانور تجملات میدهند؟ آیا این درست است که هرکس به مرکزقدرت نزدیکتر است، چه بلحاظ فامیلی، چه بلحاظ حزبی و جناحی وچه بلحاظ تکاثر ثروت، مانور تجملات بیشتر بدهد؟ آنها که روزگار رابه اینجا رساندند، رضایت چند تن از نزدیکان خود را به قیمت ازدست دادن چند میلیون پابرهنه مستضعف و محرومی که حضرت امامـ رحمهالله علیه ـ یک تار موی آنها را به همه کاخنشینان نمیداد، بدستآوردند؟ آنها در مقابل آرمانخواهی محرومین دنیا که از انقلاباسلامی ایران الگو گرفته و روح امیدی که از حاکمیت عدالت اسلامیبدست آورده بودند، امروز چه جوابی دارند؟ جا دارد در اینجا دو فراز بسیار کوتاه از نامه حضرت امیرـ سلامالله علیه ـ به مالکاشتر را یادآوری کنم: «الله الله فی طبقه السفلی منالذین لا حیله لهم» و در جملهای دیگر: «زمامداران را خواص ونزدیکانی است که خودخواه و چپاولگرند و در معاملات انصافندارند، ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان». اگر ایشان هیچفرمایشی جز این نامه درخصوص زمامداران نداشتند، برای منشورحکومتداری کافی بود. چقدر از مسؤولین در این ایام فقط به همین دو توصیه عملکردند؟ اگر فرصت نقد کارشناسانه سیاستهای تعدیل اقتصادی و نظامبرنامهریزی توسعه مدل سهبخشی همپل که یک تئوری نابسرمایهداری است وجود میداشت، نشان میدادم که چگونه عدهای باسوءاستفاده از مسؤولینی که همه دغدغهشان در خطبههای نماز جمعهتحقق عدالت اجتماعی بود، بطور زیرکانه سیاستهایی را اجراء کردندکه بسیاری از کشورهای جهان سوم زیر بار آن نرفتند و امروز حتیسیاستگذاران بانک جهانی به نقد آن سیاستها پرداخته و اجرای آنرا درکشورهای جهان سوم بدون توجه به ساختار نهادی آنها اشتباه محضمیدانند. هیچکس انکار نمیکند که کشور و بویژه تهران در دوران بازسازیتوسعه کمی یافت. اما در کنار آن، اولاً آنهایی از رانتها بهرهمندتر شدندکه به مرکزیت قدرت اجرایی نزدیکتر بودند، ثانیاً در این دوره مدلیاز مدیریت در کشور حاکم شد که کرباسچی، عبدالله نوری، مهاجرانی ودیگران فقط نمونههایی از آن هستند. در نتیجه فساد مالی، اداری،فرهنگی، ارتشاء و توصیه این و آن توجیه پیدا کرد. گرانی مسکن امروزمحصول حاکمیت نوع تفکر کرباسچی است که البته خودش امروز درجای دیگر مشغول خدمتگزاری است. وضعیت فرهنگی امروز حاکم بروزارت ارشاد میراث آقای مهاجرانی است که پس از اجرای پروژهگفتگوی تمدنهایش، ایشان هم اتفاقاً در جای دیگر مشغول خدمتگزاریاست. اینها و امثال اینها دست پروردههای چه دورانی هستند؟ تئوریپردازان توسعهای که این مدلها را به اجراء گذاشتند دو هدفرا تعقیب میکردند: اولاً فراهم کردن بسترهای اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی در داخل برای همپیوندی ایران با اقتصاد جهانی و هضم درنظام سلطه سرمایهداری جهانی و اجرای بخشی از پروژه جهانیسازیآمریکایی در کشور. ثانیاً ناکارآمد نشان دادن نظام و ناامید کردنمحرومان و مستضعفان در داخل و بیرون از مرزها. این افراد که قبل از بازسازی در نظام برنامهریزی کشور نفوذ کردهبودند و به تناسب شرایط در دولت آقای موسوی گاهی تئوریهایروشنفکری و چپ میدادند، بعداً تئوریهای ناب سرمایهداری راتوصیه کردند. نتیجه رهاسازی اقتصادی در این دوران چنان شد کهعلاوه بر تحمیل تورمهای فوقالعاده سنگین بدلیل تجملگراییمسؤولین، مردم دچار فقر ذهنی و احساسی شدند و لایحه فقرزدایینیز به جایی نرسید. جبارزاده ـ تذکر دارم. شاهرخی ـ حرمتشکنی نکنید، مگر آقای هاشمی آمریکاییاست؟! آقای هاشمی مورد تأیید امام و مقام معظم رهبری بوده وهست، از ذخایر انقلاب است. (همهمه نمایندگان) رئیس ـ اجازه بفرمایید نطقشان تمام بشود. ادامه بدهید. نادران ـ حلقه اول نظریهپردازان اقتصادی این دوران کهتعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمیکند... رئیس ـ آقای نادران! من از شما خواهش میکنم که افکار را نقدکنید، نام اشخاص را نبرید، برای اینکه وقتی شما نام اشخاص راببرید، برای آنها حق ایجاد میشود که از خودشان دفاع کنند، ما هممطابق آییننامه باید عمل کنیم و این مجلس هفتم را وارد یک دورتازهای از مجادلات میکند. شما اندیشهها را نقد کنید، آن منطقیتراست. خواهش میکنم ادامه بدهید. نادران ـ این را جزو وقت ما حساب نکنید آقای دکتر. حلقه اول نظریهپردازان اقتصادی این دوران که تعدادشان ازانگشتان دست تجاوز نمیکند، زاد و ولد کردهاند و نیروهای دست دومخود را به عرصه میفرستند. (برای نمونه توجه کنید به تحلیلسادهانگارانه و سطحی تحولات توزیع درآمد توسط یکی از مسؤولینعالیرتبه در روزهای اخیر). همین عده معدود که فقط ظرف یکی، دوسال گذشته چندین میلیارد تومان تحت عنوان پروژههای تحقیقاتیاستراتژی نفت، صنعت، بودجهنویسی، مشاوره عالی وزراء ومسؤولین جمع کرده و بنیه مالی قوی درست کردهاند، من اعلام میکنماینها نه خیرخواه رؤسای جمهور هستند، نه خیرخواه کشور. اینها آخورشان را جای دیگر بستهاند. از این حلقههای توطئه در حوزههای سیاسی و فرهنگی هم میتوانیافت ولی اینکه چرا وزارتاطلاعات آنها را کشف نکرده است، جایسؤال دارد. مردم در دوم خرداد 76 مخصوصاً در اعتراض به اوضاعاقتصادی ناشی از اجرای سیاستهای تعدیل به این امید به کاندیدایجدید رأی دادند که تحول ایجاد کند و شرایط را متفاوت از قبل کندولیکن بعداً دیدند که همان موجسواران حرفهای که در احزاب دولتساخته و به برکت رانتهای نفتی متشکل شده بودند بر مقدرات آنانمسلط شدند. در اعتراض به این حزببازیها و تندرویها بود که عموماًمردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و مجلس به کاندیداهایشورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی رأی دادند. اما بار دیگرهمان سیاستبازان موجسوار با پنهان کردن اهداف خود میخواهند درلوای حمایت از آقای هاشمی همان روال گذشته را ادامه دهند. مردمباید هوشیار باشند که از چاله به چاه نیفتند. چگونه ممکن استکسانیکه دست در دست افرادی میگذارند که شعار جدایی دین ازسیاست میدهند حامی روحانیت باشند؟ هاشمی از ذخایر واستوانههای انقلاب است و در موضع ریاست مجمع تشخیصمصلحت نظام، مشاور امین وعالی رهبری است. هاشمی از ماست،دیگران قصد مصادره دارند. تشخیص بزرگان بر این است که ایشان درمسؤولیت فعلی برای نظام و رهبری مفیدتر است. من تردید ندارم که اقبال بعضی شخصیتهای سیاسی دوم خرداد ازجناب آقای هاشمی نه از سر اعتقاد که اگر اینچنین بود در انتخاباتمجلس ششم با ایشان آن نمیکردند که کردند و پروژه عالیجنابسرخپوش را طرح نمیکردند، بلکه یک سیاسی کاری ماکیاولیستیمحض و به امید واهی تکمیل پروژه دوگانگی درحاکمیت است. برایآنان، اصل باقی ماندن در حکومت است. پروژه طرح نامزدهایمجازی از موسوی تاکروبی، معین و عارف و نهایتاً آقای هاشمی را همبرای این میخواهند که بدنه متدین خود را مسأله دار نکنند. آنها سهممیخواهند، با هاشمی یا بی هاشمی. شکست خوردگان سیاسی...(اسلامی ـ آقای حداد! ایشان نباید اسم آقای هاشمی را ببرند) (همهمهنمایندگان) (رئیس ـ اجازه بدهید صحبتشان را بکنند، اجازه بدهیدنطق قبل از دستور است، دوستان دیگر هم میتوانند نطق قبل ازدستور بکنند، رسم نبوده که نطق قبل از دستور قطع بشود، بفرمایید)شکست خوردگان سیاسی.... (علیخانی ـ تذکر دارم) (رئیس ـ اجازهبدهید نطقشان تمام شود، آقای نادران ادامه بدهید) که به دلیلافراطیگری و انحصارطلبی در قدرت با عدم اقبال مردم روبرو شدهاندمیخواهند از اعتبار و وجاهت ایشان برای بازسازی چهره خود هزینهکنند. (شاید یادآوری خاطره جلوگیری از تحقیق و تفحص دربارهمسؤول مذاکرات الجزایر و تلافی جناب ایشان در انتخابات مجلسششم عبرتآموز باشد). البته با شناختی که از این یار دیرین امام ورهبری داریم این آرزو را نقش بر آب خواهند کرد. درصورت تکرارتجارب (15) سال گذشته باز هم مردم شاهد دعواهای بیحاصل سیاسی و جناحی خواهند بود. شعارهای خروج از حاکمیت، انسدادسیاسی، رفراندوم، نطقهای پیش از دستور دستجمعی، استعفاءهای نمایشی و در یک کلام جنگ قدرت برای القاء ناکارآمدی نظام. اما توصیههایی هم متواضعانه به اعضای شورای هماهنگینیروهای انقلاب اسلامی. حال که بحمدالله بدلیل وسعت نظر، سعهصدر، اعتماد به مدیران نسل دوم انقلاب، خدمتگزاری به مردم راوجهه همت خود قرار دادهاید، حال که فارغ از تعلقات حزبی و جناحیبه انتخاب کارشناسان متدین و متعهد دست زدهاید، حال که به تجربهدریافتهاید که با یک رویکرد بسیجی و حزباللهی و تحول خواهیمیتوان کشور را بهتر اداره کرد، این تجربه و دستاورد را دست کمنگیرید. پیروزیهای اخیر، شما را غره نکند. جز خدا را مؤثر در عالمندانید و از احدی واهمه نداشته باشید. در عین شایستگی مراقب باشیدبعد از بدر، احد و بعد از بیتالمقدس و فتحالمبین، رمضان در پیشاست. کار را تمامشده فرض نکنید، از مکر دشمنان این ملت و مملکت غافل نباشید. حال که به فضل الهی بار دیگر مردم به نیروهایانقلاب اعتماد کردهاند، این فرصت ارزشمند را ازدست ندهید. باچشم باز و از سر صبر تصمیم بگیرید. این مردم، رجایی و باهنر وبهشتی را در مدیریت عالی کشور تجربه کردهاند. مبادا به کمتر از آنرضایت دهید. ویژگیهای بارز این عزیزان تعبد، تقوا، تواضع، پیرویمخلصانه و صادقانه از رهبری و خدمت بیمنت و بیمدعا بود. امروز خواست رهبری در امر انتخابات ریاست جمهوری دوچیزاست: مشارکت حداکثری مردم و دولت کارآمد. سعی کنید در انتخابخود، این دومعیار را بصورت برجسته عملیاتی کنید. (رئیس ـ آقاینادران! وقتتان هم تمام است) باتوجه به شرایط روز، نیاز جامعه ومسائل پیرامونی کشور فردی کارآمد را انتخاب کنید تا انشاءالله درهمدلی با مجلس هفتم ظرفیتهای اجرایی طرحها و لوایح ایجاد شود.تیم اقتصادی مجلس، افزایش ظرفیتهای تولیدی و سرمایهگذاری ازطریق کاهش هزینههای... (رئیس ـ آقای نادران اینطوری که منمیبینم...) آخرش است، قطع شد صحبت من (رئیس ـ نه با هماناحتساب قطعی بله (30) ثانیه هم زیاد است، یکقدری کوتاهتر کنید)تولید، افزایش امنیت اقتصادی و سیاسی، کاهش نرخ سود بانکی وبرداشت سایر موانع سرمایهگذاری و تولید، کاهش نرخ تورم و ارتقاءوضعیت معیشتی مردم، تحقق عدالت اجتماعی و بهرهمندی عادلانهمردم از رانتهای تجمیع شده نفتی و گامهای بلندی از این قبیل را دردستور کار خود دارند ولیکن باید ظرفیتهای لازم اجرایی، اراده وتوانمندی وجود داشته باشد تا منافع عامه مردم بر منافع گروه خاصترجیح داده و امکان ارتقاء کارآمدی نظام و در نتیجه بازسازی اعتمادعمومی به مجموعه حاکمیت و آشتی دولت و ملت محقق شود.(رئیس ـ آقای نادران! احساس من این است که یک پاراگراف دیگرمانده، شما لطف کنید آنرا حذف کنید) مقاومت دولت و صحبتهایسخنگوی آن در طرحهای اساسی اقتصادی مجلس، گواهی بر اینمدعاست. من یک جمله دیگر هم داشتم «و ما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم». والسلامعلیکم و رحمهالله و برکاته (عدهای از نمایندگان ـ احسنت) رئیس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (موسوی) ـ جناب آقای محمد قمی بفرمایید. جبارزاده ـ تذکر دارم. رئیس ـ تذکر اگر هم باشد وقتش الان نیست. اصلاً موقع نطق قبلاز دستور که تذکر داده نمیشود. اجازه بدهید نطقها تمام بشود. اجازهبدهید آقای جبارزاده، شما خودتان سالها اداره کردهاید در مسند هیأترئیسه میدانید هیچوقت تذکر برای نطق قبل از دستور موقع نطقنبوده، آقای قمی شروع بفرمایید. محمد قمی ـ بسمالله الرحمن الرحیم با درود به روح ملکوتی حضرت امام، بنیانگذار جمهوری اسلامیو شهدای گرانقدر ایران اسلامی. امروز باید از گذشته تجربه اندوخت و با فراهم نمودن زمینهمشارکت حداکثری مردم در انتخابات که سیاست اعلام شده توسطمقام معظم رهبری است، پشتوانه مردمی نظام را تقویت نموده و ارادهملی را بعنوان سد محکم دفاع در برابر فزونخواهی بیگانگان استوارترکرد. بدیهی است گام اساسی را در این زمینه دستاندرکاران انتخابات،وزارت کشور و بویژه شورای محترم نگهبان بعهده دارد تا با پرهیز ازتنگنظری و سلیقهگرایی و تکیه بر قانون در بررسی صلاحیتها، زمینهحضور مردم را در انتخابات فراهم آورده و به بدخواهان نظام اجازهندهند تا عدم مشارکت حداکثری مردم را که پیامد آن شکاف میانحاکمیت و ملت خواهد بود، وسیلهای برای رسیدن به اهداف و مقاصدشوم خود و امتیازطلبی قرار دهد. شایسته نیست مجلس اصولگرا، یارانامام نظیر هاشمی، کروبی، موسوی را که در تثبیت پایههای نظام، نقشمؤثری داشتهاند، مورد بیمهری قرار دهند. چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر، زنده یک تن مباد یکی از مواریث تاریخی ایران زمین که به دیرینگی تمدن بشرقدمت دارد، دریای پارس و خلیج فارس است. نام خلیج فارس پیش ازآنکه برخی از آن مناطق کنونی حاشیه آن هویت تاریخی و وجود خارجیداشته باشند، تاریخ جهان بسان آفتاب روشن و تابنده بوده است و درقالب نقشهها و اطلسهای جهان از عهد یونان باستان تا دوران معاصر از آنیاد شده است. با این اوصاف و با وجود مستندات متقن و مدارکتاریخی خدشهناپذیر، متأسفانه مؤسسه آمریکایی نشنال جئوگرافیک(NationalGeographic) در آخرین انتشارات خود با فاصله گرفتن ازمسلمات و محکمات قطعی، مبادرت به تحریف و تغییر نام خلیج فارسکرده و بجای آن واژه مجعول خلیج عربی را بکار برده است و جسارت وگستاخی را بحدی رسانده است که تعدادی از جزایر ایرانی در خلیجفارس را با عناوین ساختگی عربی یا اشغالشده توسط ایران، ذکر کردهاست. هرچند این تلاشهای مذبوحانه ره به جایی نمیبرد و اسامیتاریخی ضبط شده که بخشی از میراث باستانی و میراث بشری بشمارمیآیند با چاپ نقشههای مجعول و مخدوش هرگز محو نمیگردد. ما ضمن محکوم کردن شدید این حرکت مشکوک و استعماری براین باوریم که امروز امنیت ملی و منافع کلان حال و آینده کشورعزیزمان ایران در گرو دفاع از نام بلند خلیج همیشه فارس است وهرگونه تغییر و تحریف در آن را تعدی و تجاوز به حریم فرهنگ،تمدن، دین و هویت ملی ایرانیان میدانیم و از همه ملت بزرگ ایران،مسؤولان ارشد نظام، گروههای سیاسی، نهادهای مدنی، نخبگانفکری، روشنفکران حوزوی و دانشگاهی، رسانهها و جراید عمومی باهرگرایش و سلیقه فرهنگی و سیاسی و ایرانیان وطندوست ساکن سایرکشورها میخواهیم تمام مساعی خویش را در دفاع از نام خلیج فارس ووادارکردن مجامع و مؤسساتی که در تحریف آن گام برداشتهاند بهپوزشخواهی از ملت ایران بکار بندند. چرا که امروز بیگانگان، عزمیکپارچه ایرانیان را در دفاع از تمدن و فرهنگ و سرزمین خویشمشاهده نکنند، اسباب تجری و تعدی بیشتر آنها فراهم خواهد شد و درآینده ادعاهایی فراتر و فزونخواهانه خواهند داشت. تردیدی نیست در این میان ارکان حاکمیت و مجموعه نهادهاوظیفهای بس دشوارتر از پیش بر دوش دارند و هرگونه سهلانگاری وتغافل از آنان پذیرفتنی نیست. دستگاه دیپلماسی کشور و نیز مسؤولین(رئیس ـ آقای قمی! وقتتان تمام است) وظیفه و مسؤولیتی تاریخی برعهده دارند و باید از طریق مراجع بینالمللی موضوع را با طرحشکایت از مؤسسه آمریکایی، از تعرض آشکار به حقوق و هویتتاریخی ملت ایران جلوگیری نمایند. در پایان لازم میدانم گلایه خویش را از کسانیکه داعیه حفظ ارزشهاو اصول را دارند و در قبال این موضوع مهم و حیاتی، حساسیتدرخوری از خود نشان ندادهاند ابراز دارم و بر این اعتقاد هستیم، دفاع ازملیت و هویت تاریخی کشورمان به موازات دفاع از اصول اسلامی بایددر دستورکار و اهتمام همه گروههای سیاسی قرار گیرد. فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی رئیس ـ خیلی متشکر. 4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامیدرخصوص ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم دولت فرانسه بعد از تصویب قانون ممنوعیت ورود دخترانمسلمان محجبه به مدارس، این قانون را به اجراء درآورده و در ماههایاخیر دهها دانشآموز دختر مسلمان را در این کشور از تحصیل محرومو از مدرسه اخراج کرده است. سال گذشته قبل از آنکه این قانون بهتصویب نهایی برسد نمایندگان مجلس ششم، نامهای با بیش از (200)امضاء خطاب به نمایندگان مجلس فرانسه نوشتند و نادرستی اینتصمیم را گوشزد کردند و آنرا محکوم نمودند. همان زمان سفیر فرانسهدر ایران به مجلس دعوت شد و اینجانب شخصاً آن نامه را به ویتسلیم کردم. امروز نیز بار دیگر ما در مجلس هفتم این اقدام دولتفرانسه را که مغایر با آزادی و برابری و نقض آشکار حقوق بشر استمحکوم میکنیم و آنرا اقدامی آشکار علیه حقوق اقلیت مسلمان مقیمفرانسه میدانیم. دولتمردان فرانسه استدلال میکنند که چون سکولاریسم یا جداییدین از سیاست در قانون اساسی فرانسه آمده است و حجاب نوعیتبلیغ دین در جامعه است باید با آن مخالفت شود، اما این استدلالدرست نیست، زیرا حجاب، حکم قطعی و مسلم اسلام است و زنمسلمان نه به قصد تبلیغ، بلکه بدلیل مسلمان بودن، خود را موظف بهرعایت آن میداند. رعایت حجاب، جزئی از زندگی زن مسلمان استو درطول (1400) سال گذشته، عنصری جداییناپذیر از فرهنگمسلمانان شده است. علاوه بر این اگر قرار باشد هرچه را که میتواندنشانهای از تبلیغ دین محسوب شود حذف کنید لابد باید نامهایمذهبی مانند فاطمه، مریم، شمسالدین و جلالالدین را نیز حذفکنید و پیروان ادیان را به خوردن غذاهایی که در دین آنها حرام شده نیزمجبور نمایید و اگر فرضاً در همه این کارها موفق بشوید با ترکیبچهره و رنگ پوست مردم که غالباً رابطهای نزدیک با دیانت آنها داردچه میکنید؟ من از متفکران و خردمندان فرانسه دعوت میکنم این قانونظالمانه و ضدآزادی را محکوم کنند و اجازه ندهند حقوق مسلمانان درفرانسه پایمال شود و زنان و دختران دانشجو و دانشآموز مسلمان ازتحصیل در فرانسه که خود را پرچمدار علم و دانش میداند محرومبمانند. زنان مسلمان، حجاب را نشانه عزت و کرامت خود میدانند وبرهنگی را اهانت به خود محسوب میکنند. امروز روز بیداریمسلمانان است و حجاب در همه جای جهان، پرچم استقلال فرهنگیمسلمانان بشمار میرود و زنان مسلمان این پرچم را با افتخار در اهتزازنگاه خواهند داشت. زن مسلمان، امروز بخوبی دریافته است کهحجاب با آزادی و فعالیت اجتماعی و سیاسی هیچ منافاتی ندارد.وجود انبوه زنان و دختران باحجاب در دانشگاهها و ادارات و مجلسشورای اسلامی در ایران گواه این مدعاست. زن مسلمان امروز فهمیدهاست که بیحجابی آزادی نیست بلکه برهنگی که تمدن امروز غربمدافع و مروج آنست عین اسارت در بند شهوت است. دولت فرانسه نیز بهتر است بداند این قبیل اقدامات نمیتواند مانعموج بیداری و آگاهی زنان مسلمان در جهان شود. بلکه آنان را بر دفاعاز ارزشهای اسلامی مصممتر خواهد ساخت. دوران خودباختگیمسلمانان در برابر غربیان سپری شده است و دوران عزت، استقلال وزندگی بر طبق احکام و ارزشهای اسلامی فرارسیده است. ما بهدختران دانشآموزی که بر رعایت حجاب در کشور فرانسه پافشاریکردند و از تحصیل بازماندهاند درود میفرستیم و حمایت خود را ازآنان اعلام میداریم و اخراج آنها را از مدرسه محکوم میکنیم و ازدولتهای اروپایی میخواهیم بجای محکوم کردن دولتهای دیگر،جلوگیری از تحصیل دختران مسلمان در مدارس را که نمونه آشکارنقض حقوق بشر است، محکوم کنند. 5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور رئیس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان اجراییکشور را قرائت میکنم: ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به وزیرمحترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی فوریبه خبر مورخ 17/9/83 خبرگزاری جمهوری اسلامی ایراندرخصوص مسائل بهداشتی و درمانی جنوب شرق کرمان و رسیدگیبه وضعیت مدیریتی دانشگاه علومپزشکی کرمان. به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رسیدگی به ادعاهایرئیس آموزش و پرورش جیرفت مبنی بر غیراستاندارد بودن (80)درصد مدارس و درمعرض تخریب بودن (40) باب آن و رهانمودنمدارس توسط (430) دانشآموز بلحاظ بیم از تخریب کلاسهای درسخود و رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان در شهرهای جیرفت وعنبرآباد. ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو