بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه چـهارصد و سوم(403) 10 اسفـندمـاه 1382 هجریشمسی 8 محرمالحرام 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه دهم اسفندماه 1382 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ تصویب لایحه بودجه سال 1383 کل کشور.4 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.5 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه. «جلسه ساعت هشت و سی و پنج دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 197 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (جبارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه چهارصد و سوم روز یکشنبه دهم اسفند ماه 1382هجریشمسی مطابق با هشتم محرمالحرام 1425 هجری قمری: ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اصلی درمورد لایحه بودجهسال 1383 کل کشور. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (100 ـ93) از سوره مبارکه «یونس» توسط قاری محترمآقای مرتضی رهنما تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِوَ لَقَدْ بَوَّءْانا بَنیاِسْر'ائیلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ رَزَقْناهُمْ مِّنَالطَّیِّباتِ فَمَااخْتَلَفُوا حَتّی جاءَهُمُ الْعِلْمُ اِنَّ رَبَّکَ یَقْضی بَیْنَهُمْ یَوْمَالْقِیمَهِ فیما کانُوا فیهِ یَخْتَلِفُونَ * فَاِنْ کُنْت فی شَکٍّ مِّمّا´اَنْزَلْنا´اِلَیْکَ فَسْئَلِالَّذینَ یَقْرَؤُنَالْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَّبِّکَ فَلا'تَکوُنَنَّ مِنَالْمُمْتَرینَ * وَ لا'تَکُونَنَّ مِنَالَّذینَ کَذَّبُوا بِایاتِاللهِ فَتَکُونَ مِنَ الْخاسِرینَ * اِنَّالَّذینَ حَقَّت عَلَیْهِمْ کَلِمَتُ رَبِّکَ لا'یُؤْمِنُونَ * وَ لَوْ جاءَتْهُمْ کُلُّ 'ایَهٍ حَتّی یَرَوُاالْعَذ'ابَالاْ َلیمَ * فَلَوْ لا'کانَتْ قَرْیَهٌ ا'مَنَتْ فَنَفَعَها´ایمانُها´اِلاّ' قَوْمَ یُونُسَ لَمّاامَنُوا کَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِیالْحَیوهِ الدُّنْیا وَ مَتَّعْناهُمْ اِلی حینٍ * وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لاَمَنَ مَنْ فِیالاَْرْضِ کُلُّهُمْ جَمیعاً اَفَاَنْتَ تُکْرِهُالنّاسَ حَتّی یَکُونُوا مُؤْمِنینَ * وَ ماکانَ لِنَفْسٍ اَنْ تُؤْمِنَ اِلاّ' بِاِذْنِاللهِ وَ یَجْعَلُالرِّجْسَ عَلَیالَّذینَ لا'یَعْقِلُونَ *(صَدَقَالله ُالْعَلیُّ الْعَظیمْ ـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ تصویب لایحه بودجه سال 1383 کل کشور رئیس ـ دستور جلسه را مطرح بفرمایید. منشی (جبارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اصلی درمورد لایحهبودجه سال 1383 کل کشور است. در جلسه دیروز تا تبصره (20)مورد بررسی و تصویب نمایندگان محترم قرار گرفت، وارد تبصره(20) شدیم بند «الف» اگر پیشنهادی هست بفرمایید. (اظهاری نشد)پیشنهادی نیست، بند «الف» قرائت میشود. بند «الف» ـ بمنظور افزایش تولید دانههای روغنی و زیتون،عملآوری و بهبود کیفیت چای و افزایش کمیت و بهبود کیفیتمحصولات باغبانی، اجازه داده میشود مبلغ (400) میلیارد ریال ازاعتبارات ردیف (503019) منظور در قسمت چهارم این قانوندرخصوص طرح طوبی بنابه پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با مبادلهموافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با اولویت تشکلهایتعاونی به عملیات ذیربط اختصاص یابد. آییننامه اجرایی این بندشامل سهم وجوه اداره شده و سایر سیاستهای اجرایی بنا به پیشنهادمشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامهریزیکشور، بتصویب هیأت وزیران خواهد رسید. رئیس ـ حضار 205 نفر، بند «الف» تبصره (20) که قرائت شد بهرأی گذاشته میشود، موافقین قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویبشد. منشی (جبارزاده) ـ بند «ب» درآمدی بود قبلاً تصویب شده. بند «پ» ـ جهت کاهش هزینههای جاری دولت، اعمال سیاستهایمصرف بهینه منابع، حفاظت از منابع پایه و محیط زیست، کلیهدستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی برای اجرای برنامه مدیریتسبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات (شاملکاغذ)، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آن (در ساختمانها و وسایطنقلیه) طبق آییننامهای که توسط سازمان حفاظت محیط زیست وسازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیرانخواهد رسید، اقدام خواهند نمود. سازمان مدیریت و برنامهریزیکشور، اعتبارات لازم برای استقرار نظام مدیریت سبز را در ردیفبودجه دستگاهها پیشبینی خواهد نمود. رئیس ـ حضار 205 نفر، بند «پ» که قرائت شد به رأی گذاشتهمیشود، موافقین قیام بفرمایید (اکثر برخاستند) تصویب شد. منشی (جبارزاده) ـ اگر کمیسیونها بند الحاقی به تبصره (20) رادارند، بفرمایند.(اظهاری نشد) کمیسیونها پیشنهاد ندارند، نمایندگانمحترم! آقای حاجیانی پیشنهاد دارند. رئیس ـ آقای حاجیانی بفرمایید. عبدالله حاجیانی ـ بسمالله الرحمن الرحیم پیوست (5) قسمت آخر صفحه (61). «بجای خرید ناوگان صیادیکیلکا به تعدیل ناوگان صیادی شمال و جنوب، اعتبار پیشبینی شده درردیف (41305204) با افزایش به میزان (90) میلیارد ریال جهتتعدیل ناوگان صیادی کشور در دریای خزر، خلیج فارس و دریایعمان اختصاص مییابد». منشی (جبارزاده) ـ جناب آقای حاجیانی! افزایش از کجا؟ حاجیانی ـ ببینید! ما میتوانیم بحث افزایش را هم صرفنظر کنیمولی اصل مطلب این است که من مقدمهای را خدمتتان عرض کنم،اینکه در خلیج فارس قریب (50) کشتی صیادی است که مدتهاستشیلات، صید ترال آنها را ممنوع کرده. هر کشتی (30) تا (40) نفرکارکن دارد و الان در سال فقط (4) ماه اجازه صید به آنها داده میشود.سرمایههای هنگفتی راکد مانده، صاحبان کشتی و همچنین کارکنان وملوانان در قرض و فلاکت گرفتار هستند. مشکلات زیادی برای اینصیادان آفریده است. در این ردیف هم کشتیهایی که متعلق به صید کیلکابوده منظور شده و خوشبختانه مشکل اینها تا حدود زیادی مرتفع شده. برای اجرای عدالت و برای دیدن مشکلات صاحبان کشتیهایی کهدر خلیج فارس مشغول فعالیت هستند، تقاضای ما این است که اینردیف تعمیم داده شود و کشتیهایی که در خلیج فارس و دریای عماندارند فعالیت میکنند به اینها هم پرداخته شود. نمایندگان خوزستان،استان بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان که درگیر این مسائلهستند، مشکلات را بخوبی درک و لمس میکنند. وزارت کشاورزی همکاملاً موافق است، شیلات موافق است، کمیسیون تخصصی هم با اینپیشنهاد موافقت دارد و نظر همگان مساعد است تقاضای ما از مجلسمحترم این است که به این پیشنهاد ما رأی مثبت بدهند و این ردیف رابه کشتیهایی که در خلیج فارس و دریای عمان دارند فعالیت میکنندتعمیم بدهند. درواقع این مشکل، یک مشکل حادی است که اگر مجلس محترمبه آن نپردازد ممکن است تبعات منفی سیاسی بدنبال داشته باشد. بخش عظیمی از صیادان ما بشدت مشکل دارند و تقاضای من ایناست که مجلس محترم نسبت به این پیشنهاد عنایت و توجه داشتهباشند و رأی خودشان را عنایت کنند. والسلام منشی (جبارزاده) ـ آقای ندیمیمخالف هستند صحبت نمیکنند.کمیسیون و دولت مخالف هستند. پیشنهاد آقای حاجیانی بند الحاقی بهتبصره (20) بجای «خرید ناوگان صیادی کیلکا به تعدیل ناوگانصیادی شمال و جنوب» اختصاص مییابد. رئیس ـ حضار 201 نفر، پیشنهاد قرائت شده به رأی گذاشتهمیشود، موافقین قیام بفرمایید (عدهکمی برخاستند) تصویب نشد. جلالیزاده ـ پیشنهاد دارم. منشی (جبارزاده) ـ اگر پیشنهاد دیگری هست بفرمایید. در تبصره(21) بند «الف» پیشنهاد دارند، بفرمایید. منشی (خالقی) ـ محل چاپ را هم بفرمایید. جلال جلالیزاده ـ بسمالله الرحمن الرحیم پیشنهاد بنده در پیوست (5) صفحه (63) است. در ارتباط بااصلاحیه بند «الف» تبصره (21) اول پیشنهاد را قرائت میکنم، «دولتمکلف است در اجرای قانون الزام دولت به جبران عقبماندگیهایمناطق و استانهای محروم، حداقل مبلغ (500) میلیون دلار ازاعتبارات مندرج در بندهای «و»، «ز»، «ی»، «ک»، «ل»، «م»و «ن» اینتبصره را صرف سرمایهگذاری و آغاز پروژههای جدید زیربنایی وپروژههای اشتغالزا در مناطق استانهای توسعه نیافته کشور نماید». بحث بنده این است که با توجه به اینکه چندین سال است درارتباط با مناطق محروم در اینجا پیشنهادهای مختلفی داده میشود متأسفانه این پیشنهادها هیچکدام بتصویب نرسیده و با توجه به منابعارزی که هست و برای اینکه ما بتوانیم یک تحول وسیع و گستردهای را در مناطق توسعه نیافته کشور ایجاد کنیم، شایسته است که نمایندگانمحترم، التفات، کمک و مساعدتی بنمایند تا ما بتوانیم از این منابعارزی (500) میلیون دلار را برای رفع عقبماندگی و محرومیت ایناستانها، اختصاص بدهیم. والسلام منشی (جبارزاده) ـ مخالف؟ منشی (خالقی) ـ مخالفی ثبتنام نکرده موافق هم صحبت نمیکند. منشی (جبارزاده) ـ کمیسیون بفرمایید. میرعلیاشرف عبدالله پوریحسینی (عضو کمیسیون اصلی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم جناب آقای جلالیزاده! عنایت دارید، این بندهایی که محبت وپیشنهاد فرمودید که از اینها (500) میلیون دلار برای امر خاصی منظورشود قسمتی از این اعتبارات تمدید اجازه سنوات قبل است، اجازهای رادر سنوات قبل به دولت محترم دادیم برای بیع متقابل و فاینانس که دراین بندها داریم آن اجازههای سنوات قبل را تمدید میکنیم به این منظورکه اگر مذاکراتی در این خصوص در سنوات قبل شروع شده ولی به نتیجهنهایی نرسیده دولت محترم بتواند اینها را به نتیجه نهایی برساند. قسمت دیگری از این اعتبارات یا منابع مالی برای پروژههایجدید هست، فاینانس خودگردان و غیرخودگردان و یا استقراض برایبخشهای آب، راه، کشاورزی و بخشهای مختلف و صنعت. عنایتدارید که اینها قابل جابجایی نیستند یعنی اگر برای بخش آب پولمنظور میشود و یا ارزی تخصیص پیدا میکند اگر جایی آبی رواناست و امکان تأسیس سد بر روی این آب وجود دارد میشود اینهزینه را انجام داد. نمیشود ما رودخانه را برداریم از اینجا ببریم دراستان دیگر بگوییم آنجا سد میزنیم یا برای کشاورزی دیگر هرجازمین فراهم است، آب هرجا فراهم است، آنجا برای کشاورزی میشودپول خرج کرد، نمیشود زمین و شرایط را به یکجای دیگری منتقلکرد و یا صنعت را استحضار دارید که یکی از مسائل ابتدایی صنعت،جایابی است، جایابی صنعتی یک بحث علمی است یعنی میآیندبحث مواد اولیه، بازار مصرف، امکانات، نیروی انسانی، راه، ایاب وذهاب، وسایل نقل و انتقال، همه را میسنجند یک نقطه اقتصادیمشخص میشود. این نقطه اقتصادی را اگر ما به زور بگوییم از اینجابردار برو یک جای دیگر، کار بسیار غیر علمی کردیم و غیرِقابل توجیهاست. از طرف دیگر از این دهها میلیارد دلاری که در این بندهای مورداشاره شما وجود دارد به احتمال بسیار قوی شاید چندین برابر این(500) میلیون دلاری که فرمودهاید در همان مناطق موردنظر شماسرمایهگذاری خواهد شد، تحصیل حاصل هم هست. لذا اجازه بفرمایید که ما این پیشنهاد را تصویب نکنیم و به همانروالی که همه ساله این اجازهها داده میشود و جایابی صورت میگیرد،آب، کشاورزی، راه، هر جایی که توجیه فنی ـ اقتصادی دارد، همانجایقیناً نظر شما هم در عمل با توجه به این توضیحاتی که عرض کردمشاید به مقدار بسیار بیشتر از این (500) میلیون دلار هم حاصل شود.لذا با این پیشنهاد مخالف هستیم. منشی (خالقی) ـ دولت مخالف هستند. رئیس ـ نظر بدهید، بفرمایید. تاجگردون (معاون امور مجلس و استانهای سازمان مدیریت وبرنامهریزی کشور) ـ بسمالله الرحمن الرحیم من بیشتر از باب اینکه در لایحه توجه شده صحبت میکنم البتهبعضی از اشکالات متن را جناب آقای پوری حسینی فرمودند که بعضی از اینها تمدیدات است عملاً قابل اجراء نیست ما در پیوست قانونبودجه در همین اقلامی که فرمودید مثلاً یکی از موضوعاتی که درجدول فاینانس است خط انتقال گاز اتیلن به منطقه زاگرس غرب ازفایناس جدول برای پتروشیمی گذاشتیم. در اعتبارات توازن منطقهمبلغ (900) میلیارد ریال اعتبارات سایر مناطق توسعه نیافته همدیروز تصویب کردیم. بنظر ما در این جدول موجودمان کفایت میکندانشاءالله در فرصتهای بعدی با طرحها و پروژههایی که آماده میشود مابا سرمایهگذاری بهتر در مناطق توسعه نیافته مواجه میشویم. منشی (خالقی) ـ پیشنهاد آقای جلالیزاده اصلاح بند «الف» تبصره(21) میباشد. دولت مکلف است در اجرای قانون الزام دولت به جبرانعقبماندگیهای مناطق و استانهای محروم حداقل مبلغ (500) میلیوندلار از اعتبارات مندرج در بندهای «و»، «ز»، «ی»، «ک»، «ل»، «م»و «ن»این تبصره صرف سرمایهگذاری و آغاز پروژههای جدید و زیربنایی وپروژههای اشتغالزا در مناطق و استانهای توسعه نیافته کشور نماید. رئیس ـ حضار 197 نفر، متنی که قرائت شد به رأی گذاشتهمیشود. موافقین قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. منشی (جبارزاده) ـ در بند «الف» پیشنهاد دیگری نیست قرائتمیشود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بهمنظور تنظیمتعهدات ارزی کشور و حفظ توازن و تعادل در تراز پرداختهای ارزیکشور، در سال 1383 مقررات مذکور در این تبصره را در چارچوبقانون پولی و بانکی کشور مصوب 18/4/1351 و سیاستهای پولی وارزی در ایجاد و ایفای تعهدات ارزی رعایت نماید. رئیس ـ حضار 198 نفر، متنی که قرائت شد به رأی گذاشتهمیشود، موافقین قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. منشی (جبارزاده) ـ در بند «ج» یک عبارتی داریم که هزینهایاست «ویا به مصرف هزینههای مربوط میرسد». رئیس ـ حضار 198 نفر، عبارت یا عباراتی که قرائت شد به رأیگذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. منشی (جبارزاده) ـ بند دیگر هزینهای تبصره (21). بند «ض» ـتمامی وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی مذکور در ماده (11) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوریاسلامی ایران مشمول مقررات این تبصره میباشند. رئیس ـ حضار 198 نفر، متنی که قرائت شد به رأی گذاشتهمیشود، موافقین قیام بفرمایید (اکثر برخاستند) تصویب شد. منشی (جبارزاده) ـ تبصرههای ما تمام شد. اگر کمیسیونها تبصرهالحاقی به کل بودجه دارند، بفرمایند. خلیل آقاییکهلیکبلاغی (مخبر کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی) ـ آقای دکتر جبارزاده! بند الحاقی به تبصره (21) داریم.صفحه (87) پیوست شماره (5) است. همکاران توجه داشته باشند.یک بند الحاقی به تبصره (21) است بحث این است که با توجه بهشرایطی که بر بخش کشاورزی حاکم است... منشی (جبارزاده) ـ آقای آقایی! منظورتان صندوق ذخیره ارزیاست؟ (آقایی ـ بله) قابل طرح نیست. (آقایی ـ چرا؟) خلاف برنامهاست. (آقایی ـ ازمحل اعتبار بخش خصوصی است، نه بحث اعتباراتدولتی.) ما منابع صندوق ذخیره ارزی را اجازه تصرف نداریم مگرحکم برنامه. سقف آن مشخص است. آقاییکهلیکبلاغی ـ آقای دکتر! این قسمت بخش خصوصیاست، (50) درصد بخش خصوصی است. منشی (جبارزاده) ـ اصلاً بحث کاملاً روشن است. عذرخواهیمیکنم. آقاییکهلیکبلاغی ـ از محل اعتبارات دولتی که نیست. منشی (جبارزاده) ـ قابل طرح نیست. سقف برنامه برای استفاده ازمنابع صندوق ذخیره ارزی مشخص است. خیلی متشکر، کمیسیوناقتصادی آقای ندیمی، محل چاپ را هم بفرمایید. ایرج ندیمی (عضو کمیسیون اقتصادی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم پیوست (5) صفحه (86)، «بمنظور نوسازی و اصلاح بافتهایفرسوده شهری در شهرهای پرجمعیت کشور از جمله تهران وپیشگیری از خسارت حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، به وزارتکشور (سازمان شهرداریها) اجازه داده میشود تا مبلغ (2) میلیارد دلاربا تضمین دولت از بازارهای سرمایه خارجی استفاده نماید. توضیح اینکه بهرصورت باید قبول کنیم که مصوبهای که ما درموردزلزله داشتیم، بیش از اینکه ارز و ریالی در آن باشد، سیاستگذاری بود.ما میگوییم آن مصوبهای که مجلس روز پیش داشت مصوبه خوبی بوداز جهت اینکه به موضوع حوادث (به قول همکارمان) طبیعی از نوعزلزله (چون اینقدر زلزله آمده که دیگر غیرمترقبه حساب نمیشود) ومانند آن فرصت کار ایجاد شود یعنی ما فقط سیاستگذاری نکنیم به مانگویند که شما آمدید درمورد زلزله و سیل و حوادث دیگر فقط حرفزدید. پول و ارز و ریالی نگذاشتید، پیشنهاد کمیسیون اقتصادی دائر بهاین موضوع است که ما فرصت بدهیم که بهرصورت از امکانات مالیدیگران استفاده شود، ما بتوانیم بهرصورت در رابطه با جلب و جذبسرمایه خارجی برای برخورد با این حوادث که جان هزاران نفر را تهدیدمیکند، کمترین آن را در موضوع زلزله بم دیدیم که نزدیک به (30) هزارنفر و در شهرهایی مثل تهران که بهرصورت حساسیت ویژهای دارد و اگرخدای ناکرده حادثهای در این شهر بزرگ اتفاق بیفتد اساساً نظام اداریکشور را مختل میکند. با چنین نگاهی ما این فرصت را برای استفاده ازسرمایه خارجی از بازارهای سرمایه خارجی ایجاد میکنیم، البته طبیعیاست که آییننامه اجرایی آن باید در هیأت وزیران به تصویب برسد و مااز جهت شکل اجرایی هیچ بحثی نداریم اما اینکه فقط سیاستگذارینکنیم و فقط مطلب را در حد شعار اداره نکنیم اینکه این تشکیلات ایجادبشود، اینها با هم جلسه داشته باشند، این تحقیقات مانند آن انجام بشود،یک فرصت بهرصورت سرمایهای ایجاد بشود و با این فرصت ما دررابطه با مسائل مهم کشور برای همه شهرهای پرجمعیت، نه فقط تهران،فرصتی را ایجاد بکنیم برای برخورد با حوادث، چرا که مردم از ما انتظاردارند که ما در رابطه با حوادث حالت پیشگیرانه داشته باشیم. نه اینکهخدایناکرده حادثهای پیش بیاید، یک ملتی سوگوار و عزادار بشود وهمه این غمها و تألمات را بنوعی به مدیریت بحران و مانند آن نسبتبدهیم. خیلی راحت (10) تا مصاحبه بکنیم آقا مدیریت بحران نداریم.اکنون دیگر یک مد جدیدی که شده هر حادثهای که پیش میآید مافرافکنی میکنیم میگوییم این نیست، آن نیست و اگر این بود، آنطورمیشد. خوب بابا نظام مدیریت و حاکمیت باید اداره کشور را بر اساستفکر و تدبر و حالت پیشگیری اداره بکند. نباید اجازه بدهد که حادثهپیش بیاید بعد همه دنیا متوجه این بشوند که مثلاً یک زلزله چندریشتری اینهمه خسارت ببار میآورد. با این نگاه انشاءالله تعالیهمکاران توجه داشته باشند انشاءالله دولت و کمیسیون هم موافقتبفرمایند که ما یک فرصت استفاده از سرمایه خارجی را داشته باشیم. منشی (خالقی) ـ مخالف آقای نوبخت هستند. منشی (جبارزاده) ـ جناب آقای نوبخت یک لحظه عذرخواهیمیکنم، براساس بررسی که ما کردیم این سقف (25) میلیارد دلار برنامهرا این پیشنهاد میبرد بالا. لذا با عذرخواهی از کمیسیون محترم، اینقابل طرح نیست. چون سقف استقراض را بالا میبرد. (3/9) آنجا اجازهداده شده، به هر میزان از (3/9) ما پیشنهاد جدید بپذیریم سقف برنامه(25) میلیارد دلار بالا میرود. (ندیمی ـ اعداد آن را بگویید ما قانعمیشویم به 25 تا نمیرسد) ما بررسی کردیم نظر کمیسیون تلفیق ودولت هردو این است که (25) میلیارد دلار سقف برنامه را بالا میبرد.دولت یک توضیحی بدهد. یا کمیسیون یا دولت. دولت بفرمایید. رحمتی (معاون امور زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامهریزیکشور) ـ بسمالله الرحمن الرحیم اگر بیشتر از (25) تا شد آنوقت چکار میکنیم؟ عددها را، عددهایتعهد کشور، سقف (25) میلیارد دلار ماده (85) قانون برنامه را جلساتمتعدد با بانک مرکزی داشتیم حداکثر اجازه فاینانسی که برای سال1383 میسر است در قانون نوشته شود بشرطی که سقف (25) میلیارددلار حفظ بشود، (3/9) میلیارد دلار است که در بند «ز» ما نوشتیم. شمابند «ز» را هم منابع و مصارف آنرا تصویب فرمودید، هرگونه اجازه جدیدبه معنی و مفهوم این است که (25) میلیارد دلار میتواند سقفش بیشترشود.(ندیمی ـ اعداد را بگویید) عددها را کمیسیون تلفیق...، (3/9)میلیارد دلار در بند «ز» داریم، از بند «و»، از بند «ی» نمیدانم (16)میلیارد دلار دارید. باقی تعهدات شما هم که از گذشته شده که پرداختنشده، جمع همه اینها میشود (25) میلیارد دلار، چند تا جلسه کارشناسیبا بانک مرکزی نشستیم به این عدد رسیدیم، ضمناً آقای ندیمی و بقیهپیشنهادکنندگان برای اصلاح بافتهای فرسوده، (300) میلیون دلار درقانون بودجه سال 1382 اجازه دادیم در بند «ز» و (300) میلیون دلار درقانون بودجه 83. (300) تای 82 هم هنوز استفاده نشده، یعنی قانونبودجه با ترکیب فعلیاش اگر تصویب بشود و شورای محترم نگهبان همتأیید کند یعنی ایراد نگیرد، (600) میلیون دلار برای اصلاح بافتهایفرسوده به وزارت کشور اجازه داده شده است بفرمایند استفاده بفرمایندبعد اجازه جدید به آنها بدهید. به این خاطر دولت مخالف است. منشی (جبارزاده) ـ خیلی ممنون، عبور میکنیم، پیشنهاد بعدی،اگر بند الحاقی به تبصره (21) نیست، اگر کمیسیونها تبصره الحاقی بهکل بودجه دارند بفرمایند. کمیسیون صنایع بفرمایید. آقای مهندس قشقایی محل چاپ پیشنهادتان را هم لطف کنید. سهراب بهلولیقشقایی (مخبر کمیسیون صنایع و معادن) ـ بسمالله الرحمن الرحیم پیشنهاد در پیوست (6) صفحه (6) هست، بالای صفحه. همکارانعزیز عنایت بفرمایند. پیشنهادی که اینجا ارائه شده، پیشنهادی است در ارتباط باثبات فرش دستباف، با توجه به اینکه اتحادیه تعاونیهایفرش دستباف در سنوات گذشته که تجارت فرش دستباف در دنیا دچار نوسانات بسیار شدید شد و بازار فرش با یک اختلال جدی مواجه شدو همین امر باعث شد که ایران هم سهم قابل توجهی از بازار فرش دنیا را از دست بدهد، علیرغم حرکتهای جدیدی که رخ داده وبازسازیهایی که در این زمینه شده اما آن وضعیت و آن اختلالاتباعث شده که بدهی قابل توجهی برای اتحادیه تعاونیهای فرشدستباف عشایری و روستایی در مناطق کل کشور که جمع کثیری از بافندگان و دستاندرکاران این صنعت از این نان میخورند و امرارمعاش میکنند با انبوهی از بدهی انباشته شده مواجه بشود. آنچه را که در این پیشنهاد درخواست شده و مسؤولین واحدها ودستگاههای ذیربط با مذاکرات مختلفی با کمیسیون بودجه، کمیسیون تلفیق، ریاست محترم مجلس و دوستان نماینده داشتند مقرر شد کهاین پیشنهاد در اینجا طرح بشود. اصل پیشنهاد هم این است که اینها بدهیهایشان را درطول (10) سال با یک تقسیط (10) ساله بپردازند تایک فرصتی ایجاد بشود و در این فرصت این شرکت بتواند امکاناتخودش را تجهیز بکند و بافندگان و دستاندرکاران بتوانند با اینشرایط جدید به حیات خودشان ادامه بدهند و این شرکتهای تعاونی درواقع بتوانند توانایی خودشان را بکار بگیرند و از انحلال وشکست نهایی پیشگیری بشود و بتوانند بطور فعال قدم بردارند. طبعاً اگر بدهیهای اینها چارهای برایش اندیشیده نشود، این مجموعه توانادامه فعالیت خودشان را ندارند. لذا من تقاضا میکنم از همکاران عزیز بهرحال در این تبصرههایالحاقی کمکی بکنند تا شاید این اتحادیه و مجموعه تعاونیها،مجموعه بافندگان که با حداقل درآمد امرار معاش میکنند و این هنرفرش دستباف را در ایران زنده نگه داشتهاند انشاءالله بتوانند به حیاتخودشان ادامه بدهند، از همه همکاران تقاضای مساعدت است.همچنین از کمیسیون محترم و نماینده محترم دولت که در این زمینهکمک بکنند و این مصوب بشود و انشاءالله به نتیجه برسیم. منشی (خالقی) ـ مخالف ثبتنام نکرده، موافق هم صحبتنمیکند، کمیسیون بفرمایید. میرعلیاشرف عبدالله پوریحسینی (عضو کمیسیون اصلی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ما خیلی تلاش میکنیم که بنوعی بتوانیم با این پیشنهاد موافقتبکنیم، منتها دوستان کمک بکنند اشکالات این پیشنهاد را برطرفبفرمایند تا امکان موافقت با این پیشنهاد فراهم بشود. ببینید دوستان بزرگوار! اینطوری حکم فرمودید که اصل بدهیاتحادیه مرکزی و اتحادیههای استانی و تعاونیهای فرش دستبافعشایری و روستایی کشور، تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی پساز حذف سود و کارمزد یعنی عنایت بفرمایید بانک یک بنگاهاقتصادی است. یک ترازنامه دارد، در ترازش بانک کشاورزی آورده کهA میلیارد ریال بعنوان سود و کارمزد از این اتحادیه طلبکار است. مامیخواهیم به این بنگاه اقتصادی حکم بکنیم که این عدد خود را خطبکش، بگو من طلب ندارم. او از ما میپرسد که یعنی چه من طلبندارم، من که طلب دارم. اگر شما حکم میکنید که طلب ندارید به منبگو که چه کسی بجای این اتحادیه بدهکار، ما که نمیتوانیم یکطرفستون را بگوییم خط بکش باید آنطرفش یک چیزی بنویسیم، یا دولتمحترم، مجلس محترم که حکم میکند باید بدهکار آن بانک باشد والاحکم اصلاً بلااثر است، قابل اجراء نیست. بانک هم عنایت دارید کهشورای محترم نگهبان آن تفسیری که دارد میگوید اینها منابع مردمیاست، ما نمیتوانیم خارج از آن تسهیلات تکلیفی که آن هم (300)میلیارد تومان بیشتر نیست به آن حکم بکنیم. لذا برای ما بفرمایید کهاگر سود و کارمزد این بدهکاران بانک را گفتیم رویش خط بکشید،بگوییم چه کسی بجای اینها بدهکار بانک است، بانک طلبش را از چهکسی بگیرد؟ اگر ردیفی دارید، منبعی دارید، پیشنهادی داریدبفرمایید، اگر آن منبع قابل عمل است ما موافقت بکنیم، این اول. دوم اینکه، دوستان عنایت بفرمایید با دوستان پیشنهاددهنده که ماهم خیلی تلاش کردیم... رئیس ـ آقای پوریحسینی! اینکه خود بانکها و دولت یکاختیاراتی دارند که در این پرداختها گاهی مثلاً افزایش آنرا، سود آن رانگیرند، از آن نمیتوانند استفاده کنند. عبدالله پوریحسینی ـ اختیارات خودشان را میتوانند استفادهکنند، ما حکم بکنیم باید منبع برایشان مشخص بکنیم. بحث دوم دوستان عنایت بفرمایید در کمیسیون تلفیق که داشتیمتلاش میکردیم این پیشنهاد رأی بیاورد و موافقت هم بکنیم یکی ازبحثها این بود که وقتی گفته میشود سود و کارمزد هست، اصل بدهیهم تقسیط (10) ساله، باید مرز قائل بشویم بین آن دسته از بدهیهاییکه بنابهشرایطی خارج از اختیارات این اتحادیهها بر آنها تحمیل شده واین بدهی بارآمده، با آن بدهیهایی که در داخل اختیارات خوداتحادیهها بوجود آمده، یعنی باید یک حکم اینجا قائل بشویم، یکسازمان حسابرسی وجود داشته باشد، این بدهیها را حسابرسی کند،آن دسته از بدهیهایی که خارج از اراده این اتحادیهها و تعاونیها برآنها تحمیل شده مثل همان تغییرات ارز که دوستان اشاره فرمودند اینهارا از بقیه جدا بکنند بعد برای آنهایی که اصطلاحاً تأخیرشان و عدمپرداختشان موجه هست این حکم را بیاوریم. بحث سوم هم دوستان چون ایراد میگیرند من موظف هستم عرضبکنم در بودجه سنواتی هم حکم به تقسیط (10) ساله کردند با توجه بهاینکه ظرف بودجه یکساله هست، بهرحال قابل توجیه نیست مگراینکه از روی مسامحه بپذیریم در هر حال اگر دوستان کمک میکنند کهمنبعی پیدا بشود قطعی ما بدانیم که از کدام منبع حکم کردیم سود وکارمزد هست، یک، دوم این است که بین تأخیرهای موجه و غیرموجهبا تشخیص سازمان حسابرسی تمایز قائل بشویم، تأخیرهای موجه رامشمول این حکم بکنیم، غیرموجهها را خود آقایان بروند پاسخگوباشند و آن اصلاح (10) سال را هم که در خارج از ظرف بودجه است.اگر این اصلاحات را هیأت محترم رئیسه در قالب رفعابهامی یا از رویتساهل و تسامحی میتوانند بپذیرند ما هم آنوقت امکان اینکه بتوانیمهمراهی بکنیم وجود دارد والا این پیشنهاد به این شکل مورد موافقتما نمیتواند قرار بگیرد. رئیس ـ متشکر، این نکاتی که آقای پوریحسینی فرمودند نکاتبسیار خوبی است اما این چون، تشکر هم میکنم از بیانات آقایپوریحسینی، این مشکل یک مشکل جدی است برای آنها، یکراه حلی آقای جبارزاده دارد که حالا بعد از فرمایشات آقای تاجگردونمطرح میکنند. یا در خلال آن مطرح میکنند که شما هم اظهارنظر کنید. منشی (جبارزاده) ـ براساس نظر مساعد ریاست محترم (رئیس ـیعنی برای حل مشکل آنهاست) اگر کمیسیون صنایع و دولت محترمعنایت بکنند پیشنهاد را به این شکل تعدیل بکنیم که تابحال سود وکارمزد هرچه بوده بجای خودش باقی، منتها امروز حکم بکنیم که اینبدهی بمدت (10) سال بدون درنظرگرفتن سود و کارمزد این (10)سال آینده یعنی بدهی روز به امروز تقسیط بشود بمدت (10) سال،یعنی برای (10) سال بعدی سود و کارمزدی تعلق نگیرد. من متن راخدمتتان میخوانم، به این شکل بشود، دولت هم عنایت بفرمایند: «بدهی اتحادیه مرکزی و اتحادیههای استانی و تعاونیهای فرشدستباف عشایری روستایی کشور، تحت پوشش وزارت جهادکشاورزی تا (10) سال بدون احتساب سود و کارمزد تقسیط و به بانککشاورزی پرداخت خواهد شد». بدون سود و کارمزد جدید، یعنیتابحال هرچه بوده از امروز تقسیط میشود بمدت (10) سال بدوندرنظر گرفتن سود و کارمزد برای (10) سال آتی. کمیسیون پیشنهاددهنده موافق هستند، (شایسته ـ و جریمه دیرکرد...) جریمه دیرکرد هم از این به بعد تعلق نمیگیرد. امروز یعنیبدهی حالشان، تقسیط میشود بمدت (10) سال، از این به بعد هم سودو کارمزد و تأخیر تعلق نخواهد گرفت. رئیس ـ بله، جریمه دیرکرد هم برعهده آنها نباشد. اینها درواقعیک راهحلی است. منشی (جبارزاده) ـ یکبار هم من میخوانم: بدهی اتحادیه مرکزیو اتحادیههای استانی و تعاونیهای فرش دستباف عشایری روستاییکشور تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی تا (10) سال بدوناحتساب سود و کارمزد و جریمه دیرکرد تقسیط و به بانک کشاورزیپرداخت خواهد شد. وقتی بدهی میگوییم یعنی بدهی امروز دیگر. جدید دیگر آنجااضافه خواهد بود. رئیس ـ بله، توضیحات هم در مشروح مذاکرات مجلس ثبت شده. منشی (جبارزاده) ـ دولت متن را متوجه شد؟ من یکبار هم خدمتتانمیخوانم: «بدهی اتحادیه مرکزی و اتحادیههای استانی و تعاونیهایفرش دستباف عشایری روستایی کشور تحت پوشش وزارت جهادکشاورزی تا (10) سال بدون احتساب سود و کارمزد و جریمه دیرکرد تقسیط و به بانک کشاورزی پرداخت خواهد شد.» یعنی (10) سال کهشما تقسیط میکنید، یعنی امروز را که بدهی هرچه دارند، (10) سالهتقسیط میکنیم بدون درنظرگرفتن سود، کارمزد و دیرکرد از این به بعد. بدهی حال را شما بمدت (10) سال بدون درنظرگرفتن سود...،دیرکرد را خط میزنم. (رضوی ـ حاج آقا بفرمایید یک ریال هم اضافهنمیشود) یعنی بدهی حالشان را (10) ساله تقسیط میکنند بدون سودکارمزد. رئیس ـ آقای تاجگردون، من لفظی که دولت هم موافق است یا نهبگویم یا نگویم؟ (تاجگردون ـ هرچه مجلس رأی دهد) چون اینمجلس که رأی میدهد، میخواهیم شما هم بگویید موافقید یا خیر؟ منشی (جبارزاده) ـ حاج آقا! آقایان میگویند که ما نمیتوانیم سودو کارمزد تا به امروز را چون متعلق به بانک است، پول بانک هم متعلقملت است، ما نمیتوانیم بگوییم که بانک، سود و کارمزد نگیرد، چونپول بانک مربوط است به... (رئیس ـ خوب مال ملت است، میخواهدببخشد به ملت، روستاییها) این است که ما میگوییم تا به امروز هرچهبوده...، یکبار هم من میخوانم، دولت هم انشاءالله موافقت کند. رئیس ـ آقای محبینیا میگوید اصل بدهی که معلوم میشودچیست. منشی (جبارزاده) ـ بدهی اتحادیه مرکزی، (رضوی ـ شمابفرمایید یک ریال هم اضافه نمیشود، در مشروح مذاکرات ثبت شود)برای آخرین بار من متن را قرائت میکنم... رئیس ـ آقای رضوی یزد هم میگوید بفرمایید چیزی برایشاناضافه نمیشود، یک ریال هم اضافه نمیشود، این هم چشم، که اینها درمشروح مذاکرات بماند برای بعدها. منشی (جبارزاده) ـ متن برای آخرین بار قرائت میشود: «بدهیاتحادیه مرکزی و اتحادیههای استانی و تعاونیهای فرش دستبافعشایری و روستایی کشور، تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی تا(10) سال بدون احتساب سود و کارمزد تقسیط و به بانک کشاورزیپرداخت خواهد شد.» (یکی از نمایندگان ـ دیرکرد چه میشود؟) دیرکرد اصلاً دیگرمعنی ندارد وقتی که میگوییم امروز تأخیر، دیگر از سالهای... دیرکردمعنی ندارد یعنی تقسیط میشود، قسط هایشان را پرداخت میکنند. رئیس ـ حضار 194 نفر، موافقین قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) بااکثریت قاطع تصویب شد. یک صلوات هم به ارواح مطهر شهدایکربلا ختم کنید. (حضار صلوات فرستادند) منشی (جبارزاده) ـ خوب، پیشنهاد دیگر اگر کمیسیونها دارندبفرمایند،(اظهاری نشد) پیشنهاد دیگری نیست، خوب متن ماده واحدهرا آقای کردبچه لطف کنید ما متن ماده واحده را... اگر کمیسیونهای محترم، نمایندگان محترم، پیشنهادی ندارند ما متنماده واحده را قرائت میکنیم، برای بار دوم تکرار میکنم، بعداً اعتراضیبه ما نشود. اگر پیشنهادی نیست، متن ماده واحده را قرائت میکنم. قربانی ـ ردیفها را هم مطرح کنید. رئیس ـ وارد ردیفها نشویم. منشی (جبارزاده) ـ متن ماده واحده: بودجه سال 1383 کل کشور از حیث منابع بالغ بر یک میلیون و(154) هزار و (320) میلیارد و (784) میلیون و (841) هزار ریال واز حیث مصارف بالغ بر یک میلیون و (154) هزار و (320) میلیارد و(784) میلیون و (841) هزار ریال بشرح زیر است: الف ـ منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاریدارائیهای سرمایهای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیثهزینهها و تملک دارائیهای سرمایهای و مالی بالغ بر (488) هزار و(828) میلیارد و (649) میلیون و (602) هزار ریال شامل: 1 ـ منابع عمومی: مبلغ (429) هزار و (738) میلیارد و (622)میلیون و (846) هزار ریال و هزینه و تملک داراییهای سرمایهای ومالی از آن محل مبلغ (429) هزار و (738) میلیارد و (622) میلیون و(846) هزار ریال. 2 ـ درآمدهای اختصاصی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی مبلغ(59) هزار و (90) میلیارد و (26) میلیون و (756) هزار ریال و هزینهو سایر پرداختها از آن محل، مبلغ (59) هزار و (90) میلیارد و (26)میلیون و (756) هزار ریال. ب ـ بودجه شرکتهای دولتی و بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته بهدولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار، بالغ بر (688) هزارو (920) میلیارد و (598) میلیون و (239) هزار ریال و از حیثهزینهها و سایر پرداختها بالغ بر (688) هزار و (920) میلیارد و(598) میلیون و (239) هزار ریال. به دولت اجازه داده میشود درآمدها و سایر منابع مندرج درقسمت سوم این قانون را با رعایت قوانین و مقررات مربوط در سال1383 وصول و هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و مالیوزارتخانهها و مؤسسات دولتی و همچنین کمکها و سایر اعتباراتی راکه در جداول قسمت چهارم و پیوستهای شماره (1) و (2) این قانونمنظور شده است در حدود وصولی درآمدها و سایر منابع در سال1383 با رعایت قوانین و مقررات مربوط و براساس شرح عملیات وفعالیتهای موافقتنامههای مبادله شده و تبصرههای این قانون و براساستخصیص اعتبار، تعهد و پرداخت نماید. وصول درآمدها و پرداخت هزینههای شرکتهای دولتی و بانکها ومؤسسات انتفاعی (رئیس ـ آقای شمسوهابی بعد از قرائت منمیگذارم تذکر بدهید. قبل از رأیگیری میگذارم شما تذکر بدهید.بفرمایید) وابسته به دولت به استثنای هزینههای سرمایهای که منابع آناز محل منابع عمومی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای تأمینمیشود و مشمول مقررات عمومی مالی و معاملاتی دولت میباشدبرطبق اساسنامه و سایر قوانین و مقررات ناظر بر شرکتها و بانکها ومؤسسات انتفاعی مذکور مجاز خواهد بود. بطور متوسط (23) صدم درصد تا مبلغ (700) میلیارد ریال ازاعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای مندرج در این قانوناز محل صرفهجویی ضمن اجرای بودجه تأمین میشود. دولت مکلفاست صرفهجویی در اعتبارات را بگونهای انجام دهد که میزانصرفهجویی در اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای حداکثر معادل(30) درصد کل رقم صرفهجویی باشد، اولویت تخصیص اعتباراتتملک داراییهای سرمایهای بشرح زیر تعیین میشود: 1 ـ طرحهایی که سال 1383 به اتمام میرسند. 2 ـ طرحهایی که در سال 1384 به اتمام میرسند. 3 ـ طرحهای مهم و اولویت دار. 4 ـ طرحهای ادامه دار. رئیس ـ اجازه بدهید. متن قرائت شد بعد هم رأی میگیریم بجایخود، اما تذکراتی که دارند تذکر بدهند چون مدتی است چند تا تابلو بلنداست. آقای شمسوهابی بفرمایید. بعد هم حاج احمدآقا، اجازه بدهید. سیدشمسالدین وهابی ـ جناب آقای کروبی! در جلسات قبل باتلاش زیادی که صورت گرفت و همکاران همکاری کردند، یک بندی ازتبصره