بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم جلسه چهارصد و سیزدهم 26 فروردینماه 1383 هجریشمسی (413) 23 صفـرالمظفـر 1425 هجریقمری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ششم ـ اجلاسیه چهارم 1383 ـ 1382 صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز چهارشنبه بیست و ششم فروردینماه 1383 فهرست مندرجات : 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید.3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: ابوالفضلشکوری ـ حاتم نارویی و علی نظری.4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورایاسلامی به مسؤولان اجرایی کشور.5 ـ تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی خانم الهه کولایی و آقای غلامحیدر ابراهیمبای سلامی نمایندگان محترم تهران، خواف و رشتخوار.6 ـ تصویب اصلاحات کمیسیون درخصوص لایحه ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان).7 ـ قرائت گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درمورد شکوائیه خانوادههای آقایان: تقیرحمانی، رضا علیجانی، هدی صابر و امیر طیرانی.8 ـ اعلام وصول طرح الحاق یک تبصره به ماده (1)قانون اصلاح ماده (60) و جدول شماره (2) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیجمهوری اسلامی ایران با قید دوفوریت و تصویب دوفوریت آن.9 ـ تصویب لایحه تأسیس سازمان صنایع دستیایران.10 ـ رد استعفای آقای رجبعلی مزورعی نمایندهمحترم اصفهان.11 ـ اسامی غائبین و تأخیرکنندگان.12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. «جلسه ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی رسمیت یافت» اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی 1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه رئیس ـ بسمالله الرحمن الرحیم با حضور 195 نفر جلسه رسمی است، دستور جلسه را قرائت بفرمایید. منشی (خالقی) ـ بسمالله الرحمن الرحیم دستور جلسه چهارصد و سیزدهم روز چهارشنبه بیست و ششم فروردین ماه 1383 هجریشمسی مطابق با بیست و سوم صفر 1425هجریقمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه ساختار سازمانی نظام تأمین اجتماعی کشور (اعاده شده از شورای محترم نگهبان). 2 ـ گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درمورد شکوائیه خانوادههای آقایان: تقی رحمانی، رضا علیجانی، هدی صابر و امیر طیرانی. 3 ـ گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه تأسیس سازمان صنایع دستی ایران. 4 ـ بررسی تقاضای استعفای جناب آقای رجبعلی مزروعی نماینده محترم اصفهان. 5 ـ گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه تأسیس استانهای خراسان شمالی و خراسان جنوبی. 6 ـ گزارش شور دوم کمیسیون مشترک درمورد لایحه مبارزه با جرم پولشویی. 7 ـ سؤال آقای رضا طلایینیک نماینده محترم بهار و کبودر آهنگ از وزیر محترم مسکن و شهرسازی. 2 ـ تلاوت آیاتی از کلامالله مجید رئیس ـ تلاوت کلامالله مجید. (آیات (10 ـ 5) از سوره مبارکه «یونس» توسط قاری محترم آقایحسن ربیعیان تلاوت گردید) اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی' مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطانِالرَّجیمْ ـ بِسْمِاللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِهُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَّ الْقَمَرَ نُوراً وَّ قَدَّرَهُ مَناِزلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَالسِّنینَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَاللهُ ذ'لِکَ اِلاّ' بِالْحَقِّ یُفَصِّلُالاَْیاتِ لِقَوْمٍ یَّعْلَمُونَ *اِنَّ فِیاخْتِلا'فِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ماخَلَقَاللهُ فِیالسَّمواتِ وَ الاْرْضِ لاَ'یاتٍ لِّقَوْمٍ یَّـتَّـقُونَ* اِنَّالَّذینَ لا'یَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَیوهِ الدُّنْیا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَالَّذینَ هُمْ عَنْ'ایاتِنا غافَلُونَ * اُولئِکَ مَأْویهُمُ النّارُ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ * اِنَّالَّذینَ امَنُوا وَ عَمِلُواالصّالِحاتِ یَهْدیهِمْ رَبُّهُمْ بِایمانِهِمْ تَجْری مِنْ تَحْتِهِمُالاَْنْهارُ فی جَنّاتِ النَّعیمِ *دَعْو'یهُمْ فیها سُبْحانَکَ اللّهُمَ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلا'مٌ وَ 'اخِرُ دَعْواهُمْ اَنِالْحَمْدُللهِ ِ رَبِّالْعالَمینَ *صَدَقَاللهُ الْعَلیُّ الْعَظیمْـ حضار صلوات فرستادند) رئیس ـ با تشکر از قاری محترم. 3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: ابوالفضلشکوری ـ حاتم نارویی و علی نظری رئیس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ بسمالله الرحمن الرحیم ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از: ـ جناب آقای ابوالفضل شکوری نماینده محترم زنجان. ـ جناب آقای حاتم نارویی نماینده محترم بم. (که هرکدام ده دقیقه وقت دارند) ضمناً جناب آقای حاتم نارویی، نماینده محترم بم یک وقت پنج دقیقهای هم دارند که جمعاً (15) دقیقه نطق دارند. ـ جناب آقای علی نظری نماینده محترم اراک. (که پنج دقیقه وقت دارند) جناب آقای ابوالفضل شکوری بفرمایید. ابوالفضل شکوری ـ بسمالله الرحمن الرحیم «لاحول و لاقوه الاّ بالله العلی العظیم» ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اربعین شهدای کربلا و سالار شهیدان ابیعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ و نیز شهادت امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ که در همین نزدیکیهاست و رحلت جانگداز منجی عالم بشریت و آخرین پیامرسان وحی الهی به بشر، حضرت محمد بن عبدالله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ (حضار صلوات فرستادند) به همه مسلمانان و آزادگان جهان، دقایقی را مزاحم وقت شما عزیزان میشوم. اکنون بیش از یکصد سال است که جوامع مسلمان بویژه جامعه ایران در اثر آشنایی با فرهنگ و تمدن غرب و رویارویی با آن در وجود خودش به بیماری خاصی بنام عقبماندگی پی برده و در صدد رفع و اصلاح آن برآمده است که در نتیجه پدیدهای بنام اصلاحطلبی واصلاحات بوجود آمده و در ادوار مختلف وضع موجود را به چالش کشیده است. با اینهمه جوامع مسلمان و جامعه ما در ایران همچنان ازآن بیماری مزمن رنج میبرند و پس از چندین دهه مبارزات مستمر هنوز به اصلاحات و توسعه موردنظر دسترسی پیدا نکرده است. از طرف دیگر ما کشورهای غربی و اروپا و آمریکا را میبینیم که دراندک زمانی از بدترین نوع عقبماندگی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و صنعتی بیرون آمده و بصورت کاملاً جهشی ره صد ساله را پشت سرگذاشته و به توسعه و پیشرفت غیرقابل تصور نائل آمدهاند. سؤالی که در اینجا پیش میآید این است که چرا اصلاحات و مبارزاتاصلاحطلبانه در کشورهای غربی ثمر بخش و تحول آفرین بوده و لکن در جوامع اسلامی و ایران مؤثر واقع نشده و منجر به تمدنسازی نگردیده است؟ اندیشمندان در شرق و غرب عالم، پاسخهای متفاوتی به این سؤال دادهاند ولی هیچکدام از این پاسخها منجر به پیدایش راهحل مناسب نگردیده و نتوانسته است این بیماری مزمن عقبماندگی و فقر را از بین ببرد. چرا چنین است و رمز عدم موفقیت ما در کجا نهفته است؟ بنظر قاصر من یکی از موانع و عوامل عدم موفقیت ما در برداشت اشتباهی است که بعضاً از مفهوم اصلاحات انجام گرفته و میگیرد و دیگری در دوگانگی فرهنگی و دوگانگی فرهنگ سیاسی است که ما مسلمانان و ایرانیان تا کنون دنبال کردهایم و دچار آن بودهایم و در نتیجه پدیده اصلاحات در تاریخ ایران به یک موجود عقیم و سترون تبدیل گردیده و زحمات مصلحان و مبارزان به هدر رفته است که البته هر یک از این مفاهیم به تبیین و توضیح نیاز دارند. دو نوع اصلاحات وجود دارد و لکن عملاً کسی بین آنها تمایز و تفاوت قائل نمیشود. نوع اول، اصلاحات سختافزاری و نوع دوم اصلاحات نرمافزاریاست. اصلاحات سختافزاری همان است که بعد از جنگ ایران و روس و شکست ایران کسانی مانند عباسمیرزا ولیعهد فتحعلی شاه بهفکر آن افتادند و بعدها امثال رضا خان پهلوی خواستند از وی تقلید نمایند و امثال عباسمیرزا چنین پنداشتند که عقبماندگی مردم ایرانرا میتوان با مدرن ساختن ارتش ایران و تأسیس چارخانه توپریزی جبران کرد، اما فکر نکردند که تغییر و متحدسازی لباس مردم و سربازان و خرید و یا ساختن چند عدد توپ و تفنگ، نمیتوان با خرید اینها جامعه را اصلاح نمود، بلکه اصلاح جامعه با اصلاح فکر انسانها وروش حکومتداری است. اصلاحات نرمافزاری در مقابل اصلاحات سختافزاری همان است که رهبران مشروطه امثال آخوند ملامحمدکاظم خراسانی و میرزای شیرازی نایینی، میرزاملکم خان و امثال آنان بدنبال آن بودند و آن تغییر روش در نحوه اداره جامعه و شیوه حکومتداری است. برخیاز تفاوتهای اصلاحات سختافزاری و نرمافزاری بدین قرار است. اصلاحات سختافزاری تلاش برای تغییر رو بناهاست مانند عمل توپریزی عباسمیرزا. اصلاحات نرمافزاری تغییر ساختارها و دگرگونی زیرساختهاست. اصلاحات سختافزاری حفظ انجماد فکری و تحفظ به روشها و الگوهای کهنه است. اصلاحات نرمافزاری تغییر و نوسازی روشهاست. اصلاحات سختافزاری شخصمحور است و متکی بر الگوهای فردی است. اصلاحات نرمافزاری جامعهمحور است و متکی بر بهرهوری از خرد جمعی است. اصلاحات سختافزاری به بهینهسازی روش حکومتداری نمیاندیشد. حکومت نرمافزاری به بهینهسازی روش حکومتداری میاندیشد. نتیجهای که میگیریم این است که ما با اصالت دادن به اصلاحات نرمافزاری میتوانیم به بیماری عقبماندگی همه جانبه فائق آمده و با آن به مقابله برخیزیم و جامعه را از حالت عقیمی و سترون بودن بدرآوریم که در نتیجه اصلاحات سختافزاری نیز خودبخود پدید خواهد آمد.اصلاحات سختافزاری و اصالت دادن به آن یکی از موانع وصول ما به مرحله تمدنسازی بوده و هست. دوگانگی فرهنگ سیاسی و عدم شفافسازی آن نیز عملاً به دو قطبی شدن قدرت در جامعه انجامیده و حرکتهای اصلاحی را خنثی میسازد (رئیس ـ اگر بخواهید به آقای نارویی سه دقیقه وقت بدهید، وقتتان الان تمام است) نیم دقیقه... و موجب تولد جامعه سترون و عقیم میگردد. ما باید در زمینه اخذ و عدم اخذ مفهوم دموکراسی تصمیم بگیریم. آنچه که اکنون از دموکراسی در ایران پیاده میشود، بنظر قاصر من دچار همان حالت سترونبودن است، نه دموکراسی غربی است، نه دموکراسی است که درصدر اسلام به اسم بیعت به رسمیت شناخته میشد. یکی از عوامل شکست سیاسی ما در زمان حاضر (شکست سیاسی ما مسلمانان، منظورم جریان خاصی نیست) این است که ما دموکراسی را نه به مفهوم غربی بکار میگیریم، نه به مفهوم اسلامی، ما عملاً دچار از خودبیگانگی شدهایم. دموکراسی را اگر قرار است بگیریم که با فطرت بشر هم هماهنگ است (که باید بگیریم) باید در تمام ابعاد آن بگیریم و به مفهوم واقعی آنبگیریم، نه آنکه خودمان برای دموکراسی تعریفی بسازیم و مجسمهای بتراشیم و بخواهیم دموکراسی من درآوردی را در جامعه پیاده کنیم کهنتیجه آن این میشود که نه جامعه مسلمان میتوانیم بوجود بیاوریم و نه یک جامعه دموکرات. والسلام علیکم و رحمهالله وبرکاته رئیس ـ البته وقت شما نیم دقیقه مانده. خودمان در حدی که میتوانیم به آقای نارویی وقت میدهیم، خود نمایندگان هم به آن توجه دارند. منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای حاتم نارویی بفرمایید. رئیس ـ توجه داشته باشید! آقای نارویی یک (10) دقیقه وقت دارد و یک (5) دقیقه (مرعشی ـ سه دقیقه از وقت آقای شکوری میتوانند استفاده کنند) چشم، میخواهم بگویم که طول میکشد آقایان به من تذکر ندهند. قضیه زلزله بم هم هست که حتماً همه ما باید رعایت کنیم، بفرمایید. حاتم نارویی ـ بسمالله الرحمن الرحیم ـ سلامعلیکم و رحمهالله با تشکر از برادران بزرگوار جناب آقای دکتر میرزاکوچکی و جنابآقای شکوری (زنجان) که محبت کردند از وقت خودشان به حقیر کمک کردند تا مطالب در ارتباط با زلزله بم را خدمتتان مطرح کنم. مجلس محترم و ریاست محترم مجلس هم محبت میفرمایند که حقیر بتوانم امروز درارتباط با زلزله مطالبی را به استحضار برسانم. سینهسوزی چه روز بود آنروز غروب کینه توزی بود آنروزتن خورشید را در خاک کردند خداوندا چه روزی بود آنروز همکاران گرامی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی! امروز دومین نطق پیش از دستور خود را پس از گذشت (110) روز از حادثه تأسفبار زلزله بم، بروات و روستاهای مجاور با کوله باری از مشاهدات، شنیدهها و نانشنیدههای مردم که حاصل (91) روز حضور مستمر حقیر و خانوادهام در قلب حادثه است در محضر شریف نمایندگان ملتایراد میکنم. از آنجا که پارهای از مشکلات و معضلات مطرح شده در نطق پیشین همچنان در سطح شهرستان بم اما بشکلی دیگر وجود دارد یادآوری مفاد گفتههای قبلی ام را گوشزد میکنم. اما علیرغم نطق قبلی شایسته میدانم که امروز در آغاز کلام از مدیران و مسؤولان عزیزی که با احساس مسؤولیت و از سردرد نسبت به رفع مشکلات همشهریان عزیزم منشأ خدمات دلسوزانه شدهاند، تقدیر و تشکر نمایم. گرچه برخی از مسؤولین محترم با بیمهری و کم لطفی با بکار بردن جملات و عباراتی مانند اینکه «توقع بمیها خیلی بالاست» موجبات تکدر خاطر شهروندان عزیز و مصیبت زده بم را فراهم آورده و جای گله و انتقاد اینجانب بعنوان نماینده آن مردم شریف را باز گذاردهاند. آیا واقعاً اینکه پس از (110) روز همچنان بسیاری از وعدهها برای سروسامان دادن به وضعیت اسکان، زندگی، معیشت و اقتصاد بم و بمیها تحقق نیافته است و علیرغم جلسات و سخنرانیها و مصاحبههای فراوانی که در موضوع این حادثه غمبار و مصیبت جانکاهو اثرات مخرب آن انجام پذیرفته هنوز شاهد کمیها و کاستیهایفراوان هستیم از «توقع بالای بمیها» نشأت میگیرد یا از نارساییعملکرد بعضی مسؤولان؟ آیا بکار بردن چنین عباراتی، محملی برای سرپوش نهادن بر ضعف خود است یا نمایاندن واقعیتهای خلق و خوی قناعت پیشه و کریمانه مردم بم؟ برای اینجانب و موکلینم این سؤال مطرح است، کسانیکه مردم بم را پرتوقع معرفی میکنند پاسخ فرمایند که پس از وقوع زلزله چند شبانهروز در چادرهای طوفان زده و در سرمای جانسوز و گرمای طاقتفرسا همراه خانواده محترمشان در بین مردم بم بودهاند؟ بیگمان سکونت در بهترین و امنترین مکانها و منزلهای منطقه موجبات بیخبری و بیاعتنایی نسبت به گرفتاریهای مردم شریف را فراهم میآورد. چگونه چنین کسی میتواند دست و پنجه نرم کردن با بیماری و نداشتن دارو و درمان را بفهمد؟ چگونه چنین فردی حال کسانی را که مار و عقرب امان خانوادهشان را بریده است میفهمد؟ بدیهی است که چنین کسانی ممکن است از «توقع بیجای مردم» سخن بگویند شاید آنان توقع مردم را در دسترسی به اسکان نسبتاً ایمن، آب آشامیدنی بهداشتی، دوری از گزند جانوران، دسترسی آسان به دارو و درمان، ساماندهی به کسب و کار و غیره را توقعی بیجا میدانند. در سخنان پیشینم مکرراً تصریح کردهام و اینک نیز تأکید میکنم که اگر واقعیتها به امناء و معتمدین و شوراهای اسلامی و مجموعه ائمه جمعه شهرستان و نماینده مردم در میان گذاشته میشد از انتشار اخبار غیرواقع و وعدههای امروز و فردا به سختکوشان دل کویر جلوگیری میشد و اینگونه بر مردم عزیز بم با سوابق درخشان قبل و بعد ازانقلاب بیمهری روا داشته نمیشد. بهرحال جا دارد عملکرد مسؤولان شهرستان بم در این حادثه با عملکرد مسؤولان متولی حادثه زلزله رودبار و منجیل مقایسه شود، آنجا که اینجانب از نزدیک شاهد بودم که پس از گذشت حدود سه ماه، کلیه کارهای اولیه و اسکان موقت، سروسامان دادن به زندگی مردم، کسب و کار و اشتغال زلزله زدگان آنهم در منطقه خوش آب و هوای گیلان با قوت و توان و با بهرهگیری از مدیریتی پاسخگو و دلسوز انجام شده بود.لازم است همچنین در این مقایسه امکانات آنروز کشور بعد از (8) سال دفاع مقدس و توان وامکانات امروز کشور را نیز در نظر بگیریم. باری، اینک دراین نطق که به گمانم آخرین نطق اینجانب در مجلس ششم است به تمام مردم شریف و به مصداق حدیث شریف «المؤمن مرآت المؤمن» نکاتی چند را ضروری برای یادآوری میدانم: 1 ـ نه تنها اسکان موقت بلکه وعدههای آن نیز مکرراً به تعویق میافتد. در ابتداء وعده دادند (15) اسفند 82، آنگاه تا (15) فروردین به تأخیر افتاد، سپس (15) اردیبهشت را وعده دادند که هیچ معلوم نیست این نیز به تعویق نیفتد. پیشنهاد میکنم برای روشن شدن واقعیتها و بررسی اینکه درصد آواربرداری چه میزان است، اسکان موقت شهروندان حقیقی بعد از پالایش جدی جمعیت چه پیشرفتی دارد؟ هیأتی از سوی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و متشکلاز نمایندگان محترم کمیسیونهای ذیربط با وقت و فرصت کافی به بم و بروات عزیمت نمایند تا از نزدیک شاهد وضعیت موجود و نحوه عملکرد مسؤولان باشند و با چاره اندیشی و تدبیر به رفع مشکلات بپردازند چرا که قطعاً ادامه این وضعیت به هیچ عنوان به مصلحتمردم و نظام نیست. همچنین انتظار دارم که موجبات حضور مستمر و مؤثر و راهگشای نماینده محترم قوه قضائیه و عزیزان بازرسی کلکشور در شهرستان بم فراهم شود. 2 ـ ضمن تشکر از مسؤولین محترم شبکه بهداشت و درمان و مراکز بهداشت شهرستان و استان بدلیل تلاشهای انجام پذیرفته خاطرنشان میسازد که در زمینههای زیر جای نگرانیهای جدی وجود دارد: الف ـ عدم وجود بیمارستان در شهرستان که شایسته است در راهاندازی بیمارستان (96) تختخوابی اقدام عاجل بعمل آید. ب ـ کمبود پزشک متخصص، دارو و لوازم ضروری، اعتبارات لازم و آمبولانس در سطح شهرستان. ج ـ با شروع فصل گرما، شیوع بیماری و فراگیر شدن آن به کل منطقهبه جهت تخلیه آوار در حوزه کرک و نارتیچ و جابجایی آن بوسیله باد و طوفان به حوزه پایین دست مسکونی بم و بروات محتمل است. د ـ کمبود و نقص سرویسهای بهداشتی، نقص شبکه آب آشامیدنی و کمبود آب بستهبندی شده و نیاز فوری به برنامهریزی مجدد، اقدام عاجل در همه زمینههای بهداشت و درمان را تأکید میکنم. 3 ـ همشهریان عزیز در ادامه معالجه و درمان بیماری خود بامشکلات عدیده مالی در تهران و کرمان و سایر شهرها روبرو هستند و کاستیهای فراوان دارند. پیشنهاد میشود بمنظور پاسخگویی به ایننیاز، مرکزی با عضویت هلال احمر، کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی کشور تشکیل تا به تناسب رجوع مراجعین جوابمناسب به رفع نیاز این عزیزان داده شود. 4 ـ توزیع مواد خوراکی و سبد کالا در شهرستان همچنان مورداعتراض مردم شریف است. بارها پیشنهاد نمودیم حداقل چهار مکان در چهار نقطه شهر برای تأسیس فروشگاه و تأمین کالاهای ضروریپیشبینی گردد. کمیته امداد حضرت امام آمادگی خود را برای انجام این مهم اعلام داشته و پیگیری نیز شده است تا با توزیع کالا برگ و یاوجه نقد با مراجعه به فروشگاههای مذکور کالاها رؤیت و براساس نیاز واقعی خریداری شود که این امر علاوه بر رفع نیاز بیشک موجبسرزندگی اهالی نیز میگردد. 5 ـ در موضوع اشتغال جوانان عزیز و نیروهای کار بازمانده پس ازحادثه زلزله بم مطلب فراوان است. وضعیت بیکاری جوانان بقدری ملالآور و دردناک است که بیم آن دارد اثرات نابهنجار اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی آن تا سالیان سال غیرقابل جبران باقی بماند. متأسفانه در عین حالیکه سرمایه گرانبهای عمر جوانان بومی منطقهبیکار و معطل درحال سپری شدن است نیروهای کار از شهرها و استانهای دیگر رهسپار منطقه زلزله دیده بم هستند که این امر جفایمضاعفی است که روا داشتهاند، علیرغم اینکه در تمامی جلسات و دیدارهای خود به مسؤولین محترم توصیه کردهایم که حتی الامکان ازنیروهای بومی که توان و تخصص لازم را دارند خصوصاً جوانان جویای کار که همگی اعلام آمادگی برای کار و فعالیت نمودند، استفادهشود. متأسفانه این مهم نیز جدی تلقی نشده و این مسأله انتقاد و گلهشهروندان را بهمراه دارد. 6 ـ اما سخنی درباره فرهنگیان عزیز و صبور منطقه: جناب آقای وزیر آموزش و پرورش! چنانکه در نطق قبلی نیزتصریح کردم اگر فرهنگیان عزیز شهرستان بم در سوگ از دست دادنخانواده محترم، همکاران گرامی، دانشآموزان مظلوم و خانه و کاشانهخود بالاترین خسارت را در این حادثه دردناک متحمل شدند و اینکدر پیگیری پرداخت مطالبات قانونی و کمکهای واصله از نقاط مختلفبیصبرانه منتظر اقدام عملی هستند. شایسته است به هر نحو مقتضیپرداخت مطالبات و دیگر کمکها به این عزیزان با قیدفوریت انجامپذیرد. جای تأسف است که در توزیع کمکهای موردنظر در منطقهمحروم میان فرهنگیان واجد شرایط بعضاً سلیقهای عمل شده است.ضروری است که وزیر محترم آموزش و پرورش دستور فرمایند تا دراین موقعیت حساس با ملاحظه و رعایت حال مجموعه آنان اقدامفوری و مؤثر انجام پذیرد، بویژه بررسی شود که میزان وجوه واریزیبحساب جاری (21000) متعلق به سازمان آموزش و پرورش استانکرمان و میزان برداشت از آن حساب چقدر و چگونه بوده است؟مقتضی است در این خصوص گردش حساب مزبور گزارش شود. 7 ـ اما درباره اصناف و پیشهوران: نمایندگان محترم مجلس استحضار دارند که بازار بم تا پیش ازحادثه، مرکز تجارت و کسب و کار خود بم و (5) شهر دیگر و (650)روستای فعال منطقه بوده و هماینک این مجموعه عظیم و تاریخی وثروتمند به تلخاکی مبدل شده است. از اینرو کسبه، اصناف، پیشهورانو صنعتگران شریف بم و بروات و روستاهای مجاور که حدود(4200) نفر میباشند علاوه بر از دست دادن عزیزان و خویشان وخانواده خود اینک متحمل خسارات مالی جدی و از بین رفتن سرمایهشد و همچنین علاوه بر تأثیر نامطلوب بر اقتصاد شهرستان دارایاثرات منفی در بخشی از مرکز تجاری و صنعتی استان کرمان و دیگرشهرهای بزرگ گردیده. علیرغم اینکه این قشر شریف جامعه با وجود خسارات جانی ومالی کار خود را از سر گرفتهاند و مسؤولین محترم بازرگانی نیزپیگیریهای مکرر داشته و دارند، تا این لحظه هیچگونه اقدام عملی ومؤثر به چشم نمیخورد. بدتر آنکه در بعضی موارد نیروهای غیربومیکه ظاهراً بعنوان کمک آمدهاند، خود و شغل و کسب و کار خویش راجایگزین کسبه بومی کردهاند که مسلماً این امر تضییع حقوق کسبهبومی است. 8 ـ کشاورزان و کشاورزی شهرستان بم از اهمیت ویژهایبرخوردار است و کافی است بیاد آوریم که این عزیزان در سختترینشرایط اقلیمی در دل کویر بیش از (120) هزار تن رطب مضافتی را بارتبه اول در کشور تولید میکنند. از اینرو نکات زیر باید سریعاً موردبررسی و اقدام سازنده قرار گیرد: الف ـ عزیزان کشاورز بدنبال وقوع زلزله، مواجه با خساراتفراوانی شدهاند اگر چه مسؤولین محترم در این بخش تلاش بسیاریبرای جاری کردن مجدد آب قنوات و چاههای آب کشاورزی برایمشروب نمودن باغات و نخلستانهای منطقه نمودهاند اما حضورسازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و مدیریت جهاد کشاورزیشهرستان بم علیرغم داشتن نقشه مهم و اساسی در مهمترین موضوعشهرستان یعنی کشاورزی منطقه در ستاد راهبردی بازسازی شهرستانبم عضویت ندارند. ب ـ از دیگر نکات مهم درباره کشاورزی این است که بم، بروات ودیگر شهرهای شهرستان تماماً باغ که اکثریت سکنه آنها به امر باغداریو کشاورزی اشتغال دارند و در نتیجه باید در اسکان موقت و دائم آناناین نکته را مدنظر قرارداد که باید در کنار باغات خود سکونت یابند.چرا که امکان دسترسی به باغات از مسافت دور از اردوگاه اجباریغیرممکن خواهد بود و انجام این روند، خسارات جبران ناپذیری رابدنبال خواهد داشت. ج ـ تصمیمگیری در بخش کشاورزی باید با مشورت افراد مسؤولو صاحبنظر انجام پذیرد والا شاهد تضییع حقوق مردم و تأخیر دربسامان کردن اوضاع کشاورزی منطقه خواهیم بود و جبران مافات بسیارپرهزینه و پرزمان خواهد بود. نمونهای از تصمیمگیریهای مسؤولانه وکارشناسانه آن بود که پس از اتخاذ تصمیم برای واگذاری مسؤولیتگردهافشانی نخیلات به یکی از شهرهای مجاور با پیگیری لازم نسبتبه این امر حساس در تصمیم مذکور تجدید نظر بعمل آمد وگردهافشانی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بم و نیروهای بومیمحول گردید که اینک کار گردهافشانی همراه با اشتغال و توفیق روبهاتمام است. د ـ در حادثه زلزله، حصار باغات و کانالهای آبرسانی در بم وبروات و روستاهای مجاور تماماً تخریب گردیده ولی متأسفانه نسبتبه ترمیم و بازسازی آن هنوز اقدام فراگیر صورت نپذیرفته درحالیکهاین موضوع از اولویت برخوردار است، انتظار داریم در اسرع وقتتدبیری نیکو و مؤثر در رفع این مشکل مهم بعمل آید. ه ـ لازم است پرداخت وامهای معوقه کشاورزی شهرستان ضرورتاًو بدون دریافت بهره تأخیر، تمدید گردد که متأسفانه اقدام عملی ومؤثر در این جهت صورت نگرفته. از سوی دیگر در بخشنامه صادرهدر این خصوص فقط شهر بم دیده شده درحالیکه ادامه بخش کشاورزیاز شهر بروات و منطقه رودآب، ریگان و فهرج نرماشیر، دهبکری ومرغک در شش سال خشکسالی پی در پی خسارات فراوان دیدند. همچنین کشاورزان زحمتکش شهرستان بجهت خسارات وارده ونابودی حدود (40) هزار تن خرمای تولیدی سال 82 و در اثر سرمایزیر صفر و از بین رفتن تمامی مرکبات توان پرداخت وامهای معوقهسالهای قبل را ندارند و در این خصوص انتظار اقدام فوری داریم. و ـ برای اجرای طرحهای کشاورزی با پرداخت (30) درصد آوردهکشاورزان و (70) درصد سهمیه دولت موافقت و ابلاغ گردیده ولیمتأسفانه بدنبال حوادث غمبار، اینک کشاورزان بم توان پرداختهیچگونه آوردهای را در سالجاری ندارند. بنابراین انتظار است که بامصوبه مجلس، تأمین صددرصد اعتبار از طرف دولت پیشبینی واجراء گردد. ز ـ درحالیکه بخش قابل توجهی از خرمای تولید سال قبل هنوز درسردخانهها موجود است ولی معالاسف تا این لحظه علیرغم پیگیریفراوان هیچگونه اقدام جدی برای ساماندهی به این وضعیت و تعیینتکلیف نهایی صورت نپذیرفته و صرفاً به صدور نامه و بخشنامه اکتفاءشده است. امید است فوریت این مهم مورد عنایت قرار گیرد. ح ـ مدتی است انواع کود شیمیایی مورد نیاز منطقه با کاستیمواجه است. پیگیری و رفع مشکل در این موضوع از اولویت خاصیبرخوردار است. ط ـ چون اتحادیه تعاون روستایی بم در حادثه زلزله خساراتقابلملاحظهای دیده و از طرفی تأمین کالاهای ضروری فروشگاههایتعاون روستایی (650) روستای فعال منطقه بر عهده این اتحادیه استدرحال حاضر بجهت عدم امکانات مالی توان چنین کاری را ندارد،ضرورتاً تأمین منابع مالی اتحادیه برای تجهیز فروشگاههای تعاونروستایی و فراهم نمودن تعداد (120) میلیون قطعه کارتن یک کیلوییبستهبندی خرما در سالجاری برای شهرستان مورد تأکید است. ی ـ سردخانههای شهرستان از ضروریترین مکانهای سرد و فنیبرای نگهداری رطب مضافتی هستند که متأسفانه بعضی از آنها در حادثهزلزله بم خسارتهای کلی دیدهاند. شایسته است وزارت محترم صنایع ووزارت محترم جهاد کشاورزی که با صدور موافقتنامههای اصولی برایاحداث سردخانهها در شهر و روستاهای مجاور اقدام کردهاند، رفع نیازفوری برای جبران خسارات و راهاندازی مجدد سردخانهها را فراهمآورند. امید است تا قبل از فرارسیدن فصل برداشت، مجموعهسردخانههای آسیبدیده در شهر و روستاهای مجاور تعمیر شوند تاامکان بهرهبرداری در خدمت کشاورزان منطقه بوجود آید. 9 ـ در نطق قبلی درخصوص مشکل راهآهن و آزادراه کرمان ـ بماشاراتی داشتم. ضمن تأکید بر آنچه گفته شد اینک بر تعریض و مرمتجاده بم ـ ایرانشهر که بمدت (14) سال مشمول مرور زمان گردیده و باادامه وضعیت موجود، خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی راموجب شده است تأکید میکنم وزیر محترم راه و ترابری در سالپاسخگویی بنا به ضرورت انجام موارد فوق نسبت به تکمیل جادههایروستایی دریجان ـ علیآباد وزیری، تاسه کهور، کریمآبادطبسی وهمچنین رفع نقص از راههای اصلی و روستایی شهرستان اقدام نموده وراهداری منطقه را فعال کنند تا مشکلات فراوان موجود بطور جدی وفوری مرتفع گردد. فرصت مغتنم است تا در اینجا از مدیریتهایمحترم راه و ترابری زاهدان، ایرانشهر و بیرجند که پس از وقوع زلزله باحضور خود و همکاران گرامیشان در شهرستان بم همکاری دلسوزانه ومؤثر داشتهاند تقدیر و تشکر نمایم. 10 ـ در ارتباط با امور و مسائل امنیتی شهرستان، سردار قالیباف وسردار دارایی از روزهای اولیه زلزله امکانات خوبی را به منطقه زلزلهارسال نمودهاند که جای تقدیر و تشکر دارد. اما وسعت و موقعیتخاص شهرستان نیاز به امکانات بیشتر دارد تا فرماندهی انتظامی منطقهاز این جهت احساس کمبود و کاستی نداشته و بتواند در مواقع مقتضینسبت به رفع مشکلات احتمالی تصمیمگیری و اقدام نماید. بار دیگرزحمات این عزیزان را سپاس میگذارم بویژه آنکه باتوجه به آمار وارقام، جرائم به نحو محسوسی کاهش یافته است. 11 ـ مرکز آمار ایران در ارتباط با عدد درگذشتگان ناشی از حادثهزلزله، آماری را اعلام داشته است که اگر این آمار صرفاً مربوط بهدفنشدگان در بهشتزهرای بم و بروات بوده باشد به واقعیت نزدیکاست و در غیر اینصورت باید آمار دقیق ارائه شود. بنظر اینجانبهمانطور که در نطق قبلی اعلام داشتهام تعداد فوتشدگان بالغ بر (40)هزار نفر میباشد. 12 ـ ضروری است مسؤولین ذیربط در اسرع وقت وجوه و ارزدریافتی و کالاهای رسیده جهت زلزلهزدگان بم را به متصدیان امر درشهرستان تحویل نمایند و از تأخیر و درنگ بیش از این بپرهیزند تاخدایناکرده چنین تأخیری موجب وقفه در امور نگردد و مسؤولیتدنیوی و اخروی از این جهت برای آنان ایجاد نشود. 13 ـ تمامی عرایضی که تاکنون داشتم از سر مسؤولیت و درمحضر الهی و بدلیل شفقت و دلسوزی بر خلق خدا بوده و گمان میبرمکه همراهان را جز تذکر نافع نیفزاید و دشمنان نیز جز خردهگیرینکنند. امیدوارم هیچ فرد و گروهی اعم از داخل و خارج از آنچه گفتمبهرهبرداری سیاسی نکند. 14 ـ آخرین نکته را براساس اطلاعاتی که ساعات گذشته بدستآوردم تصریح میکنم، درواقع تذکری به تمامی کسانیکه بعد از انقلاباسلامی در بم جز به منافع مادی و دنیوی خود و همفکرانشاننیندیشیدهاند (رئیس ـ وقتتان دیگر تمام است) (حاجآقا! الان تماممیکنم) بیایید و در این ایام واحسرتای بم دست خود را از سر مردممصیبت دیده بم بردارید. شما را از دخالتهای غیرقانونی و غیرشرعیبعنوان عزل و نصب بعضی از مسؤولین و اختلاف انگیزی بین مردممظلوم برحذر میدارم. مردم عزیز مکرراً اعلام داشتند که این جماعترا قبول ندارند ولی به گمانم مهمتر از قبول و پذیرش مردم برای آنهامنافع زودگذر مادیشان مهم است. 15 ـ در پایان باتوجه به اینکه مردم شریف بم بعلت وقوع زلزله وعدم برگزاری انتخابات دوره هفتم در آن حوزه از داشتن نماینده درمجلس هفتم محرومند و این محرومیت نیز بر سایر محرومیتهای آنانافزوده میشود، از همکاران خود در مجلس هفتم تقاضا دارم کههمچنانکه مقام معظم رهبری فرمودند و به جهت اهمیت موضوع تاامروز دو سفر به بم داشتهاند، موضوع شهرستان را در تمامی جوانباعم از بازسازی و احیاء و توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی وفرهنگی و اجتماعی و غیره فراموش نفرمایند و همچنان این موضوع راتا نیل مردم شریف شهرستان بم به وضعیتی باثبات و پویا دنبال نمایند.بیشک چنین امری اجر معنوی و دنیوی آنان را بهمراه خواهد داشت.دنیا و آخرت آنان را آباد خواهد ساخت. فراموش نکنیم که اگر مردمعزیز را فراموش کنیم آنان نیز ما را فراموش میکنند. والسلام رئیس ـ من از نمایندگان محترم مخصوصاً تشکر میکنم از اینکهلطف فرمودند و به من تذکر ندادند که اگر تذکر میدادند بجا بود بخاطرمسائل بم... ناطق بعدی را دعوت بفرمایید. منشی (جلودارزاده) ـ جناب آقای علی نظری بفرمایید. علی نظری ـ بسمالله الرحمن الرحیم در روزهای پایانی مجلس ششم نطق خویش را با بیانی از«نوعدیگر» تقدیم میکنم. اصلاح طلبان بدجنس و نقنقو فقط بلدند نق بزنند. وقتی در روزجمعه پرشکوه اول اسفند آبادگران بجای اصلاح طلبان کرسیهایقرمز رنگ را فتح کردند، بجای تبریک به فاتحان مجلس هفتم شروع بهناسازگاری کردند و با بوق و کرنا گفتند آبادگران مسابقه یکنفره رابردند. خوب بردند که بردند! مهم بردن بود، عرضه داشتند، تابلویخودشان را عوض کنند و شعارهای اصلاح طلبان را بدهند، اصلاحطلبان لابد انتظار داشتند دوستان ما در یک مسابقه بیرقیب هم که درغیاب حداقل بیش از نیمی از مردم برگزار میشد، مسابقه را ببازند ومدال طلا نگیرند. از اصلاح طلبان پرمدعا باید پرسید که لابد شمامیخواستید در این مسابقه یکنفره فاتحان مجلس هفتم، دوم شوند؟اینکه محال بود، مگر میشود در یک مسابقه یکنفره دوم شد؟ آنوقتدیگر بقول غربیها باید به IQ آنها شک میکردیم! اینقدر نگوییدانتخابات فرمایشی، خیر انتخابات فرمایشی زمانی است که هیچکس یاهیچ فرد در صحنه نباشد ولی بیانصافها در همان (190) حوزه معروفکه شما میگویید هم رقابت بین کاندیداهای جناح فاتح مجلس هفتمبود یا نبود؟ به کوری چشم حسودان و آن (23) میلیون نفری که درانتخابات شرکت نکردند باز هم اول اسفند روز احیاء غرور فاتحانمجلس هفتم بود که هنوز به مجلس نیامدهاند لااقل باعث انبساط خاطرمردم شدهاند. حداقل حرفی برای گفتن دارند. قول دادهاند که ایرانژاپن اسلامی و تهران بیدر و پیکر توکیو شود. ماهوارهها را آزادمیکنند. هر ایرانی صاحب یک ریسیور مجانی میشود. امااصلاحطلبان چه کردند؟ فقط آمدند گفتند آزادی اندیشه، جامعه مدنی،جامعه باز و در نهایت دیدیم که با آنهمه لالایی چگونه خوابشان برد و باوجود وزارت کشورشان، جامعه بازشان بسته شد. مردم خوشحال هستند و برای بازگشایی مجلس هفتم ثانیهشماریمیکنند. چرا که آبادگران وعده ارزانی و وفور دادهاند. اگر امروز گوشتکیلویی (5) هزار تومان است مجلس کارآمد هفتم با معجزهگری خاص،کاری میکند که فروردین سال آینده قیمت گوشت کیلویی هزار تومانشود، دیگر یک شهروند و روستانشین مجبور نیست برنج را کیلویی(1500) تومان بخرد و مثل گذشته حتی برای مرغهای خانگی هم ارزنبجای برنج میخریم. گوشت مرغ نهتنها بازار سیاه نخواهد داشت،بلکه از کیلویی (1500) تومان به (500) تومان میرسد. دلار لعنتیآمریکا از (800) تومان به (80) تومان سقوط میکند و استکبار جهانیخواهد دید که چگونه پوزه آمریکا به خاک مالیده خواهد شد. البته بادیپلماسی عزیزم گفتن و جانم شنفتن! قیمت خودرو ارزان میشود،دیگر کسی مجبور نیست برای پیکان فکسنی (6) میلیون بدهد، پیکانبا (2) میلیون تومان به هر ایرانی عرضه میشود. پژو به (5) میلیونتومان میرسد و زانتیا به (10) میلیون. هر معلمی قادر خواهد بودسوار ماشین مدل بالا گردد. معلمان عزیزی که عمری را در محرومیتگذراندهاند، صاحب یک زندگی راحت و بیدغدغه میشوند. دیگر ازمحرومیت در زندگی فرهنگیان خبری نخواهد بود. بازنشستگان کهشندرغاز حقوق میگرفتند متمول میشوند. هیچ کارمندی سال آیندهدیگر نیازی به شغل دوم و سوم نخواهد داشت. دیگر هیچ کارمندیبرای پرکردن سفرهاش از نان، مسافرکشی نمیکند. در ادارات هیچکسدیگر مجبور به اضافهکاری نخواهد بود. وام ازدواج مانند نقل و نباتبین جوانان متقاضی ازدواج توزیع میگردد، بیکاری محو میشود،خانوادههایی که به برکت اصلاحطلبان در هر خانوارشان دو یا سه جوانبیکار دارند سر کار خواهند بود. به راحتی دو جوان تازه تشکیل زندگیداده صاحب خانه و کاشانه میگردند. اگر شهرداران اصلاحطلب وبیعرضه کاری کردند که قیمت مسکن در تهران، در نقاط مرکزی بهمتری (1) میلیون تومان رسید، شهردار آبادگر عزیزمان کاری خواهدکرد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قیمت مسکن در شمالشهر تهران در شمیران به متری (100) هزار تومان برسد. آیا اینهمهخدمت به مردم کم نعمتی است؟ باید مردم برای ورود نمایندگانباکفایت مجلس هفتم زیر لب ترنم کنند:آب زنید راه را بوی نگار میرسد بگذارید مردم از تجربه نمایندگانی در مجلس هفتم بهرهمند شوندکه فرمودند میخواهند حقوق نگیرند، هزینه دفتر دریافت نکنند و حتیاز گرفتن اجاره خانه هم امتناع بکنند. آیا اینهمه وفور نعمت و گشایشاقتصادی برای مردم کم چیزی است؟! ایکاش زودتر از این حرفهامردم از شر اصلاح طلبان اهل شعار راحت میشدند و آبادگران خیلیزودتر میآمدند. وقتی اینهمه آبادانی و راحتی محقق شود، مردم حتیآنهائیکه همنوا با اصلاح طلبان نقنقو و شعاری در انتخابات شرکتنکردند، به جان شورای نگهبان دعا میکنند و از ته دل میگویند(2500) فعال سیاسی رد صلاحیت شد به جهنم، (80) نماینده مجلسرد صلاحیت شدند به درک، لااقل به قیمت راحتی و ارزانی و ادارهراحت کشور که میارزد! ایکاش اصلاح طلبان برای همیشهردصلاحیت میشدند. کی گفته اینهمه آبادگری و خدمت به مردم بداست؟ سال آینده که انشاءالله دولت با مجلس هفتم هماهنگ شد وقطار حاکمیت در ریل حاکمیت یگانه افتاد خواهید دید که مردمچگونه دست به دعا میبرند و سجده شکر میکنن