شماره۷۷۳۰۳/ت۴۹۱۳۰هـ ۱۵/۶/۱۳۹۴ تصویبنامه در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی مناسبسازی کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت دادگستری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت کشور ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور سازمان بهزیستی کشور ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ مرکز آمار ایران هیأت وزیران در جلسه ۱۰/۳/۱۳۹۴ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: ۱ـ به منظور سیاستگذاری، برنامهریزی اجرایی، نظارت بر امر مناسبسازی و ایجاد بانک جامع اطلاعات مناسبسازی در کشور، ستاد هماهنگی مناسبسازی کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل میشود. ترکیب اعضا و شرح وظایف ستاد یادشده و نحوه نظارت و پیگیری مناسبسازی طبق دستورالعملی است که توسط وزارت کشور با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این تصویبنامه «وزارت» نامیده میشود و وزارت راه و شهرسازی ظرف سه ماه از لازمالاجراشدن این تصویبنامه تهیه و ابلاغ میشود. ۲ـ دستگاههای متولی صدور مجوز مربوط مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسبسازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ نمایند. ۳ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است در کلیه طرحهای آمادهسازی و اجرای مجتمعهای مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت نماید. ۴ـ وزارت مکلف است ساز و کار لازم جهت ارایه تسهیلات برای مناسبسازی خودروهای افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که در این تصویبنامه سازمان نامیده میشود را با رعایت قوانین و مقررات مربوط فراهم نماید. ۵ ـ سازمان مکلف است وسایل و تجهیزات توانبخشی و فناوریهای کمکزیستی تسهیلکننده زندگی افراد دارای معلولیت را با رعایت استانداردهای لازم و با اولویت تأمین از تولیدات داخلی با بهای مناسب و منطبق با توان خرید مصرفکنندگان، در اختیار آنان قرار دهد. ۶ ـ سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش (سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور) موظف است علاوه بر فراهم نمودن امکان دسترسی برابر و بدون تبعیض کودکان دارای معلولیت به مراکز آموزش پیشدبستانی و مهدکودکها و مراکز آموزشی مقطع ابتدایی تا پایان مقطع آموزش متوسطه و هنرستانها در کنار همسالان فاقد معلولیت آنان در مدارس عادی، امکان آموزش کودکان زیر شش سال دارای معلولیتهای شدید و حاد یادگیری، کمتوان ذهنی و معلولیتهای چندگانه را که امکان آموزش در مراکز تلفیقی را ندارند، در مراکز خاص آموزشی از طریق حمایت از بخش غیردولتی یا رأساً فراهم نماید. سازمان مکلف است نسبت به پرداخت کمک هزینه آموزش کودکان دارای معلولیت در مهدهای کودک و مراکز آموزش پیشدبستانی اقدام نماید. بارمالی این بند توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی میشود. ۷ـ وزارتخانههای ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلفند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به اختصاص سهم عادلانه و متناسب افراد دارای معلولیت و کمکهزینه به بخش عمومی غیردولتی ارایهدهنده خدمات ورزشی به افراد دارای معلولیت از بودجه ورزش و امور فرهنگی، هنری و تفریحی کشور اقدام نمایند. ۸ ـ وزارت ورزش و جوانان مکلف است با اولویت طراحی اماکن و تأسیسات ورزشی در کنار سایر افراد، نسبت به توسعه مراکز و تأسیسات ورزشی اختصاصی فعالیتهای ورزشی و حمایت از مسابقات و جشنوارههای ورزشی افراد دارای معلولیت با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. ۹ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط به منظور استفاده برابر ناشنوایان از محصولات تصویری با تخصیص اعتبارات لازم از زیرنویس این محصولات برای افراد ناشنوا حمایت کند. ۱۰ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است با پیشبینی منابع مالی موردنیاز نسبت به تدوین و ابلاغ سیاستهای حمایتی و اجرایی توسعه تورهای گردشگری برای افراد دارای معلولیت با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. ۱۱ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است از محل اعتبارات مصوب مربوط، بودجه موردنیاز تولید و انتشار کتب و نشریات بریل، گویا، چاپ درشت و در قالبهای الکترونیک برای افراد نابینا و کمبینا و چاپ و انتشار کتب و نشریات تخصصی موردنیاز افراد دارای معلولیت و همچنین ایجاد پایگاههای اطلاعرسانی تخصصی این افراد را تأمین کند. همچنین وزارت مذکور موظف است ضمن رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشرین، با اتخاذ تدابیر تشویقی، ناشرین را به ارایه نسخ الکترونیکی آثار خود جهت استفاده نابینایان و کمبینایان ترغیب نماید. ۱۲ـ مراجع نشر قوانین، مقررات، بخشنامهها و دستورالعملها مکلفند موارد یادشده را با رعایت قوانین و مقررات مربوط حداقل در یکی از اشکال بریل، گویا، چاپ درشت یا قالبهای الکترونیکی در دسترس افراد دارای معلولیت قرار دهند. ۱۳ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است استانداردهای دسترسپذیری به دیدارگاههای مجازی برای فناوریهای کمکی نابینایان و کمبینایان را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و بر رعایت آن از سوی دستگاههای اجرایی نظارت نماید. ۱۴ ـ سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط کلیه پشتیبانیهای تخصصی از دانشآموزان دارای معلولیت از جمله تأمین معلمین رابط، وسایل کمک آموزشی متناسب با معلولیت هر دانشآموز و تأمین منابع آموزشی قابل استفاده دانشآموزان دارای معلولیت حسی را فراهم نماید. ۱۵ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان تحصیل رایگان دانشآموزان دارای معلولیت جسمی را که براساس تشخیص کارشناسان ارزیاب سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور بر اثر نوع و شدت معلولیت یا مواجه با معلولیتهای چندگانه، قادر به تحصیل در محیطهای آموزش عادی نیستند در مراکز آموزشی استثنائی دولتی فراهم نماید. ۱۶ـ سازمان مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط خدمات و وسایل توانبخشی موردنیاز کودکان دارای معلولیت را از بدو بروز معلولیت، در اختیار آنان قرار دهد. ۱۷ـ وزارتخانههای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمانها و مؤسسات وابسته به شهرداریها و سایر مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط ضمن ایجاد فرصتهای برابر بهرهمندی کودکان و نوجوانان دارای معلولیت از خدمات و برنامههای پرورشی و فرهنگی خود، از تولید منابع آموزشی فوقبرنامه، بازیهای فکری، کتب و نشریات ویژه کودکان و نوجوانان در اشکال قابل دسترس برای کودکان و نوجوانان دارای معلولیتهای حسی و همچنین محصولات فرهنگی منطبق با نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، حمایت به عمل آورند. ۱۸ـ سازمان و وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تابعه مکلفند وسایل کمکآموزشی موردنیاز دانشجویان دارای معلولیت و تأمین منابع و مواد آموزشی دانشجویان دارای معلولیتهای حسی در اشکال قابل استفاده این دانشجویان را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأمین نمایند. اعتبار موردنیاز این بند در بودجه سالانه دستگاههای مربوط پیشبینی خواهدشد. ۱۹ـ سازمان موظف است با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و سازمانهای مردمنهاد به منظور توانبخشی حرفهای، توانمندسازی و اشتغال حمایتی افراد دارای معلولیتی که به دلیل نوع و شدت معلولیت یا آسیبمندی از معلولیتهای چندگانه قادر به کار در محیطهای کسب و کار عادی نیستند، نسبت به گسترش کارگاههای آموزشی، حمایتی و تولیدی افراد دارای معلولیت و ارایه خدمات توانبخشی حرفهای برای آنان با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. ۲۰ـ وزارت مکلف است در راستای ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت و حفظ ایمنی این افراد حین کار، خدمات زیر را با همکاری سازمانهای ذیربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ارایه دهد: الف ـ صدور مجوز ایجاد مراکز کاریابی، خدمات کارآفرینی و مشاورههای شغلی ویژه افراد دارای معلولیت. ب ـ ایجاد بانک اطلاعات جامع کارآفرینی و اشتغال افراد دارای معلولیت. ج ـ طراحی، تدوین و تنظیم آییننامههای حفاظت، ایمنی و بهداشت کار ویژه شاغلین دارای معلولیت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. ۲۱ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است جهت آشنایی دانشآموزان با حقوق و توانمندیهای افراد دارای معلولیت، دروسی را با محتوای آموزشی حقوق این افراد، علایم و نمادهای انواع معلولیت و نشانههای شهری مربوط به افراد دارای معلولیت را در محتوای آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی دانشآموزان با رعایت قوانین و مقررات مربوط پیشبینی نماید. ۲۲ـ دستگاههای مشمول مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و متناسب با موضوع فعالیت خود، شیوه ارایه صحیح خدمات به افراد دارای معلولیت را با کسب نظر و مشاوره سازمان و تشکلهای مردمنهاد افراد دارای معلولیت، به کارکنان خود آموزش دهند. ۲۳ـ سازمان موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ارایه خدمات مددکاری، مشاورهای و مراقبتی به افراد دارای معلولیت به ویژه زوجهای دارای معلولیت اقدام نماید. ۲۴ـ سازمان مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به آموزش پیشگیریهای لازم به والدین دارای معلولیتی که نوع معلولیت آنان مبین احتمال بروز این معلولیت در فرزندان آنهاست اقدام نماید. ۲۵ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری وزارت، برنامه جامع پیشگیری و کاهش بروز معلولیت را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و اجرا نماید. ۲۶ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، بستههای آموزشی پیشگیری از بروز معلولیتهای قابل اجتناب را برای خانوادهها و سایر گروههای هدف اجتماعی تدوین کرده و به صورت رایگان در اختیار آنان قرار داده و از طریق شبکه خانههای بهداشت، خانوادههای ساکن روستا و مناطق دورافتاده را در این زمینه آموزش دهد. ۲۷ـ سازمان مکلف است با همکاری وزارت در مواردی که به دلیل عدم اجرای قوانین و مقررات مربوط، حقوق جمعی افراد دارای معلولیت تضییع میشود موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری نماید. ۲۸ـ به منظور هماهنگی دستگاههای مربوط به اجرای این تصویبنامه و نظارت بر حسن اجرای آن شورای هماهنگی افراد دارای معلولیت با ترکیب زیر تشکیل میشود: ۱ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس) ۲ـ رئیس سازمان بهزیستی کشور (دبیر) ۳ـ وزیر راه و شهرسازی یا معاون ذیربط ۴ـ وزیر آموزش و پرورش یا معاون ذیربط ۵ ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ذیربط ۶ ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذیربط ۷ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون ذیربط ۸ ـ وزیر کشور یا معاون ذیربط ۹ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذیربط ۱۰ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا معاون ذیربط ۱۱ـ نماینده تامالاختیار رئیس قوه قضائیه ۱۲ـ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یا معاون ذیربط ۱۳ـ پنج نفر از نمایندگان افراد دارای معلولیت کشور به انتخاب شبکههای ملی تشکلهای مردم نهاد برحسب گروههای اصلی افراد دارای معلولیت کشور (نابینایان، ناشنوایان، افراد دارای معلولیت جسمی ـ حرکتی، افراد کم توان ذهنی و مبتلایان به اختلالات روانی مزمن) تا زمان ایجاد شبکههای مذکور، انجمنهای ذیربط عهدهدار این وظیفه خواهندبود. ۱۴ـ سه نفر از کارشناسان برجسته امور افراد دارای معلولیت با معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبصره۱ـ دبیرخانه شورا در سازمان مستقر میباشد و مسؤولیت پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا را برعهده خواهدداشت. تبصره۲ـ دستـورالعملهای داخلی شورا به پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورا خواهد رسید. تبصره۳ـ دبیر شورا موظف است گزارش عملکرد سالانه این تصویبنامه را که براساس شاخصهای هر برنامه و فعالیت تنظیم شده است، به هیأتوزیران ارایه نماید. معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری