شماره هـ/۹۴/۸۰۷ ۱۸/۸/۱۳۹۴ تاریخ دادنامه : ۵/۸/۱۳۹۴ شماره دادنامه: ۹۷۶ کلاسه پرونده : ۹۴/۸۰۷ مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی : آقای حسن اصلانی موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض بین آرای صادر شده از شعب سوم و چهارم دیوان عدالت اداری راجع به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان گردش کار : شاکی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که شعب سوم و چهارم دیوان عدالت اداری در خصوص الزام دستگاه متبوع شکات به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان، آراء معارض صادر کردهاند. نامبرده رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است. گردش کار پروندهها و مشروح آراء به قرار زیر است: الف: شعبـه سوم دیـوان عـدالـت اداری در رسـیدگـی بـه پـرونده شمـاره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۷۳۶ با موضوع دادخواست آقای حسن اصلانی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و به خواسته الزام به اعطاء عنوان خبره در اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان از تاریخ ۱/۴/۱۳۸۴ به موجب دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۰۴۱۸ـ۲۲/۲/۱۳۹۲، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است: نظر به این که مطابق تصویب نامه شماره ۲۵۲۵۲/ت/۲۹۹۳۳هـ ـ ۲۶/۱/۱۳۸۳ هیأت وزیران و دستورالعملهای بعدی اولاً: تشخیص رتبه کارکنان مشمول ارتقاء شغلی با هیأت ممیزه است. ثانیاً: به شرح بند ۳ بخشنامه شماره ۹۱۴۷۸/۱۸۰۲ ـ ۲۸/۵/۱۳۸۳ دفتر نظامهای استخدامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آغاز ارتقاء شغلی با اختصاص و اعطاء رتبه ارشد است و پس از آن در صورت طی مدت ۵ سال و کسب امتیاز امکان اختصاص رتبههای بعدی وجود دارد، بنابراین شکایت و خواسته شاکی مبنی بر الزام به اختصاص رتبه خبره از ابتدای اجرای طرح موجه به نظر نمیرسد و رأی به رد آن صادر و اعلام میشود. رأی دیوان قطعی است. ب: شعبه چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۶/۴/۹۹۹ با موضوع دادخواسـت آقای حافظ باطنـی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و به خواسته الزام به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان به موجب دادنامه شماره ۱۹۲۵ ـ ۳۰/۱۰/۱۳۸۶، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است: شاکی آقای حافظ باطنی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مبنی بر اعتراض به عدم اعطاء ارتقاء به سطح خبره در بدو امر اعلام شکایت کرده است خوانده طی لایحهای به شماره ۷۱۰/۲۵۲۰۹ ـ ۱۹/۸/۱۳۸۶ پاسخ را ارسال و اعلام داشته در آغاز اجرای طرح ۱/۴/۱۳۸۳ هیچ یک از مشمولین به سطوح خبره و عالی ارتقاء نمییابند و پس از توقف پنج سال و در صورت داشتن امتیازات لازم به رتبههای بعدی ارتقاء مییابند. لذا رد شکایت وی مورد تقاضا است که با عنایت به محتویات پرونده نظر به این که وفق بخشنامه شماره ۳۰/۷۱۰ ـ ۵/۴/۱۳۸۳ بند ۵ جهت کسب رتبه خبره ۱۱۰۰ امتیاز لازم است و مطابق تبصره بخشنامه ۳۳/۲۷۱۶۱۳/۷۱۰ ـ ۲/۵/۱۳۸۴ چنانچه مشمولین طرح در بدو امر اولین ارزشیابی واجد شرایط (واجد امتیازات لازم برای ارتقاء به سطح خبره و عالی باشند با رعایت شرایط مربوطه ارتقای ایشان بلامانع است و با توجه به این که وفق نامه شماره ۷۱۰/۷۹۱۴۵/۱۸۰۱ ـ ۱۳/۱۰/۱۳۸۶ نامبرده در سال ۱۳۸۳ یکهزار و دویست و دوازده امتیاز را کسب کرده است بنـابراین شکایت وی مـوجه تشخیص و بـه ورود شکایت نـامبرده از سال ۱۳۸۳ بـه رتبه خبره حکم صـادر و اعـلام می شود. رأی دیوان قطعی است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۵/۸/۱۳۹۴ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است. رأی هیأت عمومی اولاً: تعارض در آراء محرز است. ثانیاً: به موجب مصوبه شماره ۲۵۵۲/ت۲۹۹۳۳هـ ـ ۲۶/۱/۱۳۸۳ هیأت وزیران مقرر شده است به منظور افزایش انگیزه و کارایی معلمان و ارتقاء سطح کیفی خدمات آموزشی به معلمانی که به طور تمام وقت به تدریس اشتغال دارند و مربیان و مدیران و معاونین مدارس، بر اساس عواملی مانند کیفیت تدریس، خلاقیت و نوآوری، میزان موفقیت دانشآموزان تحت تعلیم، میزان تلاش در زمینه تربیت اخلاقی دانشآموزان، تجربه، طی دورههای آموزشی مورد نیاز، استفاده از فناوریهای جدید، فعالیتهای علمی و پژوهشی و... مطابق با ضوابطی که به تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور میرسد و پس از طی آزمونهای مربوط و کسب امتیازات لازم به رتبه معلم ارشد، معلم خبره و معلم عالی ارتقاء مییابند. شورای امور اداری و استخدامی کشور نیز طی دستورالعمل شماره ۳۸۶۱۱/۱۸۰۰ ـ ۱۰/۳/۱۳۸۳، ضوابط و شرایط احراز عناوین ارشد، خبره و عالی در طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان را تصویب کرده است. هر چند در بندهای ۲ و ۴ دستورالعمل یادشده برای ارتقاء به رتبههای خبره و عالی کسب حداقل ۸۰ و ۸۵ درصد امتیازات مربوط به ارزشیابی دو سال منتهی به زمان ارزیابی مستخدم در خصوص طرح و همچنین کسب حداقل ۱۱۰۰ و ۱۶۰۰ امتیاز ازعوامل مندرج در این دستورالعمل برای برخورداری ازعنوان خبره و عالی پیشبینی شده و منعی ملاحظه نمیشود تا این که در ابتدای امر کسی با احراز امتیازات لازم از عناوین خبره و عالی برخوردار شود، اما چون شورای مذکور در جلسه ۶/۴/۱۳۸۴ خود (موضوع نامه شماره ۶۳۸۳۰۱/م۱۰۱۰ ـ ۱۲/۴/۱۳۸۴ دفتر نظامهای استخدامی و دبیرخانه شورا سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به وزارت آموزش و پرورش) اصلاحاتی در دستورالعمل طرح مسیر ارتقاء شغلی موضوع دستورالعمل شماره ۳۸۶۱۱/۱۸۰۰ ـ ۱۰/۳/۱۳۸۳ به عمل آورده و در ذیل بند ۲ آن دستورالعمل، تبصرهای اضافه کرده مبنی بر این که «چنانچه مشمولین طرح در بدو امر (اولین ارزیابی) واجد امتیازات لازم برای ارتقاء به سطح خبره و عالی باشند، با رعایت شرایط مربوطه ارتقاء ایشان بلامانع میباشد.» حکایت از این دارد که شورای یاد شده در مصوبه ۱۰/۳/۱۳۸۳ قائل به اعطای عناوین خبره و عالی در بدو امر طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان نبوده است و در مصوبه اصلاحی خود اعطاء عنوان شغلی خبره و عالی در بدو امر را به بند ۲ مصوبه سال ۱۳۸۳ الحاق کرده است. با توجه به مراتب، رأی شعبه سوم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۰۴۱۸ ـ ۲۲/۲/۱۳۹۲ که برخورداری شاکی از عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی و پیش از تحقق اصلاحیه مورخ۱۲/۴/۱۳۸۴ شورای امور اداری و استخدامی کشور را مغایر قانون دانسته و به رد شکایت شاکی صادر شده، صحیح و موافق مقررات است. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است. رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری