شماره۹۰۳۴۵/۴۷۸ ۲۰/۱۲/۱۳۹۴ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران عطف به نامه شماره ۴۱۶۸۹/۵۰۵۹۶ مورخ ۱۷/۴/۱۳۹۳ در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی(سمیک) که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۴ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ میگردد. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی شماره۱۶۷۵۳۹ ۲۲/۱۲/۱۳۹۴ نهاد ریاست جمهوری ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (سمیک)» که در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ بیست و دوم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۴ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۹۰۳۴۵/۴۷۸ مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ میگردد. رئیس جمهور ـ حسن روحانی قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه استاندارد واندازهشناسی کشورهای اسلامی (سمیک) مادهواحده ـ به دولت اجازه داده میشود در مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی(سمیک) به شرح اساسنامه پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک، اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است. تبصره ـ در اجرای ماده(۱۵) اساسنامه، رعایت اصول هفتاد و هفتم(۷۷) و یکصد و بیست و پنجم(۱۲۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است. بسماللهالرحمن الرحیم اساسنامه مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی مقدمه: دولتهای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (اُ ـ آی ـ سی) امضاءکننده این اساسنامه میباشند. مطابق با اهداف منشور سازمان کنفرانس اسلامی به موجب اهداف و مقررات توافق کلی همکاریهای اقتصادی، فنی و تجاری میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با توجه به برنامه عملیاتی جدید برای تقویت مناسبات اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با در نظر گرفتن قطعنامههای کارگروههای حاضر در مورد همکاریهای اقتصادی و تجاری(کامسک) که آمادهسازی روش استانداردهای هماهنگ و تأسیس مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی را توصیه مینماید. با آگاهی از اهمیت هماهنـگسازی استانداردها میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با تصدیق نقش محوری استانداردها در ارتقای سطح مناسبات تجاری درون سازمان کنفرانس اسلامی و رفع موانع تجاری با توجه به اختلافات موجود در متون استاندارد و روشهای هماهنگسازی که میتواند مانعی در گسترش مناسبات تجاری درون سازمان کنفرانس اسلامی باشد، تأسیس مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی مناسبترین اقدام در جهت رفع موانع پیش روی تجارت در حوزه تحت صلاحیت خویش میباشد. رعایت ضرورت گسترش مناسبات تجاری میان کشورهای اسلامی همراه با تلاشهای آنان برای دستیابی به نرخ رشد بالاتر با توجه به تعهدات دوجانبه و یا چند جانبه هر یک از کشورهای عضو این اساسنامه را به عنوان ساز و کار دقیق جهت تأسیس مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی به منظور هماهنگسازی استانداردها میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برای تهیه استانداردهای جدید، تصویب کردهاند. عنوان ماده۱ـ نام مؤسسه، «مؤسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی» خواهد بود، که از این پس «مؤسسه» نامیده میشود. عنوان اختصاری آن (اسی، ام. آی.آی. سی) میباشد. تعاریف ماده۲ـ از نظر این اساسنامه، اصطلاحات و تعاریف زیر بهکار میرود: ۲ـ۱ـ سازمان: سازمان کنفرانس اسلامی ۲ـ۲ـ منشور: منشور سازمان کنفرانس اسلامی ۲ـ۳ـ اساسنامه: اساسنامه مؤسسهاستاندارد و اندازهشناسی کشورهایاسلامی ۲ـ۴ـ مؤسسه: مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی ۲ ـ ۵ ـ کشور عضو: هر یک از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که این اساسنامه را تصویب نمودهاند. ۲ـ۶ ـ نماینده: نماینده ملی سازمان استاندارد و اندازهشناسی که نماینده کشور عضو در مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی میباشد. ۲ـ۷ـ استاندارد مؤسسه: استانداردهایی که توسط مؤسسه تصویب و منتشر گردیدهاند. ۲ـ ۸ ـ استانداردهای هماهنگ: استانداردهایی که با موضوع مشترک توسط تعدادی از سازمانهای استاندارد عضو مورد تأیید قرار گرفتهاند و قابلیت تبادل کالاها، فرآیندها، خدمات و پذیرش متقابل نتایج آزمون و اطلاعات ارائهشده بر اساس این استانداردها را ممکن میسازند. ۲ـ ۹ـ سند مرجع: هر سندی که به عنوان مبنای تهیه استانداردهای مؤسسه و یا استانداردهای هماهنگ مورد استفاده قرار گرفته باشد. ۲ـ۱۰ـ گواهی: روشی که به واسطه آن طرف ثالث برای تأیید انطباق کیفی محصولات، فرآیندها یا خدمات با شرایط خاص مورد نظر تضمین کتبی ارائه میدهد. ۲ـ۱۱ـ تأیید صلاحیت: روشی که بر مبنای آن مقام سازمان مسؤول، فرد یا نهادی را برای انجام وظایف ویژه به رسمیت بشناسد. ۲ـ۱۲ـ ارزیابی انطباق: هرگونه فعالیت درباره ارزیابی میزان برآورده شدن شرایط مورد نیاز به طور مستقیم یا غیر مستقیم ۲ـ۱۳ـ اندازه شناسی: علم اندازهگیری . اندازهشناسی شامل تمام جنبههای نظری و عملی مربوط به اندازه گیری برای رفع هر نوع ابهام در هریک از رشتههای علمی و یا فناوری که نیاز باشد. اهداف ماده۳ـ اهـداف مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی به شرح زیر میباشد: ۳ـ۱ـ تلاش برای شناسایی استانداردهای هماهنگ در کشورهای عضو و حذف هرگونه عامل مربوط به استانداردهای پوششدهنده مواد، کالاهای تولیدی، محصولات، که احتمالاً بر تجارت میان کشورهای عضو اثر منفی میگذارد. ۳ـ۲ـ تهیه استانداردهای مؤسسه با هدف کمک به کشورهای عضو برای حداکثر بهرهمندی از منافع اقتصادی حاصل از استانداردها ۳ـ۳ـ ایجاد طرح صدور گواهینامه با هدف تسریع تبادل مواد، کالاهای تولیدی و محصولات در میان کشورهای عضو که با پذیرش متقابل گواهیهای صادر شده اجراء میگردد. ۳ـ۴ـ دستیابی به یکنواختی در اندازهشناسی، آزمایشگاههای آزمون کیفیت و فعالیتهای استانداردسازی میان کشورهای عضو ۳ـ ۵ ـ ارائه خدمات اندازهگیری و اندازهشناسی که نیازمند صرف هزینههای گزاف و سرمایهگذاری فراوان است با روش تقسیم هزینهها میان کشورهای عضو ۳ـ۶ ـ تأمین کردن تحصیلات و آموزش کارکنان کشورهای عضو در حوزههای استانداردسازی و اندازهشناسی با هدف حداکثر بهرهوری از ابزارهای موجود و بهرهگیری مشترک از اطلاعات و تجارب به دست آمده ۳ـ۷ـ فراهم کردن خدمات اسناد و اطلاعات در ارتباط با استانداردها و موضوعات مربوط به نیاز کشورهای عضو در این زمینه ۳ـ ۸ ـ فراهم آوری خدمات فنی برای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که فاقد سازمان استاندارد میباشند؛ با دیدگاه تقویت آنان در جهت ایجاد سازمان استاندارد در کشور متبوع خویش اعضاء و طرفهای مکاتبهای ماده۴ـ ۴ـ۱ـ اعضای مؤسسه آن دسته از کشورهای عضو سازمان هستند که این اساسنامه را همانگونه که در بند(۴ـ ۲) زیر بیان شده تصویب نمودهاند. وضعیت طرف مکاتبهای در ادامه و به تفصیل در بند(۴ـ ۳) شرح داده خواهد شد. ۴ـ۲ـ اعضای مؤسسه آن دسته از کشورهای عضو سازمان هستند که اساسنامه مؤسسه را تصویب نمودهاند. هریک از کشورهای عضو نسبت به تعیین سازمان ملی تخصصی استانداردسازی خویش به عنوان نماینده خود در مؤسسه اقدام خواهد نمود. نحوه انجام این کار به روشی انجام خواهد شد که در مقررات داخلی تعریف شده است. ۴ـ۳ـ وضعیت طرفهای مکاتبهای به موارد زیر اعطاء شد: الف ـ نهادهای ملی علاقهمند به استانداردسازی در کشورهای عضوی که فاقد سازمان ملی تخصصی استانداردسازی میباشند. ب ـ نهادهای ملی تخصصی استانداردسازی در کشورهای غیر عضو، اعطای چنین وضعیتی مطابق با روشهای مرتبط و تعریف شده هیأت مدیره خواهد بود. طرف مکاتبهای حق رأی ندارد. ۴ـ۴ـ در اجرای بندهای (۲) و (۳) این ماده از هر کشور عضو تنها یک سازمان به عنوان نماینده پذیرفته خواهد شد. تصمیمات و توصیهها ماده۵ ـ ۵ ـ۱ـ اتخاذ تصمیمات در مجمع عمومی و هیأت مدیره بر اساس اکثریت آراء خواهد بود. هر عضو تنها دارای یک رأی است. هر تصمیم نیازمند اخذ حداکثر آراء اعضای حاضر و شرکتکننده در رأیگیری میباشد. ۵ ـ۲ـ اتخاذ تصمیم مؤسسه در موضوعات فنی به عنوان توصیه به اعضاء تلقی خواهد شد؛ هر یک از اعضاء در پذیرش یا رد این توصیهها آزاد هستند. ساختار مؤسسه ماده۶ ـ ساختار داخلی مؤسسه از رکنهای زیر تشکیل شده است: ـ مجمع عمومی ـ هیأت مدیره ـ دبیرخانه کل ۶ ـ۱ـ مجمع عمومی: مجمع عمومی عالیترین رکن نهاد تصمیمگیری مؤسسه میباشد و از نمایندگان تمام کشورهای عضو که در بند(۴ـ ۲) و (۴ـ ۴) توضیح داده شد تشکیل میشود. هر کشور عضو دارای یک حق رأی است. مجمع عمومی سالی یکبار در مقر مؤسسه و یا با توافق اعضاء در محل دیگری جلسه عادی برگزار میکند. از طرفهای مکاتبهای برای شرکت در این نشستها بدون داشتن حق رأی میتوان دعوت به عمل آورد. خدمات دبیرخانهای مربوط به نشستهای مجمع عمومی تا زمان استقرار دبیرخانه کل مؤسسه توسط مؤسسه استاندارد ترکیه انجام خواهد شد. ۶ ـ ۲ـ هیأت مدیره هیأت مدیره رکنی است که نظارت بر اجرای برنامهها، طرحها و فعالیتهای مؤسسه به آن سپرده شده است. هفت عضو هیأت مدیره از سوی مجمع عمومی بر اساس توزیع جغرافیایی عادلانه به مدت سه سال انتخاب میشوند. هر یک از اعضای هیأت مدیره میتواند تنها برای یک دوره متوالی دیگر مجدد انتخاب گردد. هیأت مدیره یکی از اعضای خود را برای دوره دو ساله غیر قابل تمدید به ریاست هیأت برمیگزیند. با فراخوان رئیس هیأت، هیأت مدیره دو تا چهار نشست در سال برگزار خواهد نمود. هیأت مدیره پاسخگوی مجمع عمومی میباشد. ۶ ـ۳ـ دبیرخانه کل دبیرخانه مؤسسه، رکن مسؤول اجرای برنامهها، طرحها و تصمیمات مؤسسه است. ریاست دبیرخانه بر عهده دبیرکل مؤسسه میباشد. دو معاون دبیرکل و سایر کارکنان از گروههای مختلف دبیرخانه کل، وی را در انجام وظایف یاری مینمایند. ۶ ـ۳ـ۱ـ دبیرکل از میان کاندیداهای کشورهای عضو برای یک دوره سهساله و قابل تمدید تنها برای یک دوره سهساله دیگر توسط جمع عمومی انتخاب خواهد شد. دبیرکل باید پاسخگوی مجمععمومی باشد و وظایف و مسؤولیتهای وی از سوی هیأت مدیره مشخص خواهد شد. گزارشهای سالانه دبیرکل درباره اجرای برنامهها، طرحها و تصمیمات مؤسسه از طریق هیأت مدیره، به مجمع عمومی ارائه خواهد شد. دبیرکل در اجلاس هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی شرکت مینماید. ۶ ـ۳ـ۲ـ دو معاون دبیرکل با موافقت هیأت مدیره توسط دبیر کل از میان کاندیداهای کشورهای عضو برگزیده میشوند. یکی از معاونان دبیرکل ناظر بر فعالیتهای دبیرخانه کل مرتبط با خدمات فنی خواهد بود و معاون دیگر مسؤول نظارت بر فعالیتهای مرتبط با مدیریت تحقیقات و برنامهریزی میباشد. ۶ ـ۳ـ۳ـ در دبیـرخانه کل واحدهای تخصصی مختلف که گروه نامیده خواهند شد به شرح زیر فعـالیت مینمایند: ۶ ـ ۳ـ ۳ـ ۱ـ گروه تدوین استانداردها وظیفه گروه تدوین استانداردها، ایجاد هماهنگی میان استانداردهای تهیهشده توسط کشورهای عضو، هماهنگی فعالیتهای تهیه استانداردهای مؤسسه به نیابت از دبیرکل و انجام خدمات دبیرخانهای رأی کارگروههای فنی است که در واقع آنها این امور را انجام میدهند. گروه تدوین استانداردها امور مربوط به ماشین آلات، مواد شیمیایی، مواد اولیه، مواد معدنی و فلزی، کشاورزی، غذا، بهداشت و محیط زیست، ساختمانسازی، برق، الکترونیک، طرح صدور گواهینامهها و کیفیت، فعالیتهای مهندسی و سایر وظایف محول شده از سوی هیأت مدیره را انجام خواهد داد. واحدهای اصلی گروه تدوین استانداردها کارگروههای فنی را تشکیل خواهند داد که ممکن است در برنامههای کاری و حوزههای مسؤولیت خود ضرورت داشته باشند. نظرات آن دسته از کشورهای عضو که امکان مشارکت در فعالیتهای کارگروههای فنی را دارا نمیباشند توسط گروه اعمال خواهد شد. پیشنویس استانداردها و مدارک و اسناد هماهنگسازی بر اساس روشها جهت تأیید کشـورهای عضو ارسال میگردد. پیگیریهای لازم جهت انتشار استانداردهای مصوب، اسناد و مدارک هماهنگسازی به عنوان استانداردهای کشورهای عضو به زبان رسمی به طور کامل و عاری از هرگونه اشتباه انجام خواهد شد. ۶ ـ ۳ـ ۳ـ ۲ـ گروه صدور گواهینامه گروه صدور گواهینامه واحدی است که فعالیتهایی را با هدف تأسیس طرح صدور گواهینامه درمیان کشورهای عضو انجام میدهد و اجرای این فعالیتها تا زمان نیل به اهداف مشخص شده از طرف مؤسسه تداوم خواهد داشت. گروه صدور گواهینامه دو نوع گواهینامه که عبارتند از گواهینامه سامانه(سیستم) کیفیت و گواهینامه تطابق، صادر میکند. گواهینامههای صادر شده به مدت حداکثر دو سال اعتبار خواهند داشت به شرطی قابل تمدید خواهند بود که گواهینامههای تمدید را احراز کرده باشند. گواهینامههای انطباق و سامانههای کیفیت مؤسسه، ثبت خواهد شد و دبیر کل مسؤول صیانت از گواهینامهها و علائم انطباق صادر شده میباشد. خدمات صدور گواهینامه در ازای پرداخت هزینهها در چهارچوب اصول مذکور در مقررات مربوطه ارائه خواهد شد. ۶ ـ۳ـ۳ـ۳ـ گروه نظام تأیید خدمات فنی و آزمایشگاهی مؤسسه فهرستی از استانداردهای اندازهگیری موجود را از طریق واحد تأیید خدمات اندازهگیری گروه نظام تأیید خدمات فنی و آزمایشگاهی در اختیار خواهد گرفت و زنجیرهای از استانداردهای مرجع قابل ردیـابی برای هر واحد اصلی را ایجاد مینماید. مؤسسه برای تحقق نیازهای اندازهگیری بهوجود آمده برای هر واحد در پیوندهای این زنجیره، که ممکن است ایجاد شوند، به عنوان واسطه عمل مینماید. این گروه با کمک کارشناسان خود میزان دقت و صحت خدمات ارائهشده توسط آزمایشگاههای اندازهگیری را گواهی میکند. خدمات اندازهشناسی نیز باید با حداکثر استفاده و بهرهگیری از ظرفیتهای کشورهای عضو ارائه گردد. مشکلات بهوجود آمده در حوزه اندازهشناسی باید از طریق تحقیقات هماهنگ برطرف شوند. صلاحیت آزمایشگاههای موجود در کشورهای عضو از طریق نظام تأیید صلاحیت و با توجه به توانایی آنها در انجام آزمونهای معین و انجام تطابق با استانداردها تعیین میگردد. برابری و قابلیت مقایسه و مقبولیت متقابل نتایج آزمون در نتیجه این نظام بهوجود میآید. این گـروه که الزامات را هماهنـگ نموده و به تعیین میزان خدمات فنی ارائه شده میپردازد، مطابق مبلغ تعیین شـده در مقررات هزینـه ارائه خدمات را دریافت خواهد نمود. ۶ ـ۳ـ۳ـ۴ـ گروه طرحریزی، برنامه نویسی و خدمات پشتیبانی فنی خدمات فنی اولیه مورد نیاز مؤسسه توسط این گروه تأمین میگردد. برنامههای کاری سالانه با هماهنگی مؤسسات استانداردسازی و اندازهشناسی کشورهای عضو تهیه میگردد و برای تأیید به مجمع عمومی ارائه میگردد. مقررات مربوط تمام خدماتی که قرار است توسط مؤسسه به اعضای آن ارائه شود، پیشنویس رئوس خط مشیهایی که قرار است اجرا شود، تهیه و از طریق مشورت تدوین و برای تصویب به هیأت مدیره ارائه میشود و به عنوان سند رسمی، نهایی خواهد شد. فعالیتهای مربوط به تهیه اسناد و مدارک و فراهمسازی اطلاعات برای کشورهای عضو انجام خواهد شد. نیازهای آموزشی در کشورهای عضو در خصوص فعالیتهای مرتبط با این مؤسسه مشخص و به این منظور برنامههای آموزشی ویژه تدارک دیده خواهد شد. استانداردهای پیـشنویس و اسـتانداردهای هماهنگ تهیه شده توسط مؤسسه به زبانهای رسمی مؤسسه ترجمه و در میان کشورهای عضو توزیع خواهد شد. هماهنگیهای لازم میان اعضاء در خصوص استانداردسازی و کمک به اجرای خدمات مزبور توسط مؤسسه به بهترین نحو ممکن جهت تأمین هر چه بیشتر نیازهای اعضاء انجام میگیرد. ۶ ـ۳ـ۳ـ ۵ ـ گروه خدمات مالی و اداری عمومی گروه خدمات مالی و اداری عمومی واحدی است که وظایف متعددی همچون امور کارکنان، مالی، انتشارات، روابط عمومی، برگزاری فراهماییها (کنفرانسها)، فروش مدارک و وظایف اداری مشابه را به ویژه موارد زیر را بر عهده دارد: ۱ـ امور کارکنان ۲ـ سازماندهی دورههای آموزشی رسمی و نظارت بر برنامههایی که با این هدف ایجاد میگردد. ۳ـ خدمات عمومی از جمله دفتر ثبت کل کارکنان مؤسسه و خدمات مقر ۴ـ ارائه مشاوره به سایر گروهها در خصوص امور سازمانی ۵ ـ انجام پژوهشها در واحد اداری مؤسسه ۶ ـ ممیزی و حفظ حسابهای مالی مؤسسه ۷ـ نظارت بر ذخایر و خریدها ۸ ـ تهیه بودجه مؤسسه ۹ـ سازماندهی خدمات اداری برای برگزاری جلسات و فراهماییها ۱۰ـ ایجاد و نگهداری کتابخانه و بایگانی و استفاده از آنها روابط میان مؤسسه و سازمان ماده۷ـ مؤسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی وابسته به سازمان کنـفرانس اسلامی میباشد. روابط با سایر سازمانهای منطقهای و بینالمللی ماده۸ ـ ۸ ـ۱ـ مؤسسه میتواند با سایر سازمانهای منطقهای و بینالمللی که علاقهمند به فعالیت محدود یا گسترده در زمینه استانداردسازی و یا فعالیتهای مرتبط باشند همکاری نماید. ۸ ـ۲ـ مسؤولیت اجرای این همکاریها برعهده دبیرکل میباشد. امور مالی ماده۹ـ ۹ـ۱ـ منابع مالی مؤسسه از طریق پرداخت سهم الزامی اعضاء، درآمدهای حاصل از خدمات انجام شده، درآمد حاصل از فروش نشریات و مشارکت داوطلبانه تأمین میگردد. میزان سهم الزامی پرداختی توسط مجمع عمومی تعیین میگردد. ۹ـ۲ـ مؤسسه استاندارد ترکیه هزینههای سه سال نخست پس از تأسیس مؤسسه را تأمین خواهد نمود. ۹ـ۳ـ دبیرکل پیش نویس بودجه را سه ماه قبل از تقدیم به مجمع عمومی جهت تصویب به اعضاء ارائه خواهد نمود. ۹ـ۴ـ حسـابهای مؤسـسه توسـط حسابرس مستقل که منصوب مجمع عمومی میباشد به طور مقتضی بررسی میگردد و اسناد مربوطه برای بررسی سالانه به مجمع عمومی تقدیم میگردد. مقر و ماهیت مؤسسه ماده۱۰ـ ۱۰ـ۱ـ مقر مؤسسه در شهر استانبول ترکیه خواهد بود، مگر اینکه مجمععمومی تصمیم دیگری بگیرد. ۱۰ـ۲ـ مؤسسه در قلمروی کشورهای عضو دارای شخصیت حقوقی میباشد. در نتیجه، با به رسمیت شناخته شدن شخصیت حقوقی آن، مؤسسه حقوق و مسؤولیتهایی را بر عهده خواهد داشت. زبانها ماده۱۱ـ ۱۱ـ۱ـ زبانهای رسمی مؤسسه عربی، انگلیسی و فرانسوی است. ۱۱ـ۲ـ قطعنامهها، استانداردهای پیشنویس، استانداردها، اسناد و مکاتبات و غیره به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسوی خواهد بود. پذیرش مستقیم اسناد مرجع ماده۱۲ـ چنانچه گروه تدوین استاندارد تشخیص دهد پذیرش سند مرجع به عنوان استاندارد هماهنگ شده توسط دبیرخانه مرکزی مناسب است با تخصیص یک شماره استاندارد هماهنگ پیشنویس، آن را پس از پذیرش اعضاء به این مدرک به شکل خاص توزیع مینماید. بازنگری و اصلاح در استانداردهای مؤسسه ماده۱۳ـ ۱۳ـ۱ـ بنا به درخواست کارگروه فنی، تصمیم جهت بازنگری در استانداردهای مؤسسه، توسط گروه تدوین استانداردها اتخاذ میشود. روش اجرای مشابه روش تهیه استانداردهای جدید میباشد. بنا به درخواست هر یک از کشورهای عضو در خصوص لزوم حفظ و اجرای استانداردها همراه با اصلاحات انجام شده در دورههای زمانی کمتر از پنج سال یا لغو آنها نیز تصمیمگیری خواهد شد. ۱۳ـ ۲ـ اصلاح استانداردهای مؤسسه میتواند از طرف گروه استاندارد مربوط یا هر یک از اعضاء درخواست شود. مقررات عمومی ماده۱۴ـ ۱۴ـ۱ـ مفاد منشور سازمان و دیگر اسناد مربوط آن در خصوص مواردی که در این اساسنامه آیین کار پیشبینی نشده باشد اعمال خواهد شد. ۱۴ـ۲ـ مفاد موافقتنامه مزایا و مصونیتهای سازمان کنفرانس اسلامی در مورد مؤسسه و کارکنان آن اعمال خواهد شد. اصلاح اساسنامه مؤسسه ماده۱۵ـ اصلاح اساسنامه توسط مجمع عمومی مؤسسه امکانپذیر خواهد بود. تصمیمات با اکثریت آرای کشورهای عضو حاضر در مجمع عمومی و شرکتکننده در رأیگیری اخذ میگردد. آیین کار ماده۱۶ـ ۱۶ـ۱ـ جزئیات مربوط به کارکرد مؤسسه در قواعد کاری که توسط هیأت مدیره تدوین میگردد و منوط به تصویب مجمع عمومی خواهد بود، مورد حکم قرار خواهد گرفت. ۱۶ـ۲ـ هرگونه تغییر یا اصلاح آیینکار در حوزه اختیارات مجمععمومی میباشد. انجام تغییرات یا اصلاحیه میتواند با پیشنهاد مجمع عمومی، هیأت مدیره یا حداقل پنج کشور عضو پیشنهاد گردد. تصمیمات بر اساس اکثریت آرای اعضای حاضر و رأی دهنده در مجمع عمومی اتخاذ خواهد شد. انحلال مؤسسه ماده۱۷ـ ۱۷ـ۱ـ پیشنهاد انحلال مؤسسه باید از حمایت حداقل یک چهارم کشورهای عضو قبل از انجام رأیگیری مخفی برخوردار باشد. رأی مثبت اکثریت سه چهارم کشورهای عضو برای انحلال مؤسسه الزامی است. ۱۷ـ۲ـ در صورت انحلال مؤسسه، مجمع عمومی نحوه واگذاری وجوه و اموال در اختیار مؤسسه را مشخص خواهد نمود. لازمالاجراء شدن ماده ۱۸ ـ این اساسنامه پس از اعلام مراتب تصویب آن از سوی ده کشور عضو سازمان کنفرانساسلامی به دبیرکلسازمان، لازم الاجراء خواهد شد. قانون فوق مشتمل بر مادهواحده و یک تبصره منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و هجده ماده در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ بیست و دوم دیماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۴ به تأیید شورای نگهبان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی