شماره۱۷۱۶۴۰/ت۵۲۹۷۳هـ ۲۷/۱۲/۱۳۹۴ تصویبنامه درخصوص انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای راهآهن یک خطه کرمان ـ سیرجان وزارت راه و شهرسازی هیأت وزیران در جلسه ۲۶/۱۲/۱۳۹۴ به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۶۹۳۷۱ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۴ وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ـ تصویب کرد: ۱ـ وزارت راه و شهرسازی (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) که از این پس «طرف اول» نامیده میشود، مجاز است برای اجرای راهآهن یک خطه کرمان ـ سیرجان به طول (۲۰۰) کیلومتر، شامل طراحی، مطالعات، احداث راهآهن و تأسیسات جانبی (شامل ایستگاهها، علایم و ارتباطات)، نگهداری و بهره برداری از آن، در قالب بند (الف) ماده (۲) آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری از راهآهن کرمان ـ سیرجان که از این پس به اختصار «طرف مشارکت» نامیده میشود، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید. ۲ـ طرف مشارکت عهدهدار تأمین منابع مالی کلیه هزینههای موردنیاز احداث راهآهن و تأسیسات جانبی تا مرحله بهرهبرداری و تسویه حساب کامل هزینهها خواهد بود. طرف اول نیز تأمین بخشی از سرمایهگذاری به میزان سی و پنج درصد هزینههای دوران ساخت را تعهد نموده که از محل اعتبارات برنامههای توسعه حمل و نقل ریلی مندرج در قوانین بودجه سنواتی و سایر منابع مصوب تأمین خواهد کرد. تبصره۱ـ در صورت تأمین سهم طرف اول به صورت پیش پرداخت و یا قبل از انجام هزینه توسط طرف مشارکت، سود آورده طرف اول نیز تا زمان هزینه سهم طرف مشارکت معادل بند (۵) محاسبه و به حساب طرف اول منظور خواهد گردید. تبصره۲ـ هزینه تملیک اراضی مسیر راه آهن برای اجرای پروژه به عهده طرف مشارکت و به مالکیت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. تبصره۳ـ مدیریت شبکه راهآهن جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین و مقررات مربوط برعهده طرف اول است و عملیات بهرهبرداری از خط در اختیار طرف مشارکت خواهد بود. ۳ـ به منظور اطمینان از هزینههای واقعی ساخت و نگهداری پروژه، طرف مشارکت موظف است فعالیتهای پیمانکاری ساخت و نگهداری را از طریق مناقصه عمومی یا محدود براساس فهرست مورد تأیید طرف اول انجام دهد. شرایط مناقصه و انتخاب برنده باید براساس ضوابط مورد تأیید طرف اول باشد. ۴ـ پیشبینی اولیه دوران مشارکت معادل سیزده سال مشتمل بر سه سال دوران احداث و ده سال دوران بهرهبرداری خواهد بود. دوران مشارکت واقعی منوط به بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) میباشد. ۵ـ نرخ سود سالیانه سرمایهگذاری طرف مشارکت در دوران احداث و بهره برداری با جریان خالص نقدینگی که حاصل میشود معادل نرخ سود سپردههای بلندمدت اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر سال به اضافه دو درصد به صورت ریالی تعیین و مبنای محاسبه قرار میگیرد. تبصره۱ـ درآمدهای طرف مشارکت از محل درآمد حق دسترسی خط آهن کرمان ـ سیرجان در زمان بهرهبرداری و درآمد ناشی از دریافت حق دسترسی افزایش حمل بار شرکت گل گهر (سهامدار اصلی طرف مشارکت) در مسیر سیرجان به بندرعباس نسبت به سال ۱۳۹۴ از شروع قرارداد تا پایان دوران بهرهبرداری حاصل میشود تا اصل و سود مورد انتظار (مصوب) تسویه شود. نرخ حق دسترسی طبق قوانین و مقررات مربوط با پیشنهاد هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تصویب وزیر راه و شهرسازی خواهد بود. تبصره۲ـ چنانچه دوره احداث بر اثر تعلل طرف مشارکت بیش از زمان پیشبینی شده در قرارداد به طول انجامد، در دوره تأخیر هیچگونه سودی برای آورده طرف مشارکت منظور نخواهد شد و طبق ماده (۴۸) آییننامه اجرایی مذکور در بند (۱) این تصویبنامه عمل خواهد شد. ۶ـ مسئولیت نگهداری از خطوط و تأسیسات راه آهن کرمان ـ سیرجان در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت میباشد که در صورت توافق میتواند با پرداخت هزینههای مربوط، مسئولیت نگهداری را به پیمانکاران مورد تأیید طرف اول یا طرف اول واگذار نماید. طرف مشارکت متعهد است تا پس از بازگشت اصل و سود سرمایهگذاری، راهآهن و کلیه تأُسیسات احداث شده را به صورت قابل بهرهبرداری به طرف اول منتقل کند. تبصره ـ مرجع تأیید هزینههای ساخت و بهرهبرداری و نگهداری و همچنین بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) طرف مشارکت، حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد. ۷ـ بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از احداث راه آهن و تأسیسات آن تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی کشور میباشد. ۸ـ طرف اول موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای مفاد قرارداد پیشبینی کند. معاون اول رییسجمهور ـ اسحاق جهانگیری